جاباما
۶۷۶۴۸۱
۴۷ نظر
۵۴۸۳
۴۷ نظر
۵۴۸۳
پ

نمونه‌هایی از هدیه دادن در دنیای حیوانات

همه ما هدیه گرفتن را دوست داریم مخصوصا اگر از طرف کسی باشد که دوستش داریم. اما مهارت هدیه دادن در دنیای حیوانات شناخته شده نیست.

برترین‌ها-ترجمه از الهام مظفری : همه ما هدیه گرفتن را دوست داریم مخصوصا اگر از طرف کسی باشد که دوستش داریم. مهارت هدیه دادن در دنیای حیوانات شناخته شده نیست. اما همان طور که در اینجا می‌بینید به نظر می‌رسد بسیاری از حیوانات هدیه دادن را دوست دارند. در این مطلب به نمونه‌هایی از هدیه دادن در قلمروی حیوانات اشاره می‌کنیم.

عنکبوت‌ها
نمونه‌هایی از هدیه دادن در دنیای حیوانات
در هدیه دادن فقط نوع هدیه مهم نیست بلکه چگونه دادن آن هم مهم است. هیچ حیوانی بهتر از عنکبوت «Paratrechalea ornata» اهمیت این موضوع را نمی‌فهمد. نرهای این عنکبوت آمریکای جنوبی از هدیه دادن برای جذب ماده‌ها استفاده می‌کنند و برای این کار تعدادی طعمه را در ابریشم پیچیده و به عنکبوت ماده هدیه می‌دهند. هرچه هدیه بزرگتر باشد، شانس عنکبوت نر بیشتر است. جدا از خواص غذایی، تصور می‌شود این هدیه به دلیل شباهتش به کیسه تخم به تحریک ماده‌ها کمک کند.
اما همه ما می‌دانیم که عنکبوت‌های نر دنبال چه هستند و برخی از آن‌ها اصلا اهمیتی نمی‌دهند که برای رسیدن به خواسته خود از چه ترفند زشتی استفاده کنند. آن‌ها طعمه‌های کم کیفیت یا حتی بقایای طعمه‌ای که قبلا خورده اند را در ابریشم می‌پیچند؛ بنابراین وقتی عنکبوت ماده در حال بازکردن هدیه خود است، قبل از اینکه متوجه شود عنکبوت نر جفت‌گیری می‌کند. یک تحقیق نشان می‌دهد که ۷۰ درصد هدایایی که داده می‌شود جعلی هستند.
جیجاق
نمونه‌هایی از هدیه دادن در دنیای حیوانات

شاید برخی حیوانات تنها به این دلیل هدیه دهند که در ازای آن چیزی بگیرند، اما جیجاق اوروسیایی اینطور نیست. آن‌ها دوست دارند به جفت خود هدیه دهند، چون ماده‌ها از هدایای آن‌ها لذت می‌برند. شاید درک آن برای ما سخت باشد، اما به نظر می‌رسد این پرندگان می‌توانند از دیدگاه یک پرنده دیگر فکر کنند.
در آزمایشی که انجام شد، اگر نر‌ها می‌توانستند ببینند جفتشان کرم یا پروانه را می‌خورد، چیزی که نمی‌خورد را به او هدیه می‌دادند. اگر ماده پروانه می‌خورد، به او یک کرم می‌دادند و اگر کرم می‌خورد به او یک پروانه می‌دادند و وقتی نمی‌توانستند ببینند پرنده ماده چه می‌خورد هیچ ارتباطی بین هدیه‌ آن‌ها وجود نداشت. این نشان می‌دهد که نر‌ها درک می‌کنند که ماده‌ها دوست دارند چیز جدیدی هدیه بگیرند. شاید ماده‌ها هر دو را قبول کنند، اما نر‌ها دقت می‌کنند که کدام آن‌ها را خوشحال‌تر می‌کند.
پروانه‌ها
نمونه‌هایی از هدیه دادن در دنیای حیوانات

این پروانه‌های شش خال، سیانید را به عنوان یک مکانیسم دفاعی تولید می‌کند. اما برای این کار انرژی و مقدار زیادی از مواد مغذی آن‌ها گرفته می‌شود. به همین دلیل نرهایی که به دنبال جفت هستند از مواد شیمیایی تولیدکننده سیانید خود برای جذب ماده‌ها استفاده می‌کنند. ماده‌ها می‌توانند مقدار این ماده شیمیایی را در نر‌ها از طریق فرومون‌های او تشخیص دهند و نری که بیشترین سطح این ماده را دارد به عنوان جفت انتخاب کنند. از آنجا که بعد از جفت گیری سطح این ماده شیمیایی در نر‌ها کم و در ماده‌ها زیاد می‌شود، تصور می‌شود که این ماده شیمیایی از طریق اسپرم منتقل شود. وقتی مادر تخم می‌گذارد مقداری از این ماده شیمیایی را به نوزادان خود انتقال داده و یک ابزار دفاعی قدرتمند و شانس بقای بیشتر در اختیار آن‌ها می‌گذارد.
بونوبو
نمونه‌هایی از هدیه دادن در دنیای حیوانات

بیشتر هدایایی که در دنیای حیوانات داده می‌شود برای جذب جفت و اظهار عشق است و اغلب ارزش غذایی دارد. اما به عنوان نمونه هدیه‌ای که دلیلی غیر از جفتگیری و تولیدمثل داشته باشد، می‌توانیم به نزدیکترین بستگان حیوانمان، یعنی بونوبو‌ها اشاره کنیم. آن‌ها عادت دارند به غریبه‌ها غذا بدهند. بونوبو‌ها بسیار اجتماعی و عاشق پیدا کردن دوست‌های جدید هستند. به همین دلیل خوشحال می‌شوند اگر با قسمت کردن غذایشان بتوانند با بونوبوهایی از سایر گروه‌ها ارتباط برقرار کنند.
پنگوئن‌ها
نمونه‌هایی از هدیه دادن در دنیای حیوانات

شاید معروف‌ترین نمونه از حیواناتی که به عشقشان هدیه می‌دهند، پنگوئن‌های نر باشند که از سنگریزه‌ها به عنوان راهی برای اظهار عشق به ماده‌ها استفاده می‌کنند. پنگوئن‌ها در تمام عمر با یک جفت می‌مانند و بنابراین نماد عشق و وفاداری در دنیای حیوانات هستند. شاید شنیده باشید که نر‌ها به دنبال سنگریزه‌های زیبا می‌گردند تا آن را به جفت بالقوه خود هدیه دهند و ماده‌ها به سنگ به عنوان یک قطعه جواهر یا هنر نگاه می‌کنند. اما در واقع نر‌ها سخت تلاش می‌کنند تا این سنگریزه‌ها را برای ماده‌ها پیدا کنند، ولی نه فقط به دلایل زیباشناسی.
پنگوئن‌ها از این سنگریزه‌ها برای ساخت لانه استفاده می‌کنند. اما چون پیدا کردن سنگ در قطب جنوب سخت است، برای پیدا کردن آن‌ها باید تلاش زیادی کنند. وقتی یک پنگوئن نر به ماده یک سنگ هدیه می‌دهد، پنگوئن ماده می‌فهمد که پنگوئن نر از او می‌خواهد با هم لانه‌شان را بسازند؛ بنابراین این سنگ‌ها فقط یک هدیه زیبا نیستند بلکه نوعی خواستگاری خاص پنگوئن‌ها به شمار می‌روند.
دلفین‌ها
نمونه‌هایی از هدیه دادن در دنیای حیوانات
اگر یک چیز وجود داشته باشد که هرگز نباید به نامزدتان هدیه بدهید، اسفنج است. اما ظاهرا هیچکس به دلفین‌های کوهان‌دار این را نگفته است، چون برای جذب جفتشان اسفنج هدیه می‌دهند. دلفین نر در حالی که آواز می‌خواند و سعی می‌کند توجه دلفین ماده را جلب کند، یک قطعه اسفنج از کف اقیانوس برمی دارد، آن را به سطح می‌آورد و بعد از اینکه آن را بالا میندازد یا مثل کلاه روی سر می‌گذارد، به دلفین ماده هدیه می‌دهد.
محققان معتقدند که نر‌ها این نمایش عجیب را به این دلیل انجام می‌دهند که به دست آوردن اسفنج بسیار دشوار است. همچنین وقتی اسفنج‌ها مورد حمله قرار بگیرند یک ترکیب سمی منتشر می‌کنند. به همین دلیل فقط باهوش‌ترین دلفین‌ها می‌توانند آن‌ها را به دست آورند. با این حال محققان تردید دارند که دلفین‌های ماده اصلا تحت تاثیر قرار بگیرند.
سنگ چشم خاکستری بزرگ
نمونه‌هایی از هدیه دادن در دنیای حیوانات

سنگ چشم خاکستری بزرگ یک پرنده نغمه خوان کوچک و ظریف است، اما بر خلاف ظاهرش از نظر شخصیتی یک قاتل کوچولوی سادیستی است که نام مستعار «پرنده قصاب» را به او داده‌ اند. در حالی که بیشتر پرندگان با این ابعاد چیزهایی مثل کرم یا توت می‌خورند، سنگ چشم خاکستری بزرگ ترجیح می‌دهد حیوانات کوچکی مثل مارمولک، قورباغه، موش یا حتی سایر پرندگان را بخورد. اما دلیل شهرت قصاب بودنش این است که به جای اینکه به سادگی طعمه را بخورد، ابتدا جمجمه یا ستون فقرات آن را خرد می‌کند و سپس روی چیزی مثل خار یا سیم خاردار آویزان می‌کند. آن‌ها با این روش طعمه را چند روز نگه می‌دارند و هر وقت که خواستند دوباره سراغش می‌روند. به همین دلیل به آن انبار موادغذایی می‌گویند.
اما در فصل جفت گیری، نر‌ها ذخیره موادغذایی خود را در معرض دید ماده‌ها می‌گذارند. هر سنگ چشمی که مواد غذایی بیشتری انبار کرده باشد توجه بیشتری جلب می‌کند. وقتی ماده‌ای جفت خود را انتخاب کرد می‌تواند هرچقدر که بخواهد سراغ طعمه‌های او برود.
شاه ماهیگیر‌ها
نمونه‌هایی از هدیه دادن در دنیای حیوانات

شاه ماهیگیرهای نر در فصل جفت گیری برای جذب ماده‌ها از ترفند جالبی استفاده می‌کنند. شاه ماهیگیر‌ها معمولا برای اینکه راحت طعمه خود را بخورند از سر می‌بلعند. اما زمان تولیدمثل، نر‌ها ماهی را از عقب نگه می‌دارند. سپس منقارشان را باز می‌کنند و یک ماهی را نشان می‌دهند که به پرنده ماده خیره شده است. تحقیقات امروزی نشان می‌دهد که هرچه ماهی بیشتری به یک ماده داده شود، بیشتر تخم می‌گذارد. نظریه غالب این است که نر‌ها کار سخت شکار را انجام می‌دهند تا ماده‌ها انرژی خود را برای تخمگذاری حفظ کنند.
کلاغ‌ها
نمونه‌هایی از هدیه دادن در دنیای حیوانات

کلاغ‌ها به دزدیدن اشیای درخشان و براق مشهور هستند. دختر جوانی از سیاتل به نام گبی، در یک دوره چند ساله با کلاغ‌های محله‌اش رابطه خوبی برقرار کرد. این رابطه از چهار سالگی گبی آغاز شد. کلاغ‌ها بقایای غذایی که گبی دور می‌ریخت برمی‌داشتند. خیلی زود، گبی با کمال میل غذایش را با کلاغ‌ها قسمت می‌کرد و بعد از چند سال گبی و برادرش هر صبح در حیاط به کلاغ‌ها غذا می‌دادند.
بعد از چند سال، کلاغ‌ها در پاسخ به محبت گبی برایش چیزهایی می‌آوردند. آن‌ها وقتی همه غذایشان را می‌خوردند اشیای درخشانی برای گبی باقی می‌گذاشتند؛ که شامل دکمه، لامپ‌های کوچک، پیچ، گوشواره، یک آویز قلب و گردنبند می‌شد. اگر شما هم می‌خواهید با کلاغ‌های محلی‌تان رابطه خوبی برقرار کنید، دائما به آن‌ها بادام زمینی با پوست و بی نمک بدهید تا قلبشان را به دست آورید.
منبع: listverse
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای عنکبوت های حقه باز...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خطرناک ترین نوع موجودات در طبیعت نوی از افعی است که ضعیف ترین و فقیرترین نوع موجودات را فریب داده و اندک آذوغه آنها را با حیله و نیرنگ می بلعد
        دانشمندان تکنیک آنها را تکنیک ستاره زهره مار مربع نامیده اند

      • :/

        بعضی از کامنت ها عقده هاشونو سر این موضوع خالی میکنن سر عنکبوته

    • بدون نام

      چه عنکبوت بدی مسخره ی بی فرهنگ بی شعور بی خانواده اگه من جای عنکبوت ماده بودم همه بچه ها رو میخوردم نوش جونم اون عنکبوت نر بی خاصیت هم میخوردم یه آبم روش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا یه عنکبوتی وجود داره که بعد جفتگیری عنکبوت نر رو میخوره

      • بدون نام

        نرا باهات بد تا کردند نه؟ الهی!

      • بدون نام

        خو لابد عنکبوت نر بیچاره پول نداشته هدیه خوب بخره مگه پول نداری باید بمیری خو دلش موخاد

      • بدون نام

        منم

    • بدون نام

      خیلی مطلب قشنگی بود, مخصوصا قسمت کلاغ ها

    • kaveh ariaei

      خب یه نوع عنکبوت هم هست به نام بیوه سیاه که جنس ماده بعد از جفت گیری جنس نر رو برای تامین انرژی میخوره!!اون ایراد نداره ولی اینجا که عنکبون نر یه کوچلو سر عنکبوت ماده کلاه میذاره ایراد داره؟چرا شما به اون عنکبوته اعتراض ندارید ولی الان دارید اینقدر از این عنکبوت ماده حمایت میکنید ها؟!!!(دارم شوخی میکنم بهم حمله نکنید لطفا!!)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب اون عنکبوت نره خیلی کار بدی میکنه در ضمن توی عنکبوت بیوه سیاه عنکبوت نر خودش خودشو غذای عنکبوت ماده میکنه تا عنکبوت ماده توانایی پرورش تخم ها رو داشته باشه چون عنکبوت ها منحصرا شکارچی و زنده خوارن:-)

      • :/

        البته توی همون گونه هم عنکبوت نر یه چنین کاری میکنه ک خورده نشه یعنس یه ماده غذایی رو میاره ک ماده بهش جلب بشه و بعد از جفت گیری دیگه نر رو نخوره

    • بدون نام

      کاربر 17:09
      شما احیانا بیوه سیاه نیستید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        :-)))

      • بدون نام

        ننته

    • بدون نام

      به مناسبت ولنتاین بود دیگه؟

    • نگار

      خخخ جاااالب بوووود

    • بدون نام

      آخییی خیلی مطلب قشنگی بود ممنونم3‌> ^^

    • sam

      فقط کلاغ
      زاغی هم خیلی باحاله

    • بدون نام

      یعنی کلاغ و بونوبو و ... شرفشون از یه سری آدمها بیشتره
      حیوون نر واسه جلب ماده و جفت گیری و بقای نوعش خودش رو آراسته میکنه و هدیه میده, اونوقت دخترها با کلی بزک و تزریق و جراحی و ادا و اصول التماس توجه مردهارو میکنن و وقتی خلاصه یکی رو تور کردن بچه هم نمیارن که هیکلشون خراب نشه!!!!
      چه دلقکی شده بشر بین مخلوقات, شعور زندگی حیوان و گیاه بیشتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره واقعا شعور بعضی حیوانات از مردای پلنگ پسندی که تو خیابون دنبال دخترا راه میوفتن که باهاشون ازدواج کنن و زیبایی قلبی طرف مقابل رو نمیبینن صد برابر بیشتره و این خجالت آوره باید به حال آقایون تاسف خورد

      • بدون نام

        آقای .....نمیتونم بگم محترم چون که شما بیمارید و باید پیش یه روانپزشک یا روانکاو بریدحد اقل دخترا خیلی بهتر و معقول تر از آقایونی هستن که ابرو بر میدارن مو رنگ میکنن اپیلاسیون میکنن شلوار کوتا میپوشن چه پاچه شلوار چه فاق گوشواره میندازن گوشه دماغشون رو سوراخ میکنن بلیز های جلف مسخره میپشون ناخن بلند میکنن سوهان میکشن روی دندوناشون نگین میزارن دماغ سر بالا عمل میکنن لباشون رو پروتز میکنن که چی بشه که تو خیابون خواهش و تمنا و التماس دخترا رو کنن که بهشون محل بزارن آره برادر من اینوری هم هست تو و هم فکرات سطح فکریتون رو تغییر بدین

      • بدون نام

        بدون نام محترم, من مسلما نیازی به احترام از جانب شما ندارم, اما لازمه که بدونید بنده نه آقا هستم و نه روانی!! و عجیبه که کامنت منو اینقدر به خودتون گرفتید بدون این که منظورش رو کامل درک کنید. معلومه که آقایون باید پی دلبری از خانمها باشن تا بقای نسل حفظ بشه, مثل باقی مخلوفات. این که یک زن منزلت خودش رو حفظ نکنه تاسف بارتره. اتفاقا براساس جدیدترین نظریات همون روانشناسهایی که منو بهشون ارجاع میدین حرف میزنم, مثلا جولیا کریستوای فرانسوی که بدن زنانه و موهبت مادری رو اساس تعریف روان انسان مدرن قرار داده و به نوعی انقلابی در روانشناسی به پا کرده. اینقدر هم عصبی نباشید

      • بدون نام

        نظر شما کاملا بی احترامی و بی شخصیتی رو به خواننده القا میکرد برای همین همه گارد گرفتن.در مورد نظرتون هم باید بگم این همه حجم جراحی که میبینی به خاطر اینه مردا همشون عقلشون به چشمشونه هیچ مردی رو ندیدم تاحالا که قلب و باطن طرفشو نگاه کنه همه از همون اول به فکر صورتای عملی اند و و پروتز های جاسازی تغییر سایز در مورد بچه که هیکلم خراب نشه به خاطر بی جنبگی مرداست که به جای اینکه موقع بارداری و دوران بعدش پیش همسرشون باشن به فکر صیغه کردن و مسخره کردن هیکل خانمشون هستن برای همینه که شعور مردا باید بالاتر بره تا خانوما اعتماد کنن که به کی تکیه کنن نه مردای ظاهر بین مسخره این روزا در مورد التماس کردن دخترا هم که نوشتین شاید برای دهه چهل یا پنجاه باشه الان همه خانوما مستقل ان و نیازی به مردا ندارن میتونن صبر کنن تا تکیه گاه واقعیشون پیدا بشه

      • بدون نام

        یه ویزم بگم در مورد اینکه انقدرم عصبی نباشید پس شما هم مودب تر کامنت بزارین که سو یه تفاهم نشه اگرم نه آقا هستید و پس خانومید واقعا متاسفم که هم جنس خودتون رو التماس کننده و بی شرف و دلقک خطاب کردید اگه خانم هستی پس واقعا چه طور از مردای بی عرضه و بی مسئولیت نگفتی

      • بدون نام

        من با افتخار میگم که زن هستم و کلی هم زن و مرد واقعی و برازنده دیدم و میشناسم, نه همه مردهارو هرزه و ظاهرپرست و نه همه زنهارو جلف و ظاهرساز خطاب نمیکنم, مشکل شما اینه که گویا معنی یک سری که تو خط اول بود نگرفتین یا متاسفانه مرد خوب تا حال ندیدین. مختارید که تا دلتون میخواد شکاک و عصبی باشید. منظور من کل مسیریه که بشر اومده و تعادل طبیعی خلقت رو بهم زده

      • بدون نام

        خط اولی که نوشتین کلا توهین بود ولی خوندن طرز تفکر زنی مثل شما واقعا برام جالب بود و تا به حال این مدلی دیگه ندیده بودم در مورد مرد خوب هم که گفتی به هر حال هر کسی نظر و طرز تفکری داره من به شخصه همه مردا رو هرزه و پست میبینم مگر اینکه خلافش ثابت بشه که انگشت شمار بوده و برام جالبه که شما چه قدر رو این مساله تاکید داشتین کلا تو این سایت تفکرات مردونه میباره چه طرف خودش زن باشه چه مرد و من از همین حالا ترجیح میدم اصلا کامنت ها رو نخونم تا بخوام به یه نفر هی بگم بهتره که دیدگاهتو به سمت منشا عوض کنی چون گوش شنوا برای زن های مرد پرست وجود نداره والسلام.

      • بدون نام

        با اینکه اصلا دوست ندارم بحث رو کش بدم اما باید بگم دیدگاه لجوجانه شما هم برای من جالبه, من مرد پرست نیستم عزیز من و حرفم اینه که بر اساس قانون طبیعت نر باید التماس ماده هارو بکنه, نه برعکس. و در هرزه بودن یه عده هم شکی نیست. اگر همجنس من هستی و تجربه تلخی در این زمینه داشتی, امیدوارم یه مرد واقعی سر راهت قرار بگیره که همه تلخیهارو پاک کنه و ببینی که همه مثل هم نیستن. به امید روزی که زنها بفهمن طبیعت برای زن و مرد جایگاههایی متفاوت اما با اهمیت و سطحی برابر قرار داده و به جنسیت خودشون به عنوان یک اصل مهم بقا نگاه کنن, نه ابزار سواستفاده و بهره کشی

      • بدون نام

        انشالله که همه شاد باشن و موفق و هیچ کسی هم هرگز ناراحت و دل شکسته نباشه

      • بدون نام

        شما با این ادبیاتتون واقعا خانم هستید؟؟!!! در ضمن مردی که زنی رو بخاطر چهره اش بخواد به همون چهره اش واگذار میشه و همچین مرد ظاهر بینی ارزش زندگی کردن باهاش رو نداره پس ناراحت چنین آدمهایی نباشید خودشون میدونند با زندگی خودشون کسی که شما رو بخاطر قلبتون بخواد شاید خیلی خیلی نادر باشه اما خب آدم خوب هم کمیاب هست. پس ریلکس باشید جانم.

      • hassan.h

        بدون نام 11:42
        یعنی شما نعمت عقل و وحی را که خداوند به بشریت ارزانی داشته نمی بینید
        بشر افضل مخلوقات الهی است نه دلقک آنها

      • بدون نام

        آخ جون دعوا شده مشت اول هزار تومن:))))

    • نرگس

      آقایون برادرا،لطفا بیایید عنکبوت «Paratrechalea ornata» نباشید..بیایید جیجاق باشید.لطفا...

    • نرگس

      آقایون برادرا،لطفا بیایید عنکبوت «Paratrechalea ornata» نباشید..بیایید جیجاق باشید.لطفا...

    • بدون نام

      عنكبوت نر بيتربيت واقعا براش متأسفم حتما دكترم هست با اين سطح از شعور! يه عنكبوت نر سيكل يا حتي تحصيل نكرده خيلي سطح شعورش بالاتره. بي ادب!

    • بدون نام

      هي ولنتاينم گذشت
      يك كلاغم به ما هديه نداد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به منم همینطور:-(

    • مصطفی

      عنکبوتو خوندم یاد یه سری از اطرافیان افتادم

    • بدون نام

      وای چقدر حیوانات با احساست❤❤❤❤

    • امیرشون

      خانوما بیاید یه عنکبوت دارم گیتار میزنه خخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارزونی خودت
        صدرحمت به عنکبوت شما ها زالو هستین

    • بدون نام

      چه شباهت عجیبی بین عنکبوت های نر آمریکای جنوبی با مرد های ایرانی وجود داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه شباهت عجیبی بین تو و بونوبو وجود داره از هر راهی دنبال جلب توجهی

      • بدون نام

        جلب توجه اونم از مرد هایی مثل شما!!
        حتی از اسم شما نامرد ها نفرت دارم
        مرگ بر هر چه نامرده خدا نابودشون کنه تا زن ها از شر شون راحت شن

    • بدون نام

      جیجاق عزیز

    • اسماعیل صادقی

      حیف ایکاش منجای عنکبوت بودم ای جان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی فرقی با اونها ندارین
        حیف از اسم انسان و انسانیت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج