۶۹۴۷۴۵
۱۴ نظر
۵۰۰۴
۱۴ نظر
۵۰۰۴
پ

ابتکار: در مورد حجاب، برخورد قهری جواب نمی‌دهد

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده معتقد است وقتی دولت‌ها به آزادی بیان، سیاست ورزی آزادانه، رعایت آزادی‌های تصریح شده در قانون اساسی اعتقاد دارند. به‌تبع آن فضا برای طرح مسائل باز می‌شود.

بخشی از گفت وگوی رویداد ۲۴ با خانم معصومه ابتکار:

بسیاری معتقدند که اعتراض به حجاب اجباری فقط برای برداشتن روسری نیست بلکه همه حق‌وحقوق نادیده گرفته‌شده زنان در سال‌های گذشته است که به‌صورت اعتراض دختران انقلاب سر باز کرده! شما نیز چنین فکر می‌کنید؟

دهه هفتادی‌ها دوره انقلاب را ندیده‌اند، تجربه زیستی از انقلاب و سال‌های جنگ ندارند. به همین دلیل نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که آنها هم به ارزش‌های ابتدای سال‌های انقلاب فکر کنند و بدون چالش بخواهند همان خط‌مشی را پیاده کنند. به‌هرحال آنها متعلق به یک دوران دیگر و یک نسل دیگر هستند. فکر نمی‌کنم هیچ نسلی بخواهد بحث استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به مفهوم متعالی، را زیر سؤال ببرد. اینکه بگوید نه ما آزادی یا استقلال نمی‌خواهیم یا با مفهوم آن به این شکل مشکل داریم. این مطالبات عمدتا به دلیل نوع برخورد در شیوه و روش‌ها بود است. بسیاری مواقع ما با دختران جوانمان برخوردهای نامناسب داشتیم. برای ما روح و جان جوانان و فرزندانمان بسیار مهم‌تر از ظواهر هست. اصلا ظاهرشان انعکاسی از روح، جان، فکر، اندیشه و جایگاهشان است. نمی‌توان به این مسائل بی‌توجه بود و فقط روی لباس و پوشش متمرکز شویم.

مسئله همین است که حقوق زنان رعایت نمی‌شود و از طرفی توقع و انتظارات وجود دارد!

در جامعه‌ نمی‌توان دختر در فضای عمومی خیابان‌ها به خاطر رفتار زشت متلک یا رفتارهایی که خارج از چارچوب‌ برخی آقایان انجام می‌دهند، احساس امنیت نکند و هیچ‌کس به این اعتراض رسمی نکند. سپس از سویی فقط به پوشش خانم‌ها ایراد گرفت. حجاب یک نظام جامع است و مهم‌ترین مطلب از نگاه شروع می‌شود. اتفاقا اسلام نیز اول حجاب را از مردان شروع می‌کند و می‌گوید مردان نگاهشان را بیفکنند. زیرا نگاه یعنی چشم‌چرانی کردن. از سویی نگاه بد یک نوع خشونت علیه زنان محسوب می‌شود. زنان مداوم در معرض نگاه‌، الفاظ و رفتارهای بد هستند. برای همین احساس می‌کند با او یک رفتار خشن می‌شود و انسانیت و شرافتش زیر سؤال می‌رود. به‌نوعی می‌خواهم بگویم حجاب یک چارچوب رفتاری برای زن و مرد است که هر دو باید به آن عمل کنند. چون قرآن کریم بعد از تذکر به مردان به زنان نیز می‌فرماید که شما نیز چشمانتان را بیفکنید و سپس می‌گوید برای اینکه اذیت نشوید و جایگاه و شخصیت واقعی خودتان معرفی شود پوششی در چارچوب رعایت کنید. به‌نوعی قرآن کریم کمپین «می تو» را پیش‌بینی می‌کرد.

اما اکنون بیشتر از آنکه شاهد گفت‎وگو باشیم، شاهد برخوردهای قهری هستیم. یعنی اساسا فرصتی به زنان برای بیان نظراتشان داده نشده است.

برخوردهای قهری در گذشته هم وجود داشت ولی آیا موفق و نتیجه‌بخش بوده؟ سال ۸۲ گشت ارشاد بسیار سخت گرفت و برخوردهایی شدید و زننده‌ای انجام شد. در آن سال من عضو کمیته محیط‌زیست شورای شهر بودم ولی به‌عنوان نماینده مردم تهران درباره این موضوع سخنرانی کردم که آیا واقعا فکر کرده‌ایم که تاثیر این برخوردهای قهری با دخترانمان چه خواهد بود؟ آیا اثر ایجاد رعب و نگرانی و ترس می‌تواند ما را به جامعه آرمانی برساند؟ آیا تاثیر آن را در پیشبرد اهداف یک جامعه متعالی با موازین دینی که همه به آن اعتقادداریم خواهیم دید؟ همین سؤال‌ها را دوباره سال ۸۹ در شورای شهر تکرار کردم. چون اعتقاد داریم باید مسائل بازگو شود.

ما نباید تصور کنیم چون مقررات در کشور داریم همه آن را به خاطر مقررات رعایت کنند. برای برخی از مسائل فرهنگی و اعتقادی باید راه‌حل گفت‌وگو تبیین شود. در اصل دین نیز لا اکراه فی الدین داریم و هیچ‌گاه زور و اجبار وجود ندارد. در اصل دین اگر حجاب شریعت است باید با گفت‌وگو راه آن باز شود که بالاخره نتیجه‌ای به دست آید که باید چه‌کاری انجام دهند. یعنی جامعه نمی‌تواند چیزی را بدون اراده، خواست و استقبال و انتخاب جامعه تحمیل کند. طبیعی است که در جامعه امروز باید پیرامون این مسئله صحبت شود و حتی صاحب‌نظران دین درباره آن نظر دهند و دیدگاه خود را بگویند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از محیط زیست اومدیم به حفظ حجاب؟؟؟

    • بدون نام

      چرا ایشون در هرمورد نظر میدن وکارشناسی میکنند؟؟؟
      نخود هر آش

    • م خسروی

      باز این حرف زد..باباتو برو بچه هاتو جمع کن..با چکهای برگشتیشونو فساد اخلاقی..بعد بیا درمورد جامعه نظر بده

    • امیر خان

      درود به شرفت خانم ابتکار حرف حق رو زدی .

    • بدون نام

      خانم دهه هفتادی وبقیه سنین همراه باخانواده چه ازلحاظ اجتماعی وچه اقتصادی دریابید ولی همش حرف میزنید

    • بدون نام

      حجاب اجباری هیچ جای دنیانیست وتودینم اجبارنیست ولی ابتکاراگه به فکرایران وایرانی بودی اب خوزستان وبه اصفهان نمیکشیدی وشهرهای دیگرواستانهای دیگرکه معلوم شدمسول اصلی معاونت بودکه جاسوس امریکاوانگلیس واسراییل بودنفوذی وگرنه اوضع هم وطنان خوزستان اینقدربدنبودویاسیستان بلوچستان زاهدان وهیلمن وهامون همین مشکل دارچون افغانستان کوچک وضعیف عقب مونده زورنمیگفت بهتون ومردمش وراه نمیدادین۱۶ملیون خرج شغل وبودجش ازکجامیاریدباسالی۱ملیون سازمان ملل میده وهزینه هرافغانیبالای۵۰ملیون بدون شغلش وباشغل۴برابرمیش وشوهرت بنزین الوده واردمیکردوپسرت چکهای برگشتر دارتوامریکازندگی میکنه وتنهاراه حل برای الودگی فقط میگیددلاکنیدبادبیاد....‌؟!

    • بدون نام

      حجاب حکم قطعی الهی است. حالیت میشه؟؟؟

    • بدون نام

      مادیگه شدیم دیوارحرف ماراقبول کنن خوبه

    • بدون نام

      خانم ابتکاراگه نظرات راه کارت معثربودبچه های خودت به این روز نمی افتادندتواگه بیل زنی باغچه خودتو بیل بزن

    • بدون نام

      حجاب واجب شرعی است وقانونی

      لطفا خانم محترم اظهار نظر نفرمایید

    • بدون نام

      خوب برخورد قهری نکنیم،چه کنیم
      طرف نمی‌خواهد حجاب به این شکل داشته باشه،
      احتمالأ اگر با صحبت مشکل حل میشد،تا حالا شده بود
      ابتکار خاصی مد نظر ایشان هست؟! که مشکل حل بشه؟

    • واقعیت

      چندعقده ای دراین برترینهاریختن ونظرمیدن ایناهم نشرمیدن ملت ۸۰میلیون نفراست نه چندصدنفر

    • بدون نام

      با دو پهلو حرف زدن فقط میخاهین رای بیارین ...

    • بدون نام

      تو اگه ادم درستی بودی محیط زیست وضعش این نبود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج