۶۸۳۵۸۹
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

غرویان: سروش به دنبال اسلامی کردن علوم بود

حسن روحانی چند روز پیش با انتقاد از تفکری که هنوز اندیشه اسلامی سازی علوم را دنبال می کردند، گفت: این آقایان هر علمی که پیدا می‌شد، یک آیه و روایت پیدا می‌کردند و می‌گفتند که ریشه آن در دین است.

خبرگزاری ایرنا: حسن روحانی چند روز پیش با انتقاد از تفکری که هنوز اندیشه اسلامی سازی علوم را دنبال می کردند، گفت: این آقایان هر علمی که پیدا می‌شد، یک آیه و روایت پیدا می‌کردند و می‌گفتند که ریشه آن در دین است.

روحانی که در جمع اساتید دانشگاه سخن می گفت افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم فلان خودرو اسلامی است و آن یکی نیست. این‌که شما یک قرآن در داشبورد خودرو بگذارید که خودروی اسلامی نمی‌شود. اما این‌که چگونه از این خودرو به نحو احسن استفاده کنیم، می‌تواند در این تقسیم‌بندی موثر بوده و تاثیر بگذارد.

این موضوع را با آیت الله محسن غرویان استاد درس خارج حوزه علمیه قم و از مدرسین دانشگاه در میان گذاشتیم که ماحصل آن در پی می آید:

عده ای سعی کردند بحث را سیاسی کنند

آقای رییس جمهور به طور نمونه گفت فیزیک اصلاح طلبان و فیزیک اصولگرایان نداریم. منظور آقای روحانی این بود که این تقسیم بندی ها درست نیست و ریاضی اسلامی یا ریاضی غیراسلامی وجود ندارد.
ولی متاسفانه برخی به خاطر سیاسی کردن موضوع آمدند و این سخنان رییس جمهور را آنطور که می خواستند تفسیر کردند و به سخره گرفتند در حالی که چنین افرادی شانیت ورود به این بحثها را ندارند.

مگر مردم چین خدا پرست بودند؟!

در صدر اسلام هم ما روایاتی از ائمه اطهار(ع) داریم که 'علم را جست و جو کنید حتی اگر در چین باشد' طبیعی است که مردم چین در آن زمان خداپرست نبودند ولی معصوم توصیه به یادگیری دانش از آنها کرده است. یا روایت دیگری که فرموده اند' حکمت و دانش را بیاموزید حتی از اهل باطل و گمراهی' .

ولی بعضی از این آقایان هنوز هم می گویند علم اگر در خانه اهل بیت(ع) باشد علم و در غیر این صورت علم نیست. جوان های ما هم می پرسند مگر در صدر اسلام رایانه بود و تکلیف ما که می خواهیم علوم رایانه ای یاد بگیریم چیست؟
اینها حرف های عجیب و غریبی است که بعضی بر زبان می آورند.

مثال روحانی درباره قرآن گذاشتن در ماشین کنایه ای به کارهای نمایشی بود

آقای روحانی هم در صحبت های اخیر خود مثال زدند که گذاشتن یک قرآن داخل یک ماشین آنرا اسلامی نمی کند در واقع رییس جمهور کنایه ای به کارهای صوری و نمایشی وارد کرد که هیچ فایده ای در بر ندارد.
بعد از انقلاب دفتر همکاری حوزه و دانشگاه تاسیس شد و اشخاصی چون آقایان دکتر عبدالکریم سروش و آیت الله مصباح یزدی نیز اقداماتی را در راستای اسلامی کردن علوم انجام دادند که دستاوردی نداشت.
شاهدیم که در علوم انسانی همچنان از برگردان نوشته های دانشمندان غربی استفاده می کنیم و به طریق اولی در علومی مانند فیزیک و پزشکی. و چیزی به نام فیزیک یا شیمی یا روانشناسی اسلامی از سوی هیچ کس تا کنون ارائه نشده است چرا که اصلا وجود ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا که همه چیز رو به بازی کرفتن. برای دوروز دنیا. اقای به اصطلاح آیت اله. در قران آیه است که می فرمود هیچ کوچک و بزرگی نیست مگر اینگه در قران احصا گردیده. لا ضغیرتا ولا کبیرها الا احصاحا. پس لطفا مغلطه نفرما. گمان میکم که تا حالا اسم دانشمندانی دینی و اسلامی امثال ابن سینما در طب. خیام در ریاضیات و رازی وفارابی و...که علم روز رو قران گرفته بودن به گوشت نخورده ..!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما بفرما فیزیک اسلامی رو ارائه بده

    • بدون نام

      سروش کجا دنبال اسلامی کردن علوم بود؟ اگه بود که الان خارج از ایران تبعید نشده بود. خوبه که حداقل نظراتش در مورد علم در روزنامه ها و مجلات دهه شصت هست. ولی در مورد مصباح درست میگید او همین الان هم نظرش حذف علوم انسانی و اسلامی کردن تمام علوم هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج