جاباما
۶۸۰۵۵۷
۲۰ نظر
۵۰۰۱
۲۰ نظر
۵۰۰۱
پ

نجات این اقتصاد قدرت امیرکبیر می‏‎خواهد

احمد حاتمی‌یزد، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سیاست جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز با افزایش سود سپرده بانکی گفت: مشکل ما در افزایش یا کاهش سود بانکی نیست. چون بالاخره در هر دو شرایط اقتصاد ضرر می‌بیند. مشکل ما حجم عظیم نقدینگی است که ۵ سال گذشته دولت آن را ایجاد کرده است. یعنی زمانی که دولت یازدهم سرکار آمد حجم نقدینگی ما ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بوده اما اکنون به رقم ۱۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و بیش از دوبرابر شده است.

رویداد ۲۴ نوشت: احمد حاتمی‌یزد، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سیاست جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز با افزایش سود سپرده بانکی گفت: مشکل ما در افزایش یا کاهش سود بانکی نیست. چون بالاخره در هر دو شرایط اقتصاد ضرر می‌بیند. مشکل ما حجم عظیم نقدینگی است که ۵ سال گذشته دولت آن را ایجاد کرده است. یعنی زمانی که دولت یازدهم سرکار آمد حجم نقدینگی ما ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بوده اما اکنون به رقم ۱۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و بیش از دوبرابر شده است.

بالا رفتن لحطه‌به لحظه نرخ دلار آشفتگی و نگرانی در بازار ارز دلیلی بود تا چند روز گذشته دولت خبر از راهکارهای تازه برای کنترل نرخ دهد. انتشار گواهی سپرده‌گذاری با نرخ ۲۰ درصد سود و افزایش دوباره نرخ بهره سپرده‌های بانکی از جمله تصمیمات اتخاذ شده بود.

این راهکارها در حالی عملی می‌شود که چند ماه بیشتر از اجرا شدن کاهش نرخ سود سپرده‌ها در بانک نمی‌گذرد. قرار بود با کاهش سودبانکی، سرمایه ها به سمت تولید هدایت شوند و چرخ تولید به چرخش درآید اما به جای آن بازار ارز داغ شد و خرید و فروش سهام و ملک بالا گرفت.

حالا که دولت از تصمیم چند ماه پیش خود عقب‌نشینی کرده و دوباره سود بالا را به بانک بازگردانده، کارشناسان نقد فراوان دارند و این روش را برای کنترل ارز را اشتباه و معضل اقتصاد می‌دانند.

احمد حاتمی‌یزد مدیرعاکل سابق بانک صادرات و کارشناس اقتصادی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره تصمیم بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز با انتشار گواهی سپرده‌گذاری با نرخ ۲۰ درصد گفت: نقدینگی مازاد جامعه تا سال گذشته در بانک‌ها به خاطر سود بالای سپرده بانکی بود. همین موضوع باعث شد تا نقدینگی وارد بازار معاملات ارزی نشود و به صورت سپرده در بانک‌ها باقی بماند.

او ادامه داد: زمانی که اعلام شد قرار است سود بانک‌ها کاهش پیدا کند، بسیاری از افراد ترجیح دادند به جای سپرده‌گذاری در بانک با سودهای ۱۰ یا ۱۵ درصد، پول خود را وارد معامله در بازار کنند.

حاتمی یزد افزود: در این میان، حجم عظیم سرمایه‌ها به بازار ارز سرازیر شد و قیمت ارز بالا رفت. معمولا وقتی این پول‌ها وارد بازار می‌شود، صرف خرید سهام؛ ملک، سکه و امثال آن خواهد شد. این شرایط به تورم لجام‌گیسخته دامن می‌زند.

کارشناس ارشد اقتصادی ادامه داد: مشکل ما در افزایش یا کاهش سود بانکی نیست. چون بالاخره در هر دو شرایط اقتصاد ضرر می‌بیند. مشکل ما حجم عظیم نقدینگی است که ۵ سال گذشته دولت آن را ایجاد کرده است. یعنی زمانی که دولت یازدهم سرکار آمد حجم نقدینگی ما ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بوده اما اکنون به رقم ۱۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و بیش از دوبرابر شده است.

حاتمی یزد اشاره کرد: اگر به ازای این نقدینگی در جامعه تولید کالا بالا می‌رفت، مشکلی نبود. اما وقتی چرخه تولید، کالا، خدمات در هر سال فقط حدود ۵ درصد اضافه می‌شود. پس این نقدینگی مازاد که توان خرید را بالا می‌برد تقاضا برای خرید ملک؛ ارز، سهام را بیشتر می‌کند درحالی‌که عرضه کالا متناسب با آن نیست در نتیجه نرخ‌‌ها و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

او گفت: اکنون دولت برای اینکه افزایش نرخ ارز ادامه پیدا نکند، دوباره قصد دارد سود بانک‌ها را بالا ببرد که به نظر من اصلا کار درستی هم نیست. چون بالا بردن نرخ بهره بحران بانکی را تشدید می‌کند.

مدیرعامل سابق بانک صادرات بیان کرد: مشکل دیگر هم در این تصمیم وجود دارد. اینکه بانک‌ها سود ۲۰ یا ۲۵ درصدی به مردم اعطا می‌کند اما آیا این سپرده‌ها به همین اندازه برای بانک ها سودآوری دارد؟ بانک ها از این تسهیلات چنین درآمدی کسب نمی‌کنند که بتوانند این مبلغ سود بپردازد. تسهیلات گیرنده با نرخ‌های بالای قادر به بازپرداخت بدهی خود نیست. بنابراین مطالبات معوقات بانک هم سوخت می‌شود. درنتیجه سرمایه بانک از دست می‌رود.

حاتمی یزد افزود: بانک ها تصور می‌کنند سود تسهیلاتی که دریافت می‌کنند، جزو دارایی شان محسوب می‌شود. درصورتی که نه تنها سود بالای تسهیلات قابل وصول نیست بلکه در بسیاری از موارد اصل مبلغ وام هم بازپرداخت نمی‌شود. درحالی‌که سپرده‌گذاران سود هنگفتی را دریافت می‌کنند و بخش تولید چندان سودآور نیست بنابراین دیگر رقبتی برای سرمایه‌گذاری در تولید وجود نخواهد داشت. مگراینکه اصلاحات عمیقی در رژیم اقتصادی ایجاد شود. البته به نظر من دولت شجاعت و توانایی چنین اصلاحاتی را ندارد.

او به دلایل ناتوانی دولت در اصلاحات اقتصادی اشاره کرد: چنین اقدامی ابعاد گسترده‌ای دارد. از دعوای ایدئولوژیک با روحانیون درباره اینکه آیا بانک‎های ما ربوی هستند یا نه گرفته تا عناصر قدرتمندی که موسسات مجاز و غیرمجاز راه‌انداخته‌اند. همچنین از سویی مداخله نهادهای غیردولتی در وضعیت بانک‌ها و اقتصاد کشور را داریم. این موارد مانند حلقه های به هم پیوسته‌ است که اقتصاد ایران را به این شکل درآورده است.

این کارشناس بانکداری گفت: ما به دولت اصلاح‌طلب و قدرتمندی مانند امیرکبیر نیاز داریم تا بتواند این مسائل را حل کند و اقتصاد ایران را نجات بخشد.

حاتمی یزد به خروجی کاهش نرخ بهره در بانک‌ها اشاره کرد: ما به کاهش سود در بانک‌ها فرصت ندادیم تا خروجی خود را نشان دهد. حداقل برای مشاهده نیتجه کاهش سود، یک سال فرصت لازم بود. در شرایط حاضر برخی از فعالان اقتصادی بازار ارز را به تولید ترجیح می‌دهند. دلیلش هم این است که بحران تحریم دوباره بر ما تحمیل می‌شود.

او ادامه داد: در شرایطی که دیگر کسی انتظار نداشت، رئیس جمهور آمریکا خبر از تصمیم خود برای لغو برجام می‌دهد. هرچند دولت با تدبیر، صبر و احتیاط برنامه را پیش می‎برد. اما این روش برخورد فعالان بازار با موضوع تحریم نیست. برخی از آنها وقتی این خبر را شنیدند به هراس افتادند و از ترس خواستند سرمایه خود را تبدیل به دلار و از ایران خارج کنند یا اینکه با تصور گران شدن ارز، تصمیم گرفتند ارز بخرند و با فروش آن از سود آن بهره ببرند. اکنون تقاضا برای خرید و خروج ارز از کشور به شدت بالاست.

وی افزود: اکنون دو تقاضا برای بازار ارز به وجود آمده که با سال گذشته متفاوت است. سال گذشته مردم ارز را برای خرید کالا می خواستند اما امسال برای خروج و بیرون بردن سرمایه خود از ایران می‎خواهند و برخی دیگر با هدف سفته بازی به بازار ارز روی می‌آورند.

حاتمی یزد بیان کرد: به دنبال تصمیم ترامپ، حتی کشورهایی مانند چین هم تصمیم گرفتند تا حساب‌های بانکی شرکت‌های ایرانی را ببندند. امارات و ترکیه که بخش بزرگی از حساب های ارزی ما در این کشورها نگهداری می‌شوند اکنون محدودیت ایجاد کرده‌اند. این محدودیت و تهدیدات خارجی ثروتمندان ما را به هراس انداخته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در این شرایط بالا بردن سود بانکی کار بسیار اشتباهی است. اما باید این موضوع را در نظر گرفت که راهکار تنها در دست بانک و بازی با نرخ سود بانکی نیست. غیر از دولت باید عناصر قدرتمند خارج از دولت هم همکاری کنند.

حاتمی یزدی اشاره کرد: ما باید به این موضوع فکر کنیم که یک درصد جمعیت جهان هستیم اما یک درصد درآمد دنیا را هم نداریم. حالا با این وضعیت می خواهیم به همه مسلمانان جهان کمک کنیم. آیا این کار شدنی است؟ آیا سنگ بزرگی نیست که نمی‌توانیم آن را بلند کنیم؟

او ادامه داد: باید فکر کنیم اوضاع اقتصاد و رفاه و معیشت مردم اولویت دارد یا کمک به سایر مسلمانان در بیرون مرزها؟ کمک به سایر مسلمانان در بیرون مرزها با اقتصاد ضعیف ما هماهنگ نیست. درست است که ما می‎خواهیم مردمی را از شر استکبار آزاد کنیم اما اقتصاد را چگونه باید فتح کرد!

این کارشناس اقتصاد افزود: اگر نظام بانکی جهان با ما همکاری نکند، اقتصاد ما فلج می‌شود. محدودیت‌هایی که برای نقدینگی وجوه ارزی در بانک‎های خارج به وجود آمده است گلوی اقتصاد ما را گرفته است. این داستان روی تولید، تورم، سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد. ما به تدابیر جدی دیپلماسی نیاز داریم. اکنون نه تنها اروپا خط آمریکا را دنبال می‌کنند بلکه بانک‌های چین، امارات و... نیز پیرو آمریکا هستند.

حاتمی یزد گفت: حسن بزرگ برجام در این بود که ده‌ها تحریم از ما برداشته شد. مانند تحریم کشتیرانی، پتروشیمی، نفتی، غذا و دارو و... در این شرایط تنها یک تحریم مهم باقی ماند و آن تحریم بانکی است. تحریم بانکی بسیار خطرناک و زهرناک است.

او در روشن شدن اهمیت تحریم بانکی گفت: ما کشوری هستیم که حدود یکصد میلیارد دلار در سال صادرات داریم. این صادارت شامل نفت، گاز، پتروشیمی، موا معدنی، محصولات کشاورزی و صنایع دستی است. در قبال این یکصد میلیارد دلار می‌توانیم کالا و خدمات از خارج بخریم. کالای سرمایه‌ای، نفتی، دفاعی، فرهنگی و... می‌توانیم داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین ما ۲۰۰ میلیارد دلار در سال معامله خارجی داریم، خرید از خارج یا فروش کشورهای به خارج. این عدد معادل ۵۰ درصد درآمد ملی ماست. یعنی ۵۰ درصد اقتصاد ما به خارج وابسته است و این میزان معاملات خارجی ما لزوما از طریق بانک‌های بین المللی صورت می پذیرد. زیرا دریافت و پرداخت ارز توسط بانک‌های خارجی عملی خواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان تاکید کرد: کشوری که اقتصاد آن تا این حد به خارج نیاز دارد نمی‌تواند با محدودیت‌هایی که تحمیل می‌شود زندگی اقتصادی خود را به رفاه برساند. به همین دلیل باید درباره نقل و انتقال وجوه ارزی با نظام بانکی جهان تعامل و تفاهم داشته باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      جمع کن بابا این چرندیات را؟!کشور علاوه بر نداشتن مدیر فاقد کارشناس هم هستش عمو خچالت بکشید عراق جنگ هستش بروید حقوق و مزایا و یارانه 600هزار تومانی آن را ببینید چگونه تامین می کنند یک کشور جنگ زده و در مقابل منابع طبیعی ما 100به 3هستند وای بر شما وای بر ما

    • بدون نام

      خسته نباشید .پولارو اختلاسگرها دزدان سر گردنه میخورن ی اب روش .اینجور پیش بره سال دیگه به خاک سیاه میشینیم

    • بدون نام

      قسمت های تکان دهنده ای در این خبر وجود دارد که از این و آن شنیده بودم اگر صحت دارد مسوولان در سیاست های خود ، تجدید نظر کنند زیرا جامعه ، به شدت ، افسرده وقفل شده ...مسولان باید در بعضی سیاست های خارجی خود تجدید نظر بفرمایند البته اگر این خبر ، درست است.....

    • بدون نام

      نجاتش راحته..اگر عده ای کوتاه بیایند

    • بدون نام

      در کشور ما در چند دهه اخیر تمایل به دلالی رونق زیادی داشته و خیلی ها هم سودهای آنچنانی از این مسیر داشته اند
      سختی های کارهای تولیدی انگیزه سرمایه‌گذاری در این زمینه را کاهش داده.
      با توجه به ضعف مدیریتی کشور،و عقب ماندگی تکنولژیک از جهان و رویکرد های سیاسی خاص که منجر به انزوای هرچه بیشتر کشور میگردد،بهتر است راهکارهای اقتصادی دیگری را برای آینده کشور در نظر بگیریم.
      مثل امارات که در های کشورش را به روی همه چیز باز کرد و به دلالی جهانی پرداخت.
      البته برای ایران خیلی دیر شده است و کشورهایی مثل امارات،ترکیه از خلأ نبود ایران با مدیریت و سیاست خارجی مناسب ،استفاده ی بهینه کردند.
      به هر حال مسیر اقتصادی ایران،از تصمیمات سیاسی ،سنجیده،در سطح جهانی نشات خواهد گرفت.
      اگرنه ادامه کار به همین منوال فقط وضعیت فعلی را ادامه دار خواهد کرد.

    • بدون نام

      سازمان مدیریت و خدمات کشوری همان امیر کبیر است اگر صالح وبه دور از فساد سازمانی باشد

    • بدون نام

      امیر کبیر ها رو یا در خانه محبوس مکنیم یا می کشیم هر چی اوباش و بی سوادو با دزدی های کلان میان سر کار راستی از احمدی مقدم دزد چه خبر ما شالله اینقدر دزد داریم که از کدوم بگیم

    • بدون نام

      تو زمان قاجار سر امیرکبیر چار ساله کردن زیر اب الان حتی نمیذارن ب مقامی برسه

    • بدون نام

      امیر کبیر که سهله , گیو , گودرز , رستم , سهراب هم اگر بیان. , تو کار این حاکمان شهر می مانند .

    • بدون نام

      اقتصاد ایران بیمار و رنجور است متولیان زیاد و غیر پاسخگو دارد.

    • بدون نام

      امیر کبیر که سهله,رضا خان میخاد,که شاطر تو تنور بندازه,بد از خوب معلوم شه

    • بدون نام

      تاوقتی حدود۱۵ملیون مهاجرافغانی که۱۰ملیون شغل وایرانیارواشغال کردن و بودجه کشورهزینه اینهابش ازجیب ملت بدتربدترمیش همه تواین وضعیت مقصرن به کارگرفتن خیانت درحق ایران و ایرانی واتوهرخانه به قول نمایندگلن۱تا۲نفربیکارو۳۰درصدسرپرست خانواده‌ها یعنی ورشکستگی‌ها کشور

    • بدون نام

      هرچی بیسواد پشت کوهی رو جمع کردین دور خودتون که یک ذره در مورد اقتصاد نمیدانند با مدارک قلابی همین پهنی رو که دیدید تحویلتون دادن حالا هی فامیلاتونو بیارید مدیرشون کنید ای ننگ بر شما در ضمن کشتی طلا واون چهار در طلارو که از سرمایه این کشوردر این اوضاع بد اقتصادی به عراق هدیه دادیدهم صحبت کنید

    • بدون نام

      جدا اگه فکری به حال اوضاع بد اقتصادیمون نشه طی چند سال آینده تورم سربه فلک میکشه وماهم مجبورمیشیم مثل مردم ونزوءلابا اسکناسهامون کاردستی درست کنیم ولب مرز بفروشیم تابلکه شکممونو سیر کنیم

    • بدون نام

      تنها را پیش روی دولت اجرای دوباره مسکن مهر آنهم با قیمت پایین که باعث رونق اقتصاد کشور میشود مگه آقای روحانی نفرمودم سیاستهای غلط دولت قبل باعث نقدینگی در کشور شده است دولت فعلی توانایی اداره کشور را ندارد و باعث ورشکستگی کامل اقتصاد کشور خواهد شد زودتر باید یه فکری بکنید

    • بدون نام

      چهل سال پیش قرار بود آب و برق مجانی بشه ؟؟؟؟؟؟ ولی امروز هشت درصد پول آب و برق دارن میگیرن مالیات صد درصد ؟؟؟؟

    • کارمند

      نجات این اقتصاد فقط با دست برداشتن از دشمنی با کشورهای تاثیر گذار ابرقدرت دنیا و بهبود رابطه سیاسی با آنها میسر است.باید بپذیریم که این سیاست اشتباه است و باید به مرور تغییر کند وگرنه تا ورشکستگی کامل و تبدیل شدن به ونزوئلا راهی نمانده

    • بدون نام

      احسنت جناب حاتمی،،،شیر مادرت حلالت باشه،،،درداخل جملات ایشان نکات بسیارمهمی نهفته است که اگر امروز بهشون توجه نکنیم فردا سیلی محکمی از همون نقاط خواهیم خورد شک نکنید ای ایرانی و ایران دوست و ای انقلابی وطن پرست،،،اون سرمایه دار که پولاشو تبدیل به ارز میکنه میره ما میمانیم و ایران و ایرانی های نذار و ندار و فقیرتر از گذشته،،،همه میروند به جاهایی که براشون خوش خدمتی کردن و ما میمانیم و......

    • بدون نام

      آقای احمد حاتمی یزدکارشناس محترم مسائل اقتصادی کشور،آیا با پیوستن کشور به سازمان تجارت آزاد جهانی مسایل و مشکلاتی که در بالا قید کردید مثل تحریم بانکی و وابستگی 50% اقتصاد کشور به خارج و تفاهم و تعامل با نظام بانکی جهان حل نخواهد شد؟اگر امکان دارد در روزهای آینده نظرتان را می شود بیان دارید تا از این همه مشکلات اقتصادی رهایی یابیم.متشکرم.

    • بدون نام

      . متاسفانه کارشناسان اقتصادی ما همگی یا جرات حرف زدن ورسوا کردن دولت را ندارند یاسوادشان به اینجاها نمی‌کشدتاترفندهای تیم اقتصادی دولت را بفهمند.عامل اصلی افزایش قیمت طلا وارز وکالا و گرانی خود دولت است وبس. بانک مرکزی ارز و سکه رو در بازار نامتعادل میکند تامتقاضی ارز زیاد و کمبود ارز حس شود ودلال ها نرخ ارز و سکه رو ببرن بالا و بانک مرکزی هم ازاب گل آلود شده توسط خودش در بازار سود ببرد وارز دولتی را سریعا با نرخ بالا رفته بازار آزاد حراج کند وکسری ها واختلاسهای خودش را جبران کند . تخم مرغ را در بازار کمیاب میکنند تا شانه ای هفت هزارتومان به شانه ای بیست هزار تومان افزایش پیداکند وبعد دولت میاد قیمت دوازده هزار ششصد تومان با سود پنج هزار و ششصد در بازار توزیع میکند. برنج داخلی رادلالان دولت ازکشاورز باقیمت خیلی پایین خریداری وذخیره میکند و واردات برنج خارجی باقیمت پایین وارد وانبارهارا پر میکند وبعد ثبت سفارش را ممنوع کرده و خوب صبر میکند تا برنج موجودی بازار به پایان برسد و بعد برنج ذخیره شده ارزان خریداری شده را با چند برابر قیمت درمیادین روزتره بار توزیع میکند ودر مورد همه کالاهای اساسی همین ترفندرا اجرا میکند . یکی باید مراقب بانک مرکزی ودلالان دولتی باشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج