جاباما
۶۷۷۹۹۴
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

نگرانی‌های «بیل گیتس» از فناوری بدون نظارت

«بیل گیتس» بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت در گفت‌وگویی جدید نسبت به خطرات بالقوه انحصار دانش و فناوری در برخی مراکز خاص در پارک‌های فناوری ابراز نگرانی کرده و خواستار اعمال نظارت‌های بیشتری در این رابطه شد.

خبرآنلاین: «بیل گیتس» بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت در گفت‌وگویی جدید نسبت به خطرات بالقوه انحصار دانش و فناوری در برخی مراکز خاص در پارک‌های فناوری ابراز نگرانی کرده و خواستار اعمال نظارت‌های بیشتری در این رابطه شد.

بیل گیتس به‌عنوان بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت، با دنیای فناوری و تکنولوژی غریبه نیست و خود یکی از پیشگامان این حوزه محسوب می‌شود. بااین‌حال او در گفت‌وگویی جدید با «Axios»، به‌عنوان یک بازرگان و از نگاهی بشردوستانه نگرانی‌های خود را در مورد تأثیر منفی بالقوه‌ای که این پیشرفت‌ها و فناوری‌ها می‌تواند روی تمدن بشری داشته باشد، اعلام کرد. این مسائل و نگرانی‌ها در گزارش سالانه بنیاد بیل و ملیندا گیتس نیز ذکر شده است.

گیتس در این گفت‌وگو اعلام کرد: «همیشه این سؤال وجود دارد که چگونه فناوری‌های جدید می‌تواند موجب قدرت گرفتن گروهی کوچک از مردم شود و به بسیاری دیگر، آسیب برساند.»

او در توضیح این مسئله گفت که سخنان او در درجه اول به شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر اپل که در حال حاضر بازارها را قبضه کرده‌اند، اشاره دارد و افزود: «انحصار فناوری و علم در حیطه گروه‌های خاصی از مردم تنها مربوط به حوزه‌هایی مانند کامپیوتر و تلفن‌های همراه هوشمند نیست و می‌تواند دایره‌ای بسیار وسیع‌تر و مشتمل برساخت سلاح‌های اتمی را شامل شود که جان میلیون‌ها انسان را به خطر می‌اندازد؛ یا سلاح‌های تروریستی بیولوژیکی و زیستی که می‌تواند بالقوه برای میلیاردها نفر خطر ایجاد کند. این موضوع مرا به‌شدت نگران کرده است.»

این هشدار به‌طور خاص مشمول شرکت‌ها و افرادی است که در پارک‌های فناوری مانند سیلیکون‌ولی فعالیت می‌کنند. بیل گیتس نگران این موضوع است که فعالی این شرکت‌ها می‌تواند مانع از اقدامات نظارتی و بررسی‌های کافی از سوی دولت‌ها شود و به‌این‌ترتیب، فرصت مناسب برای انجام اقدامات خطرناک به وجود آید.

یکی دیگر از نگرانی‌های مهم بیل گیتس درزمینه پارک‌های فناوری، بحث دسترسی به اطلاعات است. او با اشاره به غول‌های فناوری مانند فیس‌بوک، گوگل و اپل، اعلام کرد که ممکن است اشتیاق به انجام معاملات مالی ناشناس و غیرقابل ردیابی عواقب ناگواری در پی داشته باشد. از سوی دیگر، دیدگاه این شرکت‌ها درباره مخفی نگه‌داشتن اطلاعات حتی در مواردی مانند جنایات و ... بسیار خطرناک است، زیرا این شرکت‌ها اعتقاد دارند اطلاعات کاربران نباید تحت هیچ شرایطی در اختیار دولت‌ها قرار داده شود.

گیتس در این مورد پیشنهاد می‌دهد که شرکت‌ها با ارزیابی خود، بررسی کنند که آیا مسائل مربوط به آن‌ها با استفاده از نظارت دولتی حل می‌شود یا خیر. او همچنین اعلام کرد که اگر ابرشرکت‌های نام‌برده‌شده به این اخطار توجه کنند، ممکن است از آنچه او با عنوان «کابوس مداخله دولت» یاد می‌کند و شخصا در شرکت مایکروسافت با آن روبه‌رو بود، اجتناب کنند.

باید در نظر داشت که هیچ‌کدام از اهداف، ارزش‌ها و ایده‌های شرکت‌ها بالاتر از قوانین نیست و شرکت‌ها نباید خارج از چارچوب‌های قانونی حرکت کنند.

او در خاتمه توضیحات خود تأکید کرد: «شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ در حوزه فناوری باید در این مورد بیشتر دقت کنند و نباید این موضوع را باور داشته باشند که نظرات آن‌ها از نظرات دولت و قانون بالاتر است. در غیر این صورت، دولت‌ها ناگزیر به انجام برخی وظایف در بخش‌های کلیدی می‌شوند و به این موضوع ورود می‌کنند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج