۶۹۲۷۱۱
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

عیار مقبولیت پوتین چقدر است؟

روزنامه اعتماد نوشت: روس‌ها روز گذشته به پاي صندوق‌هاي راي رفتند تا براي هفتمين دور از زمان فروپاشي شوروي، رييس‌جمهور خود را انتخاب كنند. به دليل وسعت سرزميني كه روسيه دارد مدت زمان انتخابات در مجموع ٢٢ ساعت به طول مي‌انجامد، زيرا در اين كشور ١١ منطقه زماني مختلف وجود دارد و اولين صندوق در منطقه دور افتاده كامچاتكا در غرب كالينگراد باز شد.

روزنامه اعتماد نوشت: روس‌ها روز گذشته به پاي صندوق‌هاي راي رفتند تا براي هفتمين دور از زمان فروپاشي شوروي، رييس‌جمهور خود را انتخاب كنند. به دليل وسعت سرزميني كه روسيه دارد مدت زمان انتخابات در مجموع ٢٢ ساعت به طول مي‌انجامد، زيرا در اين كشور ١١ منطقه زماني مختلف وجود دارد و اولين صندوق در منطقه دور افتاده كامچاتكا در غرب كالينگراد باز شد.

اين صندوق در ساعت ٨ صبح يكشنبه به وقت محلي و ساعت ٨ شب‌شنبه به وقت گرينويچ گشوده شد. يك ساعت پس از آن ايستگاه‌هاي راي‌گيري يك به يك باز شدند و با فاصله ٩ ساعت از گشوده شدن اولين صندوق، حوزه انتخاباتي در مسكو پايتخت روسيه كار خود را آغاز و تا ساعت هشت شب به وقت محلي ادامه پيدا كرد.

در اين انتخابات ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري فعلي روسيه به عنوان يك فرد مستقل وارد اين انتخابات شده است. پاول گرودينين نامزدي حزب كمونيست، گئورگي ياولينسكي نامزدي ليبرال، ولاديمير ژرينوفسكي نامزدي حزب ليبرال دموكرات، سرگئي بابورين نامزدي حزب اتحاد ملت از جمله اصلي‌ترين نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري روسيه محسوب مي‌شوند. طبق گزارش راشا تودي راي‌دهندگان در دشوار‌ترين مناطق حتي در فضا نيز راي دادند. بيش از ١٧٠ هزار روس در مناطق دور افتاده شرق دور از جمله سيبري و قفقاز شمالي حضور دارند كه راي دادند. براي افراد حاضر در قطب هفت ايستگاه قطار براي راي‌گيري در نظر گرفته شده بود.

براي كساني كه در دريا حضور داشتند در ٢١٨ كشتي از جمله قايق‌هاي ماهيگيري و كشتي‌هاي حمل‌و نقل و كشتي‌هاي اكتشافي اين ايستگاه‌ها در نظر گرفته شد. يك فضانورد روسي در ايستگاه فضايي بين‌المللي در انتخابات شركت كرد و در يك تماس ويديويي با كميسيون مركزي انتخابات راي خود را اعلام كرد. گفته مي‌شود كه بيش از ٨هزار كارمند مركز فضايي قزاقستان نيز راي دادند. طبق برآوردها نتايج اوليه انتخابات ساعت ٩ شب به وقت مسكو اعلام خواهد شد كه تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز نتيجه آن مشخص نشده است.

به‌طور كلي ٩٧هزار ايستگاه راي‌گيري كه ٤٠٠ ايستگاه در خارج از كشور است ميزباني انتخابات را بر عهده داشت. بيش از ١٠٨ ميليون شهروند روسيه و دو ميليون نفر از اتباع روس در خارج از كشور در اين انتخابات واجد شرايط شركت در انتخابات هستند. البته به نظر مي‌رسد كه راي‌گيري براي اتباع روسي در خاك اوكراين صورت نمي‌گيرد. همچنين كميسيون انتخابات روسيه روز يكشنبه اعلام كرد كه براي ساعت‌ها سيستم‌هاي اين مركز تحت حملات سايبري قرار گرفت و برخي از اين سيستم‌ها را با اختلال مواجه كرد. نتايج نهايي انتخابات روز دوشنبه اعلام خواهد شد و تعيين مي‌كند كه چه كسي مي‌تواند به عنوان رييس‌جمهور روسيه براي شش سال آينده باشد.

چالش راي‌گيري در اوكراين

گزارش‌ها حاكي از آن است كه اوكراين اجازه راي‌گيري اتباع روس در اين كشور را صادر نكرده است. طبق آمارها ٧٢هزار شهروند روسيه در خاك اوكران حضور دارند كه نمي‌توانند در انتخابات شركت كنند. مسكو اين موضوع را دخالت در امور داخلي خود دانسته و محكوم كرده است. دو روز پيش از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري روسيه، وزارت كشور اوكراين اعلام كرد كه پليس و گارد ملي از شهروندان روسيه كه در اين كشور زندگي مي‌كنند براي راي‌گيري جلوگيري مي‌كند. وي تاكيد كرد كه تنها كساني كه پاسپورت ديپلماتيك دارند مي‌توانند در ساختمان‌هاي مجاز راي خود را به صندوق بيندازند.

اوكراين به دليل اختلافات با روسيه بر سر جدايي كريمه از اين كشور انتخابات روسيه را در منطقه كريمه و خاك خود به رسميت نمي‌شناسد و كريمه را منطقه اشغال شده مي‌داند. وزارت امورخارجه روسيه تصميم اوكراين را محكوم كرده و گفته است كه اين نوع اقدامات دخالت مستقيم در مسائل داخلي روسيه است و اينچنين اقدامات در پايين‌ترين سطح تاريخ روابط دو كشور نيز صورت نگرفته است. به گفته كميسيون انتخابات روسيه ٧٢هزار شهروند روسي در اوكراين واجد شرايط راي دادن در انتخابات رياست‌جمهوري هستند كه به غير از افرادي كه ماموريت ديپلماتيك دارند از اين انتخابات محروم شدند.

برنده مشخص انتخابات

هرچند ديگر روسيه از دوران شوروي سابق كه مردم بايد به يك نفر راي مي‌دادند و او با ٩٩ درصد آرا رييس‌جمهور شوروي مي‌شد سال‌ها گذشته است اما اكنون نيز هرچند گزينه‌هاي متعددي براي انتخاب دارند اما نتيجه آن تا حد زيادي پيش از اعلام رسمي نتايج مشخص است. نبايد فراموش كرد كه پوتين محبوب است و او نامزد از پيش برنده اين انتخابات محسوب مي‌شود. اما هرچند نتيجه تا حد زيادي مشخص است و به احتمال زياد طبق نظرسنجي‌هايي كه پيش از برگزاري انتخابات منتشر شد ولاديمير پوتين مي‌تواند با بيش از ٧٠ درصد آرا پيروز انتخابات شود تنها نقطه‌اي كه مي‌تواند نشان‌دهنده تضعيف جايگاه پوتين باشد ميزان راي‌دهندگان است كه تا زمان انتشار نهايي ميزان مشاركت نمي‌توان در اين خصوص نظر ويژه‌اي داد. اما به نوشته نيويورك تايمز اين نه نتيجه نهايي بلكه ميزان مشاركت مردمي در انتخابات است كه مي‌تواند عيار قدرت پوتين را مشخص كند. ولاديمير پوتين كمپين‌هاي شاد و متفاوتي را به اجرا درآورد و خود شخصا در مناطق مختلف روسيه حضور پيدا كرد تا مردم را به پاي صندوق‌هاي راي بكشاند. به گزارش نيويورك‌تايمز تعداد زيادي از راي‌دهندگاني كه در پاي صندوق‌هاي راي حضور داشتند پوتين را يك سياستمدار و يك مرد جذاب مي‌دانند.

ولاديمير پوتين ٦٥ ساله از زماني كه در سال ٢٠٠٠ كه براي اولين‌بار به عنوان رييس‌جمهور معرفي شد تبديل به قدرتمند‌ترين مرد روسيه بوده است و تنها يك دور به عنوان نخست وزير فعاليت كرد و مدودف به عنوان رييس‌جمهور بود اما اداره اصلي كشور بر عهده پوتين بود و محدوديت زماني را به شكلي ديگر دور زد. انتخاب مجدد پوتين او را براي ٦ سال ديگر در مسند قدرت قرار مي‌دهد.

او اكنون مي‌تواند در سطح استالين به عنوان طولاني‌ترين رهبر قرار گيرد. اما طبق قانون اساسي او پس از اين دوره نمي‌تواند در مسند رياست‌جمهوري قرار گيرد. بسياري معتقدند در دور جديد مي‌توان انتظار يك چالش براي جانشيني پوتين باشد و در بين شركت‌كنندگان كنوني در انتخابات برخي در حال ارزيابي شرايط براي جايگزيني پوتين هستند. حالا مي‌توان انتظار داشت ولاديمير پوتين براي ٦ سال ديگر رييس‌جمهور روسيه باشد و به گفته خود او برنامه جديدي براي آينده دارد و بايد نشست و ديد ولاديمير پوتين چه سورپرايزي براي آينده خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر چقدر هست از روحانی بیشتره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج