۶۷۹۴۱۰
۲۲ نظر
۵۰۱۰
۲۲ نظر
۵۰۱۰
پ

روزنامه صدا و سیما: رکورددار سوانح هوایی نیستیم

روزنامه جام جم نوشت: پس از انتشار خبر سقوط هواپیمای تهران‌– یاسوج در صبح دیروز، نه تنها گفت‌وگوهای دیروز و امروز ما در کوچه و خیابان که حال و هوای فضای مجازی هم معطوف به این موضوع شد که تا کی باید شاهد سقوط هواپیماها و جان باختن هموطنانمان در سوانح هوایی باشیم؟ خیلی‌ها می‌گویند دیگر عادت کرده‌ایم که هر سه چهار سال یک بار شاهد سقوط هواپیمایی باشیم.

روزنامه جام جم نوشت: پس از انتشار خبر سقوط هواپیمای تهران‌- یاسوج در صبح دیروز، نه تنها گفت‌وگوهای دیروز و امروز ما در کوچه و خیابان که حال و هوای فضای مجازی هم معطوف به این موضوع شد که تا کی باید شاهد سقوط هواپیماها و جان باختن هموطنانمان در سوانح هوایی باشیم؟ خیلی‌ها می‌گویند دیگر عادت کرده‌ایم که هر سه چهار سال یک بار شاهد سقوط هواپیمایی باشیم.

پس از حادثه ساختمان پلاسکو، تصادف اتوبوس دانش‌آموزان، زلزله کرمانشاه، انفجار کشتی سانچی و ده‌ها حادثه دیگر که با گسترش دسترسی به اینترنت حالا خیلی بیشتر از گذشته در جریان جزئیاتشان قرار می‌گیریم، طبیعی است ذهن ما آماده باشد برای پذیرش این موضوع که کشور ما در داشتن نرخ سوانح هوایی بالادر جهان جزو رکوردداران است! اصلا چرا نباشد؟! با تحریم‌های صنعت هوانوردی و ناوگان هوایی فرسوده‌مان، طبیعی است که هواپیماهایمان گاه و بیگاه سقوط کند.

بیایید احساسات را با منطق جایگزین کنیم و یک بار دیگر این سوال را از خودمان بپرسیم: آیا به راستی در جهان، ایران جزو کشورهای با سوانح هوایی بالا شناخته می‌شود؟ مثل هر سوال مشابهی این روزها کافی است به اینترنت مراجعه و پاسخمان را در منابع جستجو کنیم. کافی است تایپ کنید: «Countries With Most Airline Accidents In The World» به وبگاه‌های متنوع و معتبر خبری نظیر Business Insider و Independent برخواهید خورد که مقالات تحلیلی در این باره ارائه کرده‌اند و فهرست ۱۰ کشور و در مواردی ۲۵ کشوری که بیشترین تلفات و سوانح هوایی جهان از سال ۱۹۴۵ میلادی را تا به امروز داشته‌اند در آن منتشر شده است.

با نگاهی به فهرست پرسانحه‌ترین کشورهای جهان درحوزه هوانوردی می‌بینیم که دو غول صنعت هوایی جهان یعنی ایالات متحده و روسیه به ترتیب جایگاه یکم و دوم بیشترین آمار سوانح هوایی جهان را به خود اختصاص داده‌اند . عجیب هم نیست؛ هر دو کشور بسیار وسیع هستند، سابقه بالایی در راه‌اندازی و بهره‌برداری از هواپیماها و خطوط هوایی در تاریخ هوانوردی جهان دارند و البته که تعداد پرواز بالا و مسافران هوایی زیادی هم در طول سال با هواپیما در این دو کشور سفر می‌کنند. در این شرایط مسلما سوانح بیشتری هم خواهند داشت.

اگر قرار باشد وضع سوانح هوایی در ایران را با دیگر کشورهای جهان مقایسه کنیم بهتر است این مقایسه با کشورهای همتراز ایران در جهان صورت گیرد که از نظر تعداد پروازها و مسافران هوایی در طول سال شرایطی مشابه با کشور ما دارند.

با نگاهی به آمارهای ارائه شده در دو پایگاه اینترنتی Data World Bank و Aviation Safety Networkدر می‌یابیم که تعداد پروازها در ایران از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۹۵/ ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۶ از ۷۱۵هزار و ۶۰۰ مسافر در سال به حدود ۱۵ میلیون و ۵۲۰هزار مسافر در سال افزایش یافته است. در این حالت با وجود بالارفتن سطح ایمنی و توسعه فناوری‌ها تعداد سوانح هوایی نیز خواه ناخواه افزایش خواهد یافت. در همین جدول می‌بینیم که کشور آرژانتین نیز با نرخ مشابهی تعداد مسافرانش از ۲میلیون و ۳۳۲هزار نفر در سال ۱۹۴۸ به ۱۵میلیون و ۷۶هزار نفر در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

در این مدت ۴۰ حادثه هوایی همراه با تلفات در ایران و ۴۱ حادثه هوایی همراه با تلفات در آرژانتین رخ داده است که وضعی بسیار نزدیک به هم دارد. همین‌طور اگر وضعیت پروازهای مسافران در کشوری همچون پرو را با ایران مقایسه کنیم، می‌بینیم در حالی که در سال ۱۹۴۸ در پرو تقریبا ۳۹۰هزار نفر با هواپیما سفر می‌کرده‌اند (کمتر از ایران) و در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵میلیون و ۸۱هزار نفر در این کشور با هواپیما سفر کرده‌اند (شبیه به ایران) در این مدت ۶۰ حادثه هوایی منجر به تلفات برای خطوط هوایی این کشور رخ داده است که درست ۱/۵ برابر حوادث هوایی ما در ایران بوده است. همین امر باعث شده پرو در فهرست ۲۵ کشور سانحه‌خیز در پروازهای هوایی جهان در رتبه هجدهم قرار بگیرد.

این‌ها در حالی است که صنعت هوانوردی کشور ما در ۴۰ سال اخیر با انواع تحریم‌های ناجوانمردانه از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی روبه‌رو بوده و با این شرایط در فهرست کشورهای سانحه‌خیز هوانوردی نامی از ایران دیده نمی‌شود. چیزی که قطعا تصادفی نبوده و مرهون توان فنی بالای متخصصان صنعت هوانوردی و خلبانان باتجربه ایرانی است.

جالب است بدانید هر روز حدود ۱۰۰هزار پرواز هوایی در سراسر جهان انجام می‌شود. کافی است به پایگاه اینترنتی flightradar۲۴.com مراجعه کنید تا همه پروازهایی که در این لحظه در جهان در حال انجام است را روی نقشه به‌طور متحرک ببینید! در مجموع باید توجه داشت که سوانح هوایی با توجه به حجم بالای پروازهایی که روزانه در سراسر جهان انجام می‌شود، درصد بسیار پایینی را به خود اختصاص می‌دهد و از همین روست که کارشناسان حمل و نقل، هواپیما را وسیله‌ای ایمن برای پرواز در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل می‌دانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسام

      به روباه گفتند شاهدت کو؟گفت صدا و سیما!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه حتی این حرف درست باشه باز ما در شرایط و جامعه ای هستیم که حرف راست رو هم قبول نمی کنند و اعتمادی وجود نداره

    • بدون نام

      که چی؟؟ الان داری ادعا میکنی وضع خوبه؟؟ تعداد باید به صفر نزدیک بشه مه به ماکزیمم!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینکه ایران جز سانحه خیزترین ها نیست می تونه به دلیل کم تر بودن سفرهای هوایی باشه .عوضش ما بیشترین تصادفات جاده ای رو داریم!!!

    • حمید

      ناراحت نباشید مسولان یه همت کنن میشیم ، ما میتوانیم ، فقط کافیه خودمون رو باور کنیم !!!!!

    • بدون نام

      در این متن مغلطه های زیادی صورت گرفته که شخصا حوصله اشاره به همش را ندارم ولی در کل اینکه بایستی هم تعداد سوانح و هم نفرات تلفات به نسبت تعداد پروازها از سال ۵۷ (نه ۴۹) لحاظ گردد و بر حسب کل کشورهای جهان فهرست بندی گردد،
      در این متن به سوانح اشاره شده ولی نمی گوید آیا یک نفر تلف میشده یا همه نفرات
      هر زمان آمارها می آیند در پشت بازی با اعداد باید دقت کرد آماردهنده ذینفع و مغرض نباشد و هدفش بیان واقعیت باشد نه اینکه ما چقدر خوبیم

    • بدون نام

      بنویسید:روزماله

    • ستاره

      لطفا فرافکنی نکنید و صورت مسئله را پاک نکنید ... حتما باید رکوردار بشیم . یعنی هنوز به این حجم از تلفات راضی نیستید !؟

    • بیتا

      نگران نباش چیزی نمونده این رکورد رو بشکنیم

    • رضا ماندگار

      هم رکورد سوانح هوایی؛ زمینی ودریایی هستیم دروغ بس است

    • بدون نام

      واقعا بارک الله که رکورد دار نیستید .دوسه تا کشور عقب مانده رو رد کنید رکورد میزنید ...خجالت بکشید سالی چند سقوط و حادثه وجدان مسولین بی وجدان را بیدار کنه خوبه ........

    • بدون نام

      چه حیف!!!!عوضش تو خیلی چیزارکوردداریم
      تواعتیادوحوادث طبیعی وتصادفات جاده ای؛نابودی طبیعت وآلودگی هوا؛اعدام کودکان؛تورم ؛تولید زباله؛خودکشی زندانیان؛بیکاری تحصیلکردگان؛انواع کلاهبرداری واختلاس؛سدهای بی مصرف وخودروهای غیر استاندارد و....."نفسم گرفت"
      رکورد زدیم، مارکورد زدیم

    • بدون نام

      چراباکشورهای بدبخت مقایسه میکنید نه با کشورهای خوب و پیشرفته درست جهان سوم هستیم عقب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان ایران جز جهان اوله؟ مردم پرتوقع و بی عملش جهان اولی محسوب میشن؟!!

    • TNT2

      نه جون مادرت تو این هم اول بشیم.تم الودگی هوا و افسردگی و عصبانیت که رکورد داریم .اینم اضافه کنید..ای رو تو برم بشر

    • بدون نام

      در مملكت ما پرواز آنچناني صورت نمي گيرد كه بخاهيد به خودتان افتخار كنيد شماها بايد دنبال هواپيماهاي تاريخ گذشته باشيد كه بتوانيد مسافران خود را جابجا كنيد يا آنها را در كوهها سرازير، ببينيد ما بايد خودمان را با كشورهاي پاكستان و افغانستان مقايسه كنيم كه نسبت به آنها فكر كنم برتريم؟ نظر شما چيست؟

    • سهیل

      ۱. اگر تعداد حادثه ها رو در تناسب بذارید با تعداد پرواز میبینید ایران جزو ۵ کشور با پایین ترین میزان امنیت هواییه
      ۲. تحریم های هوایی ایران هرچند ناجوانمردانه اما نتیجه فعالیت دولت ما در سطح جهانیه. چرا کشور‌های دیگه تحریم نیستن؟ چرا با همه سر جنگ داریم؟
      ۳. روسیه به تحریم های جهانی بر علیه ایران پایبند نیست و میشه جای هواپیماهای دست چندم ابن کشور هواپیمای خوب ازشون تهیه کرد.
      ۴ ناراحتی مردم به خاطر حوادث هوایی نیست بلکه به خاطر وضع موجود در جاده ها، شهر ها، بیمارستان ها و... هست که همه در راستای به خطر انداختن جون مردم تلاش می کنن.

    • سهیل

      دولتمردان محترم اگه به جای اینکه کل روز فک کنید که چی تن مردمتونه و چی می خورن و چی‌می پوشن و چی می گن! به فکر جون مردم بودید این الان وضع ما نبود!

    • بدون نام

      کدوم آدمای بی خردی به این نظرها منفی دادن؟!!
      چرا ازشنیدن واقعیتها میترسید وفرارمیکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاید برخی ها که منفعتشون در فروش بلیط هاست
        مخصوصا که نوروز نزدیکه

    • بدون نام

      چه جالب پس تلاش کنیم تا رکورددار شویم ورکورد اول را در جهان بدست آوریم

    • بدون نام

      عجب سایت با حالی را معرفی کردید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج