۶۹۱۹۵۵
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

سود و زیان خروج از برجام برای دولت ترامپ

مازیار آقازاده در عصر ایران نوشت: شمارش معکوس برای تاریخ ۱۲ می ۲۰۱۸ به منظور باقی ماندن یا خروج احتمالی ایالات متحده آمریکا از برجام آغاز شده است.

مازیار آقازاده در عصر ایران نوشت: شمارش معکوس برای تاریخ ۱۲ می ۲۰۱۸ به منظور باقی ماندن یا خروج احتمالی ایالات متحده آمریکا از برجام آغاز شده است.

کمتر از دو ماه دیگر دونالد ترامپ باید یک بار دیگر تصمیم خود را درباره بقا یا خروج از برجام بگیرد؛ او پیشتر بارها هشدار داده که در صورت عدم تغییر و به گفته او "اصلاح این توافق افتضاح" ایالات متحده از آن خارج خواهد شد و تحریم‌های تعلیق شده ایران را بازخواهد گردانید.

کشورهای اروپایی عضو گروه ۱+۵ نیز دو روز پیش در حاشیه نشست کمیسیون برجام در وین اعلام کردند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به بهانه برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور به ویژه در سوریه به مورد اجرا خواهند گذاشت. اروپایی‌ها این تحریم ها را به عنوان امتیازی به ترامپ برای باقی ماندن در برجام می‌دانند.

حالا همه نگاه‌ها متوجه واشنگتن و تصمیم جدید دولت آمریکاست. ترامپ هفته گذشته با تغییر غیر منتظره وزیر امور خارجه کابینه خود، "مایک پمپئو" رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و یک سیاستمدار دست راستی جمهوریخواه را به عنوان وزیر خارجه جدید معرفی کرد. این اقدام ترامپ گمانه زنی‌ها را درباره احتمال خروج آمریکا از برجام تقویت کرده است؛ به ویژه اینکه دیدگاه پمپئو به شدت ضد جمهوری اسلامی ایران است.

درباره لغو احتمالی برجام و مزایا و معایب آن برای ایالات متحده آمریکا نکات زیر- به اجمال - مورد توجه سیاستمداران آمریکا به ویژه ترامپ خواهد بود:

مزایای لغو برجام برای دولت ترامپ

۱- ترامپ خواستار برچیدن بساط نفوذ ایران در منطقه است و برای این کار تشدید فشار اقتصادی به تهران را موثرترین راه می‌داند. از نظر ترامپ ، برجام در حکم یک تنفسگاه برای جمهوری اسلامی ایران عمل کرده که در ۲ سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده و حکومت تهران با این پول‌ها نفوذ خود بر منطقه را بیشتر کرده است.

بنابراین از نظر ترامپ با لغو برجام اوضاع اقتصادی آشفته ایران رو به وخامت بیشتری خواهد گذاشت و در این صورت تهران دیگر مانند گذشته قادر به کمک به " پروکسی های" خود در منطقه نخواهد بود.

۲- ترامپ خواستار تغییر رژیم در ایران است و بدین منظور توجه ویژه‌ای نیز به ناآرامی های داخلی ایران دارد. او در جریان اعتراضات سراسری دی ماه گذشته در شهرهای ایران به شدت به این موضوع توجه نشان داد و گاه روزانه چند توییت در حمایت از گسترش تظاهرات اعتراضی ضد حکومتی در ایران نوشت. از سوی دیگر نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل به بهانه اعتراضات در ایران خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت شد و با تشکیل این نشست ویژه، قویا از اعتراضات در ایران حمایت کرد.

لغو برجام می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر در راستای سیاست تغییر رژیم در ایران مورد استفاده قرار گیرد.

۳- ترامپ حمایت همه جانبه‌ای از دولت اسراییل کرده و به عنوان نخستین کشور جهان دستور انتقال سفارت‌خانه کشورش به شهر قدس را صادر کرده است که قرار است همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس دولت اسراییل، اجرایی شود.

لغو برجام یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دست راستی اسراییل بوده است. با لغو برجام اسراییل و عربستان به عنوان دو متحد مهم آمریکا در منطقه خشنود خواهند شد و ترامپ و دست راستی‌های جمهوریخواه می‌توانند برای انتخابات میاندوره ای کنگره و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ روی حمایت لابی یهود در آمریکا حساب ویژه‌ای باز کنند.

حمایت لابی یهود در کنار حمایت دو لابی "اسلحه" و "شرکت‌های نفتی" سه ضلع قدرتمندی است که هر سیاستمداری در آمریکا برای پیروزی در انتخابات باید به آنها تکیه داشته باشد.

ترامپ هم حمایت لابی اسلحه را دارد و هم با تغییراتی که در فرامین محدود کننده زیست محیطی دولت اوباما داده، می‌تواند روی حمایت شرکت‌های نفتی آمریکا نیز حساب ویژه باز کند.

۴- به نظر می رسد دولت ترامپ بر این گمان است که فرمان سیاست آمریکا را به سمت لغو برجام بچرخاند و مادامی که در این تصمیم جدی باشد و سیاست " غیر منتظره " بودن را نیز چاشنی آن کند؛ می‌تواند روی عقب ‌نشینی‌های بیشتر اروپا و ایران حساب کند.

یکی از نشانه‌های جواب دادن این سیاست ۲ روز پیش از سوی اروپایی‌ها بروز داده شد و سه کشور اروپایی عضو ۱+۵ اعلام کردند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع خواهند کرد. هنوز جمهوری اسلامی ایران نشانه‌ای از عقب نشینی از موضع برجامی، موشکی و منطقه‌ای خود نشان نداده اما ترامپ امیدوار است در دو ماه آتی و با جدی‌تر نشان دادن خود امتیازهایی را نیز از در زمینه برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران، از مقامات تهران بگیرد و آن موقع است که او حتی بدون لغو برجام هم می‌تواند این ادعا را مطرح کند که با تشدید فشار ورق را برگرداند و امتیازهایی را به نفع آمریکا گرفت.

هزینه های لغو برجام برای آمریکا

۱- برجام توافقی است که دسترنج بیش از ۲ سال مذاکرات فشرده و دیپلماسی چندجانبه بین المللی به سردمداری دولت سابق ایالات متحده آمریکا بوده است. خروج آمریکا از برجام در صورتی که روسیه و چین و ۳ متحد اروپایی آمریکا همچنان از آن حمایت کرده و بر ضرورت اجرای آن پای‌فشاری دارند، به انزوای بین المللی آمریکا منجر خواهد شد و واشنگتن را مقصر شکست مهم ترین دستاورد دیپلماسی چندجانبه بین المللی در قرن جدید نشان خواهد داد.

۲- خروج آمریکا از برجام ممکن است با اقدام متقابل تهران مواجه شود و کل معاهده برجام هوا برود؛ با این کار نظام محدود کننده فعالیت‌های هسته ای ایران از بین خواهد رفت و بار دیگر خطر آنچه که آمریکا" تسلیح هسته‌ای ایران" می‌داند؛ همانند دوران پیشابرجام ظهور و بروز خواهد کرد و این بار این استدلال ایران است که برتر خواهد بود چون مقامات تهران می‌توانند بگویند دولتمردان واشنگتن قابل اعتماد نبوده و بهترین راهکار برای ایران برداشته شدن محدودیت‌های سابق از برنامه هسته ای و زیر بار نرفتن بر سر هرگونه تعهد بین‌المللی درباره محدودیت برنامه هسته ای است.

۳- ایالات متحده آمریکا در حالی در ماه می قرار است در سطح سران به مذاکره دوجانبه با موضوع خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی مبادرت کند که درست در همان ماه - ۱۲ می- باید درباره برجام تصمیم‌گیری کند. در صورت خروج آمریکا از برجام موضع واشنگتن در مذاکرات با پیونگ یانگ تضعیف خواهد شد و مقامات کره شمالی می‌توانند خلف وعده آمریکا در برجام را گوشزد کرده و در دادن امتیازها بسیار دست به عصا و محتاط و سرسخت باشند.

۴- خروج آمریکا از برجام و خروج احتمالی ایران از این معاهده- همان گونه که عباس عراقچی نیز اخیرا در سخنرانی خود در موسسه "چتم هاوس" لندن درباره خروج ایران از برجام در صورت خروج آمریکا از این معاهده هشدار داده است- دو گزینه را رویاروی آمریکا قرار می‌دهد که باید درباره آن سریعا تصمیم بگیرد:

- مماشات با یک ایران رها شده از قید و بند هسته‌ای: که این موضوع نه تنها برای دولت دست راستی کنونی آمریکا بلکه حتی برای دولت دموکرات سابق این کشور نیز مساله‌ای قابل تحمل نبود.

- جنگ: با توجه به عدم مماشات واشنگتن با یک ایران رها شده از قیدوبند هسته‌ای، وقتی مسیر "دیپلماسی برجام" به شکست برسد، به طور طبیعی باید مسیر جنگ آزموده شود.

گزینه اول برای واشنگتن غیر قابل تحمل و گزینه دوم بسیار هزینه‌زا خواهد بود.

نکته ظریفی در محاسبه و مقایسه سود و زیان خروج احتمالی آمریکا از برجام وجود دارد و آن اینکه: تمامی مزایای خروج احتمالی آمریکا از برجام به جیب و حساب شخص ترامپ و دولت او خواهد رفت در حالی که هزینه های گزینه خروج از برجام همگی به پای دولت ایالات متحده آمریکا نوشته خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آمریکا هیچ ضرری نخواهد کرد واگر کسی فکر میکند آمریکا ضرر میکند یا عقل ندارد یا خود را به نادانی زده،در کشوری که حقوقهای معوق با کارگران بیکار ولشکر بیکار فارغ التحصیل دارد این خودش یک بمب اتم یا ساعتی برای کشور می‌شود چه برسد که آمریکا دوباره بخواهد ایران را تحریم کند!غیر قابل تصور خواهد بود چون ایران با نابودی کامل ومحض فاصله چندانی نخواهد داشت ودولتمردان وکسانی که تصمیم گیرنده هستند نباید با زندگی هشتاد میلیون انسان با ندانم کاری هایشان بازی کنند!

      پاسخ ها

      • جمال

        نه بابا خوبه رییس جمهور نشدی رد والاهمان روزاول شلوارتراخراب میکردی دوماامریکاودیگرنوکرانش هیچ غلطی نمی کنند سوم دولت مسئول ایجادکارنیست دولت امنیت و سرمایه ایحادمیکندچهارم رفتی درس خوندن میرفتنددرس میخوندندتابیکارنباشندتادلت بهوادکارهست جنبه ولیاقت وتن کارمیخادکه بعضیهاندارندپنجم آلمان ژاپن سوئدرانگاه رد کن ارتش ندارد ولی چه خاکی بر سرشان شده حواست باشه اگرامریکابیایداول خودت ازبین میبری

      • ح

        امریکا مثل گاو شیرده است ولی متاسفانه ما بجای شیردان گاو با شاخ گاو در افتادیم
        البته ما مقصر نیستیم چون فقط به ما شاخش را نشان داده اند

    • سجاد

      درست است که جنگ برای آمریکا طبعات سنگی دارد ازطرفی نباید
      فراموش کردکه عربستانیکه پاپولهای فراوان می تواند بازیگردانی کنددرجلوی خودایران رامی بیندوبرای نابودی ما ممکن است دست به پول به میزان ۲ترلیون دلارنیزبشود

    • بدون نام

      آمریکا هیروشیما و ناکازاکی را تخریب کرد.همه ی جنگ های دنیا به خاطر آمریکاست و این کشور داعش و...را تشکیل داده است ولی راست راست برای خودش می چرخد. در موضوع برجام ما ضرر می کنیم نه انها.ما بدبخت میشویم نه انها.ما منزوی میشویم نه انها و.....

    • کارمند

      درحال آماده کردن افکار عمومی برای خروج از برجام و برگشتن دوباره تحریمها و بدبخت تر شدن امثال من والبته رونق گرفتن بازار مخالفین برجام به جهت دلالی دور زدن تحریمهاهستید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج