۶۹۰۷۹۵
۶۳ نظر
۵۰۰۲
۶۳ نظر
۵۰۰۲
پ

چرا مردم به استیضاح سه وزیر بی توجه بودند؟!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بحث و بررسی فراوان پیرامون استیضاح سه وزیر کابینه، در نهایت استیضاح «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی و «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی را به جریان انداختند و طی روزهای ۲۲ و ۲۳ اسفند ماه ۹۶ درحالی که یک هفته تا پایان سال مانده بود، سه وزیر یاد شده را به مجلس کشانده و استیضاح کردند.

تابناک نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بحث و بررسی فراوان پیرامون استیضاح سه وزیر کابینه، در نهایت استیضاح «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی و «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی را به جریان انداختند و طی روزهای ۲۲ و ۲۳ اسفند ماه ۹۶ درحالی که یک هفته تا پایان سال مانده بود، سه وزیر یاد شده را به مجلس کشانده و استیضاح کردند.

هرچند آرای مخالفان سه وزیر مذکور و موافقان استیضاح آنان نشان می داد که مخالفت های جدی با این وزیران در مجلس وجود دارد، با همه تلاشی که برای پس گرفتن رأی اعتماد حداقل از یکی از وزیران کار، راه و کشاورزی صورت گرفت، باز هم آرای مخالفان این سه وزیر برای برکنار کردن آنها از وزارت ناکافی بود، چون ربیعی، آخوندی و حجتی هر سه ابقا شدند.

شرایط به گونه ای پیش رفت که استیضاح «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۲۶ مخالف استیضاح ۱۲۴ موافق، ۲ ممتنع و یک رأی باطله رأی نیاورد و وزیر کار در سمت خود ابقا شد. نمایندگان مجلس همچنین با ۹۲ رأی موافق، ۱۵۲ رأی مخالف استیضاح و ۲ ممتنع از مجموع ۲۴۶ رأی مأخوذه با طرح استیضاح «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی مخالفت و او را برای سومین بار در دوران پنج ساله وزارتش را ابقا کردند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی استیضاح سومین وزیر کابینه امروز (چهارشنبه) استیضاح «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار قرار دادند که باز هم با ۱۰۵ رأی موافق، ۱۱۷ رأی مخالف استیضاح و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ رأی مأخوذه با طرح استیضاح حجتی مخالفت کردند. بدین ترتیب، مجلس بار دیگر به سه وزیری که استیضاح آنها را در دستور کار قرار داده بود، رأی اعتماد داد.

هرچند استیضاح حق مجلس است و نمایندگان در هر زمانی می توانند از اختیارات نظارتی خود درباره دولت و کابینه بهره ببرند و اگر احساس کردند کارآمدی لازم وجود ندارد، رأی اعتماد خود را از وزیری که این کاستی را در او حس می کنند، پس بگیرند، سه استیضاحی که صورت گرفت، نشان داد، این حس ناکارآمدی در بدنه غالب مجلس به منظور کنار گذاشتن یک یا هر سه وزیر یاد شده، ایجاد نشده است.

نکته خیلی مهم در این بین نگاه و عدم همراهی مردم با این جریان است. معمولا در چنین برهه هایی، آن بخشی از مردمی که با وزیر و وزارتخانه مربوطه که قرار است در معرض استیضاح نمایندگان مجلس قرار بگیرد، به موضوع حساس می شوند، آن را پیگیری کرده و دنبال می کنند، اما در جریان استیضاح های اخیر بی تفاوت ترین بخش به استیضاح وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهادکشاورزی مردم بودند.

در حقیقت به نظر می رسد مردم هم نگاهشان به استیضاح های مذکور این گونه بود که نفع و منفعتی برای مردم و مخاطبان وزارتخانه های یاد شده در جریان استیضاح هایی که انجام شد، وجود ندارد و لذا کمترین سطح حساسیت و پیگیری را در خصوص این استیضاح ها از خود نشان دادند.

شاید نگاه و برداشت مخاطبان این وزارتخانه ها به مسأله استیضاح ربیعی، آخوندی و حجتی این گونه بود که بخش اعظمی از کار به خاطر مراودات و لابی های پشت پرده ای است که نمایندگان و مسئولان وزارتخانه های مذکور در خصوص آن با هم رایزنی و چانه زنی می کنند و در حقیقت خیلی حرف از مردم و حقوق جامعه در آن نهفته نیست؛ بنابراین، مخاطبان (مردم و جامعه) خیلی حساسیت و پیگیری در این خصوص از خود نشان ندادند.

متأسفانه سخنانی که در جریان این سه استیضاح بین وزیران و نمایندگان مجلس رد و بدل شد و حرف هایی که آقایان در مجلس مطرح کردند تا حدود زیادی درستی این فرضیه مردم را به اثبات رساند که نفعی برای مردم در استیضاح های مذکور نهفته نیست؛ بنابراین، آنها هم واکنش درخور توجهی به این موضوعی نشان ندادند، در حالی که وزیران سه وزارتخانه ای استیضاح شدند که بخش اعظمی از جامعه با آن سر و کار دارند.

بهتر است مسئولان محترم، درستی عملکرد خود را در کنش و واکنش های مردمی دنبال کنند، هرگاه ملاحظه کردند که مردم رفتارهایی شبیه آنچه در جریان استیضاح های اخیر از خود نشان دادند، بدانند که راه را اشتباه رفته اند. نمی خواهیم از عملکرد وزیرانی که استیضاح شدند دفاع کنیم چون انتقادات جدی و اساسی به عملکرد هر یک از آنان داریم که پیش از این در گزارش های مبسوطی مورد اشاره قرار گرفته است، اما باید بدانیم آنچه در جریان استیضاح های اخیر دنبال شد هم رویه و بدعتی اشتباه بود که باید جلوی آن گرفته شود.

حرف ها و سخنانی که در جلسات استیضاح مطرح شد و بعضا خیلی هم با موضوع و دلایل استیضاح هم همخوانی نداشت، نشان داد که جاهایی از کار می لنگد و باید هم مجلس و هم دولت فکر اساسی برای رفع چنین رفتارهایی در پیش بگیرد. اینکه گفته شود، فلان نماینده به دنبال امتیاز است و فلان وزیر فلان امتیاز را داده، حتما رویه ای اشتباه و ناسازگار با نظام جمهوری اسلامی است که در آن امام (ره) مردم را ولی نعمتان ما (مسئولان) خوانده اند.

هرگاه حکومتی دچار چنین نقیصه ای شود، کم کم مردم را دچار بی اعتنایی خواهد کرد و بی اعتنایی مردم، بزرگترین صدمه و لطمه بر پیکره حکومت است. اگر قدم نادرستی در راستای برخی سخنانی که دیروز بین وزیران و استییضاح کنندگان مطرح شد، برداشته شده است؛ باید با جدیت تمام از سوی دستگاه های نظارتی مورد توجه و پیگرد قرار بگیرد. مردم هم رویه ای را دنبال خواهند کرد که در آن نفع مردم و جامعه دخیل باشد، نه منفعت یکسری اشخاص خاص!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همش الکی بود بابا

      پاسخ ها

      • گوش مخملی

        چون مردم دست همتون رو خواندن واینکارا نمایشی بیش نیست

      • امیرحسین

        مشکل جامعه باید با یک خانه تکانی اساسی حل شود نه با بازی چند نماینده با چند وزیر،....

    • بدون نام

      مردم نسبت به مسئولین بی اعتماد شده اند . چون در رسته خدمتی خود کارائی ندارند. و تمام این عزل و نصب ها باعث نشده که در بهبود وضعیت زندگی مردم تغییری حاصل شود

    • بدون نام

      نمایند گان خودشان را مسخره کردند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        اصلآ ایران وا ماس

      • بدون نام

        نه جونم اونا به خواسته خودشون رسیدند، باقی قضایا هم که اهمیتی ندارد.

    • بدون نام

      اغلب مردم با سطح معیشت پایین وسخت در اعماق فکر نگران همین مقدارسطح زندگی وبالاتر از آن تهدیدات خارجی ویرانگر هستند از طرف دیگر مصداق این ضرب المثل که :ما را بخیر شما امیدی نیست شر مرسانید.

    • بدون نام

      گیریم این سه نفر نتوانستن رای بیاورند و کنار رفتن سه نفر دیگه آمدند, نفرات جدید تاج به سر مردم میخواستن بزارن؟ در واقع اسامی عوض میشد کار خاصی انجام نمیدادند به قول ما آذریها حسن کچل یا کچل حسن چه فرقی میکنه!؟

    • pepero

      چون میدونن فلم فقط جنبه سرگرمی داره

    • بدون نام

      هم دولت و هم نمایندگان دارن مردم رو مسخره میکنند... مردم از این مسخره بازیها خسته شده اند دیگه

    • بدون نام

      تحلیل خیلی ابکی و بی ....بود

    • بدون نام

      متاسفانه طرح ادعای موافقین استیضاح بسیار سطحی و غیر مرتبط بود .
      هنگامی که وزیر جهت توضیح پشت تریبون مجلس سخنرانی می نمود متاسفانه اغلب نمایندگان با هم سخن می گفتند و وزیر برای خودش سخن می گفت .

    • بدون نام

      دست این آ آقایان به اصطلاح مسئول ونمایندگان برای مردم رو شده ،چون دعوای اینها زرگریه نه بخاطر حق مردم

    • بدون نام

      وقتی نماینده ها حزبی رای بدن.ومجلس ضعیف ترین عملکرد و داشته باشه.استیضاح مجلس بود.

    • بدون نام

      کلا مردم به بودو نبود ریس جمهور هم براشون فرق ندارد

    • بدون نام

      ادمین دوروزه درگوشی ارور مینویسه ۵۰۳واینکه یه بارمیری اینو‌مینویسه یعنی دوبار باید بزنی نمیدونم سابقه نداره اینجوری بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی سرور ها شلوغ باشن این ارور اتفاق میافته که معمولا هم موقتیه

    • حسن شریفی نیا

      مردم دیگه به این موش گربه بازی عادت کردن این نماینده ها دنبال عیدی خودشون بودن بحمدالله حاصل شد

    • بدون نام

      چون همش فیلمه

    • بدون نام

      نمایندگان امتیاز می خواستند، مدیر عامل وغیره بشوند گرفتند اینها تاثیر در وضع کشور ندارد

    • بدون نام

      نکند انتظار داشتید مردم دربیاند توخیابان دوباره مسخرها

    • جواد

      بنظر من تحلیلتان کاملا درسته در استان ما یکی از نمایندگان تلاش داشت در مقطعی که بیمه سلامت زیر نظر وزارت کار و تعاون بود برادرش را مدیرکل ان اداره کند چون صلاحیت نداشت دکتر ربیعی مانع شد در این استیضاح اون نماینده برای تلافی از پیشتازان استیضاح این وزیر بود ، یعنی کاملا در جهت منافع شخصی نه منافع ملت

    • بدون نام

      برای اینکه شما کشور رو بین خودتون تقسیم کرده اید ومردم دیگر از شما متنفرند وبه فکر اقدامی دیگر هستند

    • کریم رحیمی

      مخالفت یامواقت مردم معنی ندارد .مردم کیلویی چند ؟ شماهوای همدیگه را داشته باشید.

    • بدون نام

      بودو نبودشان فرقی نمیکنه الان هشت ساله منتظر مسکن مهر هستم با این برنامه تا چهار سال دیگه بآی کرایه خانه بدهیم

    • ایرانی

      از 290 نماینده مجلس چرا غیبت در رای گیری زیاد بود ؟! مگر نمایندگان کاری واجبتر از جلسه استیضاح داشتند ؟!!!!!!!

    • بدون نام

      مردم.نماینده.ندارن.رای.ازمردم.زدوبندباوزراپشت.پرده.آزماینده.بی.وجدان.دل.مردم.خونه.ازدست.این.نامردها

    • بدون نام

      چون مردم دیگه هیچ اعتمادی به مسعولین ندارن و هیچ چیز برای طبقه ضعیف تغییر نکرده وفرقی نمی کنه کی بیاد وکی بره

    • بدون نام

      چون اگه بر کنار هم میشدن دو نفر مثل خودشان جایگزین میشدن که اصلا مردم دوششان ندارن

    • بدون نام

      واقعا اگر انتخاباتی بخواهید بر گزار کنید کیه میخواهید کاندید کنید که مردم تحریک بشن بهش رای بدن

    • مریم

      چون همه اینا سیاه بازیه .

    • بدون نام

      آخه ازقدیم گفتن دیگی که برای من نمی جوشه ۰۰۰۰۰۰ این استیضحاها چه سودی برای ماملت داشته یاداره هرکسی که میادجیب خودش واطرافیانش راپرمی کنه حالایاباعزت واحترام یا با عزل واین بحث ها مردم نسبت به همه چیزبی اعتماد شده اند فقط فکراین هستیم که چه جوری شکم زن وبچه مونو سیرکنیم وباحداقل آبرو زندگی کنیم مردم جزقشرخاصی ازهمهوچیز محروم شده اند آقایان دولتمردان سفره مردم خالیه مردم والله بخدابه نان شب محتاجند ثروت های مملکت کجاست چراروزبه روز داریم بدبخت ترمیشیم چرا ازثروتهای عظیم این مملکت چیزی حاصل مانمیشه بایدحتمابیاییم توی جایی جمع بشیم ودادوهوارکنیم که درآن صورت می گویید ضد مصالح ملی است پس بایدچکارکنیم ازطرف خانواده هامون توی این شب عیدی تحت فشار هستیم چندجوان بیکارتوی خانه داریم که اگر جیب هاشون خالی باشه هزارخطرداره وممکنه به هرسویی کشیده شوند اونهم از عیدی دادن هاتون به مابازنشستگان که مایه شرمساری ما شده چه خاکی به سرمان بریزیم آنوقت شما انتظارداریدکه چرامثلا استیضاح فلان وزیر را دنبال نمی کنیم باباجان فکرماملت باشید بیایید این شب عیدی مبلغی رابعنوان کمک هزینه به کارمندان ومخصوصامابازنشستگان اختصاص دهید خداوکیلی شماکه دستتون می رسه صدای مارابه رهبرمعظم انقلاب برسانید بخداتوان خرید یک کیلوشیرینی راهم نداریم الله اکبرخدایارحم کن

    • چویل

      تعدادی نماینده فروشی ...
      بدویین آخر ساله حراج شد...
      گذاشتیم مزایده...

    • نجفی شیراز

      برای مردم فرقی نمیکنه هرکه میخواد باشه چونکه کاری برای مردم انجام نمیدن .....

    • بدون نام

      ادمین حرف بدی زدم گفتم که مگه اینا حرف ماراگوش میدن تابرای ما استیضاح‌مهم باشه کدام بک تزموصوعات که دیگران وما گفتینچم خبرگزاری پیگیرباشه وماسر ازبیابان درنیاریم ....

    • محمود

      سالهاست مسولین از چشم و دل مردم افتاده اند و نبودشان را ترجیح می دهند. ولی چون خودشان از مردم فاصله گرفته اند این را متوجه نمیشوند

    • بدون نام

      دعواهابرسرلحاف ملانصرالدینه،ربطی به مردم ندارد..

    • بدون نام

      اینا برا سرگرم کردن مردمند وگرنه دست وزرا با تمایندگان توهمه

    • جانباز

      شب عیداست وگرانی پدرمردم رادراورده به همین خاطر نمایندگان محترم بحاطرخالی نبودن سال۹۶ ازجیب خودشان واضافه کاری درخورجیب وخرج خانواده هایشان دست به این اقدام زدندومانیزشاهدجروبحثهای الکی بودیم میتوانستندنمایندگان بجای این فیلم دلقک بازی پیگیراختلاسهای به حق مردم باشندکه زهی خیال باطل است این خواسته

    • بدون نام

      سلام اولا مردم بد بخت. چکاره ان دوما بنظر من اگه ی وزیر حتی ی رای مخالف هم اورده باشه باید در موردش بحث بشه چون اقایون مثلا وزیر احاد جامعه هستن نه ی قشر خاص

    • ن. ن

      ایا وزیر جهاد کشاورزی تحصیلاتی در زمینه کشاورزی داره
      چرا این اقا رو استیضاح نکردند نمایندگان، ....
      خون شهدا رو دارند پایمال میکنند نمایندگان. محصولات خارجی رو وارد کرده و باعث بیکاری کشاورزان شده، کود های شیمیایی نا مرغوب وارد کرده و هزاران کارهای دیگه

    • ن. ن

      نمایندگان واقعا یک مشت وابستگان به خارج هستند، البته نه همشون.
      وقتی رای میدهند برای واریز یارانه به حساب همه، یک ادم دلسوز اگر توی مجلس بود میگفت نه، باعث تورم میشه و به نفع فقرا نیست
      حالا بعد چند سال توش مونده اند

    • بدون نام

      چون بازی کودکان 60،70ساله بود

    • بدون نام

      نمایشی مضحک به اسم استیضاح بود

    • بدون نام

      مجلس فرمایشی

    • بدون نام

      میدانید هزینه این دو. روز مجلس بالغ بر دو میلیارد تومان بوده بدبخت مردم بیچاره

    • بدون نام

      مردم چیکارکنن ازدست این ربیعی باعث بودن ۱۷ملیون افغانی که ۱۰ملیون شغل ایرانیارواشغال کردن خدالعنت کن وطن وهم وطن فروشهای بی غیرت پولکی ونادان کوروش بخواب ایران خوابه

    • بدون نام

      انقدر عزل و نصب شدنو فرقی نکرده که مردم میگن تهش چی؟ یکی میاد عین قبلی ناکارامد
      برای همین دیگه اهمیت نمیدن

    • بدون نام

      ا ستیضاح حق مجلس است اما از این حق در جهت رفع مشکلات مردم نیست بلکه یک حساب وکتابیه که خیرش به نمایندگان موافق و مخالف میرسد ما که از این استیضاح هانه سردمان میشود ئنه گرممان

    • بی نام

      تمام این چهره ها اقازاده هایشان در خارج بسر میبرند وفقط خودشون رو میبینند الان تو جامعه دارند موتور سواران بیچاره رو میگیرند که میخواهند ۲زار در بیارند .....

    • کارمند

      چون مردم به مسئولین بی اعتماد هستند چون به دیدن این نمایشهای بی نتیجه تمایلی ندارند

    • وحید

      چون از همون اول معلوم بود همه سرکارن.
      فقط سیاه نمایی مردم بود.
      انشالله روسیاهی برای کسانی که چندین سال به اوضاع آشفته مملکت دامن زدند خواهد ماند.

    • بدون نام

      وزیر راه و شهرسازی "آخوندی" که استیضاح او به بهانه سقوط هواپیما در یاسوج و حوادث رانندگی در جاده ها روز گذشته در مجلس با شکست مخالفان دولت همراه شد و در سمت خود ابقاء شد، در سخنرانی دفاعی خویش گفت: ما در فرودگاه یاسوج بیش از 30 میلیارد تومان هزینه کردیم

      آیا می شود در شرایطی که برف زیاد و سرما شدید است جاده و فرودگاه عملیاتی نگاه داشت؟ 25 حادثه مشابه در نیویورک، وین، دوبلین، گلاسکو نشان می دهد که این حوادث در دنیا اتفاق می افتد، آیا آنها مسئولین خود را استیضاح می کنند؟

      طول راههای منتهی به تهران 900 کیلومتر است. برای نگهداری از آن 500 نیروی انسانی و200 برف روب و نمک پاش در اختیار داریم. این یک کاستی است. ما فقط 2 هزار میلیارد تومان کل بودجه ای است که برای راهداری داریم. در شرایطی که برف شدید می بارید 8 هزار کارگر راهدار سه ماه بود حقوق نگرفته بودند. ....
      217 هزار کیلومتر جاده داریم که طبق استانداردهای جهانی 10 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد اما در بهترین حالت کل اعتبار ما در این حوزه 2 هزار میلیارد تومان است. این واقعیت بودجه در ایران است. کارگران راهداری و نگهداری ریل 3 ماه بود که حقوق نگرفته بودند

    • بدون نام

      چون مرد این کار نیستن. دست پاک نیستن. نمایندگان ما نیستن نماینده منافع وجیب خودشونن. به فکر بعد از اتمام دوره خودشونن

    • بدون نام

      نمايندكان و وزرا خودشان و مردم را مسخره كردند.

    • یعقوب

      نظر مردم اهمیت نداره نمایندگان به حرف مردم توجه ندارند بفکرخودشانند برای زلزله زدگان چکارکردند

    • ناشناس

      همه مسوالین فقط به خاطر منافع خیش دعوا میکنن به خدا ی علی اگر یه زره به فکر مردم باشین...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیش تو زمین کشاورزی استفاده میشه اون خویش عزیز
        زره نه ذره

    • بدون نام

      یه سفره هست دوره هم نشستن...
      مردمهم اینوخوب میدونن
      گذشت دوران گول زدن و گول خوردن ملت.....
      الان مملکت تو دوره ترمیدور هست........
      این فیلماشون دیگه خریدار نداره.....

    • بی نام

      چون مسئولین هم به اوضاع مردم بی توجه اند.

    • بدون نام

      اختلاف بین خودی ها و غیر خودی ها بود. این وسط چون مردم بیخودی هستند، ربطی به مردم نداره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج