جاباما
۶۸۹۱۲۴
۷ نظر
۵۰۰۴
۷ نظر
۵۰۰۴
پ

فریدمن به ترامپ: ریاض را در مقابل ایران بسازید

آمریکا برای مهار بن سلمان باید یک فرستاده ویژه تعیین کند.

فرارو: آمریکا برای مهار بن سلمان باید یک فرستاده ویژه تعیین کند.

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی، طی یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، توصیه‌هایی کرد و نوشت: «بزودی ملک سلمان، زمام قدرت را به محمد بن سلمان تحویل خواهد داد. کسی که از قبل هم، حاکم فعلی است. بن سلمان نه یک دموکرات است و نه علاقه‌ای به ترویج دموکراسی دارد. بیشترین چیزی که ما می‌توانیم از او توقع داشته باشیم، نوسازی ساختار اجتماعی- دینی و اقتصادی عربستان است. اما با توجه به اینکه چگونه این کشور به دلیل سال‌ها اصلاحات موقت دچار کساد شده، این (اقدامات بن سلمان) عمیقا مهم هستند.»

فریدمن با اشاره به اصلاحات «عمیق» اجتماعی، دینی و اقتصادی بن سلمان، به آمریکا توصیه کرد که «رغبت‌های بد او را مهار و رغبت‌های خوب او را پرورش دهد.»

از دیدگاه این روزنامه‎‌نگار آمریکایی، بن سلمان به دنبال گذار جامعه‌ای در عربستان است. جامعه‌ای که در آن سیستم‌های آموزشی اسلامی و غربی مدرن هر دو حضور دارند.

فریدمن مدعی شد که رواج «پاک‌دینی» در عربستان، مصادف با انقلاب اسلامی در ایران بود. این جریان تعصب دینی، در نهایت به حوادث ۱۱ سپتامبر منجر شد. با این حال، اگر عربستان به «اعتدال» دینی بازگردد، افراط‌گرایان منزوی شده و اعتدال‌گرایان در همه جا قدرتمند خواهند شد.

فریدمن با اشاره به طرح‌های ولیعهد نوشت: «او عضو فقیرترین جناح خانواده حاکم است. پدر او، فقط حاکم ریاض بود و به فاسدنبودن معروف بود. در نتیجه، بن سلمان با رنجش زیاد و تحقیر پسرعموهایش بزرگ شد. پسرعمو‌هایی که در کنار بازرگانانِ بزرگِ نزدیک به آنان به طرز موهنانه‌ای ثروتمند شده‌اند. کارزار ضد فساد او، با هدف ریشه کن کردن جریان اختلاس صورت گرفت، اما عناصری از انتقام، قدرت و تصاحب پول هم در آن مشهود بود. او هنوز، ۵۶ سعودی ثروتمند را در حصر خانگی قرار داده است. او نیاز دارد تا همه آنان را آزاد و کل ماجرا را تعطیل و یک دادگاه ضدفساد شفاف و دائمی برای بررسی همه پرونده‌ها تاسیس کند.»

فریدمن ادامه داد: «او (بن سلمان) نمی‌تواند اصلاحات اقتصادی‌اش را بدون سرمایه‌گذاران جهانی بدست آورد. امروزه، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی (و سعودی) می‌پرسند: 'اگر من پولم را در عربستان بگذارم یا با یک عربستانی شراکت کنم، آیا آن ثروت می‌تواند بدون هشدار در (هتل) ریتز کارلتون، مصادره شود؟ ' بدون حاکمیت قانون، هرگز در عربستان سرمایه‌گذاری کافی صورت نخواهد گرفت یا شغل کافی ایجاد نخواهد شد. بدون (ایجاد) شغل، اصلاحات اجتماعی به تحلیل خواهند رفت و افراطگرایی دینی، زمینه مناسب برای بازگشت را خواهد یافت.»

فریدمن، در رابطه با تیم مدیتریتی بن سلمان، اظهار کرد که این تیم «بسیار کوچک» است و به او «نصیحت‌های وحشتناک» می‌دهد. برخی از این نصیحت‌ها به ماجراجویی‌های شکست‌خورده بن سلمان در یمن، لبنان و قطر منجر شده است. «او خوی خشنی دارد. اغلب وزرای او می‌ترسند او را به چالش بکشند یا به او نصیحت صادقانه بدهند.»

فریدمن با بیان اینکه همه این مسئولیت‌ها می‌توانند اصلاحات بن سلمان را تضعیف کنند، پیشنهاد کرد: «بنابراین، ما نیاز داریم تا با مشورت عاقلانه، با او به طور منظم درباره همه این مسائل، تعامل کنیم. اما، رکس تیلرسون در ریاض مورد احترام نیست. ما هیچ دستیار دائمی وزیر خارجه برای امور خاور نزدیک نداریم. ما هیچ سفیری نداریم. شما دیوانه‌اید؟ شما نیاز دارید تا جیمز بیکر یا دیو پترائوس را به عنوان فرستاده ویژه شما به خلیج (فارس) منصوب کنید. فردی که بتواند به بن سلمان کمک کند مسئله یمن را حل کند. نزاع‌ها با همسایگان را خاتمه دهد و تمام انرژی‌اش را بر ساختن عربستان متمرکز کند. عربستانی که در داخل شکوفا شده و توسط همسایگانش تحسین می‌شود. این بهترین خاکریز در برابر توسعه‌طلبی ایران است.»

این روزنامه‌نگار افزود: «اگر بن سلمان، ایران را در همه تعقیب کند، تهران، قدرت او را تضعیف خواهد کرد. این تضعیف به تدریج اتفاق خواهد افتاد. ما نیاز داریم تا به طور منظم در کنار گوش او باشیم... . اگر فکر می‌کنید که فقط با تشویق موضع ضد ایرانی و اصلاحات دینی‌اش، همه چیز به خوبی کار خواهد کرد، اشتباه می‌کنید.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عربستان توی یمن مانده و در مقابل یک سری شورشی پیشرفتی نداشته. حالا چطور فکر میکنید که میتونه مقابل ایران دوام بیاره؟

      پاسخ ها

      • ...

        دوست من،اینقدر ساده نگاه نکن.اگر روزی زبونم لال بخوان به ایران حمله کنن شک نکن حداقل 50 کشور مستقیم و غیرمستقیم همراه عربستان خواهند بود

    • بدون نام

      عربستان با چند تا هواپیما و موشک و سلاحی که از غرب خریده مغرور شده

    • بدون نام

      به قول معروف غربیها شاخ توی جیب عربستان میزارن

    • بدون نام

      به این میگن مشورت و اهمیت ان .مشورت ما , بگیر , ببند .....

    • بدون نام

      عمر پادشاهی سعودی ها باتوجه به فهم و شعور سیاسی مردم و جوانان عربستان . به روزگار شکوفایی رساندن عربستان توسط این خاندان سفاک کفاف نمی دهد انشاءالله. .بزودی شاهد اضمحلال اهداف بن سلمان و فروپاشی این پادشاهی خواهیم بود

    • بدون نام

      آمریکاییها دارن دو دستی عربستان را تو بغل ایران میاندازند تا ایران به حسابش برسه اونا میخوان تقاص ۱۱سپتامبر را اینجوری از عربستان بگیرند یعنی هم پولهاشو ازش بگیرند هم حسابش رو برسن چون قبلا وقتی تو دادگاه عربستان را محکوم کردند عربستان هشدار داد ۷۰۰ملیارد دلار سپرده خود را از آمریکا خارج میکند به نظر میاد آمریکاییها فهمیدند که خطر عربستان به مراتب بیشتر از ایرانه چون ایران تا کنون عملا خلاف منافع آمریکا کاری نکرده وفقط در غالب شهر بوده بلکه با لولو بودن ایران برا منطقه منافع اقتصاد زیادی برا آمریکا داشته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج