جاباما
۶۸۷۲۴۳
۲ نظر
۵۲۱۲
۲ نظر
۵۲۱۲
پ

مشهورترین سریال های ترسناک تاریخ

از «منطقه نیمه روشن» تا «قصه های نیمه تاریک»، «از «آیکس فایلز» (The X- Files) تا «انخل»؛ همگی سریال ها موفقی بودند؛ اما با ورود به شکوفایی شبکه های کابلی و در ادامه، ورود به دوران طلایی تلویزیون، ساختار سریال های تلویزیونی به کلی تغییر کرد و حالا دیگر کمتر شبکه ای حاضر به ساخت سریال های بیست قسمتی با موضوعات متفاوت است.

مجله همشهری دانستنیها: از «منطقه نیمه روشن» تا «قصه های نیمه تاریک»، «از «آیکس فایلز» (The X- Files) تا «انخل»؛ همگی سریال ها موفقی بودند؛ اما با ورود به شکوفایی شبکه های کابلی و در ادامه، ورود به دوران طلایی تلویزیون، ساختار سریال های تلویزیونی به کلی تغییر کرد و حالا دیگر کمتر شبکه ای حاضر به ساخت سریال های بیست قسمتی با موضوعات متفاوت است. سریال های آنتولوژی متحول شدند و به جای هر قسمت، در هر فصل تغییر موضوع می دهند.

در چنین شرایطی موشکافی سریالی مانند «قصه های سردابه، شاید تنها به درد دوستداران قدیمی سینمای وحشت بخورد و برای مخاطب امروزی چندان جذاب نباشد. برای همین سعی کردیم در این بخش شش سریال موفق ترسناک را که پس از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) ساخته شده اند، بررسی و به شما معرفی کنیم. البته باید اشاره کنیم که تعدادی از سریال های ترسناک مشهور مانند «جن گیر» و «Supernatural» در این فهرست حضور ندارند. درواقع انتخاب این سرال ها، ارتباطی با شهرت آن ها ندارد، بلکه این شش سریال یا ساختارشکن بوده اند یا در تغییر حال و هوای سریال های ترسناک موفق ظاهر شده اند.

مشهورترین سریال های ترسناک تاریخ

Supernatural

مسافرخانه هیچکاک؛ Bates Motel

خالق: کارلتون کیوس، آنتونی سیپریانو، کری ارین
شبکه: A&E
سال های پخش: (2013-2017)

- نیاز به یک سریال پربیننده داریم
+ نظرت در مورد بازسازی یک اثر کلاسیک چیه؟
- مثلا کدام اثر؟
+ «روانی» هیچکاک
- «گاوس ون سنت» هم مثل تو فکر می کرد و به همین خاطر بدترین فیلم زندگی اش را ساخت. ایده دیگری نداری؟
+ منظورم این است که داستان «روانی» را پیش از شروعش روایت کنیم!

مشهورترین سریال های ترسناک تاریخ

ایده سریال Bates Motel به همین اندازه احمقانه، دم دستی و البته جاه طلبانه است و عجیب که همین این ایده احمقانه به یکی از بهترین سریال های ترسناک دهه اخیر مبدل شد؛ طوری که فصل نخست بیش از سه میلیون بیننده جذب کرد. در حالی که هیچ کدام از دنباله های «روانی» به موفقیت نرسیدند، پیش درآمد این فیلم مهم تاریخ سینما به شهرتی عظیم رسید. داستان در مورد چگونگی شکل گیری هویت «نورمن بیتس» شخصیت اصلی روانی است و این که او چگونه به قاتلی دوشخصیتی تبدیل می شود.

شکوفایی زامبی ها؛ The Walking Dead

خالق: فرانک داربونت
شبکه: AMC
سال های پخش: (2010-...)

این یکی اصلا نیاز به معرفی ندارد. پرطرفدارترین سریال های ترسناک تاریخ تلویزیون که به نظر می رسد به این زودی ها قصد تمام شدن نداشته باشد. «مردگان متحرک» اقتباسی از کمیک بوکی نوشته «رابرت کریکمن» است که طی چند سال گذشته به شهرتی دست نیافتنی رسیده و همیشه در صدر فهرست بینندگان سریال های «AMC» جاخوش کرده است. این سریال با متوسط بیننده 5.3 میلیون آغاز کرد و تا 17میلیون بیننده پیش رفت. داستان سریال درباره شیوع ویروس زامبی ها و آخرالزمان است.

مشهورترین سریال های ترسناک تاریخ

«ریک گرایمز» شخصیت اصلی سریال، معاون کلانتری است که در زمان همه گیر شدن زامبی ها به دلیل جراحتش در بیمارستان بستری شده است و به کما می رود. زمانی که ریک به هوش می آید، اثری از حیات در پیرامون خود نمی یابد و حالا تنها هدفش پیدا کردن همسر و فرزندش است. اولین نسخه از کمیک «مردگان متحرک» در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) به وسیله «Image Comics» منتشر شد و با افزایش محبوبیت آن، شبکه AMC دستور به ساخت Pilot (قسمت نخست) دارد.

فرقه وحشت؛ American Horror Story

خالق: رایان مورفی، براد فالچاک
شبکه: FX
سال های پخش: (۲۰۱۱-...)

«داستان های ترسناک آمریکایی» را می توان متفاوت ترین کار این فهرست دانست. «رایان مورفی» و «براد فالچاک» دو خالق این سریال به جای الهام از آنتولوژی های کلاسیک از سریال های جنایی الهام گرفتند که در آن ها هر داستان به جای یک قسمت، در یک فصل روایت می شود. هر فصل این سریال در یک بازه زمانی متفاوت رخ می دهد. برای نمونه فصل اول در مورد عمارتی نفرین شده در لس آنجلس سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) است و فصل دوم در مورد یک تیمارستان ترسناک در ماساچوست و آن هم در سال ۱۹۶۴ (۱۳۴۳).

مشهورترین سریال های ترسناک تاریخ

علاوه بر داستان، بازیگر و فضای منحصر به فرد، هر فصل یک اسم مجزا هم دارد. «خانه قتل» اسم فصل اول است و به ترتیب هر فصل «تیمارستان»، «محفل»، «نمایش عجیب»، «هتل»، «روناک» و «فرقه» نام دارند. تاکنون هفت فصل از این سریال پخش شده است و عجیب این که سازندگان آن در آخرین فصل به سراغ دوران ریاست جمهوری ترامپ و وحشت مردم از دنیای او رفته اند. با توجه به این که سریال های ترسناک قدیمی خیلی نمی توانند مخاطبان امروزی را به خود جلب کنند، داستان های ترسناک آمریکایی تقریبا بهترین انتخاب برای مخاطبان ژانر وحشت در دوران حاضر است.

قاتل هنرمند؛ Hannibal

خالق: برایان فولر
شبکه: NBC
سال های پخش: (2013-2015)

«هانیبال لکتر» دکتری افسار گسیخته و مجنون است که بیشتر او را به خاطر بازی بی نقص «آنتونی هاپکینز» به خاطر دارند. این تنها مشکل ساخت سریال «هانیبال» نبود، چون این مجموعه از تحسین شده ترین کارهای سینمای وحشت است. فراموش نکنیم «سکوت بره ها» تنها فیلم ترسناک تاریخ است که موفق به دریافت جایزه اسکار «بهترین فیلم» از آکادمی شده. با این حال «برایان فولر» برای ساخت این سریال، تدبیر ویژه ای اندیشید و سعی کرد با فرمولی جدید به سراغ شخصیت مرموز هانیبال برود. او برای انتخاب بدمن اصلی سریال از «مدس میکلسن» بازیگر دانمارکی باتجربه استفاده کرد.

مشهورترین سریال های ترسناک تاریخ

در این سریال شاهد روزهایی هستیم که هانیبال به عنوان یک روان پزشک سرشناس مشغول به کار است و هنوز کسی از روی تاریک او خبر ندارد. در این جا هیچ خبری از پرونده های پرسر و صدا نیست که کارآگاهان را به سمت هانیبال جذب کند. این بار همه چیز درباره هانیبال است و حول محور روابط عشق و نفرت او و کارآگاه «ویل گراهام» می چرخد. هانیبال، از موفق ترین سریال های ساخته شده از منظر منتقدان و طرفداران قدیمی آثار «توماس هریس»- نویسنده آثار جنایی و خالق هانیبال۰ است. با این حال شبکه NBC به علت هزینه بالای سریال و تعداد کم بیننده ها مجبور شد با پایان فصل سوم، هانیبال را کنسل کند. البته فولر قول داده روزی ادامه این سریال را بسازد، ولی فعلا که خبری نیست.

روی ترسناک تکنولوژی؛ Black Mirror

خالق: چارلی بروکر
شبکه: Channel 4/ Netflix
سال های پخش: (۲۰۱۱- ...)

مشهورترین سریال های ترسناک تاریخ

در «آینه سیاه» خبری از جادوگر و زامبی نباشد، اما ترس موجود در این سریال از نوع وحشت واقعی است. ترس و وحشتی که ما انسان های قرن 21 از جهان پیرامون خود و آینده نامشخص آن داریم. این سریال روی بعد تاریک تکنولوژی تمرکز کرده؛ این که بسیاری از ابزارهای ارتباط جمعی و فناوری هایی که برای زندگی راحت ساخته شدند تا چه اندازه می توانند در فروپاشی زندگی انسان ها تاثیرگذار باشند. وحشت این سریال بعد دیدن آن به سراغتان می آید و مغزتان را مشغول سوال هایی می کند که جواب دادن به آن ها یا غیرممکن است یا تلخ.

گردهمایی سلاطین ترس؛ Master of Horror

خالق: میک گریس
شبکه: Showtime
سال های پخش: (2005- 2007)

مشهورترین سریال های ترسناک تاریخ

پس از پایان «قصه های سردابه»، بیشتر سریال های آنتولوژی نتوانستند به مقبولیت عمومی دست پیدا کنند، اما «استادان وحشت» یک استثنا بود. با این که ساخت این سریال هم پس از دو فصل متوقف شد، اما بعضی از قسمت های آن در نوع خود بسیار جذاب بودند. استادان وحشت با استفاده از فرمول قصه های سردابه و بهبود آن، یکی از متفاوت ترین مجموعه های تلویزیونی دهه ۲۰۰۰ (۱۳۸۰) نام گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سپیده

      من روی ترسناک تکنولوژی رو دیدن واقعا جالبه

    • الناز

      پس جن گیر چیشد؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج