۶۷۷۴۱۱
۲۰ نظر
۵۰۰۵
۲۰ نظر
۵۰۰۵
پ

تبعات گران شدن دلار در روز‌های پایان سال

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه به تاثیرات مخرب افزایش قیمت دلار بر اقتصاد کشور در روز‌های پایان سال می‌پردازد. او می‌گوید: این افزایش قیمت باعث نگرانی‌های شدیدی بین گروه‌های مختلف مردم به ویژه طبقات متوسط و پایین شده است.

فرارو: حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه به تاثیرات مخرب افزایش قیمت دلار بر اقتصاد کشور در روز‌های پایان سال می‌پردازد. او می‌گوید: این افزایش قیمت باعث نگرانی‌های شدیدی بین گروه‌های مختلف مردم به ویژه طبقات متوسط و پایین شده است.
افزایش قیمت دلار باعث شده است که بسیاری افراد از جمله فروشندگان کالا‌های بادوامی مثل یخچال از فروش این کالا‌ها خودداری کنند و محصولات را نگه دارند تا بعدا بتوانند آن‌ها را با قیمت بالاتری بفروشند. این افزایش قیمت‌ها بعدا خود را در فاصله کوتاهی در اقلام مختلف مورد نیاز زندگی مردم خود را نشان می‌دهد که اولین اثر آن را می‌توان در کالا‌های اصلی و بادوام مشاهده کرد. افزایش نرخ دلار به تدریج نیز در شاخص‌های دیگر هزینه‌های زندگی مردم خود را نشان می‌دهد و بعد از چندماه در قیمت مسکن اثر می‌گذارد.

تبعات گران شدن دلار در روز‌های پایان سالاین استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با فرارو ادامه می‌دهد: با این وضعیت مسئولین سال آینده خواهند گفت که قیمت بنزین با قیمت‌های جهانی فاصله زیادی دارد. همچنین به خاطر آنکه نان برای تولیدکنند‌گان نان مقرون به صرفه نیست قیمت نان هم افزایش پیدا می‌کند. همه این‌ها سبب نگرانی‌های گسترده مردم ایجاد شده است. در اماکن عمومی شاهد ابراز نگرانی‌های مردم از افزایش قیمت دلار هستیم. این ابراز نگرانی‌ها طبیعی است. مردم این تجربه را دارند که با افزایش قیمت ارز همه زندگی آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
به خصوص آنکه گروه‌هایی که با واردات سر و کار دارند و کالا‌های وارداتی به ارزش هنگفتی در انبار‌های خود دارند، کالا‌های خود را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند که این به معنای افزایش تورم و به دنبال آن رکود عمیق‌تر برای تولیدکننده داخلی و بیکاری بیشتر است. به این ترتیب باید در این رابطه دولت و مسئولین و سیاستگذاران پاسخگو باشند. همچنین افزایش قیمت دلار باعث گران شدن کالا‌هایی مثل دارو می‌شود که با بقا، پایه‌های زندگی و سلامت مردم سر و کار دارند.

راغفر معتقد است: پیامد‌های اثرات حاصل از افزایش قیمت ارز برای جامعه تکان‌دهنده است. متاسفانه کسی به پیامد‌های افزایش قیمت دلار توجهی ندارد. تجربه بسیاری از کشور‌های دنیا در این وضعیت‌هایی چیزی است که آن را با عنوان شورش نان می‌شناسیم.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: اگر تورمی که در آینده به وجود می‌آید را نخواهیم یک تورم لجام گسیخته بنامیم می‌توانیم آن را شدید ارزیابی کنیم. پیامد‌های این دسته از تورم‌ها هم به دو گروه آسیب می‌رساند: گروه نخست مصرف کننده خود گروه‌های پایین درآمدی و طبقات متوسط را شامل می‌شود و گروه دوم هم تولیدکنندگان هستند که به خاطر افزایش هزینه نهادهایشان قادر به ادامه حیات و بقا نخواهند بود. بسیاری از این تولیدکنندگان ورشکست می‌شوند که به دنبال آن شاهد افزایش بیکاری خواهیم بود. در واقع به دنبال افزایش قیمت دلار که این روز‌ها شاهد آن هستیم بحران‌های کنونی اقتصاد کشور تشدید می‌شود.

او در ارتباط با آثار و پیامد‌های روانی افزایش قیمت دلار نیز می‌گوید: این آثار افزایش قیمت دلار به خصوص برای گروه‌های فقیر جامعه بسیار شکننده است. علتش این است که بسیاری از گروه‌های کم درآمد جامعه در وضعیت بسیار پرفشار و شکننده زندگی می‌کنند. فشار‌های بعدی می‌تواند موجب فرسایش آستانه تحمل بسیاری از خانواده‌های حتی متعلق به طبقات متوسط شود. مردم کل حاکمیت اعم از دولت یا دستگاه‌های سیاستگذاری مثل مجلس را مسئول این وضعیت می‌دانند که البته تشخیص آن‌ها نیز درست است.
در کشوری که بالغ بر ۹۰ درصد ارز توسط دولت، عرضه و کنترل می‌شود هر نوع اخلالی در عرضه ارز می‌تواند برای اقتصاد کشور شکننده باشد. به ویژه وقتی مردم اخبار گسترده‌ای از فساد در بین مقامات مختلف را می‌شنوند، خودشان را قربانی سیاست‌هایی می‌دانند که به هیچ وجه نگاهی به خواست‌ها و نیاز‌های عموم مردم ندارد. به این ترتیب بروز حوادثی شبیه ناآرامی‌های اخیر محتمل تر، گسترده‌تر و قابل پیش بینی‌تر خواهد بود.

این اقتصاددان می‌گوید اینکه مسئولان دولت می‌گویند علت افزایش نرخ دلار را روانی و نه اقتصادی می‌دانند سخن درستی نیست بلکه به معنای فرار از واقعیات و مسئولیت هاست. آنچه اتفاق افتاده کاملا در مسائل اقتصادی یعنی عرضه و تقاضای دلار ریشه دارد و علت اصلی افزایش قیمت دلار به کسری بودجه دولت برمی‌گردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      که چی؟؟؟؟؟ خوب حرف می زنید .همه مردم این چیزارو میدونن احتیاج به استاد دانشگاه نیس.این نمایندگان مردم کدوم گوری هستن چرا هیچی نمیگن چرا خودشونو آتش نمیزنن

    • بدون نام

      بدبختی مردم خوشحالی مدیران پست

    • بدون نام

      متاسفانه اونها که مسولن چون حقوق پاداش های میلیاردی میگیرن این چیزا رونمی فهمن اقای راغفر اگر یک ماه همه حسابهای بانکی شونرو ببندن وبهشون چهار ملیون تومن حقوق بدن معنی گرونی رو میفهمن واگر دوملیون بدن اونوقت معنی فقر رو هم میفهمن

    • بدون نام

      تبع

    • بدون نام

      خدا رحم کنه، حکام اوگاندا خداشاهد بهتر از یه مشت ... ان

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا.

    • بدون نام

      بی سوادی ریس بانک مرکزی

    • تنها

      اقا نکنین این کار رو دوباره زلزله ها بر می گرده سراغ تون ها از ما گفتن بود

    • بدون نام

      دلاربرای کسایی که باهاش سرکاردارن نهبرای مابرای ماخیلی چیزای دیگه تاثیرداره معلوم‌نیست چه‌میخواد برسرملت بیاد به جهنم درمورذهمه چی فوقش ادم‌میره خودش اتش میزنه دیگه ادمبه مالش اتش میزنه همون بهترکه خودش اتش بزنه

    • سهراب کریمی

      هیچ جای دنیا اینطوری تورم وجود نداره . تو یک ماه 1000 تومن گرون بشه . این یعنی فاجعه . بیچاره مردم ضعیف .چقدر بدبختی میکشن . هیچ کس نیست واقعا جواب بده . جوابشون اینه قیمتش کاذبه . فقط همین . هرروز گرونی هیچ کس جوابگو نیست . واقعا باعث تاسفه . (بیچاره مردم )

    • بدون نام

      اینا همه بازی سیاسی که درست کردید برای مردم

    • بدون نام

      اینا همه بازی سیاسی که درست کردید برای مردم

    • بدون نام

      دولت در طرح ساماندهی موسسات مالی نظیر موسسه مجاز کاسپین و همینطور در مورد بازار ارز در واقع دست در جیب ملت کرده است و اگر این اتفاق در هرکشور دیگری می افتاد بدون تردید دولت مجبور به عذرخوانی و استعفا می گردید ولی در اینجا حتی توان برکناری رئیس نالایق بانک مرکزی را هم نداریم در حالی که وظیفه کنترل و اینده نگری نرخ ارز و عدم ایجاد تنشهای قیمتی در نرخ ارز به عهده این نهاد می باشد. اقای سیف نه تنها باید برکنار شود بلکه باید در دادگاه عادله برای بدبخت کردن میلیونها انسان بیگناه سپرده گذار و فروپاشی اقتصاد کشورمحاکمه گردد.

    • بدون نام

      مردم نميتونن اعتماد كنن،فكر ميكنين اتفاقي اينجوري شدن؟

    • بدون نام

      چرا جلوی دلال های ارز که به خاطر تفاوت قیمت لیر ترک بصورت کسترده دلار خارج میکنند ولیر وارد میکنند نمی گیرند

    • بدون نام

      جناب استاد نه تنها شما بلکه همه ما میدوونیم اما بااین مسولین بی وجدان چه کسی برخورد کنند ....

    • علی

      سلام..از قدیم گفتن سواره غم پیاده ندارد//وشیر غم گشنه//آقا زادها که سیر سیرن..دلار هر جه بخواد بکشه بالا.. ..

    • بدون نام

      کی دست از آزار مردم دست میکشید ... مرگ بر مدیران نادان

    • خدا

      تقصیر خودتو نه/رفتین تو خیابونا شلوغ کردین / حالا دارن انتقام میگیرن و مردم را له میکنن،این دفعه با دلار!!!

    • بدون نام

      مرگ و لعنت بر مسئولانی که باعث تورم و بدبختی مردم شدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج