جاباما
۶۷۷۰۸۲
۱۴ نظر
۵۰۰۵
۱۴ نظر
۵۰۰۵
پ

اقتصاد ایران قفل شده است

محمدقلی یوسفی در روزنامه جهان صنعت نوشت: علامت نادرست دولتمردان به اقتصاد موجب سلب شدن اعتماد مردم شده و همین موضوع باعث آن شده که مردم سیاست‌های دولتمردان را نادیده بگیرند و بدون توجه به آنچه این مقامات اعلام می‌کنند خود مسیر درست برای حضور در بازار را پیدا کنند‌.

محمدقلی یوسفی در روزنامه جهان صنعت نوشت: علامت نادرست دولتمردان به اقتصاد موجب سلب شدن اعتماد مردم شده و همین موضوع باعث آن شده که مردم سیاست‌های دولتمردان را نادیده بگیرند و بدون توجه به آنچه این مقامات اعلام می‌کنند خود مسیر درست برای حضور در بازار را پیدا کنند‌.
سیر صعودی هزینه‌های دولت و ناتوانی دولت در حمایت از بخش تولید دولت را ناچار کرده بازار واردات را آزاد بگذارد‌. در چنین شرایطی که قیمت ارز بالا می‌رود واردکننده‌ها می‌توانند کالاهای مورد نیاز داخلی را با قیمت‌های بیشتری وارد کنند و از این طریق به درآمدهای هنگفتی برسند، در مقابل اما صادرکنندگان نیز درآمدهای ارزی خود را به اقتصاد کشور تزریق نمی‌کنند و آن را در کشورهایی همچون امارات متحده عربی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری می‌کنند‌.
از طرفی منابع درآمدی دولت پایین است و توانی برای حمایت از بخش تولید در کشور ندارد بنابراین چنین شرایطی دولت را در یک بن‌‌بست کامل اقتصادی قرار داده است‌. برای چنین شرایطی می‌توان معادله‌ای را طراحی کرد که صورت این معادله را ریال و مخرج آن را ارز تشکیل می‌دهد، از آنجا که صورت چنین معادله‌ای به راحتی می‌تواند با چاپ پول توسط بانک مرکزی رشد کند اما مخرج این کسر یا خیلی کند حرکت می‌کند یا اصلا حرکتی از سوی آن صورت نمی‌گیرد. همین موضوع باعث می‌شود نرخ دلار افزایش‌های شدیدی داشته باشد‌.
از طرفی نمی‌توان کاهش نرخ سود بانکی را به عنوان یکی از مقصران این شرایط دانست چراکه با وجود ابلاغ نرخ سود کاهشی بانک مرکزی به بانک‌ها باز هم نرخ سودهایی که در بانک‌ها وجود دارد بالاتر از ۱۸ درصد است‌. بنابراین چنین اوضاع نابسامانی تنها ریشه در سیاست‌های نادرست اقتصادی دارد و دولتمردان باید پاسخگوی چنین شرایطی باشند. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار کاهش نرخ دلار را در آینده نزدیک داشت‌.
از طرفی شکاف قیمت‌های داخلی با بازارهای جهانی نیز مزید بر علت شده و به بحران‌های بیشتری در اقتصاد کشور دامن زده است‌. در چنین شرایطی و به دلیل کاهش ارزش پول ملی با اوج گرفتن قیمت ارز، نتیجه‌ای جز قفل شدن اقتصاد را نمی‌توان برای کشور متصور شد‌.
به عبارتی ادامه‌دار شدن این نابسامانی‌ها منجر به به‌کارگیری سیاست‌های غلط جدیدی می‌شود به‌گونه‌ای که قیمت کالاها افزایش می‌یابد و بانک مرکزی ناچار خواهد بود پول بیشتری چاپ و به اقتصاد تزریق کند‌. بنابراین به نظر می‌رسد به دلیل شرایط بحرانی در فضای بین‌الملل و به دلیل شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور و به دلیل کسری‌های بودجه‌ای که دولت متحمل می‌شود دولت مجبور می‌شود به چاپ پول بیشتر در اقتصاد متوسل شود که در پی آن تورم بر مدار صعودی قرار می‌گیرد‌. با این اوصاف چشم‌انداز روشنی را نمی‌توان برای اقتصاد ایران متصور شد و هر چه می‌گذرد بحران تشدید می‌شود‌.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران تو سراشیبی ورشکستگی

    • راستگو

      خدایا شکر کلید پیش حسن بود بدید باز کنه

    • بدون نام

      تا با امریکا حل نشه همینه

    • بدون نام

      مگه اقتصاد داریم که قفل شده باشه

    • بدون نام

      آقای رویس جمهور همش میاد از رشد اقتصادی حرف میزنه. خدایی مردم را آقای روحانی چی فرض میکنه...دو سال است دامادم رنگ کاری کوره ای دارد بیکار است.چند تا کارگر داشت الآن برای خودش هم کار نیست. دیروز رفتم بهش سر زدم صبح میره کارگاه بیکار میشنه تا بعد اظهر بعد میرود خانه.منهم یک بازنشسته هستم .هیچ طوری نمی توانم کمک کنم...خدایا قسمت میدهم مردم را از دست روحانی نجات بده..وسلام

    • خدا

      کیلیدش هم که دسته حسن اه نمیده

    • بدون نام

      مگه کلید حل مشکلات پیش روحانی نبود پس چی شد اون همه شعار قشنگ یا شیخ المفتاح کجا

    • بدون نام

      اقتصاد کشور چنده دهه است قفله شاه کلید میخاد اونم ایجاد شغل کم کردن دلار جلوگیری از رانت از اختلاص ودزدی

    • بدون نام

      مگه سگ که قفل کرده

    • همت‌عسکری‌ازشیراز

      فقط بی زحمت بگید کدوم اقتصاد ‌اقتصادی که قرارباشه بخش خصوصی بچرخونه دیگه بهتر از این نمیشه ‌‌ایران‌بهشت معادنه یکی رومثال میزنم مس سرچشمه کرمان روزی ۶۰۰کیلوطلا‌خالص‌استخراج‌می‌کنه‌یه‌حساب‌بکنید‌چقدر‌پولش‌میشه‌به‌غیراز‌مسش‌تمام‌پولها‌میره‌توحساب‌اقازادهای‌مملکت‌وخارج‌از‌کشور‌‌خرج‌میشه‌اونوقت‌توقع‌دارید‌‌وضع‌اقتصاد‌چی‌باشه‌تمام‌صنعت‌وغارت‌کردن‌بردن‌بله‌اینتوریه‌

    • بدون نام

      حتما منظورتان اقتصاد مقاومتی که نیست ، تا بوده همین بوده یه روز خوب یه روز بد

    • بدون نام

      خب به روحانی بگید ازکلیدش استفاده کنه

    • بدون نام

      جالبه ما میدونیم مشکل کل مملکت کجاست بعد همه خاموش میمونیم تا کار تموم شه بعد می افتیم جان همدیگه،
      دولت نباید به فکر راهکار باشه چون نه توانشو داره نه دانششو،

    • بدون نام

      اقتصاد قفل نمی شود اقتصاد ایران ورشکسته شده و انقدر قدرت شیرین که که حاضر نیستن کنار بروند وشخص دیگر اید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج