جاباما
۶۸۵۹۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

اژه ای خبر داد

تکذیب دیدار دبیر شورای امنیت با موسوی

سخنگوی دستگاه قضا با تشریح آخرین وضعیت پرونده تصادف مرگبار در اتوبان قم - تهران گفت: ۸۰ نفر از محکومان امنیتی دادگاه انقلاب مشمول عفو قرار گرفتند.

خبرگزاری مهر: سخنگوی دستگاه قضا با تشریح آخرین وضعیت پرونده تصادف مرگبار در اتوبان قم - تهران گفت: ۸۰ نفر از محکومان امنیتی دادگاه انقلاب مشمول عفو قرار گرفتند.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای عصر دوشنبه در پنجاه و دومین نشست خود با خبرنگاران درباره تبیین دستورالعمل کاهش و ساماندهی زندانیان اظهار داشت: همایشی با حضور دادستان های مراکز استان و روسای کل دادگستری ها برای تبیین دستورالعمل رئیس قوه قضائیه برای ساماندهی و کاهش زندانیان برگزار شد. بر روی این دستورالعمل کارهای کارشناسی انجام شده تا جایی که ممکن است افراد کمتر به زندان بروند و در پرونده ها برای متهمان کمتر قرار بازداشت موقت صادر شود. همچنین اگر قراری برای متهم صادر می شود امکان تامین سریع آن وجود داشته باشد

وی افزود: همچنین دادگاه ها تا جایی که ضرورت دارد برای مجرمان غیرخطرناک و غیرامنیتی مجازات جایگزین زندان در نظر بگیرند که در قانون جدید ظرفیت بیشتری برای مجازات جایگزین زندان در نظر گرفته شده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: این دستورالعمل ۲۹ ماده است که برای افراد و دستگاه های مختلف در قوه قضاییه وظیفه ای را تعیین کرده است. نظارت و پیگیری در اجرای این دستورالعمل نیز بر عهده دادستان کل کشور است.

سخنگوی دستگاه قضا سپس به آزادی تعدادی از محکومان و زندانیان امنیتی دادگاه انقلاب اشاره کرد و گفت: طبق قانون اساسی هر مجرمی که محکوم شود با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت مقام معظم رهبری مشمول عفو قرار می گیرد، حال این عفو ممکن است مربوط به کل یا بخشی از محکومیت زندانی باشد. آیین نامه عفو در گذشته نوشته شده و طی سال های اخیر تغییراتی نیز در آن داده شده است. در ماده ۱۷ این آیین نامه مشخص شده که در چه مناسبت هایی عفو محکومان را داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس ماده ۶ این آیین نامه رئیس دادگستری محل دادستان حوزه قضائی، قاضی ناظر زندان، رئیس زندان، خود محکوم علیه و خانواده یا بستگان او می توانند درخواست عفو را مطرح کنند.

محسنی اژه ای ادامه داد: در خصوص این مناسبت ها که ۱۴ مورد است می شود به صورت معیاری یا مصداقی محکومان را مورد عفو قرار داد. برای نمونه شرایطی را در نظر می گیرند که هر کسی این شرایط را داشت به رهبری برای عفو او پیشنهاد می شود که در این خصوص امکان دارد تعداد افرادی که مشمول عفو قرار می گیرند متغیر باشند. طی سال های اخیر تعداد عفوهای موردی بیشتر شده است. همچنین عفو می تواند از یک حوزه قضائی و یا چند حوزه قضائی باشد.

معیارهای درخواست برای عفو

وی خاطرنشان کرد: محکومانی که مشمول عفو قرار می گیرند بر مبنای چند معیار برای آنها درخواست عفو می شود، این که فرد تحت چه شرایطی مرتکب جرم شده، در طول تحمل کیفر چه رفتاری را داشته، وضعیت جسمی و همچنین میزان محکومیت و میزان گذراندن آن از جمله این مبانی برای درخواست عفو می باشد.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آزادی اخیر محکومان امنیتی نیز گفت: در مورد اخیر تعدادی از محکومان امنیتی دادگاه انقلاب برخی مرتکبان جرایم فتنه نیز در میان آنها بودند دادستان تهران پیشنهاد عفو کرد که این موضوع در هیاتی بررسی و آنهایی که می توانستند مورد رافت اسلامی قرار گیرند مشخص شدند. حال وقتی که مقام معظم رهبری با عفو موافقت کنند این موضوع از سوی رئیس قوه قضائیه به سازمان زندان ها ابلاغ می شود و اگر فرد پرونده و یا قرار دیگری نداشته باشد بلافاصله آزاد می شود. در میان عفو شدگان اخیر برخی مجازات حبس داشتند که مورد عفو قرار گرفتند، برخی نیز مجازات های دیگر مانند جزای نقدی داشتند.

دادستان کل کشور تاکید کرد: محکومان جریان فتنه سال ۸۸ در سه نوبت در سال های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ مورد عفو قرار گرفتند، البته عفو صورت گرفته در سال ۹۲ طی دو مرحله در اردیبهشت ماه و این مورد اخیر بود.

برخی دیگر از محکومان امنیتی به زودی آزاد خواهند شد

وی در خصوص تعداد افرادی که مورد عفو قرار گرفتند اظهار داشت: ۸۰ نفر از محکومان امنیتی مورد عفو قرار گرفتند که مجازات همه آنها زندان نبود. تعدادی از این افراد آزاد شده و برخی دیگر نیز به زودی آزاد خواهند شد. باید توجه داشته باشیم فردی که محکوم می شود و به زندان می رود باید پس از آزادی شرایط برای بازگشت او به جامعه وجود داشته باشد.

خبرنگاری پرسید آیا در روزهای آینده شاهد آزادی تعدادی دیگر از محکومان جرایم امنیتی خواهیم بود که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: امسال هنوز دو مناسبت دیگر را داریم که در آنها می توان برای محکومان درخواست عفو کرد.

سرانجام طرح جرم سیاسی

خبرنگار دیگری در خصوص طرح جرم سیاسی پرسید که وی در پاسخ گفت: این طرح باید روال خود را در مجلس طی کند و به کمیسیون مربوطه ارجاع شود. پس از ارجاع به کمیسیون در خصوص آن از قوه قضائیه اظهار نظر خواسته می شود که قوه قضائیه نظر خود را در این باره اعلام خواهد کرد.

دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص پرونده دانشگاه ایرانیان و برداشت ۱۶ میلیارد تومان، گفت: در خصوص برداشت ۱۶ میلیارد تومان پرونده در مرحله رسیدگی است و از ذیحساب دعوت شده است تا مستندات نقل و انتقال این پول را ارایه دهد. همچنین حسابی که ۱۶ میلیارد تومان به آن واریز شده مسدود شده است.

نتایج بررسیها در خصوص تصادف مرگبار در اتوبان قم - تهران

خبرنگار دیگری پرسید نتایج بررسی ها د ر خصوص تصادف مرگبار در اتوبان قم- تهران به کجا رسید؟ که سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ اظهار داشت: حقیقتاً صحنه دلخراشی بود و خانواده آی زیادی در این حادثه لطمه دیدند که این حادثه برای همه تلخ و سنگین بود. قوه قضائیه، مجلس و دولت نیز در این خصوص وارد عمل شدند. در این پرونده دو موضوع مطرح بود نخست اینکه این حادثه چگونه رخ داده و چه کسانی در آن مقصرند. دوم چه زمینه هایی برای بروز این حادثه وجود داشته و برای پیشگیری چه باید کرد. در این باره مرحله نخست شناسایی اجساد بود و به غیر از یک مورد همه اجساد شناسایی و تحویل خانواده هایشان شدند. رسیدگی به مصدومان حادثه نیز همچنان ادامه دارد و باید این رسیدگی بیشتر شود.

وی ادامه داد: در خصوص شناسایی مقصران نیز دو هیات کارشناسی کار را دنبال کردند که اتوبوس را از لحاظ فنی ناقص اعلام کرده به طوری که عیب این اتوبوس در اتوبوس های دیگر کمتر دیده شده است. همچنین بحث لاستیک ماشین مطرح بود کمه لاستیک اتوبوس عیب اصلی نبود، در حال حاضر بقایای لاستیک در بوته آزمایش گذاشته شده که جواب نهایی هنوز نیامده است. درباره تعاونی هایی که این اتوبوس ها در آنجا مشغول به کار بودند نیز تحقیقات میدانی صورت گرفته و از مدیران این تعاونی ها برای تحقیق دعوت شده است.

دادستان کل کشور افزود: کمک راننده یکی از اتوبوس ها مجروح شده است که منتظریم حالش بهبود یافته تا از او تحقیق کنیم. سرعت اتوبوس نیز مورد محاسبه قرار گرفته که کارشناسان اعلام کردند سرعت آن غیرمجاز بوده اما میزان آن هنوز مشخص نشده است. سازنده این اتوبوس ها نیز مورد تحقیق قرار گرفته و برای وی قرار ۸ میلیارد تومانی صادر شده که وی با سپردن این قرار آزاد می باشد. از شرکت های بیمه نیز خواسته ایم دیه قربانیان را زودتر پرداخت کند.دلیل

دلیل قطع سیستم ثبت آنی در دفاتر اسناد رسمی

خبرنگار دیگری درباره قطع شدن سیستم ثبت آنی در دفاتر اسناد رسمی پرسید که وی در پاسخ گفت: براساس برنامه پنجم موظفیم از فناوری جدید به نفع مردم استفاده کنیم. حال برای استفاده از فناوری جدید باید ابتدا زیرساخت ها را آماده کنیم و به افرادی که با آن در ارتباطند آموزش دهیم تا اخلالی در کار مردم به وجود نیاید. در این باره با معاونان سازمان ثبت صحبت کردم که آنان قبول دارند برخی از مشکلات غیرقابل پیش بینی بود که در مقام رفع معایب هستند.

اژه ای همچین در مورد پرونده تعاونی برق هشتگرد و ۶ هزار شاکی آن گفت: قاضی قول داده پرونده در مهر ماه نهایی شود. هر چند که شناسایی و ضبط اموال متهمان کمی مشکل بوده است.

آزادی محکومان امنیتی عقب نشینی قوه قضائیه نبوده است

وی در مورد اینکه برخی رسانه های بیگانه گفته اند آزادی محکومان فتنه ۸۸ نوعی عقب نشینی قوه قضائیه بوده است، گفت: این را قبول ندارم زیرا این افراد بر اساس قانون و طبق روال معمول مشمول رفعت اسلامی شده اند.

تکذیب خبر ملاقات شمخانی با میرحسین موسوی

دادستان کل کشور در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه فرزند مهدی کروبی در صفحه فیس بوک خود خبر احتمال لغو حصر خانگی پدرش را منتشر کرده بود و امروز هم خبر دیدار شمخانی دبیر شورای امنیت ملی را با میرحسین موسوی منتشر شده است، آیا بهتر نیست این اخبار از سوی قوه قضائیه منتشر کند، گفت: اصلا باید دید که اصل خبر صحیح است یا خیر. بنده تا ظهر امروز تا جاییکه مطلع هستم خبر صحیح نبوده است. همانند وزیری که آمد و گفت من صفحه فیس بوک ندارم و از طرف من مطلب و عکس منتشر کرده اند و بجای من حرف می زنند که گفتم اگر شکایتی دارید مطرح کنید البته خود دولت هم افرادی را گذاشته تا بررسی کنند.

محسنی اژه ای گفت: رسانه ها مهم هستند و مردم به آنها اعتماد دارند. وظیفه انسانی است که در جامعه التهاب ایجاد نکنیم. شاید کسی غرض خاصی داشته باشد و یا بخواهد با خبر دروغ فضاسازی کند.

خبرنگار مهر در مورد ضعف اطلاع رسانی قوه قضائیه بعد از آزادی زندانیان امنیتی گفت: این را قبول دارم و امیدواریم با ساز و کاری که در مرکز رسانه قوه قضائیه دیده شده است این گونه اخبار به سرعت اطلاع رسانی شود.

پرونده مهدی هاشمی در دادسرا

وی در مورد تاخیر در پرونده مهدی هاشمی گفت: پرونده در مرحله دادسرا است من اتفاقی بازپرس را دیدم و گفت شبانه روز در حال مطالعه هستم برخی قسمت ها نیاز به ترجمه داشت که باید دقیق مطالعه شود.

سخنگوی قضا در مورد خبر تبرئه آقای (م.هـ) در پرونده سه هزار میلیاردی گفت: این فرد تبرئه نشده است، ولی تعدادی از متهمان در همان روزهای اول و برخی هم در رابطه با پرونده بانک آریا از سوی قاضی تبرئه شدند.

آخرین وضعیت دستبندهای الکترونیکی

محسنی اژه ای در مورد پرونده مفقود شدن ۲۰ هزار برگ تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی گفت: هنوز این پرونده به دستگاه قضایی ارجاع نشده است، ولی دارند تحقیق می کنند.

سخنگوی دستگاه قضایی در رابطه با آخرین وضعیت دستبندهای الکترونیکی زندانیان هم گفت: هنوز زیرساخت ها آماده نیست و نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

وی در ادامه این نشست گفت: تعدادی از لایحه های قضایی از دولت قبلی به مجلس شورای اسلامی ارسال نشده اند که بسیار مهم است و امیدواریم این کار انجام شود.

محسنی اژه ای ناصر سراج را همچنان قاضی پرونده فساد سه هزار میلیاردی عنوان کرد و گفت: در موضوع پرونده بانک آریا برخی محاکمه شدند و حکم صادر شده و برخی هم در مرحله تجدیدنظر هستند.

وی همچنین در مورد پرونده تخلف مسئولان استان فارس هم گفت: سه مدیر دولتی و دو مدیر بخش خصوصی در این پرونده هستند که در مرحله دادسرا است.

دادستان کل کشور در موضوع پرونده هدایای ریاست جمهوری هم گفت: هنوز پرونده ای تشکیل نشده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به اینکه آیا گشاده دستی قوه قضائیه در مورد برخی محکومان امنیتی همزمان با سفر روحانی به نیویورک نوعی سیگنال مثبت در سیاست خارجی است و آیا قوه قضائیه با دولت در تعاملات خارجی همکاری می کند، گفت: ما روال کار خود را داریم و این افراد بر اساس قانون مشمول عفو شده اند.

دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه شنیده شده است سعید مرتضوی از متهمان پرونده پالیزدار در دسترس نیست، گفت: وی مفقود نیست و در تهران است.

خبرنگاری سوال کرد شنیده شده قرار است پرونده موسوی و کروبی به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: مطلب جدیدی اتفاق نیفتاده است.

در ادامه این نشیت موضوع مرگ چند کودک بر اثر خوردن مواد شوینده که داخل ظرف هایی شبیه به مواد غذایی بوده است، در جلسه سخنگو مطرح شد که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: خبر ناگواری است و تکلیف ما را سنگین تر می کند، ما پیگیری می کنیم و تکلیف داریم تا در این مورد از تذکر هم بیشتر وارد شویم و برخورد کنیم. من این موضوع را پیگیری می کنم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج