جاباما
۶۹۲۶۹۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

رکورد‌های سال گذشته در چهار بازار مهم ایران

روزنامه شهروند نوشت: بازارهای مهم ایران در نیمه دوم ‌سال ٩٦ تحولات قابل توجهی را پشت سر گذاشتند. بازار سرمایه که‌ سال ٩٦ را با شاخص ٧٧‌هزار واحد شروع کرده بود تا پایان‌ سال ٩٦ به رکورد ١٠٠‌هزار واحدی نزدیک شد و به عقیده کارشناسان اگر دلار در پایان ‌سال دوباره بازیگر ناخوانده اقتصاد ایران نمی‌شد این رکورد به ثبت می‌رسید.

روزنامه شهروند نوشت: بازارهای مهم ایران در نیمه دوم ‌سال ٩٦ تحولات قابل توجهی را پشت سر گذاشتند. بازار سرمایه که‌ سال ٩٦ را با شاخص ٧٧‌هزار واحد شروع کرده بود تا پایان‌ سال ٩٦ به رکورد ١٠٠‌هزار واحدی نزدیک شد و به عقیده کارشناسان اگر دلار در پایان ‌سال دوباره بازیگر ناخوانده اقتصاد ایران نمی‌شد این رکورد به ثبت می‌رسید.

بازار مسکن هم درحالی ‌سال ٩٦ را به پایان رساند که دوره رکودی ٥ساله را پشت سر می‌گذارد و حالا با رونق نسبی معاملات در ماه‌های پایانی‌ سال گفته می‌شود که در ‌سال ٩٧ وارد دوره رونق می‌شود. در بازار نفت هم که ‌سال ٩٥ را به سختی پشت سر گذاشته بود در نیمه دوم ‌سال اتفاقات مهمی رخ داد و قیمت جهانی نفت اوپک تا ٦٢ دلار را تجربه کرد. این درحالی است که نفت پیش از این تا کانال ٤٠ دلاری سقوط کرده بود. بازار مهم دیگر بازار دلار بود که نیمه دوم ‌سال رکوردهای ٤ و ٥‌هزار تومان را به ثبت رساند و دلار را از کانال ٣‌هزار تومان خارج کرد. حالا باید دید با شروع‌ سال ٩٧ و معادلات سیاسی و اقتصادی جدید بازارهای مهم ایران به کدام سمت و سو پیش می‌روند.

خرید و فروش ملک در ماه‌های پایانی ‌سال ٩٦ افزایش داشت

بازار مسکن در آستانه رونق

سال ١٣٩٦ درحالی به پایان خود نزدیک ‌می‌شود که بازار مسکن پس از حدود ٥‌سال رکود، در ماه‌های پایانی ‌سال افزایش معاملات همراه با رشد قیمت را تجربه کرد. رونقی نسبی که کاهش سود سپرده‌های بانکی در پایان نیمه نخست‌ سال به شکل‌گیری آن دامن زد. ‌پیش‌بینی تحلیلگران این بود که با کاهش نرخ سود، سرمایه‌های سپرده شده در بانک‌ها وارد حوزه مسکن شود، ‌سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یافته و عرضه و تقاضای مسکن نیز در وضع متعادلی قرار گیرد. همزمان با آغاز‌ سال ٩٦ بود که روند نزولی بهای مسکن در پایتخت متوقف شد و قیمت‌ها با یک شیب ملایم در مدار صعود قرار گرفت. آمارهای ارایه‌شده حاکی از آن است که مسکن در پایان بهار رشد حدود ٥‌درصدی را نسبت به مدت مشابه ‌سال ٩٥ تجربه کرد. فرارسیدن تابستان و آغاز فصل جابه‌جایی‌ها پویایی و تحرک را به بازار بازگرداند و شهریور با رشد ١٠‌درصدی نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته به پایان رسید. بازار معاملات مسکن تهران در آخرین ماه پاییز امسال متفاوت از چند‌ سال اخیر بود. حدود ١٨‌هزار معامله واحد مسکونی با متوسط قیمت ١ /٥‌میلیون تومان در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات تهران به ثبت رسیده است.

حجم فروش واحدهای مسکونی در این ماه تقریبا تا ٥ /١ برابر آذرماه‌ سال گذشته افزایش یافت و نرخ رشد متوسط قیمت هم به حدود ١٥‌درصد رسید. این رکوردهای جدید (در مقایسه با حدود پنج‌سال اخیر) در نرخ رشد متغیرهای اصلی بازار مسکن، که در ادامه روندی تقریبا مشابه از ابتدای فصل پاییز رخ داد، از تغییر شرایط کلی بازار مسکن تهران حکایت دارد. میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در بهمن ماه ۵‌درصد نسبت به دی ماه افزایش پیدا کرد که بالاترین رشد ماهانه قیمت از اردیبهشت ۹۳ تاکنون محسوب می‌شود. بررسی آمارها حاکی از آن است که همزمان با روزهای پرالتهاب بازار طلا و ارز سطح قیمت مسکن نسبت به بهمن پارسال ۵/ ۲۰‌درصد رشد کرده است. حالا تحلیل بسیاری از کارشناسان از تداوم رشد قیمت‌ها در‌ سال ٩٧ حکایت می‌کند.

طلای سیاه در ‌سال ٩٦ به رکورد ٦٢ دلاری در بازار جهان رسید

سال خوش نفت

نفت که‌ سال ٩٦ را با قیمت ٤٩,١٩ سنت آغاز کرده بود، در پایان فروردین توانست رکورد ٥٢.١٨ سنتی را به نام خود به ثبت رساند. برخلاف ماه ابتدایی سال، نوسانات طلای سیاه در ماه‌های بعدی سه ماهه اول‌ سال نزولی شد و در آخرین روز بهار روی ٤٣.٩ دلار جاخوش کرد. ٣ روز بعد از آغاز گرم‌ترین فصل سال، نفت اوپک به پایین‌ترین حد خود رسید و رکورد ٤٢.٥٨ دلار را به ثبت رساند.

بعد از آن روز بود که نفت روند صعودی به خود گرفت و نیمه نخست‌ سال را به قیمت ٥٣,١٨ دلار به پایان رساند. با سردتر شدن هوا بهای نفت افزایشی شد و در آخرین روز پاییز به ٦٢.٨٣ دلار رسید. ٩ بهمن امسال بود که نفت اوپک به بالاترین قیمت خود در ‌سال جاری رسید و با رسیدن به قیمت ٦٨.٤٦ روز شانس اوپکی‌ها نام گرفت. بعد از آن روز بهای نفت تا حدی تعدیل شد و اسفند را در محدوده ٦٢ دلار به پایان رساند.

آخرین آمار ارایه شده از سوی بانک مرکزی در نیمه نخست‌ سال‌جاری، ارزش افزوده گروه نفت ٥,٨‌درصد بوده است. این درحالی است که نیمه نخست‌ سال گذشته ٩.٦١‌درصد را برای ارزش افزوده این بخش ثبت کرده بودند. آخرین آمارها از صادرات نفت کشور حاکی از آن است که ایرانی‌ها موفق شدند ٧٧٧‌میلیون بشکه را به مقاصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کنند.‌ سال ٩٦ نخستین سالی بود که درآمدهای نفتی براساس آنچه بودجه پیش‌بینی شده بود، محقق شد و مقدار مازاد درآمد هم از صادرات نفت خام عاید کشور شد. در ‌سال ٩٦ حدود ١٨‌درصد افزایش قیمت نفت را تجربه کرد که برای اوپکی‌ها اتفاق خوبی بود.

صنعت نفت بیش از سایر بخش‌ها از برجام منتفع شد و هرگونه تغییر در این رویه می‌تواند این صنعت را متضرر کند.

اسکناس آمریکایی در نیمه دوم‌ سال ٩٦ رکوردهای ٤‌هزار و ٥ هزارتومان را ثبت کرد

دلار سرکش شد

دلار ‌سال ٩٦ را با قیمت ٣‌هزار و ٧٠٠ تومان شروع کرد و در ادامه تا مرداد ماه تقریبا ثبات نسبی قیمت را حفظ کرد. بهای دلار در پایان مرداد ٩٦ به ٣‌هزار و ٨٣٠ تومان رسید. به عبارتی اسکناس آمریکایی در طول ٥ ماه نخست ‌سال ٩٦ تنها نوسان ١٠٠ تومانی قیمت را تجربه کرد اما دلار از شهریور کم‌کم شیب صعودی را در پیش گرفت. دلار در نیمه مهرماه بود که برای نخستین‌بار وارد کامال ٤‌هزار تومانی قیمت شد. دلار در بهمن‌ماه به ٤‌هزار و ٥٠٠ تومان رسید و در ادامه حتی به کانال ٥‌هزار تومان وارد شد اما با ورود نیروی انتظامی به بازار، ارز آمریکایی به صورت موقت در بازار ایران به ٤‌هزار و ٤٠٠ تومان رسید اما در روزهای پایانی‌ سال دوباره روند صعودی گرفت و به بالاتر از ٤‌هزار و ٨٠٠ تومان رسید. بازار‌ سال ٩٦ درحالی بسته شد که فعالان بازار هیچ پیش‌بینی دقیقی درباره سرنوشت دلار در‌ سال ٩٧ ندارند و آن را مشروط به تصمیم‌گیری ترامپ درباره برجام می‌دانند.

شاخص کل بازار سرمایه در‌ سال ٩٦ تا آستانه کانال ١٠٠‌هزار واحدی پیش رفت

دلار سد رکوردشکنی بورس

بازار سرمایه‌ سال ٩٥ را در شاخص ٧٧‌هزار و ٢٣٠ واحد به پایان رساند. اما در سال ٩٦ شرایط در این بازار در جهت رشد شاخص پیش رفت. البته در نیمه نخست ‌سال نوسانات شاخص بسیار محدود بود اما در نیمه دوم‌ سال شاخص وارد مدار رشد شد. شاخص کل بورس که شهریور تا مرز ٨٦‌هزار واحد پیش رفته بود توانست در دی‌ماه با عبور از ٩٨‌هزار واحد به کانال ٩٩‌هزار واحدی نزدیک شود و پیش‌بینی‌ها را بر آن قرار دهد که بازار سرمایه تا پایان ‌سال ٩٦ کانال ١٠٠‌هزار واحدی را تجربه خواهد کرد. اما درنهایت این اتفاق رخ نداد و بورس در ماه پایانی‌ سال با ریزش شاخص‌ها مواجه شد. در آخرین هفته اسفند ٩٦ شاخص کل بورس به کانال ٩٥‌هزار واحد ریزش کرد. کارشناسان بازار سرمایه علت عمده این موضوع را نوسانات قیمت دلار می‌دانند که در روزهای پایانی ٩٦ دوباره کانال ٤‌هزار و ٨٠٠ تومان را رد کرد و سرمایه‌های سرگردان را به سمت بازارهای واسطه‌ای کشاند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج