۶۷۹۳۶۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

داستان‌های تاریخ فوتبال

خالق ضربات «برگ خشک» چه بازیکنی بود؟

دی‌دی ضربات مهارناپذیری را می‌زد که به "برگ خشک" مشهور بودند.

ایسنا: والدیر پریرا، دی‌دی، هافبک بزرگ برزیلی یکی از ستون‌های اصلی تیم ملی در قهرمانی جهان در سال های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ بود. او برای تیم فلومیننزه بازی کرد و پس از یک حضور کوتاه مدت در رئال مادرید پیراهن بوتافوگو را بر تن کرد. دی‌دی در پاس‌های بلند مهارت خاصی داشت. با این حال او در ضربات آزاد مشهور بود که لقب "folha seca" (برگ خشک) را داشتند. شوت‌های قدرتمند هافبک برزیلی را دروازه‌بانان نمی‌توانستند مهار کنند.

برزیل در جام جهانی ۱۹۵۸ باید در دو دیدار رفت و برگشت با پرو بازی می‌کرد. بازی در لیما با تساوی یک بر یک به پایان رسید و دیدار برگشت در ریودوژانیرو در حالی که تا دقایق پایانی بدون گل بود دی‌دی ضربه آزادی زد که او را به شهرت رساند.

خالق ضربات «برگ خشک» چه بازیکنی بود؟

یک روزنامه نگار به این خاطر لقب برگ خشک را به این ضربه‌ها داد که شوت‌های دی‌دی مانند برگ‌های خشک درختان بود که ناگهان فرو می‌ریخت. با گذشت زمان دی‌دی پس از یک آسیب دیدگی شدید، نوشت که دیگر نمی‌تواند مانند سابق به توپ ضربه بزند چون پایش درد می‌گیرد.

دی‌دی در فصل ۶۰-۱۹۵۹ برای رئال مادرید بازی کرد اما موفق نبود. او بازیکن سطح بالایی بود اما نمی‌توانست کاری که آلفردو دی استفانو از او می‌خواست انجام دهد. مهاجم آرژانتینی - اسپانیایی گفت: من مهاجم میانی بودم اما او هافبک تهاجمی بود و با این حال من باید او را تغذیه می‌کردم. مادرید بزرگ در آن سال‌ها به حرکات لحظه‌ای وابسته بود و تنها فرانس پوشکاش توانایی گلزنی‌اش را از دست نداده بود. او می‌توانست در فضاهای کوچک حرکت کند. دی‌دی یک سال در مادرید بود. از ۳۰ بازی لالیگا تنها در ۱۸ دیدار به میدان رفت و در رقابت‌های اروپایی بازی نکرد. همچنین در کوپا دل ری حضور نداشت چون بازیکنان خارجی نمی‌توانستند بازی کنند. شرایط او زمانی بدتر شد که همسرش دونیا گیومار که برای روزنامه برزیلی کار می‌کرد مطلبی انتقادی نوشت و به این موضوع اشاره کرد که همسرش از همه بازیکنان کمتر دستمزد دریافت می‌کند. این قضیه صبر باشگاه را لبریز کرد و در نهایت دی‌دی به کشورش بازگشت.

ضربات خاص دی‌دی در یاد اسپانیایی‌ها ماند. اولین شوت او در جام کارانسا اتفاق افتاد. سپس در سانتیاگو برنابئو مقابل اسپانیول گل مشهورش را درون دروازه ویسنته جای داد. دی استفانو راز این ضربات را از دی‌دی پرسید اما او آن را فاش نکرد. دی استفانو در تمرینات سعی می‌کرد از این ضربات تقلید کند که تنها یک بار موفق به این کار شد. او این گل زیبا را برابر میلان در جام قهرمانان اروپا ۱۹۶۴ به ثمر رساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج