۶۹۱۵۹۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

تفتيان: بهترين عملکرد را در سال ٩٦ داشتم

حسن تفتيان يکي از طلايي‌هاي ورزش کشور در سال ٩٦ بود. سريع‌ترين مرد ايران که توانست سه مدال ارزشمند طلا را در رقابت‌هاي آسيايي به دست آورد.

روزنامه شرق: حسن تفتيان يکي از طلايي‌هاي ورزش کشور در سال ٩٦ بود. سريع‌ترين مرد ايران که توانست سه مدال ارزشمند طلا را در رقابت‌هاي آسيايي به دست آورد. افتخار مهم او اما در رويداد بزرگ قهرماني جهان ٢٠١٨ انگلستان بود. جايي که در مصاف با بزرگ‌ترين دونده‌هاي دنيا توانست به فينال مسابقات برسد. يوز ايراني که امسال روزهاي پرفروغي را پشت سر گذاشته، حالا تمرکزش را روي بازي‌هاي آسيايي ٢٠١٨ جاکارتا گذاشته است. بزرگ‌ترين ميدان ورزشي قاره کهن که هر چهار سال يک بار برگزار مي‌شود و مدال‌آوري در آن از اعتبار دوچنداني برخوردار است. در ادامه گفت‌وگوي «شرق» را با اين دونده تربتي مي‌خوانيد.

‌آقاي تفتيان اهالي دووميداني از شما به عنوان برترين ورزشکار سال اين رشته اسم مي‌برند. طبيعتا نتايجي هم که گرفتيد، خيلي رضايت‌بخش بود. دراين‌باره صحبت ‌کنيد.

واقعا بايد بگويم که سال ۹۶، سال بسيار خوبي برايم بود چراکه توانستم بهترين نتيجه‌ ممکن را بگيرم. از همه مسئولاني که به من کمک کردند تا اين سال را با موفقيت پشت سر بگذارم، واقعا ممنونم. در سه مسابقه آسيايي شرکت کردم که خوشبختانه در هر سه مدال طلا گرفتم. با وجود اينکه آسيب‌ديدگي داشتم اما به کمک دوستان فيزيوتراپ و ماساژور خيلي زود به تمرينات برگشتم. اولين طلايي که گرفتم در دو ١٠٠ متر رقابت‌هاي فضاي باز هند بود. بعد از آن در قهرماني جهان ٢٠١٧ لندن شرکت کردم. آنجا نتوانستم به نتيجه‌اي که مي‌خواستم برسم. متأسفانه ديرآماده‌شدن ويزايم براي اعزام به اين بازي‌ها در عملکردم تأثير گذاشت و مانع از رسيدن به نتيجه دلخواهم شد. در بازي‌هاي داخل سالن عشق‌آباد هم توانستم يک رکورد خوب و يک مدال طلاي ديگر نيز کسب کنم. در رقابت‌هاي قهرماني آسيايي تهران که چند وقت پيش برگزار شد هم رکورد ايران را در دو ٦٠ متر زدم و هم نفر اول شدم. در مسابقات داخل سالن جهاني اخير هم به عنوان اولين ايراني توانستم به فينال دو ٦٠ متر برسم.

‌فکرش را مي‌کرديد بتوانيد به فينال برسيد؟

خب من در اين مدت تمرينات خيلي خوبي را پشت سر گذاشته بودم. مربي‌ام اين اعتمادبه‌نفس را به من داده بود که مي‌توانم به فينال برسم. اينکه فقط يک شرکت‌کننده نيستم و بايد براي مدال بجنگم. حسي را که بين مرحله نيمه‌نهايي تا فينال داشتم اصلا نمي‌توانم توصيف کنم. حال عجيبي بود. اينکه مي‌ديدم کنار برترين دونده‌هاي دنيا راهي فينال شوم، برايم واقعا لذت‌بخش بود.

‌از کارکردن با «انتان گاي»، مربي فرانسوي راضي هستيد؟

بله، خيلي زياد. او هم مربي‌ام هست و هم من را روان‌شناسي مي‌کند. واقعا حرفه‌اي است و مثبت فکر مي‌کند. رابطه‌مان خيلي گرم و صميمي است. هر کاري براي موفقيت من مي‌کند.

‌از الان به بعد چه برنامه‌اي داريد؟

هدفمان بازي‌هاي آسيايي است. از چند وقت ديگر رقابت‌هاي فضاي باز شروع مي‌شود و من هم بايد تا آن زمان در چند تورنمنت تدارکاتي شرکت کنم که خودم را محک بزنم و ببينم شرايطم براي اين بازي‌ها چطور است.

‌برخي از کارشناسان با وضعيت رکوردي خوبي که از شما مي‌بينند، به مدال‌آوري شما در بازي‌هاي آسيايي اميدوارند. خودتان چطور فکر مي‌کنيد؟

ببينيد بازي‌هاي آسيايي رويداد خيلي بزرگي است. همه ورزشکاران چهار سال تلاش مي‌کنند تا بيايند بهترين عملکرد را از خودشان نشان دهند. طبيعي است که رقباي من هم در اين مدت پيشرفت کرده‌اند. حريفان من در کمپ‌هاي آمريکايي تمرين مي‌کنند. البته شرايط من هم خوب است؛ من هم در کنار مربي‌ام در فرانسه تمرين مي‌کنم. اما اگر به اميد خدا شرايط به همين شکل پيش برود و خوب تمرين کنم مي‌توانم نتيجه خوبي در جاکارتا بگيرم. البته اين را بايد بگويم که مدال‌گرفتن به شرايط روز مسابقه بستگي دارد.

‌براي تعطيلات سال نو در ايران هستيد؟

فعلا هيچ چيز مشخص نيست. من تابع مربي‌ام هستم. او بايد برنامه‌ام را به من بگويد. اگر بيايم هم خيلي کوتاه‌مدت مي‌آيم. چون تمريناتمان در جريان است. متأسفانه ما ورزشکاران بيشتر ايام تعطيلات سال نو را نمي‌توانيم در کنار خانواده‌هايمان باشيم. به هر حال اگر بخواهي ورزشکار حرفه‌اي باشي بايد سختي بکشي و دوري از خانواده را تحمل کني. ان‌شاءالله که نتيجه اين دوري‌ها و سختي‌ها را ببينم و به آرزوهايي که در سر دارم، برسم.

تفتيان با قهرماني‌هاي پياپي خود در آســيا، در چند ســال اخير دو ســرعت ايران را به جايگاه خوبي در ســطح قاره و جهان رســانده است. يوزپلنــگ ايراني از زماني کــه در رده جوانان دويده تا الان که در تيم ملي بزرگســالان اســت، برترين ملي‌پوش اين ماده بوده اســت. او سال ۹۱ با قهرماني در ســريلانکا، ســريع‌ترين دونده جوان آسيا شد و در رقابت‌هاي Challenge World اســپانيا ســال ۲۰۱۶ رکورد دو ۱۰۰ متر فضاي باز را به ۱۰ثانيه‌و چهارصدم ثانيه رســاند. رکــورد دو ۲۰۰ متر هم با زمان ۲۰‌ثانيه‌و ۷۲صدم ثانيه (مسابقات ۲۰۱۵ تهران) متعلق به همين ورزشکار است. تفتيان از سال گذشته با انتخاب مربي فرانسوي راهي پاريس شد و اردوهاي مقطعي را تاکنون در اين کشور ادامه داده است. خودش معتقد اســت بخش چشــمگيري از موفقيت‌هاي اخير او در پي به‌خدمت‌گرفتن ايــن مربي و حضــور در اردوهاي خارجي بوده اســت. از ديگر افتخارات اين دونــده تربتي، صعود به مرحله نيمه‌نهايــي بازي‌هاي المپيک ۲۰۱۶ ريودوژانيــرو بوده اســت. اتفاقي که بــاز هم براي نخســتين بار در تاريخ دوهاي ســرعت ايران در بازي‌هاي المپيک رخ داده اســت. مدال طلا در دو دوره پياپي مســابقات دووميداني داخل ســالن قهرماني آسيا، بازي‌هاي آســيايي داخل ســالن، صعود به نيمه‌نهايي المپيک و مسابقات جهاني، قهرماني مســابقات بين‌المللي مادريد، قهرماني ۱۰۰ متر آســيا در ســال ۲۰۱۷ و مقام پنجم جهان در مســابقات داخل سالن بيرمنگام، افتخارات تفتيان در دو، سه سال گذشته بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج