۶۸۱۵۶۵
۱۰ نظر
۵۰۰۷
۱۰ نظر
۵۰۰۷
پ

ساخت ۲۰ سد در کشور متوقف شد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ازحذف و توقف ساخت ۲۰ سد در کشور خبر داد و گفت:در بازنگری سدها از ساخت یک میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی جلوگیری شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ازحذف و توقف ساخت ۲۰ سد در کشور خبر داد و گفت:در بازنگری سدها از ساخت یک میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی جلوگیری شد.

رحیم میدانی در پاسخ به این سئوال که در طرح بازنگری سدها چه تعداد سد متوقف شد گفت:تجلی این برنامه را عمدتاً در شبکه آبیاری و زهکشی خواهید دید چرا که برخی از سدها ساخته شده بود، اما بحث این بود که آیا شبکه آبیاری و زهکشی را به اندازه آن آبی که قبلاً مهندسان مشاور پیش‌بینی کرده بودند را بسازیم یا خیر بنابراین جمع‌بندی و نتیجه آن این شد که حدود یک میلیون هکتار سطح شبکه آبیاری که می‌خواستیم بسازیم کاهش دادیم.

*خودداری از نام بردن اسامی سدهایی که ساخت آن متوقف شد

وی با خودداری از نام بردن سدهایی که متوقف شده است افزود: در طرح بازنگری سدها برخی از سدها را بازنگری کردیم و سدهایی که حذف کردیم حدود ۲۰ مورد بود، اما غالباً بازنگری شد که اثر آن در یک میلیون هکتار دیده شد.

میدانی خاطر نشان کرد:اگر برای ساخت این یک میلیون هکتار شبکه آبیاری ۱۰ هزار مترمکعب آب درنظر بگیریم باید برای این میزان آب نداشته شبکه آبیاری احداث می‌شد که هم پول از دست داده بودیم و هم اینکه وقتی شبکه احداث می‌شود مردم امیدوار می‌شوند و کشاورز دائم در انتظار آب می‌ماند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه امروز با یک کم‌آبی در خوزستان مشکلاتی ایجاد شده است تاکید کرد:در طرح بازنگری سدها و برخی شبکه‌های آبیاری، شبکه آبیاری سد کرخه بود که ۲۰۰ هزار هکتار کم شد، چون ورودی سد کرخه بسیار کاهش یافته است و برخی از سال‌ها به اندازه آن ۵۰ درصد آبی که مشاور پیش‌بینی کرده بود نمی رسد، بنابراین این بازنگری رخ داد.

از اوایل سال ۹۰ با ۱۵۸ پروژه سدسازی که از مصوبات دولت بوده و ردیف اجرایی داشتند مواجه بودیم و چند دلیل باعث شد تا بازنگری و غربالگری برای این سدها آغاز شود. یکی از این دلایل نبود بودجه و مهمتر از همه آنها تغییر اقلیم و مسائل زیست محیطی بود.

حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفته بود که بحث مهمی که باعث شد تا غربالگری سدها جدی گرفته شود تغییر شرایط اقلیمی بود. مطالعات این سدها به دهه ۷۰ برمی گشت و آن موقع مسائل زیست‌محیطی تا این حد مطرح نبود، بنابراین قطعاً باید ابعاد این پروژه‌های سدسازی تغییر می‌کرد.

وی خاطر نشان کرد: مطالعات چندین پروژه سدسازی‌ کامل نبود و باید مطالعات تکمیلی فاز ۲ انجام می‌شد، بنابراین با مباحث مرتبط با تخصیص این سدها و اولویت‌بندی که انجام شده بود، شاید لازم بود بعد از آب شرب، مسائل زیست محیطی را اولویت خود قرار دهیم که بازنگری تخصیص آب نیز، بازنگری ابعاد پروژه را به همراه داشت.

حاج رسولی ها ادامه داد: با بازنگری‌های صورت گرفته متوجه شدیم که برخی از طرح های سدسازی باید با سرعت کار کنند و ابعاد برخی از طرح‌ها باید بازنگری شوند و یک سری از پروژه‌ها نیز راکد باقی بماند، بنابراین چون تغییرات آنها تغییرات بنیادی بر روی ابعاد و مهندسی طرح بود، یک سری از طرح‌های سدسازی متوقف و یا راکد ماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای وزیر آقای معاون وزیر میلیارد ها تومن هزینه ساختن صدها چه میشود ؟کدام طراحی؟ کدام مهندسی ؟ ....

    • بدون نام

      آقای وزیر گفت چه پولی چه سدی من چه کاره بودم.

    • بدون نام

      کو آب ک میخاستن سد بزنن؟

    • بدون نام

      خیلی از سدهایی که بی موردساخته شده وباعث خشک شدن گاو خونی ودریاچه ارومیه وتالاب های خوزستان وخیلی جاهای دیگر هم شده باید تخریب شوند یا به عنوان پل استفاده شوند وکسانی که سد گتوند را بدون مجووز ساخته اند هم باید محاکمه شوند

    • کارمند

      سدسازی درایران یعنی جنایت.نمونه اش سد گتوند که فاجعه بار است هیچکس هم پاسخگو نیست.چون مسئولیتش با احمدی نژاد است که مسئولین ازش میترسند

    • بدون نام

      احسن ،ساخت سدهای اضافی را باید متوقف کرد قبل از آنکه آنها زندگی ما انسانها را متوقف سازند.

    • بدون نام

      اگراین کارهارانمیکردیدکه امروزوضعیت ماومملکت اینجورنبودهرکس هرطوردوست داردنه کسی پاسخگوست نه کسی پاسخ میخواهد هرکاری راتانیمه خرجش میکنید وول کرده گاری دیگرمیچسبید چراازاول خرج بیهوده میکنید بعضی ازاین سدهامیلیاردهاخرجش شده البته دست خودتان که نیست مارهم باهاش میگیرید تازه چه سدباشه یانباشه پورسانت بعضبهامحفوظه خداازکسانی که باسرنوشت وسرمایه این مردم ومملکت بازی میکنندنگذرد ماهم شابدخدایی داشته باشیم چه فایده من مینویسم توسانسورمیکنی

    • اسحاق خمر

      سلام سد سازیهای بی رویه رودخانها را خشک کرده زیرا سد ها آب را در کوه ها محصور کرده ودر رودخانها آب جاری نیست وبا عث فرو نشست زمینها وشهرها شده جلوی سد سازیها باید گرفته شود و باید ایران وجهان وسا زمان ملل بفکر استفاده از نیروگاهای اتمی درجهان باشیم با مشارکت همه کشور وشراکت در ساخت نیروگاهای اتمی وساخت سد خای در دشت‌ها تا بتواند زمینه ها در کویر کشت گردد ونباید آبها را در کوه ها حبس کرد دوستدار ایران اباد اسحاق خمر

    • اسحاق خمر

      سلام سد سازی در کشور فاجعه است زیرا اب در کوه ها حبس شده ورودخانه ها خشک میشوند که این عمل باعث فرو نشست زمینها وشهرها می شود ماباید نیروگاه اتمی در ایران وجهان با کمک سازمان ملل ومشارکت جهانی در پروژه های نیروگاه اتمی رو پایه گذاری کنیم تا رودخانه‌ها مسیر طبیعی خورده طی کند وبراساس باقی بماند رودخانه ها شاه رگهای حیاطی زمین هستند واز گرمایش زمین جلو گیری میکنند وما میتوانیم سد خاکی در دشت‌ها بزنیم تا زمینهایی حاصلخیز شوند وبتونم کشاورزی کرد و ما با دست خود حیاط زمین را بخطر انداخته آیم واین سدهای میتواند در جنگها نابود گر شهرها باشد پس سدها یک کشتار جمعی در آینده است که اگر دشمن سدهارا بشکند میتواند کشور را نابود کند بدون اینکه نیرو پیاده کند در کشور

    • میثم

      با این وضعیت آب در کشور چرا چرا چرا متوقف شد ؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج