۶۸۹۷۳۳
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

بنیسیو دل‌تورو؛ خلاف‌کاری که انقلابی شد

سانچز، مشهور به بنیسیو دل‌تورو، حاصل ازدواج دو وکیل پورتوریکویی است که ۵۱ سال پیش در شهر کوچک سان‌خرمان این جزیره به‌دنیا آمد.

وب سایت فیلم نت نیوز - یاسین محمدی: سانچز، مشهور به بنیسیو دل‌تورو، حاصل ازدواج دو وکیل پورتوریکویی است که ۵۱ سال پیش در شهر کوچک سان‌خرمان این جزیره به‌دنیا آمد. بنیسیو دل‌تورو ۹ساله بود که مادرش با بیماری هپاتیت از دنیا رفت و شش سال بعد با پدر و برادرش به پنسیلوانیا کوچ کردند. پدرش بعد از دبیرستان او را به دانشگاه کالیفرنیا فرستاد تا بازرگانی بخواند، اما موفقیت در درس انتخابی نمایش، او را به رها کردن دانشگاه و تحصیل بازیگری زیر نظر استادانی چون استلا ادلر و آرتور مندوزا ترغیب کرد.

بنیسیو دل‌تورو؛ خلاف‌کاری که انقلابی شد

دل‌تورو بازیگری را با نقش‌های کوچک در سریال‌های تلویزیونی در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ آغاز کرد که عمدتاً نقش فروشندگان خرده‌پای موادمخدر بود. در ۱۹۸۸ در نخستین فیلم سینمایی‌اش که یک کمدی با عنوان «Big Top Pee-wee» بود بازی کرد. فیلم بعدی‌اش اما «جواز قتل» (۱۹۸۹) از سری فیلم‌های جیمز باند بود که گام بزرگی محسوب می‌شد و راه او را برای بازی در سینما باز کرد.

بنیسیو دل‌تورو؛ خلاف‌کاری که انقلابی شد

اولین نقطه‌عطف بازیگری‌اش بازی در «مظنونین همیشگی» (۱۹۹۵) بود که جایگاه او را به‌عنوان بازیگر کاراکتر (نقش‌های اصلی و مکمل فیلم) تثبیت کرد. بعد از هم‌بازی شدن با رابرت دنیرو در «فن» (۱۹۹۶) و ایفای نقشی به‌یادماندنی در کنار جانی دپ در فیلم کالت «ترس و نفرت در لاس‌وگاس» (۱۹۹۸) با چهار فیلم پا به سال ۲۰۰۰ گذاشت تا چهره‌اش در ذهن مخاطبان سینما حک شود.

بنیسیو دل‌تورو؛ خلاف‌کاری که انقلابی شد

بنیسیو دل‌تورو ابتدا با نقشی کوتاه در «نان و گل‌های سرخ» کن لوچ به جشنواره فیلم کن رفت، بعد با برد پیت در «قاپ‌زنی» گای ریچی روی پرده‌ی سینماهای بریتانیا دیده شد، کمی بعد با اکشن جنایی «راه سلاح» به امریکا رسید و درنهایت در واپسین روزهای سال با «قاچاق» استیون سودربرگ، نامش را در تاریخ سینما برای همیشه ثبت کرد.

بنیسیو دل‌تورو؛ خلاف‌کاری که انقلابی شد

«قاچاق» در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی فیلم برلین به‌نمایش درآمد و بنیسیو دل تورو جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد این جشنواره را به‌دست آورد و کمی بعد در نخستین نامزدی‌اش در جوایز معتبر اسکار، گلدن‌گلوب و بفتا، هر سه جایزه را از آن خود کرد تا این فیلم نقطه‌ی اوج کارنامه‌ی بازیگری‌اش باشد.

بنیسیو دل‌تورو؛ خلاف‌کاری که انقلابی شد

فیلم «قاچاق» را در مجموعه آثار استیون سودربرگ مرور کردیم و حالا چهار فیلم برتر دیگر بنیسیو دل‌تورو را معرفی می‌کنیم:

چه (Che) (۲۰۰۸)

بنیسیو دل‌تورو که خاطره‌ی خوبی از همکاری با استیون سودربرگ در «قاچاق» داشت، این بار در نقش اصلی یک پروژه‌ی سنگین مقابل دوربین سودربرگ رفت. دل‌تورو در فیلم «چه» زندگی‌نامه‌ای ‌که در دو قسمت و جمعاً در ۴ساعت و ۲۹ دقیقه ساخته شده در نقش ارنستو چه‌گوارا انقلابی آرژانتینی هنرنمایی کرده است. بخش نخست که «آرژانتین» نام دارد، بر همکاری چه‌گوارا و فیدل کاسترو در پیروزی انقلاب کوبا متمرکز است و بخش دوم با عنوان «چریک» به تلاش چه‌گوارا برای کشاندن انقلاب به بولیوی تا کشته شدن او می‌پردازد. دو قسمت این فیلم به‌شکل یک فیلم در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی کن به‌نمایش درآمد و دل‌تورو توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد این جشنواره را به خود اختصاص دهد. دل‌تورو از حدود ۱۰ سال پیش از ساخت این فیلم به زندگی چه‌گوارا علاقه‌مند شده بود و هفت سال درباره‌ی او تحقیق کرد. عکس‌های او را دید. نوشته‌هایش را خواند. «دون‌کیشوت» را که کتاب موردعلاقه‌ی چه‌گوارا بود خواند. با آدم‌هایی از دوره‌های مختلف چه‌گوارا دیدار کرد، ازجمله برادر کوچک‌تر و دوستان کودکی‌اش. به کوبا سفر کرد و با همسر، خانواده و هزاران عاشق او ملاقات کرد. حتی در یک نمایشگاه کتاب پنج دقیقه فرصت کرد تا با فیدل کاسترو گپ بزند.

بنیسیو دل‌تورو؛ خلاف‌کاری که انقلابی شد بنیسیو دل‌تورو فیلم چه

۲۱ گرم (۲۱ Grams) (۲۰۰۳)

دومین فیلم از «سه‌گانه‌ی مرگ» با کارگردانی الخاندرو گونسالس اینیاریتو و نویسندگی گییرمو آریاگا، که پس از «عشق سگی» (۲۰۰۰) و پیش از «بابل» (۲۰۰۶) ساخته شد، از بازی بازیگرانی مثل شان پن، نائومی واتس و بنیسیو دل‌تورو سود می‌جوید. فیلم درباره‌ی عواقب یک تصادف تراژیک اتومبیل با رانندگی «جک جوردن» (با بازی دل‌تورو) است که خلاف‌کاری توبه‌کرده است و حالا ایمانش امتحان می‌شود. این تصادف یک ریاضی‌دان بیمار (با بازی پن) و مادری داغدار (با بازی واتس) را پیوند می‌زند تا شاهد روایت غیرخطی گذشته، حال و آینده‌ی سه زندگی باشیم. دل تورو به‌خاطر بازی در این فیلم برای دومین بار نامزد اسکار بازیگر مکمل مرد شد که این بار جایزه را به تیم رابینز بازیگر «رودخانه‌ی میستیک» واگذار کرد. جالب اینجاست که در همان سال جوایز بفتا او را نامزد جایزه‌ی نقش اصلی مرد کرد (در کنار شان پن که او هم برای هر دو فیلم «۲۱ گرم» و «رودخانه‌ی میستیک» نامزد شده بود) که جایزه به بیل مری بازیگر «گم‌شده در ترجمه» رسید. بنیسیو دل‌تورو و واتس در حالی در اسکار ناکام ماندند که هر دو در جشنواره‌ی ونیز جوایز بهترین بازیگری به انتخاب مخاطبان را گرفته بودند.

بنیسیو دل‌تورو؛ خلاف‌کاری که انقلابی شد بنیسیو دل‌تورو فیلم ۲۱ گرم

مظنونین همیشگی (The Usual Suspects) (۱۹۹۵)

بازی در این درام جنایی و معمایی که تا امروز رتبه‌ی بیست‌وششمین فیلم برتر تاریخ سینما را به خود اختصاص داده، یکی از بخت‌یاری‌های مسلم دل‌تورو است. او در این فیلم در نقش «فرد فنستر» یکی از پنج خلاف‌کار حرفه‌ای بازی می‌کند که باندی را تشکیل می‌دهند تا به دستورات جنایتکار افسانه‌ای به‌نام «کایزر شوزه» عمل کنند. کوین اسپیسی بازیگر اصلی فیلم، دل تورو را برای بازی در این نقش پیشنهاد کرد.دل‌تورو وقتی فیلمنامه را خواند متوجه شد این نقش فقط برای این نوشته شده تا با کشته شدنش قدرت «شوزه» نشان داده شود و تأثیر خاصی بر داستان ندارد. ازاین‌رو برای این نقش شکلی از گفتار را طراحی کرد که عملاً آن را گسترش داد و به‌عنوان یک شخصیت در ذهن‌ها ماندگار کرد.

بنیسیو دل‌تورو؛ خلاف‌کاری که انقلابی شد بنیسیو دل‌تورو فیلم مظنونین همیشگی

سیکاریو (Sicario) (۲۰۱۵)

بنیسیو دل‌تورو در این درام اکشن و جنایی به‌کارگردانی دنی ویلنوو، در نقش یک مأمور اطلاعاتی به‌نام «الخاندرو گیلیک» را بازی می‌کند که با یک تیم بزرگ برای دستگیری رهبر یک کارتل قدرتمند و بی‌رحم موادمخدر در مکزیک همکاری می‌کند. «سیکاریو» نخستین بار در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی کن اکران شد. در اکران عمومی موفق بود و توانست دربرابر بودجه‌ی ۳۰میلیون دلاری‌اش، ۸۵میلیون دلار فروش داشته باشد. فیلم در سه رشته‌ی فنی نامزد اسکار شد، اما دل‌تورو توانست در کنار موسیقی و فیلم‌برداری نامزد جایزه‌ی بازیگر مکمل مرد در بفتا شود. دل‌تورو بعد از خواندن فیلمنامه به کارگردان پیشنهاد داد اکثر دیالوگ‌هایش حذف شود تا این شخصیت وجه اسرارآمیزتری داشته باشد و توانست ویلنوو را قانع کند. ویلنوو بعد از نمایش این فیلم گفت: «سینما درباره‌ی حرکت، شخصیت و حضور است؛ و بنیسیو همه‌ی این‌ها را در این فیلم دارد.»

بنیسیو دل‌تورو؛ خلاف‌کاری که انقلابی شد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج