۶۸۱۱۰۵
۱۸ نظر
۵۰۰۷
۱۸ نظر
۵۰۰۷
پ

قیمت واقعی دلار زیر ۴ هزار تومان است

کارشناسان اقتصادی می گویند اگر قرار است قیمت دلار واقعی شود بانک مرکزی باید این سیاست را اول از خودش شروع کند و این شائبه رضایت دولت در خصوص افزایش نرخ ارز را پایان دهد.

خبرگزاری مهر: کارشناسان اقتصادی می گویند اگر قرار است قیمت دلار واقعی شود بانک مرکزی باید این سیاست را اول از خودش شروع کند و این شائبه رضایت دولت در خصوص افزایش نرخ ارز را پایان دهد.

بعد از نوسانات شدید ارز ، طی روزهای گذشته شاهد اعلام سه سیاست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و در کنار آن ورود دستگاه های انتظامی به بازار آشفته ارز بودیم، که خوشبختانه بعد از آن بازار با افت شدید قیمت مواجه شد بطوریکه کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که قیمت ارز به کمتر از ۴۵۰۰۰ریال خواهد رسید .

به گفته اکثر صرافان، قیمتی که بانک مرکزی در خصوص ارز مداخله ای، هر روز اعلام می کند در حد زیادی مبنای تعیین قیمت می شود لذا وقتی بانک مرکزی قیمت دلار مداخله ای را در حدود ۴۷۰۰۰ریال اعلام می کند، به این معناست که بانک مرکزی به جمع بندی که کارشناسان اقتصادی در خصوص قیمت دلار رسیده اند، بی تفاوت است.

بانک مرکزی مدتی قبل در خصوص ملتهب شدن بازار اعلام کرده بود: در یکی دو ماه اخیر بازار ارز دچار اختلال شد و قیمت ارز رشد غیرمنتظره ای را در پیش گرفت که با متغیرها و شاخص های کلان و بنیادین اقتصادی تناسب ندارد بلکه عمدتاً متاثر از بداخلاقی‌ها، سیاسی‌کاری‌ها و القائات خارجی و عملیات سوداگرایانه است.

محمد باقر نوبخت ، شخصی که جدا از منسب های سیاسی اش به عنوان کارشناس اقتصادی در جامعه مطرح است نیز در خصوص قیمت دلار گفته بود : محاسبات ما قیمت دلار زیر ۴ هزار تومان است و در حال حاضر قیمت دلار حباب است و باید بترکد.

قیمت ارز دست دولت است

بهزاد قبادی، کارشناس حوزه ارز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: برای تعیین و محاسبه نرخ برابری ارزها روش های مختلفی وجود دارد، یک‌روش، مبنای کالایی است. در این روش، نرخ برابری، بر اساس نرخ تورم کشورها محاسبه می گردد، قدرت برابری خرید که در این روش میزان پول به کار گرفته شده برای یک سبد ثابت کالایی و نرخ تبدیل محاسبه می گردد. روش دیگر بر مبنای تراز پرداخت ها است که مابه التفاوت میزان ارز وارد شده و خارج شده به کشور را مبنا قرار داده و با حجم نقدینگی مقایسه می کند.

وی ادامه داد: همه این روشها مبنای کارشناسی دارد و قابل اثبات هستند ولی انچه در بازار ارز ایران شکل می گیرد سوای این ارقام است،. بازار ارز در مبنای عرضه و تقاضا مانند هر کالای دیگری به تعیین نرخ می پردازد، این نرخ البته قابل تغییر است که اگر در طرف عرضه و یا تقاضا انحصارگری وجود داشته باشد. این یک ریسک اقتصادی محسوب می شود. در اقتصاد ایران هم با توجه به سهم بالای دولت از اقتصاد در عمل طرف عرضه و تقاضا در انحصار دولت است.

قبادی اظهار داشت: اما نکته ای که باید در نظر گرفت این است که با هر روشی که محاسبه ارز را بر مبنای علمی بخواهیم انجام دهیم در نهایت آنچه قیمت ارز را تعیین می کند توقع و توان بانک مرکزی و دولت خواهد بود.

قیمت واقعی دلار زیر ۴هزارتومان است

این استاد دانشگاه پیرامون قیمت واقعی دلار افزود: باتوجه به مدارک و ادله موجود، قیمت دلار در بازار باید کمتر از چهار هزار تومان باشد.

با توجه به صحبت های محمد باقر نوبخت و دیگر کارشناسان اقتصادی و مواضع بانک مرکزی، انتظار می رفت بانک مرکزی نیز بعد از اتفاقات هفته گذشته که باعث پایین آمدن نرخ ارز شد، در روز شنبه ارز مداخله ای را به صورت کارشناسی در بازار تزریق می کرد، چراکه ارز مداخله ای مبنای قیمت گذاری بیشتر بازار ارز محسوب می شود.

به هرحال اگر قرار است قیمت دلار واقعی شود بانک مرکزی باید این سیاست را اول از خودش شروع کند و این شائبه رضایت دولت در خصوص افزایش نرخ ارز را پایان دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دو کلام حرف حسابی

    • بدون نام

      قیمت واقعی دلار ۱۸۰۰تومان است.

    • بدون نام

      رضایت دولت برشون مهمه بعدامامیگیم که این دلار ارز کاری باهاش نداریم انگارنه انگار مثال تخمرغ یادارو وانرژی که استفاده میکنیم مگه مال خارجه قانع نشدم همش بانکم رکزی ودولت اصلا براش مهم نیست ماادمها که میخوهیم زندگی کنیم وپول امریکااسترس به ادم وارد میکنن بلند شیم بریم توخارج زندگی کنیم دیگه بعدا 10 تخمرغ بگیریم هرپول 1 دلار بشود همونی که شماگفتین گیراوردن ماکه حلالش نمینیم

    • بدون نام

      داستان سرایی میکنید پول سوید 1 کرون 423 تومان اصلا هرکی خارج خوشابه حالش دیگه باپول خودان کشور زندگی میکنن ماهم میریم اصلا بیامارابکش

    • بیخیال

      دزدی ها با قیمت قبلی دلار برای دست اندرکاران صرف نمی کرد گردنش کردن بیشتر بچاپن

    • بدون نام

      قیمت واقعی هفت تومن بود یادش بخیر

    • بدون نام

      مدیران دانا= کشور پیشرفته وبه دور از هر گرفتاری

    • بدون نام

      قیمت واقعی دلار هزار و پونصد تمنه

    • بدون نام

      همش دست خود دولته و اين بازي خود دولته

    • بدون نام

      خودتون رو خسته نکنید. ایران در سراشیبی سقوط است و دلسوزی هم ندارد. چه اگر داشت مثل چین یا ترکیه برای نجات کشور کاری انجام میدادند ولی نه تنها کسی کاری نمیکند که همچنان کشور روی همان فرمان به جلو میرود.
      همچنان فساد اقتصادی بیداد میکند
      و بیکاری و فقر و فحشا در جامعه جولان میدهد
      دولت عوض حل کردن این معضلات مهم گیر داده به حجاب زنان و چهارتا درویش که ما اصلا نمیدانیم حرف حسابشان چیست

    • بدون نام

      احسنت.

    • بدون نام

      قیمت واقعی دلار 1000 تومان است .

    • بدون نام

      قيمت مناسب دلار ٤٠٠٠تومان هست

    • بدون نام

      کشور که نیست سرزمین عجایب

    • بدون نام

      بالا رفتن ارز در جمهوری اسلامی واقعا ظالمانه است زیرا این کار بعنی اسلام هیچ توجهی به فقرا نمیکند

    • بدون نام

      این کارشناس را از کجا پیدا کردین با نقدنگی ۱۴۰۰ هزار میلیاردی چطور این عدد در اوردی

    • بدون نام

      ازاولم معلوم بود دست سیف توکاره.اگرنبود چه جوری یه دفعه دلار بالا رفت ویه دفعه پایین امد

    • بدون نام

      وقتی یه دختر روسریش برمیداره اسلام بیدارمیشه علماء اعتراض میکنن فتوا میدن آیه قرآن حدیث که حرامه منم قبول دارم ولی دردم ازاینه که این همه اختلاس دزدی سود 30درصدی حقوق نجومی خودن حقوق کارگرابه دست پیمان کارا ظلم و..........اون حرام نیست فتوا نداره آیه قرآن حدیث نداره طور خدایکی جواب بده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج