۶۷۷۸۷۹
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

رئیس جمهوری تازه آفریقای جنوبی کیست؟

سیریل راماپوزا رئیس جمهوری جدید آفریقای جنوبی، رهبر حزب کنگره ملی آفریقا و بازرگانی ثروتمند است که معاون جاکوب زوما رئیس جمهوری مستعفی این کشور بود.

خبرگزاری ایرنا: سیریل راماپوزا رئیس جمهوری جدید آفریقای جنوبی، رهبر حزب کنگره ملی آفریقا و بازرگانی ثروتمند است که معاون جاکوب زوما رئیس جمهوری مستعفی این کشور بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیپ تاون، زوما چهارشنبه شب پس از ۹ سال زمامداری، زیر فشار حزب حاکم کنگره ملی آفریقا وادار به کناره گیری از مقام خود شد.
قرار است راماپوزا ۶۵ ساله که در دسامبر ۲۰۱۷ به جای زوما به عنوان رهبر حزب حاکم کنگره ملی آفریقا انتخاب شده بود، روز جمعه (فردا )نخستین سخنرانی خود را در مقام ریاست جمهوری ایراد کند.
سهام شاخص آفریقای جنوبی پس از انتشار این خبر که یک اصلاح طلب هوادار تجارت به ریاست جمهوری این کشور رسیده است، شاهد بیشترین رشد از ژوئیه ۲۰۱۶ به این سو بود.
زوما که تحصیلات رسمی نداشت، به مدت ۱۰ سال همراه نلسون ماندلا رهبر جنبش آزادیبخش و مبارز ضدتبعیض نژادی آفریقای جنوبی در جزیره روبن زندانی بود و پس از شکست حکومت تبعیض نژادی در کنگره ملی آفریقا رشد کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۹ به مقام ریاست جمهوری دست یافت. اما دوره زمامداری وی با رسوایی های مربوط به اختلاس های مالی و رکود اقتصادی همراه شد.

راماپوزا در سال ۱۹۵۲ در شهرک سووتو ژوهانسبورگ به دنیا آمد که مرکز مبارزه با تبعیض نژادی به شمار می رفت و جریان مبارزه در دهه ۱۹۷۰ میلادی ۱۱ ماه در زندان انفرادی گذراند. وی پس از پایان تحصیلات در رشته حقوق، به فعالیت در اتحادیه های کارگری پرداخت که یکی از معدود راه های اعتراض قانونی به حکومت اقلیت سفیدپوستان در کشورش بود.

نلسون ماندلا وی را به عنوان یکی از بااستعدادترین رهبران نسل نوین و از پیکارجویانی توصیف کرد که جای خالی سران زندانی خود را پر کرده اند. هنگامی که ماندلا در سال 1990 پس از 27 سال زندان به علت مخالفت با آپارتاید آزاد شد، رامافوزا در کنار وی قرار داشت و نقش اصلی را در هدایت مذاکرات انتقال مسالمت آمیز قدرت به دمکراسی به عهده داشت و سپس ریاست گروه تدوین کننده قانون اساسی تازه این کشور را به عهده گرفت.
وی در سال 2015 با ثروت خالص به ارزش 450 میلیون دلار (383 میلیون یورو) به یکی از ثروتمندترین اشخاص قاره آفریقا تبدیل شد و در ردیف 42 فهرست فوربز شامل ثروتمندترین افراد قاره آفریقا جای گرفت.
راماپوزا که شخصا هیچگاه به اختلاس متهم نشده است، در سال 2012 هنگامی که به عنوان نفر دوم کنگره ملی آفریقا انتخاب شد، به صحنه سیاست بازگشت و دو سال بعد معاون رئیس جمهوری شد.

وی چهار فرزند دارد و تشپو موتسپه همسر دوم وی، پزشک است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا استعفا ‌؟ یعنی چه؟ ما در مملکتمان برای مسئولان مان چیزی به اسم استفا نداریم الان نزدیک به صد سالشان است وهنوز بر مسند قدرت تشریف دارن تازه وصیت کرده اند زیر همان میزی که به اشغال خود در آورده اند دفن شوند

    • بدون نام

      عمه منه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج