۶۸۰۱۸۰
۱۷ نظر
۵۰۰۵
۱۷ نظر
۵۰۰۵
پ

در آخرین لحظات در هواپیمای آسمان چه گذشت؟

استاد باسابقه خلبانی کشور با تشریح دلایل احتمالی برخورد هواپیمایATR به کوه گفت:هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله های دنا برخورد کرده و نتوانسته به قسمت غربی که فرودگاه قرار دارد، برسد.

خبرگزاری مهر: استاد باسابقه خلبانی کشور با تشریح دلایل احتمالی برخورد هواپیمایATR به کوه گفت:هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله های دنا برخورد کرده و نتوانسته به قسمت غربی که فرودگاه قرار دارد، برسد.

کاپیتان عین الله اردشیری، خلبان پیش کسوت کشور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با بررسی تصاویری که تا ساعت ۱۲ امروز از محل حادثه منتشر شده، هواپیما اصلا طرح تقرب برای فرود را انجام نداده است و روی NDB (دستگاه تقرب پرواز فرودگاه) نرفته است.

وی که تمام سوانح هوایی کشور را بررسی کرده است، گفت: هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله های دنا برخورد کرده و نتوانسته قله را رد کرده و به قسمت غربی که شهر یاسوج و باند فرودگاه قرار دارد، برسد.

او درباره «شرایط و تصمیمات احتمالی خلبان پیش از برخورد با کوه» گفت: خلبان از میان ابرها، زمین را مشاهده کرده و سریع ارتفاع را به ۱۰ هزار پا کاهش داده و زیر ابرها رفته است و تصور کرده می تواند با همین ارتفاع از زیر ابرها، خود را به فرودگاه برساند. خلبان روی دستگاه DME، فاصله هواپیما با فرودگاه را می دیده است . عقربه دستگاه ADF ، نیز سمت و جهت فرودگاه را نشان می داده است. بنابراین خلبان زمانی که ارتفاع کم کرده و زیر ابرها رفته است، تصور کرده با اطلاعات مذکور و در ارتفاع ۱۰ هزار پایی می تواند از جایی که ارتفاع سلسله قله های دنا کمتر است، عبور کرده و به سمت فرودگاه برود. اما در ۸.۵ مایلی فرودگاه با کوه برخورد کرده است.

کاپیتان اردشیری ادامه داد: زمانی که برف می بارد و کوه و زمین پوشیده از برف است، از ارتفاع، نمی توان بین کوه و زمین تمایز قائل شد. به همین دلیل خلبان متوجه وجود قله در مقابل خود نشده است و زمانی متوجه قله در مقابل هواپیما شده است که فرصت کافی برای اوج گرفتن در اختیار نداشته و متاسفانه با یکی از قله های کوتاه سلسله قله های دنا برخورد کرده است.

در آخرین لحظات در هواپیمای آسمان چه گذشت؟

دایره زرد، محل برخورد هواپیما و دایره قرمز، فرودگاه یاسوج را نشان می دهد

وی درباره ارتفاع احتمالی هواپیما در هنگام برخورد با کوه گفت: هواپیما در هنگام برخورد با کوه حدود ۱۰ هزار پا ارتفاع داشته است. اما هواپیما تا زمانی که روی NDB فرودگاه قرار نگرفته باشد، اجازه ندارد ارتفاع خود را به کمتر از ۱۵هزار و ۵۰۰ پا کاهش دهد و در واقع قبل از قرار گرفتن روی NDB فرودگاه، حداقل ارتفاع باید ۱۵هزار و ۵۰۰ پا باشد.

این استاد کارآزموده خلبانی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که « آیا ممکن است، خلبان بدلیل خطای انسانی ارتفاع هواپیما را کم کرده باشد؟» توضیح داد: کاهش ارتفاع هواپیما، الزاما ناشی از اشتباه خلبان نبوده و دلایل مختلفی می تواند عامل کاهش ارتفاع هواپیما باشد که «برخی» از این دلایل به این شرح است: ممکن است هواپیما در داخل ابرها با مشکلاتی مواجه شده و اصطلاحا به شرایط «STALL» یا «واماندگی» رسیده و با خارج شدن از کنترل، هواپیما به کوه برخورده کرده است. ممکن است سیستم ضدیخ هواپیما از کار افتاده باشد که در این صورت در عرض چند دقیقه، بدنه هواپیما از چندین تن یخ پوشیده می شود و هواپیما سنگین شده و نمی تواند ارتفاع را حفظ کند. ممکن است از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما نیز منجر به کاهش ارتفاع شده باشد.

وی درباره اینکه گفته می شود هواپیما با قله دنا برخورد کرده، نیز گفت: ما در این منطقه با سلسله قله های دنا روبرو هستیم و هواپیما با قله چهارم یا پنجم دنا ( از نظر ارتفاع) برخورده کرده است.

وی در توضیح بیشتر گفت: جایی که هواپیما برخورد کرده، از قله اصلی ۱۴۵۰۰ پایی دنا، ۲۰ مایل یا ۳۷ کیلومتر؛ از قله دوم ۱۴۱۰۰ پایی دنا، ۲۸ مایل یا ۵۲ کیلومتر؛ و از قله سوم ۱۴هزار پایی دنا، ۶مایل یا ۱۱ کیلومتر فاصله دارد.

کاپیتان اردشیری ادامه داد: جایی که هواپیما برخورد کرده، در ارتفاع حدود ۱۰ هزار پایی و احتمالا با قله های چهارم یا پنجم دنا است.

سرنشینان سالم هواپیما چه شدند؟

کاپیتان اردشیری همچنین گفت: قطعات هواپیما بدلیل برخورد هواپیما با برف( و نه صخره)، نمی تواند به فاصله دور پرتاب شود؛ لذا چهار لکه سیاه مشاهده شده در برخی تصاویر منتشره، نشان می دهد که این لکه ها، چهارنفر از سرنشینان هواپیما هستند که در حالت زخمی از هواپیما خارج شده اند. دو نفر از آنها فاصله کوتاهی را توانسته اند طی کنند و دو نفر دیگر، مسافت بیشتری را طی کرده اند. این بدان معناست که این ۴ لکه از سرنشینان هواپیما هستند که در نهایت بدلیل خونریزی یا یخ زدن، نتوانسته اند ادامه مسیر بدهند.

وی ادامه داد: در عین حال امکان دارد سرنشینان سالم تری غیر از این چهار نفر، مسافت بیشتری را طی کرده باشند تا خود را به جایی مثلا روستای شرفی که از توابع سِده است، برسانند.

به گزارش خبرنگار مهر، کاپیتان عین الله اردشیری، سالها خلبان ازمایشگر سازمان هواپیمایی کشوری و مسئول بررسی تعداد زیادی از سوانح مهم هوایی کشور بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      توضیحاتش قانع کننده است

    • بی گناه

      حالا میخوان از رده خارج شدن هواپیما وبی لیاقتی مسولین کشورو گردن خلبان بندازن پلاسکو چی قطار چی جادهای داغونو خراب چی محصولات خودروی چی اونم تقصیر خلبانه واقعا متاسفم برای تمام زحمتکشایی که دلخوشن به این وضع همه تقصیرها گردن مردمن که در این جهنم دروغ زندگی میکنن

    • آرش

      واقعا وحشتناک بوده روحشون شاد

    • بدون نام

      یعنی احتمال اینکه بعداز سقوط مسافران زنده بودند ومیخواستند خودشونو نجات بدند خیلی درد ناکه کاش زودتر پیدا میشدند خدا به خانواده هاشون صبر بده

    • گرگانی

      اینجور که معلومه میخواین یجور بگید که هواپیما از رده خارج نبوده شرکت هواپیمایی اسمان هم مقصر نبوده . میگین که خلبانم مقصر نیست . مقصر ابرها هستن . احتمالا تا چند روز اینده میگید مقصر کوه بوده که اونجا قرار داشته .

    • بدون نام

      ای وای ای وای ای وای چقدرزجرآوراست واقعا

    • بدون نام

      وای خیلی سخته,خدا به خانواده هاشون صبر بده

    • بدون نام

      وای چقدر عذاب اور بود اینکه چهار نفرشون زنده بودن و داشتن واسه زندگی تو لحظات اخر میجنگیدن

    • بیخیال

      خاک بر سر مسئولین دزد و بی غیرت

    • بدون نام

      مدیران دانا آیا با شرایط بد اب وهوایی میشود بر خورد کرد میشود ولی یک شرط دارد آن هم داشتن تکنولوژی بر تر از اب وهوا که بشود مقابله کرد آیا آن تکنولوژی را دارید ؟

    • بدون نام

      خداکنه حداقل چند نفر زنده مونده باشن

    • کیان

      چه تخیلات قوی ای داره ، مطمئن باشین این حرفا به دلیل این که خلبان را مقصر جلوه میده مهم شده وگرنه منتشر نمی شد
      آقا ما همه می دونستیم خلبان مقصره ، اصلا فرودگاهامون اول دنیاست

    • محمدرضا بختیار

      استاد ببخشید مگر خلبان بدون هماهنگی و بدون اطلاع می تواند در ارتفاع خود تغییر ایجاد کند و یک ماشین لگن جهت مطلع کردن راننده از برخورد به مانع سنسور اخطار دارد انوقت هواپیما هیچ سنسور اخطار ندارد و یا اینکه خطای دید یعنی چه؟مگر مانیتور یا صفحه رادار کارایی ندارد

    • بدون نام

      همونطور که تو عکس مشخصه همون دور و بر فرودگاه سقوط کرده، بعد پیدا کردنش سه روز طول کشیده!!! تازه فراموش نکنین سپاااااه پیدا کرده ها، نه کس دیگه. سپاه

    • بدون نام

      ازخدا میخوام شما مسئولین تو شرایط آدمهایی که بقول کاپیتان اردشیری، زنده بودند و به دلیل خونریزی یا یخ زدن بخاطر بی توجهی و عدم امکانات ، مردند ، قرار بگیرید وتولحظات اخر عمرتون از عملکردتون تو این کشور، شرم کنید و بفهمید مردم چه کشیدند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آممممممممممممین یا رب العالمین . بخدا آرزوی قلبی همه مردم داغ دیده همینه

    • ایرانی

      دایره سیاه مسئولین بی کفایت هستند نه نه تنها ایران بلکه تمام جهان را به لجن کشانده اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج