جاباما
۶۸۴۷۲۰
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

طاهری: گفته بودم شهرآورد ۸۶ آبی است

حضورش روی نیمکت استقلال مواجه شد با سیل انتقادات شدید و عجیب منتقدان! چرا؟ همه می‌پرسیدند چرا او؟ مگر در استقلال، در جمع پیشکسوتان این تیم قحط‌الرجال شده؟ گزینه بهتری نبود؟

آسمان آبی: حضورش روی نیمکت استقلال مواجه شد با سیل انتقادات شدید و عجیب منتقدان! چرا؟ همه می‌پرسیدند چرا او؟ مگر در استقلال، در جمع پیشکسوتان این تیم قحط‌الرجال شده؟ گزینه بهتری نبود؟... برخی حتی پا را از این هم فراتر گذاشتند و با نادیده‌گرفتن چهار سال حضور او در استقلال، گلزن سال‌های دور آبی‌ها را اصلا از جنس پیشکسوتان این باشگاه ندانستند! او در جمع هواداران، روی سکوها هم چندان محبوب نبود. طبیعی هم بود. هواداران دهه ۷۰ و ۸۰ استقلال نباید هم شناخت زیادی از چهره‌ای که چند دهه پیش، امید اول گلزنی استقلال بود، داشته باشند. هواداران موخاکستری استقلال اما او را خوب می‌شناختند. قدیمی‌ترها کسی را که حتی در بنگلادش هم ناصر حجازی، اسطوره فراموش‌نشدنی تیم‌شان را تنها نگذاشت و همراه او به محمدان این کشور پیوست، به این سادگی‌ها فراموش نمی‌کردند ولی این کافی نبود. مهاجم پیشین و مربی فعلی، روزگار سختی روی نیمکت استقلال داشت. حتی پس از شکست پسران آبی در شهرآورد رفت، بسیاری از وینفرد شفر به دلیل استفاده از او در کادر فنی‌اش خرده می‌گرفتند. به هر ترتیب، کشتی شکسته استقلال از امواج طوفانی گذشت و به‌روزهای آفتابی رسید. آبی‌ها در نیم‌فصل دوم به تیمی تاکتیک‌پذیر و قدرتمند بدل شدند. پیروزی‌های استقلال در آسیا هم تداوم داشت و این میان برتری آن‌ها مقابل الهلال، تیم قدرتمند سعودی‌ها، فینالیست فصل پیش لیگ قهرمانان و تیمی که در مجموع ۶ بر ۲ پرسپولیس را در نیمه‌نهایی شکست داده بود، جهت باد را بیش از هر وقت دیگری به سمت پرچم کادر فنی استقلال تغییر داد. حالا مرد کهن استقلال تنها یک ماموریت برای فتح قلب هواداران جوان استقلال پیش رو داشت. اگر استقلال شهرآورد ۸۶ را با پیروزی به پایان می‌رساند، او هم بیش از هر زمان دیگری سرش را بالا می‌گرفت. دست بر قضا این اتفاق هم افتاد. حالا بیژن طاهری در گفت‌وگو با «آسمان آبی» به رمزگشایی شاگردانش در این بازی ویژه می‌پردازد.

‌ شادباش! شما قول برد شهرآورد را داده بودید و موفق هم شدید. کمی از رویارویی هشتاد و ششم استقلال و پرسپولیس می‌گویید؟

همان‌طور که می‌دانید و می‌دانیم این بازی همیشه با دیگر دیدارها تفاوت دارد. هرگز نمی‌توانیم بگوییم این بازی تنها سه امتیاز دارد. این بازی شرایطی دارد که شما فقط باید آن را تجربه کرده باشید. واقعا در غیر این‌صورت نمی‌توانید آن را احساس کنید. من هم نمی‌توانیم آن را با کلمات برای شما به تصویر بکشم.

‌ و شما برای دومین‌بار روی نیمکت استقلال در این بازی خاص نشستید.

بله، البته در شهرآورد رفت همه دیدند که ما کمتر از ۱۰ روز مانده به شهرآورد تیم را تحویل گرفتیم. اوضاع ما در آن دیدار هم با شهرآورد برگشت واقعا متفاوت بود. واقعا در دیدار رفت فرصت زیادی نداشتیم.

‌ فکر می‌کنم در آن بازی، با توجه به رتبه نازلی که استقلال در جدول داشت، هواداران خیلی دوست داشتند برنده شوید. درست است؟

این‌که دوست داشته باشید در شهرآورد برنده شوید، البته همیشه طبیعی است، اما باور کنید در آن دیدار هم فشاری روی من یا وینفرد شفر و به‌طور کلی کادر فنی استقلال نبود. همه اوضاع و احوال ما و تیم را می‌دانستند. کار چندانی نمی‌توانستیم در آن بازی بکنیم و واقعا کسی از ما توقعی نداشت. در آن دیدار شفر برای دومین بار روی نیمکت استقلال می‌نشست. خودتان می‌توانید تصور کنید که چه شرایطی داشتیم.

‌ بله،‌ خاطرم هست که در شهرآورد رفت و زمانی که بازنده شدید هم تماشاگران تشویق‌تان کردند.

طبیعی بود، آن‌ها در همان مدت کوتاه هم روند رو به رشد تیم را دیده بودند و می‌دانستند روزگار خوشی در انتظار استقلال است. تماشاگران فهیم استقلال بعد از آن بازی هم ما را مورد لطف‌شان قرار دادند. همان‌جا هم به آن‌ها قول دادم در شهرآورد برگشت جبران می‌کنیم. گفته بودم شهرآورد هشتاد و ششم آبی است و از صمیم قلبم برای این موفقیت خوشحالم.

‌ درباره شهرآورد 86 نظرات متعددی وجود دارد، اما عمده کارشناسان این بازی را به دو بخش تقسیم می‌کنند. نیمه نخست که متعلق به استقلال بود و به گل هم رسید، اما در نیمه دوم اوضاع تغییر کرد و شما عقب نشستید. این دستور کادر فنی بود که عقب بنشینید؟

نه، شفر نگفت عقب بنشینید. اصلا تاکتیک ما این نبود، اما طبیعت فوتبال چنین اقتضا می‌کند. وقتی شما یک گل پیش می‌افتید، تیم مقابل برای جبران به میدان می‌آید. تیمی که عقب است ناخودآگاه برای جبران یورش می‌آورد و تیمی هم پیش افتاده، طبیعی است محتاط باشد و سعی در حفظ اندوخته خود داشته باشد. ماجرا همین بود. ما گل زدیم و به‌خوبی ۴۵ دقیقه از گل باارزش‌مان محافظت کردیم.

‌ اما در نیمه دوم هم پرسپولیس خطر چندانی روی دروازه استقلال ایجاد نکرد. هرچند آن‌ها ابتکار عمل و جریان بازی را در دست گرفته بودند، اما چه شد که نتوانستند از دفاع سخت استقلال عبور کنند؟

ما به‌خوبی پرسپولیس را آنالیز کرده بودیم. به نقاط ضعف و قوت حریف اشراف کامل داشتیم. کلا اخلاق حرفه‌ای شفر همین‌طور است. ما در طول هفته گذشته پنج جلسه آنالیز داشتیم. همه خطوط پرسپولیس در این جلسات نقد شدند. از دروازه‌بان این تیم تا مهاجمانش زیر ذره‌بین شفر بودند و نتیجه‌اش را هم دیدید. بچه‌ها هم دیروز عالی کارکردند. همه خوب بودند و به بهترین شکل وظایف‌شان را انجام دادند. از همه راضی هستیم.

‌ اواسط نیمه دوم، انگار شما با علیرضا فغانی، داور وسط شهرآورد کمی جر‌و‌بحث داشتید. ماجرا چه بود؟

از کدام جر و بحث می‌گویید؟ آقای فغانی آمد کنار خط و از من خواست به شفر بگویم آرامشش را حفظ کند، مربیگری‌اش را بکند و قضاوت را به تیم داوری بسپارد. همین! چلنجی نداشتیم.

‌ پس از پیروزی برابر پرسپولیس، بازی مهم دیگری پیش رو دارید. دیدار با العین امارات، تیمی که هواداران استقلال خاطره بسیار تلخی از آن دارند و پس از شکست 6 بر یک، فصل پیش لیگ قهرمانان حالا دوست دارند آن شکست را هم جبران کنید. به نظر شما این اتفاق می‌افتد؟

ما به امارات می‌رویم که از عملکرد این چندماه خود دفاع کنیم، آن هم در زمین العین. بازی بسیار سختی است، درست مثل دیدارهای ما برابر الهلال عربستان سعودی و الریان قطر. شما حتما می‌دانید که هر یک از بازیکنان خارجی العین قراردادی بیش از پنج میلیون یورو با این تیم دارند! پس ما با یک تیم متمول و قدرتمند بازی داریم. به امید خدا در آن دیدار هم از کیان استقلال دفاع می‌کنیم.

‌ در اواخر بازی برابر پرسپولیس، پیشانی تیام شکست. این بازیکن برای رویارویی با العین مشکلی دارد؟

نه، آسیب‌دیدگی تیام جدی نیست. هرچند پیشانی‌اش چند بخیه خورد، اما حالش خوب است و برای رویارویی با العین مشکلی ندارد. درباره دیگر مصدومان استقلال هم اگر بپرسید باید به شما بگویم، میلاد زکی‌پور هم آسیب‌دیده بود که البته به شهرآورد رسید، اما آمادگی صد درصد نداشت. امید نورافکن هم که خوشبختانه رسید و دیروز هم بازی کرد.

‌ و سیدمهدی رحمتی؟

مهدی مدت‌هاست از این آسیب‌دیدگی رنج می‌برد. او در دیدار برابر الهلال هم با درد بازی کرد، اما مشکل چندانی ندارد و می‌تواند مانند شهرآورد بازی کند.

‌ به این ترتیب رحمتی مقابل العین از ابتدا درون دروازه می‌ایستد؟

هیچ‌چیز معلوم نیست. نمی‌توانم بگویم دروازه‌بان ما در آن دیدار رحمتی است یا سیدحسین حسینی؛ همه‌چیز شب پیش از بازی مشخص می‌شود و شفر تصمیم می‌گیرد چه کسی فیکس باشد.

‌ و نتیجه بازی با العین؟

به امید خدای بزرگ و با دعای خیر هواداران و مردم فهیم ایران برنده می‌شویم تا روند نتایج خوب‌مان را حفظ کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • pesar bad

      ب امید دبل العین و داغ کردن اونا باید انتقام بگیریم با دبل کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج