جاباما
۶۸۶۵۹۱
۲ نظر
۵۴۱۲
۲ نظر
۵۴۱۲
پ

ایسوزو FVZ؛ باربری از سرزمین آفتاب

مدتی است محصولات باری کمپانی ایسوزو (isuzu)، کامیونت های سبک و نیمه سنگین این برند ژاپنی از جمله NKR۷۷ (ظرفیت ۵.۲ تن) و NPR۷۵m (ظرفیت ۸.۴ تن) را در بازار کشور عرضه می شود.

هفته نامه خودرو امروز: مدتی است محصولات باری کمپانی ایسوزو (isuzu)، کامیونت های سبک و نیمه سنگین این برند ژاپنی از جمله NKR۷۷ (ظرفیت ۵.۲ تن) و NPR۷۵m (ظرفیت ۸.۴ تن) را در بازار کشور عرضه می شود. FVZ از کامیون های سنگین سری F ایسوزو است که در بازار بین الملل با انواعی از پیشرانه ها، اتاق ها و شاسی ها عرضه می شود، اما در بازار کشورمان شاکله اتاق روی پیشرانه و شاسی یک تکه دارد. همچنین علاوه بر ایران هم اکنون در کشورهای بسیاری همچون روسیه، چین، اندونزی، ترکیه و مالزی نیز تولید می شود. در ادامه این باربر چشم بادامی را بیشتر می شناسیم.

ایسوزو FVZ؛ باربری از سرزمین آفتاب

FVZ را بیشتر بشناسید

سری F ایسوزو نخستین بار سال 1970 میلادی متولد شد و در بازارهای مختلف شناسنامه های متفاوتی به خود گرفت؛ به عنوان مثال در بازار اندونزی با نام ایسوزو بورنئو (Borneo)، در بازار تایلند با نام ایسوزو دِکا (Deca) و در بازا ترکیه با نام ایسوزو تورا (Tora) شناخته می شود. این محصول غالبا به بازارهای در حال توسعه آمریکای لاتین نظیر کلمبیا و بعضا حوزه آمریکای شمالی نیز حضور می یابد. در نمای جلوی FVZ بیش از هر چیز دو چراغ نسبتا بزرگ عمودی درون سپر و نوشته بزرگ ایسوزو بالای ورودی هوای پیشرانه جلب توجه می کند.

علاوه بر بخش مرکزی، در میانه سپر نیز شکاف افقی بزرگی نیز تعبیه شده که وظیفه هوارسانی به مجموعه فنی را بر عهده دارد. همچنین فضای بین سپر و بخش بالایی، قسمت پایینی درها، گلگیرها ،دستگیره درها، حاشیه پنجره ها و آینه های جلویی و جانبی تماما با پلاستیک مشکی رنگ کار شده است. به طور کلی این کامیون ژاپنی در بحث طراحی، سادگی را سرمشق خود قرار داده و هیچ گونه شلوغ کاری و پرداخت پیچیده در ظاهر آن به چشم نمی خورد.

ایسوزو FVZ؛ باربری از سرزمین آفتاب

طول خودرو از سپر جلو تا انتهای شاسی ۹۵۱۵ میلی متر، عرض اتاق ۲۴۰۰ میلی متر و ارتفاع اتاق ۲۸۸۵ میلی متر بوده و فاصله بین دو محور ۵۰۵۰ میلی متر است. علاوه بر این، شاسی ۸۵۰ میلی متر عرض و مرکز چرخ های عقب ۱۸۴۹ میلی متر از هم فاصله دارند. ارتفاع سپر جلو از سطح زمین نیز برابر با ۲۶۰ میلی متر است. از دیگر ویژگی های قابل ذکر در این قسمت نیز می توان مناسبت شاسی برای تعبیه انواع کاربری ها در بخش عقب را نام برد.

FVZ با چه مشخصاتی به ایران می آید؟

زیر اتاق FVZ یک بلوک ۶ سیلندر خطی چهارزمانه با تنفس توربوشارژر به کد ۶HK۱-TCS و مجهز به فناوری تزریق مستقیم قرار دارد که دقیقا ۷۷۹۰ سی سی حجم داشته و با نسبت تراکم ۱۷.۵ به ۱ کار می کند. این پیشرانه حداکثر ۲۸۰ اسب بخار قدرت در ۲۴۰۰ دور بر دقیقه و ۸۸۲ نیوتن متر گشتاور در ۱۴۵۰ دور بر دقیقه تولید کرده و به لحاظ آلایندگی با استاندارد یورو ۵ اروپا مطابقت کامل دارد. جعبه دنده از نوع ۱+۸ سرعته ساخت ZF است (ZF۹S۱۱۱۰) که از کلاچ تک صفحه ای خشک ۳۸۰ میلی متری با کنترل کننده هیدروپنوماتیکی استفاده می کند و دنده کراولر (Crawler) آن (دنده ای که ضریب بسیار بالایی داشته و برای شروع حرکت با بارهای سنگین و یا حرکت در مسیرهای با شیب بالا استفاده می شود) از ضریب بسیار سنگین ۹.۴۷ به یک سود می برد.

ایسوزو FVZ؛ باربری از سرزمین آفتاب

نحوه انتقال قدرت نیز به صورت 6×4 بوده که به این معنی است که از مجموع 6 چرخ خودرو، 4 عدد آن از نوع محرک و به پیش برنده خواهدبود. کنترل این باربر 26 هزار کیلوگرمی (ناخالص) بر دوش فرمان ساچمه گردان هیدرولیکی قرار گرفته است و شاسی نیز از نوع نردبانی بوده و 7850 میلی متر طول و 850 میلی متر عرض دارد. در هر دو محور از ترمزهای کاسه ای پنوماتیکی با ابعاد 410 در 180 میلی متر و دارای سامانه ضدقفل (ABS) استفاده شده که البته با ترمز پیشرانه مجهز به کنترل کننده هپنوماتیکی نیز پشتبانی می شوند. زیربدنه رینگ های 10 پیچ 22.5 اینچی با عرض 8.25 اینچ و لاستیک های 295.80 قرار می گیرند.

عامل اتصال مجموعه چرخ ها به بدنه نیز سامانه تعلیق از نوع فنر تخت چندلایه است که در محور جلو از کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی سود می برد. FVZ با ظرفیت حمل بار حداکثر 265 تن در زمره کامیون های سنگین قرار گرفته که به این صورت آن را برابر رقبایی از اسکانیا، ولوو و در آینده مرسدس بنز قرار خواهدداد. مخزن سوخت آن گنجایشی برابر با 200 لیتر دارد. شعاع گردش فرمان 8.05 متر است و توان صعود و فرود از شیب های حداکثر 47 درصدی نیز برخی دیگر از ویژگی های فنی این ژاپنی تازه وارد را تشکیل می دهند.

ایسوزو FVZ؛ باربری از سرزمین آفتاب

FVZ چه امکاناتی دارد؟

به منظور دسترسی هرچه آسان تر افراد به قسمت های فنی، یک مکانیسم الکتروهیدرولیکی برای تاشدن کابین در نظر گرفته شده که به راحتی و طی مدت زمان کوتاهی آن را جا به جا می کند. نحوه طراحی دستگیره ها و پله ها به گونه ای است که راننده و سرنشین مشکل خاصی در سوار و پیاده شدن از خودرو نداشته باشند. داخل اتاق سامانه تهویه پیشرفته (HVAC) دارای گرم کن و سردکن و سیستم صوتی با پشتیبانی از CD به صورت استاندارد وجود دارد. صندلی راننده از نوع بادی بوده و شیشه بالابرها از نوع برقی هستند. از دیگر امکانات رفاهی نیز می توان دو عدد جالیوانی، خروجی برقی ۲۴ ولتی، محل مخصوص نگهداری کارت ها،

جعبه موجود در کنسول وسط و بالای سر راننده، جاسیگاری، قابلیت تاشدن صندلی راننده و سرنشین، فضاهای کوچک برای قراردادن اشیای مختلف در داشبورد، کنسول میانی و پشتی صندلی و تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی را نام برد. اما مهم تر از همه اینها تعبیه تختخواب مخصوص راننده در قسمت پشتی اتاق است که موجب می شود این خودرو در مسافت های طولانی و بین شهری نیز کاربرد داشته و از راحتی قابل قبولی برخوردار باشد. در بحث ایمنی نیز می توان به ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ریموت کنترل استاندارد درها، ترمزهای ضدقفل (ABS)، کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAS) و سامانه کنترل لغزش خودرو حین حرکت (ASR) اشاره کرد.

ایسوزو FVZ؛ باربری از سرزمین آفتاب

سخن آخر

ایسوزو FVZ یک کامیون 26 تُنی 10 چرخ ژاپنی است که به واسطه بهره گیری از شاسی لخت می تواند به شکل های بسیار متنوعی درآمده و در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی همچون ماشین حمل زباله، خودروبر، جرثقیل، تانکربر، ماشین حمل خاک و مصالح و... داشته باشد. امید است با حضور رسمی خودروهای تجاری و کار روز دنیا در ناوگان حمل نقل صنایع مختلف کشور نه تنها چهره این بخش به روز و نو شود، بلکه رانندگان و کارکنان فعال در آن نیز با راحتی و آسایش بیشتری به انجام حرفه و تخصص خود بپردازند.

ایسوزو FVZ؛ باربری از سرزمین آفتاب

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میثم

      ای کاش میومد خسته شدیم از این کامیونای سی چهل ساله

    • ابراهیم

      کسی از این ماشین خریده راضی است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج