۶۹۰۹۵۴
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

پای غیرمجاز‌های مجازی در کفش مجاز‌ها

فناوری، زندگی بشر را تغییر داده است و ایستادگی در برابر آن منطقی نیست. این جمله‌ها، اظهارنظر وزیر ارتباطات درمورد کسب‌و‌کارهای نوینی است که امروز توانسته‌اند جای خود را در بازارهای بین‌المللی و البته بازار ایران باز کنند.

روزنامه آرمان- سوسن‌یحیی‌پور: فناوری، زندگی بشر را تغییر داده است و ایستادگی در برابر آن منطقی نیست. این جمله‌ها، اظهارنظر وزیر ارتباطات درمورد کسب‌و‌کارهای نوینی است که امروز توانسته‌اند جای خود را در بازارهای بین‌المللی و البته بازار ایران باز کنند.

هرچند همواره با رواج و گسترش یک پدیده نو،‌ راه‌های سوءاستفاده و کاسبی‌های غیرمجاز نیز توسط عده‌ای به کار گرفته می‌شود و دود آن به چشم کسانی می‌رود که به‌صورت مجاز و با کسب پروانه فعالیت می‌کنند. این موضوع یکی از گلایه‌های اصنافی‌هاست که از فعالیت فروشگاه‌های غیرمجاز اینترنتی که بازار آنها را سکه کرده‌اند،‌ به تنگ آمده‌اند. گرچه با راه‌اندازی اتحادیه فضای مجازی در اتاق اصناف اعلام شده که از این پس باید تمامی امور در بخش کسب‌و‌کارهای نوین توسط این اتحادیه انجام شود که شاید این امر بتواند کمی آرامش را به بازار اصناف برگرداند.

طبق آمارهای منتشرشده میزان کاربران شبکه‌های اجتماعی در آینده‌ای نه چندان دور به بیش از سه‌میلیارد نفر می‌رسد که این مهم نشان از تاثیر فوق‌العاده کسب‌و‌کارهای اینترنتی بر فرهنگ و زندگی مردم در دنیای امروز دارد. این موضوع توسط وزیر ارتباطات نیز تایید شده و او بر این باور است که «فناوری زندگی بشر را تغییر داده است و ایستادگی در برابر آن منطقی نیست و هر فردی باید شیوه نامه خود را در برابر فناوری داشته باشد تا خود را تثبیت کند. اگر با استفاده از ظرفیت‌های موجود از‌ موانع استارتاپ‌ها جلوگیری نکنیم، بازار را به بازار خارجی باخته‌ایم.»

همچنین محمدجواد آذری‌جهرمی در آذر امسال در پستی اینستاگرامی آمار کسب‌و‌کارهای اینترنتی در کشور را منتشر و اعلام کرد که «استان تهران با ۱۳‌هزار و ۴۹۲ تعداد کسب‌و‌کار اینترنتی رتبه اول را تا مرداد سال جاری در کشور در اختیار دارد». بعد از استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و آذربایجان‌شرقی به ترتیب با دو‌هزار و ۲۷۲، دو‌هزار ۲۴۲،‌ هزار و ۵۲۹ و‌ هزار و ۶۰ تعداد کسب‌و‌کار اینترنتی در ردیف دوم تا پنجم لیست قرار گرفته‌اند.

بازدهی کسب‌و‌کارهای اینترنتی

امروز در همه جای دنیا کسب‌و‌کارهای اینترنتی به‌دلیل مزایای فراوانی که دارند، توانسته‌اند جایگاه خوبی را در عالم تجارت به دست بیاورند. ایران نیز از این انقلاب جهانی عقب نمانده و چند سالی است که کسب‌و‌کارهای مجازی با گسترش اینترنت شیوع زیادی پیدا کرده‌اند و عملا توانسته‌اند جای خود را در میان مصرف‌کنندگان ایرانی باز کنند. در ارتباط با این زمینه، محمدطاهر فاضلی، مدیر کسب‌و‌کارهای نوین اتاق اصناف ایران اعلام کرده که «اکثر استارتاپ‌هایی که وجود دارند، به کسب‌و‌کار تبدیل شده‌اند و برای مصرف‌کننده بهترین بازدهی را داشته‌اند؛ برای مثال تاکسی‌های اینترنتی هزینه مردم را بسیار کاهش داده است.

نرخ ۲۰‌هزارتومانی با وجود این استارتاپ‌ها به ۷۰۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است.» مسئولان بر این باورند که وجود کسب‌و‌کارهای مجازی در مجموع به‌نفع مصرف‌کننده است، چراکه ترافیکی ایجاد نمی‌شود و آنها می‌توانند با هزینه کمتری اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند،‌ اما با این وجود،‌ نگرانی از فعالیت کسب‌و‌کارهای مجازی غیرمجاز باعث شده که اصنافی‌ها یک اتحادیه فضای مجازی ایجاد کنند و بدین ترتیب این اتحادیه از دی‌ماه سال جاری آغاز به‌ کار کرده است. قرار است تمامی امور در بخش کسب‌و‌کارهای نوین توسط این اتحادیه انجام شود و نظارت بر کسب‌و‌کارهای نوین، صدور مجوز و دیگر اقدامات مربوط به این بخش از جمله وظایف این اتحادیه نام برده شده است.

دام مجازی‌های غیرقانونی برای اصناف

هرچند اقداماتی در اتاق اصناف ایران برای فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی مجاز انجام شده است،‌ اما در این میان هستند فروشگاه‌هایی که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند و ضربه سنگینی را به واحدهای صنفی دارای پروانه کسب وارد می‌سازند. اسفند سال جاری بود که رئیس اتاق اصناف ایران از رشد قارچ گونه خدمات و فروش محصولات دارویی در فضای مجازی گلایه کرد و گفت: «اتحادیه‌ها برای کنترل این فعالیت‌ها باید به سمت ایجاد جذابیت در دریافت مجوز از سوی این‌گونه فروشگاه‌ها حرکت کنند.» علی فاضلی قبل از این نیز با بیان این مطلب که بخشی از شبکه توزیع کالای قاچاق مربوط به توزیع‌کنندگان شبکه‌های مجازی، اینترنتی و تلفنی غیر‌مجاز است، گفته بود: «برای مبارزه با این مهم باید قاچاق را از ریشه خشکاند، زیرا در غیر این صورت امکان برخورد با همه توزیع‌کنندگان کالای قاچاق به‌صورت خرد وجود ندارد.» اخیرا نیز محمدطاهر فاضلی، مدیر فناوری اطلاعات اتاق اصناف ایران از برخورد با فروشگاه‌های اینترنتی متخلف در حراج اینترنتی، خبر داده و گفته است: «برخی از فروشگاه‌ها در حراج‌های اینترنتی قیمت قبل و پیش از حراج را تغییر داده‌اند که با آنها برخورد شد. به همه کسب‌و‌کارهای نوین و فروشگاه‌های اینترنتی نیز متذکر شدیم در گام اول و قبل از حراج باید تمامی قیمت‌های قبل از حراج را برای اتحادیه ارسال کنند تا توسط کارشناسان مرتبط بررسی شود.»

نحوه نظارت و رسیدگی به تخلفات

در ماده یک آیین‌نامه صدور پروانه کسب‌و‌کارهای مجازی در سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور در تعریف کسب‌و‌کار مجازی آمده است «واحدی صنفی است که توسط هر شخص حقیقی و یا حقوقی برای ارائه محصول (کالا و یا خدمات) به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم و به‌صورت کلی یا جزئی به عمده‌فروشان، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان از طریق ابزارهای ارتباط از راه دور از قبیل و سایت و نرم‌افزارهای تجاری (اپلیکیشن) دایر شده باشد.» همچنین در بخش سوم آیین‌نامه تحت عنوان نحوه نظارت و رسیدگی به تخلفات در ماده «۱۵» اشاره شده است که «به‌منظور نظارت بر عملکرد شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و کسب‌و‌کارهای مجازی از حیث رعایت قانون و مقررات نظام صنفی، حسب مورد کمیته‌ای مرکب از نمایندگان مرکز اصناف و بازرگان ایران (به‌عنوان رئیس)، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیروی انتظامی، اتاق اصناف ایران و اتحادیه صنفی مربوط (هرکدام در حدود صلاحیت و وظایف خود) با وظایفی تشکیل می‌شود. کمیته مذکور دارای دبیرخانه‌ای است که در مرکز اصناف و بازرگانان ایران مستقر است و مسئولیت هماهنگی و انجام امور اجرایی آن را برعهده دارد.»

فریب مشتریان با تخفیف

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید:‌ به‌طور کلی بحث عملیات فروش آنلاین محصولات و همین‌طور کتاب، الان در کشور ما هم آغاز شده و بسیاری از ناشران خودشان وبسایتی را راه‌اندازی کرده‌اند و از این طریق مبادرت به فروش کتاب‌هایشان می‌کنند و باتوجه به اینکه فروش مجازی لوازم و ادوات فیزیکی فروش کتاب از قبیل کتابفروشی، فروشگاه، پرسنل و... را لازم ندارد و فقط کافی است یک انباری موجود باشد که اگر آن هم نباشد، می‌توانند از ناشران بگیرند و به خریدار نهایی تحویل دهند، بنابراین کارش با هزینه تمام‌شده کمتری انجام می‌شود. محمود آموزگار ادامه می‌دهد: قاعدتا این مساله می‌تواند زمینه فریبنده‌ای برای دادن تخفیف به مشتریان باشد. این یک رقابت نابرابری را با کتابفروشی‌ها دامن می‌زند که تخفیفشان محدود است و سهم آنها تقریبا در حدود ۲۵‌درصد از قیمت پشت جلد کتاب است. او می‌افزاید: این موضوع باتوجه به میزان فروش و مجموع هزینه‌هایی که کتابفروشی‌ها دارند،‌ کلا این حرفه و پیشه را وارد حوزه‌ای ‌می‌کند که توجیه اقتصادی ندارد. آموزگار می‌گوید: آن چیزی که در رسته‌های مربوط به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تصویب شده است، فروش کتاب به‌صورت فیزیکی و نه آنلاین بوده است که همین باعث می‌شد که این اتحادیه نتواند به این موضوع ورود کند، اما اخیرا رسته فروش الکترونیکی کتاب در اتاق اصناف تصویب شده و بدین ترتیب ما می‌توانیم مداخلات خود را در این زمینه داشته باشیم، دستورالعمل‌ها را در آنجا اجرا کنیم و از همکارانمان هم بخواهیم که مراعات کنند. او ادامه می‌دهد: الان این موارد نظم مشخصی پیدا کرده و اینکه مسئول این فعالیت‌ها چه کسی است و اینکه کجا باید به این موضوع رسیدگی شود، معلوم شده است. بنابراین به موجب این اتفاقات، اتحادیه مقام صلاحیت‌دار صدور پروانه کسب برای این فروش‌ها و همین‌طور اجرای مقررات قانون نظام صنفی در مورد کسانی است که در چارچوب این رسته فعالیت می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عجب بعدا یکی تپسی تاکسی انترنت سوارشد نسبت به اژانس خوله کمتر میگره خالا تازه هست بعدا میشود مثل چیزای دیگه حالا فعلا کفش نشنیده بودم که شنیدم خلاصه به یک طریقی باید نان دربیارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت یک بار از اول بخون ببین چیزی میفهمی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج