۶۸۸۶۹۴
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

جزییات مجوز به کانادا برای فروش هواپیما به ایران

المانیتور نوشت: سوالاتی درباره احتمال تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اعطای مجوز جدید به شرکت هواپیما‌ساز کانادایی برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران به وجود آمده است. اگر این خبر حقیقت داشته باشد این اولین مجوز از زمان روی کار آمدن ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکاست.

خبرگزاری ایلنا: المانیتور نوشت: سوالاتی درباره احتمال تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اعطای مجوز جدید به شرکت هواپیما‌ساز کانادایی برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران به وجود آمده است. اگر این خبر حقیقت داشته باشد این اولین مجوز از زمان روی کار آمدن ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکاست.

مرتضی شیخ‌زاده سخنگوی سازمان منطقه آزاد قشم به المانیتور گفت: «بمباردیر مجوز ارسال ۱۰ هواپیمای سری سی آر جی به این سازمان و هواپیمایی قشم را دارد. ما و کمپانی کانادایی پیش‌نویس قرارداد را بازبینی می‌کنیم اما هنوز قرارداد به طور رسمی رد و بدل نشده است. دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری اخیرا مجوز این فروش‌ها را اعطا کرده است.»

براساس این گزارش بمباردیر هیچ واکنشی به این خبر نشان نداده است. سخنگوی این هواپیماسازی از هرگونه اظهارنظر درباره مجوز فروش به ایران خودداری کرده و بر حفظ اسرار تجاری و دیگر ملازمات تاکید کرده است.

به گزارش المانیتور «ساج احمد» تحلیل گر یک موسسه پژوهشی استراتژیک ارو گفت: «در تصویر کلی می‌توان به این نتیجه رسید پتانسیل بحث درباره مورد تجاری بویینگ برای فروش هواپیما به ایران ایر و آسمان هم وجود دارد. قرارداد فروش بمباردیر سبب می‌شود بویینگ هم خواستار مجوز مشابه باشد.»

بر اساس این گزارش رییس هواپیمایی ای تی آر پیش‌تر به المانیتور گفته بود: «تاخیر وزارت خزانه‌داری در اعطای مجوز، شرایط قرار داد ای تی آر فرانسه را که بعد از برجام امید زیادی به حضور در بازارهای ایران داشت، تغییر داد.» در ماه می ۲۰۱۶ این کمپانی ارزیابی کرده بود که ایران ظرفیت خرید ۶۰ تا ۷۰ هواپیما را دارد اما تردیدهای به وجود آمده در مجوز اوفک آنها را مجبور به تعلیق فروش هواپیما به هواپیمایی آسمان کرد.

به گفته مدیر عامل ای تی آر «آسمان شش هواپیمای ای تی آر دارد و ما این شش هواپیما را پشتیبانی می‌کنیم. ما در مورد همکاری‌های آینده هم گفت‌وگوهایی داشتیم . اما اوفک همه این برنامه‌ها را برهم زده است. ما نمی‌دانیم که چه زمانی می‌توانیم به آسمان بگوییم که لطفا با ما در ارتباط باشید ما قرار است هواپیماهای جدیدی را به شما بدهیم.»

در این گزارش گفته شده سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران تردیدهایی را در مورد بسیاری کسب و کارها با این کشور ایجاد کرده است.

یک منبع آگاه در هواپیمایی ای تی آر به المانیتور گفت: «چشم انداز بازبینی توافق هسته‌ای، رابطه کمپانی‌هایی نظیر ای تی آر با ایران را گل آلود کرده است. امروز ما هیچ چشم انداز روشنی نداریم. ما می‌گوییم بیایید آماده باشیم تا به محض اینکه چشم اندازی حاصل شد، وارد عمل شویم.»

در این گزارش به معضل تامین مالی پروژه‌های تجاری با ایران هم اشاره و نوشته شد: « یکی از معضلات اصلی ناتوانی ایران ایر از تامین هزینه‌هایی مورد نیاز هواپیماسازان قبل از شروع ساخت هواپیماست. این می‌تواند به خودی خود عامل تاخیر در ارسال بویینگ‌ها و ایرباس‌های خریداری شده باشد.»

به گزارش المانیتور برای این منظور ایتالیا توافقی را برای گشایش یک خط اعتباری ۵ میلیارد یورویی و فرانسه برای راه‌اندازی خط اعتباری ۱.۵ میلیارد یورویی قراردادهایی را با ایران امضا کرده‌اند. ایران ایر از بخشی از این اعتبار می‌تواند استفاده کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه قدر ایران تحقیر می شه.....وقتی از صبح تا شب میگیم مرگ بر امریکا....باید با پیشرفتهای علمی و بی نیازی بگوییم مرگ بر امریکا...حرف ، چه سودی داره....کاش کمی سیاست داشتیم.....

    • بدون نام

      جفنگ صد درصد است. یک سفارتخانه را نمیتوانند بازگشایی کنند. حرف از خرید هواپیما میزنند. آنهم با اجازه امریکا. دروغ شاخدار قبل از نوروز.

    • بدون نام

      انشاا ..صحت داشته باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج