جاباما
۶۸۰۲۰۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

داستان‌های تاریخ فوتبال

عجیب‌ترین اتفاق تاریخ رقابت‌های اروپایی چه بود؟

اشتباه عجیب داور دیدار تیم‌های اسپورتینگ و گلاسکو رنجرز در جام برندگان اروپا ممکن بود یک جام را از افتخارات تیم اسکاتلندی حذف کند.

ایسنا: فصل ۷۲-۱۹۷۱ را گلاسکو رنجرز بد شروع کرد. این تیم باوجود اینکه چند ماه پیش توانسته بود فاتح جام حذفی اسکاتلند شود اما لیگ را فاجعه آمیز آغاز کرد. گلاسکو از ۶ بازی نخست پنج بازی را با شکست به پایان رساند و در کمال ناباوری در انتهای جدول قرار گرفت. به همین خاطر هواداران این تیم امیدی به جام برندگان اروپا نداشتند. نخستین بازی گلاسکو برابر رن برگزار شد و با متهم شدن تیم اسکاتلندی به ضد فوتبال توسط رسانه های فرانسوی در خانه حریف با تساوی به پایان رسید. رنجرز در بازی برگشت با یک گل پیروز شد و به دور بعد صعود کرد.

پس از قرعه کشی مشخص شد این تیم باید به مصاف اسپورتینگ لیسبون برود. برای نخستین بار در این فصل بود که رنجرز یک نمایش خوب در نیمه اول در خانه اش داشت و با پیروزی سه بر صفر ۴۵ دقیقه نخست را به پایان رساند. با این حال در نیمه دوم افت کرد و دو بار دروازه اش باز شد. در نهایت بازی با پیروزی سه بر دو. به نفع میزبان به پایان رسید.

عجیب‌ترین اتفاق تاریخ رقابت‌های اروپایی چه بود؟

دیدار برگشت در لیسبون دراماتیک بود. در حالی که بازی تا دقایق پایانی دو بر دو بود اسپورتینگ یک گل به ثمر رساند تا تیم برنده در وقت‌های اضافه مشخص شود. رنجرز ابتدا گلزنی کرد اما اسپورتینگ بازی را چهار بر سه کرد و نتیجه دو دیدار در مجموع ۶ بر ۶ شد. به همین خاطر لورنس فان راونس، داور بازی ضربات پنالتی را برای تعیین تیم برنده اعلام کرد و تیم پرتغالی توانست پیروز شود. روزنامه نگار ساندی میل که برای این بازی به پرتغال رفته بود به ویلی ودل (سرمربی رنجرز) توضیح داد که ضربات پنالتی نباید زده می شدند و نتیجه در وقت های اضافه مشخص شده است. رنجرز به خاطر گل زده بیشتر در خانه حریف باید به دور بعد صعود کند. این تیم سه گل به ثمر رساند اما اسپورتینگ تنها دوبار گلزنی کرد.

در واقع گلی که تیم اسکاتلندی در وقت های اضافه برابر اسپورتینگ به ثمر رساند ارزش بیشتری داشت چون در خانه حریف زده شده بود. داور تصور می کرد گل زده در وقت های اضافه ارزشش مانند گلزنی در خانه است. سرمربی رنجرز داور را در جریان گذاشت و او متوجه اشتباه بزرگش شد. در نهایت تیم اسکاتلندی به دور بعد صعود کرد.

رنجرز پس از این دیدار تورینو و بایرن مونیخ را حذف کرد و در فینال به میزبانی بارسلونا برابر دینامو مسکو قرار گرفت. گلاسکو در حالی که فصل را بد شروع کرده بود توانست با پیروزی سه بر دو این جام بزرگ را فتح کند. جان گریگ کاپیتان افسانه ای این تیم جام را بالای سر برد اما این موفقیت زیر سایه رفتار خشونت آمیز هواداران گلاسکو قرار گرفت. برای نخستین بار بود که اسپانیایی ها از نزدیک شاهد هولیگان ها بودند. ۱۰ هزار اسکاتلندی به پلیس بارسلونا حمله ور و درگیر شدند. این اتفاق بی نظمی به وجود آورد. جام قهرمانی به خاطر هجوم تماشاگران به زمین اهدا نشد و در رختکن به تیم قهرمان داده شد. این بازی با مرگ یک نفر همراه شد. همچنین ۲۰ نفر به شدت آسیب دیدند و ۷۴ نفر مصدوم شدند. کنسولگری بریتانیا به خاطر اتفاقات رخ داده یک نامه عذرخواهی برای شهردار بارسلونا فرستاد اما رفتار باشگاه رنجرز کاملا متفاوت بود. آنها به یوفا اعتراض کردند چون معتقد بودند بارسلونا تدابیر امنیتی لازم را برای چنین بازی تدارک ندیده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج