۶۸۰۸۱۵
۱۷ نظر
۵۰۰۹
۱۷ نظر
۵۰۰۹
پ

هواپیمای آسمان با برف برخورد کرده نه خودِ صخره

کاپیتان عین‌الله اردشیری، کارشناس ارشد هوایی، در روزنامه ایران نوشت: «قطعات هواپیما به‌ دلیل برخورد هواپیما با برف (و نه صخره) نمی‌توانند به فاصله دور پرتاب شوند؛ به همین خاطر چهار لکه سیاه مشاهده شده در برخی تصاویر منتشره نشان می‌دهد این لکه‌ها، چهار نفر از سرنشینان هواپیما هستند که مجروح و نیمه‌جان از هواپیما بیرون افتاده‌اند.

انتخاب: کاپیتان عین‌الله اردشیری، کارشناس ارشد هوایی، در روزنامه ایران نوشت: «قطعات هواپیما به‌ دلیل برخورد هواپیما با برف (و نه صخره) نمی‌توانند به فاصله دور پرتاب شوند؛ به همین خاطر چهار لکه سیاه مشاهده شده در برخی تصاویر منتشره نشان می‌دهد این لکه‌ها، چهار نفر از سرنشینان هواپیما هستند که مجروح و نیمه‌جان از هواپیما بیرون افتاده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله‌های دنا برخورد کرده و نتوانسته به قسمت غربی که فرودگاه قرار دارد، برسد. با بررسی تصاویری که تا ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه از محل حادثه منتشر شده می‌توان دریافت که هواپیما به هیچ عنوان طرح تقرب برای فرود را انجام نداده است و روی NDB (دستگاه تقرب پرواز فرودگاه) نرفته است.

هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله‌های دنا برخورد کرده و نتوانسته قله را رد کرده و به قسمت غربی که شهر یاسوج و باند فرودگاه قرار دارد، برسد. خلبان نیز از میان ابرها، زمین را مشاهده کرده و سریع ارتفاع را به ۱۰ هزار پا کاهش داده و زیر ابرها رفته است و تصور کرده می‌تواند با همین ارتفاع از زیر ابرها، خود را به فرودگاه برساند. البته خلبان روی دستگاه DME، فاصله هواپیما با فرودگاه را می‌دیده است. عقربه دستگاه ADF، نیز سمت و جهت فرودگاه را نشان می‌داده است. بنابراین خلبان زمانی که ارتفاع کم کرده و زیر ابرها رفته است، تصور کرده با اطلاعات مذکور و در ارتفاع ۱۰ هزار پایی می‌تواند از جایی که ارتفاع سلسله قله‌های دنا کمتر است، عبور کرده و به‌ سمت فرودگاه برود اما در ۸.۵ مایلی فرودگاه با کوه برخورد کرده است.

باید توجه داشت زمانی که برف می‌بارد و کوه و زمین پوشیده از برف است، از ارتفاع، نمی‌توان بین کوه و زمین تمایز قائل شد. به‌ همین دلیل خلبان متوجه وجود قله در مقابل خود نشده است و زمانی متوجه قله در مقابل هواپیما شده است که فرصت کافی برای اوج گرفتن در اختیار نداشته و متأسفانه با یکی از قله‌های کوتاه سلسله قله‌های دنا برخورد کرده است.

هواپیما در هنگام برخورد با کوه حدود ۱۰ هزار پا ارتفاع داشته است اما هواپیما تا زمانی که روی NDB فرودگاه قرار نگرفته باشد، اجازه ندارد ارتفاع خود را به کمتر از ۱۵هزار و ۵۰۰ پا کاهش دهد و در واقع قبل از قرار گرفتن روی NDB فرودگاه، حداقل ارتفاع باید ۱۵هزار و ۵۰۰ پا باشد.

کاهش ارتفاع هواپیما نیز الزاماً ناشی از اشتباه خلبان نبوده و دلایل مختلفی می‌تواند عامل کاهش ارتفاع هواپیما باشد که «برخی» از این دلایل به این شرح است: ممکن است هواپیما در داخل ابرها با مشکلاتی مواجه شده و اصطلاحاً به شرایط «STALL» یا «واماندگی» رسیده و با خارج شدن از کنترل، هواپیما به کوه برخورده کرده است. ممکن است سیستم ضد یخ هواپیما از کار افتاده باشد که در این صورت در عرض چند دقیقه، بدنه هواپیما از چندین تن یخ پوشیده می‌شود و هواپیما سنگین شده و نمی‌تواند ارتفاع را حفظ کند. ممکن است از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما نیز منجر به کاهش ارتفاع شده باشد.

ما در این منطقه با سلسله قله‌های دنا روبه‌رو هستیم به‌ همین خاطر شواهد نشان می‌دهد هواپیما با قله چهارم یا پنجم دنا (از نظر ارتفاع) برخورده کرده است. جایی که هواپیما برخورد کرده، از قله اصلی ۱۴۵۰۰ پایی دنا، ۲۰ مایل یا ۳۷ کیلومتر؛ از قله دوم ۱۴۱۰۰ پایی دنا، ۲۸ مایل یا ۵۲ کیلومتر؛ و از قله سوم ۱۴هزار پایی دنا، ۶مایل یا ۱۱ کیلومتر فاصله دارد. قطعات هواپیما به‌ دلیل برخورد هواپیما با برف (و نه صخره)، نمی‌توانسته‌اند به فاصله دور پرتاب شوند لذا چهار لکه سیاه مشاهده شده. برخی تصاویر منتشره، نشان می‌دهد که این لکه‌ها، چهارنفر از سرنشینان هواپیما هستند که در حالت زخمی از هواپیما خارج شده‌اند. دو نفر از آنها فاصله کوتاهی را توانسته‌اند طی کنند و دو نفر دیگر، مسافت بیشتری را طی کرده‌اند. این بدان معناست که این ۴ لکه از سرنشینان هواپیما هستند که در نهایت به‌ دلیل خونریزی یا یخ زدن، نتوانسته‌اند ادامه مسیر بدهند. در عین حال امکان دارد سرنشینان سالم تری غیر از این چهار نفر، مسافت بیشتری را طی کرده باشند تا خود را به جایی مثلاً روستای شرفی که از توابع روستای فده است، برسانند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شکیبه

      حالا با این احتمالات برا اون چند نفر چه باید کرد؟

    • مهرداد

      بابا این خبر را دیروز هم با یک عنوان دیگه(در اخرین لحظات پرواز اهران یاسوج چه گذشت) منتشر کردید!!! فکر کنم خبر ها ته کشیده!!!

    • بدون نام

      راحت میشه یه فیلم پر فروش هالیوودی ساخت از این جریان

    • بدون نام

      خبر تکراری و تاریخ گذشته

    • بدون نام

      کار هر روزه رفت و برگشت این هواپیما بوده چطور اشتباه کرده؟این طرز توجیه کردن برا مرد م قابل پذیرش باشه و لی برا متخصصین هوانوردی قابل پذیرش نیست. ارتفاع سنج و بقیه وسایل ناوبری مگه خراب بودن.مگه قبل از پرواز اطلاعیه های هواشناسی رو گزارش نمیکنن.بالگرد ساخت ۵۰ سال پیش چندین دستگاه ناوبری داره ولی هواپیمای ۲۵سال پیش که خیلی مهمتره اینارو میخواین بگین نداشته.

    • بدون نام

      نه بابا اشتباه میکنی برف به هواپیمااصابت کرده نه صخره شایدهم صخره به هواپیماو شایدبرف به صخره ولی ممکنه موشک به هواپیماشایدهم شما رابه سخره آخه چرا پیش داوری میکنید بزار اون جعبه جادویی حرف بزنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جعبه جادویی هم هرجور که اینا بخوان
        میگه نه واقعیتو

    • بدون نام

      یعنی این طیاره ارتفاع سنج یا رادار نداشته ؟ راننده برف دیده , کوه ندیده , اشتباه کرده ,.....داستان تعریف میکنی ؟

    • محمد محمد زاده

      باسلام
      من گفته های کاپیتانی که سقوط هواپیمای مورد نظر را کار شناسی. کرده قبول ندارم...
      چونکه گفته بود برخورد هواپیما از فاصله 10هزار پایی صورت گرفته که هر پا 30 سانتی متر میباشد یعنی ارتفاع هواپیما تا زمین 30 000متر بوده درصورتیکه ارتفاع کوه دنا بیشتر از 5000 متر نمی باشد ودر فاصله طولی و ارضی در هواپیما را یاردی محاسبه میکنند نه پایی...

    • محسن

      چی داری میگی؟ مگر خلبانها با نگاه کردن درباره ارتفاع تصمیم میگیرند؟ داری جک میگی دو سه تا کتاب خواندی فکر کردی ملت نادانند

    • هادی557

      این چی تیتری هست که میگه با برف برخورد کرده نه با کوه و سخره. برف هم روی سخره و کوه میباره و میشنه دیگه

    • تبریز

      مردم رو چی فرض کردین ؟!

    • بدون نام

      محمد، تبدیل واحد پا به متر را اشتباه انجام دادی.

    • بدون نام

      هر پا تقریبا" 30/48سانتیمتره و 10000 پا معادل 3200متره و یا 3/2 کیلومتر

    • shn

      سلام یکی نیست از این کارشناس محترم بپرسه که اولا اون آقایی که به اصتلاح جامونده برای چی جامونده . تا جایی که من میدانم ایشون گفته من به سایت هواشناسی رفتم و دیدم که هوا خرابه و گفتم حتما پرواز کنسل میسه و خودش به فرودگاه نیامد. پس چرا بااین جو خراب که از چند روز قبل از آن هم اعلان کرده بودند اجازه پرواز دادند.
      دوما این خلبان عزیز که خیلی هم ماهر و باتجربه بودند و این مسیر را هر روز میرفت و میامد و به قول خودش این مسر را مثل کف دستش میشناخت
      سوما فاصله هوایی تهران یاسوج با این هواپیما یک ساعت و بیست و پنج دقیقه بود و اعلان کردند که بعد از ۵۵ دقیقه هواپیما از رادار خارج شد حالا به قول شما هواپیمایی که هنوز ۳۰ دقیقه مانده به فرودگاه دارد باید کجا از راهدار خارج شده باشد و یا سقوط کرده باشد با یه حساب سر انگشتی و با محاسبه فاصله زمینی ( چون من مسافت فاصله هوایی را ندارم) که ۷۰۹ کیلومتر میباشد اگر ۷۰۰ را بر یک ساعت و بیست و پنج دقیقه تقصیم کنیم میشود ۸.۲ یعنی هر دقیقه ای ۸.۲ کیلومتر مصافت طی میکرد حالا ۵۵ دقیقه را در ۸.۲ ضرب کنیم میشود۴۵۱ کیلومتر و اگر ۴۵۱ رااز ۷۰۰ کم کنیم میشود ۲۴۹ کیلومتر یعنی نه رسیده به شهرضا . پس هوا پیما نه رسیده به شهرضا یعنی فاصله ۵۵ دقیقه طی شده از راهدار خارج شد و این نشون میده که هواپیما دچار نقص فنی و از کار افتادن تمام سیستم های الکترونیکی و موتور شد و خلبان میخاست به هر طریقیشده خود را به باند فرودگاه برساند که توی مه و هوای طوفانی و برف وباران گیر کرده وبه کوه برخورد کرد
      سوما . اینکه شما میگید ارتفاع را کم کرد یعنی این خلبان بزرگوار که این مسیر را که مثل کف دستش میشناخت نمی دانست که بعد از طی مدت ۵۵ دقیقه الان کجاست اون قطعا می دانست که بعد از طی مدت بیس از ۷۰ دقیقه قلعه های مرتفع دنا را پشت سر میگذارد پس قطعا اتفاقی براش افتاده که توی این فاصله از راهدار خارج شد و نهایتا به کوه برخورد کرد .
      در آخر ما از دادستان کل کشور و قوه قضائیه عاجزانه خواستاریم که اونای که اجازه دادند هواپیما توی این شرایط خیلی بد جوی به پرواز درآید برخورد جدی شود و برای جان هم وطنان خود ارزش و احترام قائل شوند و آنها را اینگونه با این هوا پیما هایی که از رده خارج و به روز نیستند به مسلخ نفرستند .

    • علی

      این اراجیف چیه مگه خلبان با فکر و خیال هواپیما رو هدایت می کنه مگه سیستم کنترل و هدایت توی این هواپیما ها وجود نداره شما که میکنن این هواپیما ها خیلی پیشرفته هستن

    • بدون نام

      آهان اونم کاپیتانی با این همه سابقه!!!
      مطمئن هستید که احیانا هواپیما خودشو به موشکی چیزی نکوبونده؟!
      صد در صد هم جعبه سیاه مثل همیشه جز مفقودین ماجراست...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج