۶۷۸۵۵۲
۵ نظر
۵۰۰۲
۵ نظر
۵۰۰۲
پ

دولت برای حذف ۲۵ میلیون یارانه بگیر، مخیر شد

طبق تبصره ۱۴ بودجه ۹۷ کل کشور دولت مخیر است با ۳۰ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۲۵ میلیون نفر را از قطار یارانه بگیران حذف کند یا آنکه با مجوزی که از مجلس گرفته راه فعلی را در تخصیص یارانه ادامه دهد.

خبرگزاری فارس: لایحه بودجه ۹۷ کل کشور پس از چکش‌کاری در کمیسیون تلفیق بودجه هم‌اکنون در صحن علنی مجلس مراحل نهایی و تصویب را می‌گذراند. امروز یکی از مهم‌ترین مباحث موردنظر جامعه و نمایندگان که اهمیت فراوان و حساسیت‌های خاص خود را دارد به موضوع تبصره ۱۴ لایحه بازمی‌گردد که در مورد درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی به خانوار اختصاص دارد.

صبح امروز در ادامه بررسی این تبصره، دولت و نمایندگان با پیشنهاد افزایش اعتبار یارانه‌ نقدی و غیرنقدی خانوار از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها و سهم تولید مخالفت کردند و این بحث رأی نیاورد.

دولت در لایحه بودجه ۹۷ پیشنهاد پرداخت ۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی را به مجلس ارائه کرد که در آن بالغ بر ۳۰ میلیون نفر غیر نیازمند و ثروتمند یارانه‌بگیر بایستی حذف می‌شدند، اما بنا به دلایل و ملاحظات سیاسی و انتخاباتی، این رویکرد تحت‌الشعاع قرار گرفت و با مخالفت شدید نمایندگان روبرو شد تا جایی که کمیسیون تلفیق بودجه رقم یارانه نقدی را از ۲۳ به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

درعین‌حال برای پوشش کامل افراد یارانه‌بگیر یعنی چیزی حدود ۷۶ میلیون نفر این امکان را برای دولت پیش‌بینی کرده تا سقف ۴۱ هزار میلیارد تومان از محل جابه‌جایی ردیف‌ها در این تبصره بتواند یارانه نقدی را به خانوار پرداخت کند. علاوه‌بر این دولت اختیار دارد بر اساس برقراری آزمون وسع، ثروتمندان یارانه‌بگیر را از قطار یارانه‌بگیران پیاده کند.

به گزارش فارس، در این باره حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به این موضوع عنوان می‌کند ۳۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی اختصاص یافته و اگر امکان جابه‌جایی ردیف‌ها وجود نداشته باشد، دولت موظف است حدود ۲۵ میلیون نفر را حذف کند تا بتواند سقف تعیین‌شده را رعایت کند زیرا امکان افزایش منابع داده نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: همچنین ردیف عمومی در بودجه برای پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد که بتواند همه یارانه بگیران را پوشش دهد.

درعین‌حال سیدحمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در این رابطه به فارس گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه نقدی در تبصره ۱۴ وجود دارد و این امکان در نظر گرفته شده تا ۴۱ هزار میلیارد تومان از محل جابه‌جایی ردیف‌ها افزایش یابد.

به گزارش فارس، در حال حاضر تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۷ که مراحل نهایی خود را در صحن علنی می‌گذراند حکایت از ۲ رویکرد و نگاه مجلس به یارانه نقدی دارد. رویکرد اول، ادامه روند موجود یعنی پرداخت یارانه و فراهم کردن امکانات قانونی برای این موضوع است. رویکرد دوم، حذف یارانه ثروتمندان در صورت حصول اطمینان از بانک‌های اطلاعاتی بر اساس آزمون وسع است که دولت می‌بایست معیارها و شاخص‌های آن را تعیین کند.

در تایید رویکرد دوم محمدباقر نوبخت صبح امروز در صحن علنی مجلس عنوان کرده است: با پیشنهاد ۴۱ هزار میلیارد تومانی مشروطی که آقای حاجی بابایی برای افزایش اعتبار یارانه نقدی ارائه کرد پیشنهاد معقولی است که با آن موافقیم، هرچند که این عدد با ۴۶ هزار میلیارد تومان مدنظر دولت فاصله دارد و باید برای افرادی که مستغنی هستند فکری کنیم.

این ادبیات نشان می‌دهد دولت همچنان نیم نگاهی به موضوع حذف یارانه افراد ثروتمند و غیرنیازمند دارد و معتقد است باید فکری به حال آنها کرد کما اینکه تبصره ۱۴ نیز اجازه چنین رویکردی را به دولت می‌دهد.

این تبصره فضایی را پیش روی دولت ایجاد کرده تا روی لبه حذف ثروتمندان از یارانه و ادامه شرایط موجود حرکت کند و مخیر است که تا همان ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه بدهد و مابقی را با اجرای آزمون وسع حذف کند و یا اینکه تا ۴۱ هزار میلیارد تومان ناشی از مجوز جابجایی ردیف‌ها راه فعلی در پرداخت یارانه نقدی به همه را ادامه دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دولت غلط زیادی کرده،خجالت نمی کشن واقعا؟چپ و راست گیر میدن ب این ملت؟صدای مردم رو نمیشنوند؟حتما میگن نوار

    • بدون نام

      حال که مجلس این اختیار را داده،دولت می تواند یارانه ثروتمندان را حذف کند،چون آنها از خیلی جاها ازیارانه استفاده می کنند که ضعفا استفاده نمی کنند مثلاً از یارانه بنزین بیشترین استفاده را ثروتمندان می کنند چون خانواده آنها از چندین ماشین مدل بالا استفاده می کنند که افراد ضعیف و یا متوسط استفاده نمی کنند ،و...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرادی مثل شما با این طرز فکر این کشور به این روز انداختن

    • مجید

      این دولت فقط دروغ تواین 5سال تحویل مردم داد وعدهای الکی .... خود روحانی گفت یه کاری میکنم مردم اونقدر دارا بشن که بگن یارانه مارو قطع کنید ما یارانه هیچکس رو قطع نمیکنیم فقط دروغ...... گندتون بزنه

    • بدون نام

      خدا ازتون نگذره. دیگه اعصاب واسه مردم نزاشتین کلیک کردین رویارانه. اختلاسگران ونجومی بگیران. پولهارو ور داشتن شما رومردم تلافی میکنید! خدالعنتتون کنه! !!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج