۶۸۹۵۰۲
۳۵ نظر
۵۰۰۹
۳۵ نظر
۵۰۰۹
پ

«چهارشنبه‌ سوری» چه ربطی به زلزله زدگان دارد؟

«بیایید بجای آسیب رساندن به خودمان و دیگران، هزینه‌های خرید مواد محترقه امسال را به هموطنان زلزله زده اختصاص دهیم که در بدترین شرایط هستند» در این روزها جملاتی نظیر آن چه که در خط بالا خواندید، دست به دست می شود، یک هشتگ هم راه انداخته اند، عنوانش این است: «نه به چهارشنبه سوری»، اما آیا این نوع پیشنهادات خام از سر دلسوزی است؟

برترین ها:«بیایید بجای آسیب رساندن به خودمان و دیگران، هزینه‌های خرید مواد محترقه امسال را به هموطنان زلزله زده اختصاص دهیم که در بدترین شرایط هستند» در این روزها جملاتی نظیر آن چه که در خط بالا خواندید، دست به دست می شود، یک هشتگ هم راه انداخته اند، عنوانش این است: «نه به چهارشنبه سوزی»، اما آیا این نوع پیشنهادات خام از سر دلسوزی است؟


«چهارشنبه‌ سوری» چه ربطی به زلزله زدگان دارد؟

نکته جالب توجه این نوع کمپین ها مدلی از تقابل سازی سطحی است که به مدد تصاویر دلخراش حماقت عده ای معدود در چهارشنبه سوری های گذشته ارائه می شود، به عبارتی سازندگان و مبلغان چنین کمپین هایی چیزی را جای چیز دیگری تبلیغ می کنند که از لحاظ ماهیت جنس متفاوتی دارد. اصلا کسی که می خواهد با ترقه و فشفه شادی کند چرا باید هزینه ی شادی اش را خرج زلزله زدگان کند؟ گوزن چه ربطی به شقیقه دارد؟ توصیه به اصیل برگزار کردن مراسمی چون چهارشنبه سوری چیزی است و پاک کردن و محو آن در لوای دیگر خواهی چیز دیگری است. کمک به زلزله زدگان شریف است و نشانه ی انسانیت اما شادی هم شریف است و نشانه ی انسانیت است.


حذف و محو کردن هر مدل از مراسم آئینی و اصیل بیشتر نشانه ی یک تقابل هویتی است نه دیگر خواهی ها انسانی، بهتر است اگر تحمل پذیرش شادی و آئین را نداریم روی آن برچسب های شیک نگذاریم، حکاین این مدل کمپین ها حکایت همان مردمی است که می گویند حج نروید و خرجش را به فقرا بدهید. آن ها می خواهند هویت مذهبی ما را عرفی کنند و این ها هم می خواهند هویت ایرانی ما را دچار خدشه کنند، کاش بجای این نوع پبیشنهادات عرصه را برای برگزاری منطقی تر یک جشن ملی غیر قابل حذف فراهم می کردیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ايران

      باسلام اگر عزيزان ما اين كار، را انجام بدهند بسيار كار خدا پسندانه است .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا پسندانه تر اینه که مخارج اسراف در محرم رو صرف کمک به زلزله زده ها کنیم....امام حسین هم بیشتر خوشحال میشه...

      • بدون نام

        تجربه ثابت کرده عوام اگه سر لج بیافتند دیگه با هیچ حرف منطقی هم دست از لجبازی بر نمی دارند .اگه از اول روشن کردن آتشهای کوچک رو ممنوع نمی کردند کار به انفجار سالیانه بمب نمی کشید! الان ملت اینقدر جوگیر هستند که حاضرند برای حفظ چارشنبه سوری خود و خانواده شون رو هم منفجر کنند!

      • بدون نام

        یعنی مردم از خنده بدون نام 13:23....واقعیت تلخ

    • بدون نام

      اسم کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک هست نه اینی که شما نوشتین : نه به چهارشنبه سوری ! حالا حتما باید چهارشنبه سوری با بمب و ترقه و سکته دادن مردم باشه ؟ این مراسم آیینی ماست ؟؟؟!!! خوبه مسوولین وسط گیردادن به کنسرت و لباس پوشیدن مردم و هزار تا چیز دیگه که همه بهتر میدونن بشینن واسه اینجور مراسم های ملی ما برنامه بریزن . هرچند فکر کنم هرچیزی باعث شادی مردم بشه کلا حرام اندر حرام است .

      پاسخ ها

      • آرش

        این شکل مراسم فعلی فقط باعث اعصاب خوردی مردم و اسیب دیدن کودکان و نوجوانان و پول ریختن به جیب کارخونه های ترقه سازی چین میشه

    • ظظ

      ماهیت کمک کردن به همنوعان واقعا عالی هست. اما خیلییییییییییییییییییی ببخشین این وظیفه دولت هست که به آسیب به این بزرگی فکری بکنه نه ملت !!!!!!!!!! ما کشور ثرتمندی هستیم چرا مردم زلزله زده ما بعد از گذشت چندین ماااااااااه هنوز وضعشون این باشه.

    • حمید

      دوست خوبم چهارشنبه سوری مال زمان جهل ایرانیان بوده ، یادگار دوران سیاه آتش‌ پرستی ، نه اکنون که‌ به لطف اسلام عزیز یکتا پرست شده ایم ، گذشته ایران باستان ، چیزی جز شرک و تباهی و کفر نبوده‌ ، و ما نباید به اسم های وارداتی و غربی تمدن و تاریخ ، سنت های غلط جاهلی دوران ایران قدیم را ادامه دهیم

      بزرگداشت چارشنبه سوری یعنی بزرگداشت شیطان که از جنس آتش آفریده شده

      امید که تمامی رسوم جاهلی ایران باستان از یادمان پاک شود

      پاسخ ها

      • یعقوب

        نمیدانم چند سالته ولی اجازه ندارید به گذشتگه مان بی احترامی کنید همانطور که نوروزرا عیدمیدانیم چهارشنبه اخرسال هم گرامی میداریم ولی اینروزها بعضی خاطره اینروزرا به تلخی میگذرانند پس همه را بپای اسلام نگذار

      • آموزگار

        شما برو شترتو بچرون شتر چرون

      • بدون نام

        اگر مجتهدان عالیقدر وارد شوند و استفاده کنندگان و فروشندگان مواد محترقه و اصل چهار شنبه سوری را مخالف دین اسلام و مثل قمه زنی تقبیح شود . ماجرا برای همیشه خاتمه خواهد یافت مگر علمای دین هنوز به اهمیت موضوع پی نبردند.

      • بدون نام

        در خصوص حکم علمای بر عدم استفاده از مواد محترقه مثل قمه زنی مخالف دین است . مردم مجتهدان را یاد آور شوند اگر حکم کنند نتیجه خواهیم گرفت

      • بدون نام

        بشر هیچ وقت دست از جهالت نمی کشه فقط مصادیقش تغییر می کنه .این زندگی پوچ مصرف گرایانه که روز به روز داره جهان رو در می نورده جنگ قدرت که شامل حکومتهای همه کشورها میشه اینها اگه از جهالت پایان ناپذیر بشر نباشه از چیه؟

      • بدون نام

        همین نفی هویت و سنت آیین ملی این کشور رو به این روز انداخته، اینکه هویت ملی خودمون رو نفی کنیم ....

      • بدون نام

        چی میگی برای خودت فکر کنم زیاد کیهان می خونی و اخبار 20/30 نگاه میکنی

      • بدون نام

        وقتي اطلاعات نداري حرف نزن

    • بدون نام

      البته کاری خوبی ولی حل مشکل زلزله زدگان باید دلارهای نفتی حل شود نه جیب مردم

    • ايران

      خدا پسندانه تر اینه که مخارج اسراف در محرم رو صرف کمک به زلزله زده ها کنیم....امام حسین هم بیشتر خوشحال میشه. درسته خيلي خيلي درسته.

    • مازیار

      حرفهای حمید خیلی از رو نادانی و پشیزی ارزش نداره

    • بدون نام

      کاش به جای این که بگویند نه به چهارشنبه سوری این عنوان را می گذاشتند:

      هموطن زلزله زده با هم در شادی جشن چهارشنبه سوری

      تا بهانه ای برای از بین بردن سنت ایرانین نداشته باشیم و در کنار هم جشن سنتی را برگزار کنیم و هزینه مواد محترقه را برای کمک به زلزله زدگان اختصاص دهیم تا انها هم در این جشن با هم سهیم باشند

      امیدوارم که روز یبرسد که هیچ ایرانی غم نداری و از دادن عزیزانش را نداشته باشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وظیفه دولت هست که از کنار درامد نفتی به این عزیزان کمک کند ولی خب چه فایده

        مردم همیشه پیش قدم هستند و امیدواریم که مردم کاری کنند که عیدامسال هم در میان زلزله زدگان شادی باشد و رخت عزا در بیاید و لبانشان مانند همه مردم ایران خندان باشد

    • یعقوب

      اموزگار عزیز باپارتی بازی اموزگارشدید پس برو تاریخ بخوان البته قبل از۵۷

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شمام کمتر کیهان بخون جیگر

      • بدون نام

        خطابشون به کامنت اصلی بود برادر ، به شما نبود
        اتفاقا" با شما هم عقیده هستن

    • ارسلان

      این همه تو محرم اصراف میشه اونا هم باید بگین درست نیست که تو کل محرم ایران غذا میدن بعد چند مدت طرف گوشه خیابون نون نداره سیر شه این دقیقا افکار عمری هست

    • امیر

      کاربر عزیز به اسم حمید واقعا تو ایرانی قدیم رو جاهل میدونی؟؟تو اکثر کتابای تاریخی که اعراب عربستان جاهل بودن نه پارسای ایران.در ضمن چهارشنبه سوری و عید نوروز از دورهمی های ایرانی بودن منتهی الان اینجوری خطرناک شدن(البته چهارشنبه سوری) ولی دلیل نمیشه که مثل خیلی از جشن های ایرانی دیگه که فراموش شدن و در اصل باید اون جشن ها مال ما میبودن اینام فراموش بشن یه دانه عید نوروز فقط برای خوشحالیمون مونده که اونم تا چند سال دیگه ازمون گرفته میشه ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا اگه جاهل نبود دست اعراب نميفتاد

    • بدون نام

      بعضیاتون یه مدلی نظر میدید آدم دوست داره کلشو بکوبه به دیوار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بکوب عزیز..بکوبببببببب

    • ایرانی

      من که هم این هفته چهارشنبه سوری میگیرم و هم هفته دیگه،، اصلا میخوام فاصله بین این دو هفت روز رو جشن چهارشنبه سوری بگیریم و بکنمش هفته چهارشنبه سوری، به کسی چه ربطی داره؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو چهارشنبه سوریتو بگیر.........اینا فضولن توجه نکن

    • بدون نام

      اونایی که مخالف این نوشته هستند برید ترقه بازی خودتون رو بسوزانید
      از قدیم گفتن خر خاک میخوره دل خودش درد میگیره

    • حمید

      دوستان عزیزم که‌ به نظر من اعتراض داشتید ، فداتون بشم ، مگه ترکاندن ترقه و ناقص شدن اعضا و سقط شدن بچه زن باردار از ترس و بزرگداشت آتش که نماد شیاطین و یادگار دوران سیاه و تاریک و جاهلیت ایران بوده افتخاره؟؟؟

      چرا ما جشن های سالم و زیبا و قشنگ ملی مون رو فراموش کردیم ؟؟؟؟؟ جشن های زیبای 22 بهمن ، عید فطر ، نیمه شعبان و مراسم زیبایی از این دست که هم شادی به همراه داره و هم معنویت


      کاش بدانیم سنت های باستانی مان اکثرا جاهلی بودند و ادامه دادنشان فخری ندارد

    • امیر

      حمید عزیز خدایی تو ۲۲بهمن بجز اینکه ارزوی مرگ برای نصف کشورای جهان بکنین کار دیگه ایم میکنین مگه که شادی داشته باشه؟؟واقعا ارزوی مرگ واسه کشورای دیگه شادی بخشه؟؟منم موافق ترکاندن ترقه و قطع عضو و اینا نیستم ولی اگه فرهنگ سازی خوب‌بشه و مثل قدیم فقط ی دورهمی و یه اتیش کوچیک باشه چه اشکالی داره؟؟

    • حمید

      با سلام خدمت دوست خوبم امیر والامقام


      امیر جان ، اگر شما و من و همه مردم شریفمون به دنبال رفاه اقتصادی ، رفع گرانی و تورم ، آزادی ، شرف ، حیثیت و سربلندی ، ایجاد اشتغال و تمام مواهب مادی و معنوی هستیم ، این تنها یک راه دارد و بس و آن چیزی نیست جز اعتقاد عملی به مرگ بر آمریکا ، مرگ بر انگلیس . مرگ بر اسراییل ، و به طور کلی مرگ بر تمامی جهان کفر و نفاق و امپریالیسم و سلطه گر .


      تنها راه خوشبختی ما جنگ با تمامیت جهان سلطه است ، جهانی که جز خودش و منافع کثیف مادیش به چیزی نمی اندیشد


      مرگ بر اسراییل غاصب


      شهادت هنر مردان خداست....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج