جاباما
۶۹۴۷۹۶
۲ نظر
۵۰۶۷
۲ نظر
۵۰۶۷
پ

سیلویو برلوسکونی، گرگ پیر ایتالیا

پرونده ای برای سیلویو برلوسکونی، دون ژوان ایتالیا که یک بار دیگر می خواهد بر اسب قدرت سوار شود و بر تخت نخست وزیری این کشور بنشیند.

روزنامه هفت صبح: سیلویو برلوسکونی گرگ پیر ایتالیاست. سال هاست با حاشیه های ریز و درشت دست و پنجه نرم می کند اما باز هم نمی تواند از خیال تصاحب قدرت دست بکشد. برای برلوسکونی زندگی یعنی سیاست و در این راه به هر کاری تن می دهد. او البته زندگی پر حاشیه ای نیز داشته و بخش عمده ای از ذهنش معطوف پری رویانی است که برایش مشکلاتی نیز به بار آورده است.

ایتالیای معاصر بیش از هر نامی، اسم و رسم سیلویو برلوسکونی را بر پیشانی خود دارد؛ چرا که او غولی تمام عیار در عرصه سیاست، فرهنگ و ورزش این کشور بوده است. از کسب عنوان نخست وزیری بگیرید تا تاسیس شبکه های تلویزیونی و رسانه ای مختلف و البته زمامداری تیم آ ث میلان ایتالیا.

سیلویو برلوسکونی، گرگ پیر ایتالیا

اگرچه او به دلیل یکی از پرونده هایش تا سال 2019 نمی تواند مسندی سیاسی را بر عهده بگیرد، اما این مسئله مانع نشد که در انتخابات اخیر ایتالیا شرکت نکند. او یک بار دیگر به میدان بازگشته است و این بار با مواضعی تندتر. سیلویو یک بار دیگر می خواهد به مرد شماره یک و قدرتمند کشور چکمه تبدیل شود و در این راه چیزی جلودار او نیست. سیلیو برلوسکونی همان برلوسکونی قدیمی است با رویاهای بزرگ، سیاست های عجیب و غریب و احتمالا دلی بیش از حد جوان که ممکن است هر لحظه دوباره کار دستش بدهد و برایش دردسرساز شود!

سیلویو برلوسکونی 29 سپتامبر سال 1936 در خانواده ای از طبقه متوسط در شهر میلان به دنیا آمد. او در سال 1974 میلادی کانال تلویزیونی محلی «تله میلانو» را بنیان گذاشت و چهار سال بعد، «کانال 5» را به صورت سراسری در ایتالیا راه اندازی کرد. برلوسکونی در سال 1985 اولین شبکه خصوصی رایگان فرانسه را با عنوان شبکه پنج تاسیس کرد و در سال 1990 حوزه نفوذ خود را از مرزهای ایتالیا و فرانسه به اسپانیا نیز کشاتند و تله سینکو یا همان شبکه 5 را در این کشور اروپایی همسایه تاسیس کرد.

مالک بزرگ ترین شرکت تبلیغاتی ایتالیا است. او صاحب شرکت رسانه ای «مدیاست» هم هست. مدیاست که در سال های دهه 1970 توسط سیلویو برلوسکونی تاسیس شد به طور مشترک و در رابطه ای تنگاتنگ با رادیو و تلویزیون دولتی ایتالیا بر عرصه رسانه ای این کشور احاطه کامل دارد. برلوسکونی زمانی که نخست وزیر ایتالیا بود شخصا بسیاری از مدیران و مقامات ارشد رادیو و تلویزیون دولتی را منصوب می کرد.

شرکت «مدیاست» صاحب چهار کانال تلویزیونی است و حدود 41 درصد از بازار تلویزیون ایتالیا را در دست خود دارد. سهم رادیو و تلویزیون دولتی ایتالیا در این بازار حدود 27 درصد است. سیلویو برلوسکونی علاوه بر این در مالکیت یک شبکه تلویزیونی پولی، دو شبکه تلویزیونی در اسپانیا و چندین شرکت تولیدات تلویزیونی و تبلیغات تجاری سهیم است. او در شرکت «اندمول» که برای بیش از 20 کشور جهان محصولات صوتی و تصویری تولید می کند نیز شریک است.

سیلویو برلوسکونی، گرگ پیر ایتالیا

برلوسکونی در دوران نخست وزیری خود همچنین قانونی که او را مجبور به دادن فرکانس های کانال تلویزیونی «رته ۴» خود به کانال جدید «اروپا ۷» می کرد، تغییر داد. او در سال ۱۹۷۶ «ایل ژورنال» را خرید و در ادامه این راه به عنوان یک صاحب شرکت رسانه ای در سال ۱۹۹۰ ریاست گروه موندادوری را به دست آورد. این گروه در آن زمان ناشر روزنامه های معتبری همچون لارپوبلیکا و هفته نامه های ال اکسپرسو، اپوکا و پانوراما بود.

دختر برلوسکونی نیز رئیس غیر اجرایی گروه انتشاراتی موندادوری است که ناشر کتاب و بیش از ۵۰ عنوان مجله است. روزنامه دست راستی «جورناله» نیز متعلق به خانواده برلوسکونی است. او همچنین مالک سابق باشگاه آ ث میلان ایتالیاست. او یکی از مردان نام آشنای سیاست ایتالیا است که چندین بار به نخست وزیری این کشور رسیده است.

برلوسکونی راستگرا با در اختیار داشتن رسانه ها به میلیاردری با قدرت فراوان تبدیل شد. او توانسته است در عرصه سیاسی به توفیقات عظیمی دست یابد که از جمله آنها، سه بار انتخاب به عنوان نخست وزیر ایتالیا طی سال های آوریل ۱۹۹۴ تا ژانویه ۱۹۹۵، ژوئن ۲۰۰۱ تا مه ۲۰۰۶ و و از مه ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۱ بوده است. بر اساس فهرستی که مجله مشهور فوربس از ثروتمندترین مردان جهان منتشر می کند، سیلویو برلوسکونی در مارس ۲۰۱۷ با سرمایه هفت میلیارد دلاری پنجمین ثروتمند ایتالیا بوده است. این ثروت البته همه ناشی از تلاش خود پیرمرد در سال های جوانی است. برلوسکونی آنطور که برخی فکر می کنند یک بچه پولدار نبوده است.

زمانی که برلوسکونی در دانشگاه میلان تحصیل می کرد، به همراه دو نفر از دوستانش یک گروه موسیقی داشت که روی کشتی های مسافربری برنامه اجرا می کردند. پدرش ابوئیجی برلوسکونی کارمند بانک بود و مادرش خانه دار. اولین جرقه پولدار شدن سیلویو در دهه ۱۹۶۰ زده شد، زمانی که بازار ساخت و ساز در ایتالیا سکه بود و برلوسکونی جوان توانست با مشارکت در ساخت یک مجتمع مسکونی با چهار هزار واحد حسابی سود کند و پول زیادی به جیب بزند.

برلوسکونی سیاستمدار ثروتمند ایتالیا همیشه به تخلف و زد و بند برای فرار از تخلفاتش مشهور بوده است. او اما یک بار بد جوری در مخمصه افتاد و همان اتفاق باعث شد به صورت موقت مجبور به کنار رفتن از صحنه سیاسی ایتالیا شود. داستان اینگونه است که دادگاه عالی ایتالیا محکومیت حبس برلوسکونی به جرم فرار مالیاتی را تایید کرد. با تایید این تخلف گمانه زنی ها در مورد میزان محکومیت برلوسکونی آغاز شد. برخی می گویند میلیاردر ایتالیایی دست کم برای پنج سال از داشتن پست های دولتی محروم خواهد بود.

حتی در آن زمان سنای ایتالیا نیز بر اخراج او از پارلمان به خاطر همان محکومیت تاکید کرد و در نهایت هم این اتفاق افتاد. حتی تهدید برلوسکونی مبنی بر این که اگر پارلمان او را به دلیل تقلب مالیاتی اخراج کند در کار دولت ائتلافی اخلال خواهد کرد هم راه به جایی نبرد و در نهایت سیلویو اخراج شد. واکنش او به اخراجش نیز در نوع خود جالب بود. سیلویو برلوسکونی در واکنش به اخراجش از پارلمان ایتالیا گفت: «روز بسیار سختی است و باید گفت امروز روز عزای عمومی است.»

او با حضور در جمع هوادارانش که برای حمایت از او در مقابل پارلمان ایتالیا تجمع کرده بودند، ضمن تشکر از آنها گفت: «امروز در چشمان شما نگاه می کنم و می بینم که نه تنها من بلکه شما هم غمگین هستید.» با این حال سن بالای او در ادامه راه به دادش رسید و برلوسکونی به خاطر این که در آن زمان ۷۴ سال سن داشت به جای چهار سال حبس تنها به یک سال حبس خانگی محکوم شد. البته او توانست از همان یک سال هم فرار کند. وکیل نخست وزیر سابق ایتالیا اعلام کرد این مرد پول دار که چندین شبکه تلویزیونی و رسانه های مختلف دیگر را در اختیار دارد، بر اساس مواد قانونی ایتالیا توافق کرده که به جای یک سال حبس خانگی به انجام کارهای عمومی مثل جمع کردن آشغال ها، رنگ کردن دیوارهای محله ها و کوتاه کردن چمن ها بپردازد.

البته کارشناسان معتقد بودند همین تصمیم برلوسکونی هم هدف دیگری را دنبال می کرد. او نمی خواست از دید رسانه ها پنهان باشد. برای کسی که در تمام سال های گذشته سوژه ای همیشه جنجالی برای رسانه های ایتالیا و حتی دنیا بود، سخت بود که با یک سال ماندن در خانه فراموش شود. احتمالا او هم معتقد است بدنامی بهتر از بی نامی است و به همین دلیل تصمیم گرفت به جای ماندن در خانه به دل خیابان ها بزند و آشغال جمع کند!

البته در آن زمان وکیل برلوسکونی گفته بود حتی به خاطر رفتار خوب موکلش در انجام خدمات عمومی ممکن است او بتواند مجازات را به ۹ ماه کاهش دهد. به هر حال برلوسکونی این مرحله را نیز پشت سر گذاشت و توانست یکی دیگر از جنجال های زندگی اش را پشت سر بگذارد. جالب است که او بلافاصله پس از این ماجرا به دنیای سیاست بازگشته تا نشان دهد قصد ندارد پا پس بکشد. به هر حال نخست وزیر جنجالی ایتالیا نشان داده از پس جنجال های بدتر از این هم بر آمده است، دیگر تقلب مالیاتی که برای او مسئله ای پیش پا افتاده است.

ظاهرا این روزها در اروپا یکی از مهم ترین سیاست های همه احزاب و گروه های افراطی حمله به مهاجران است. سیلویو برلوسکونی هم از قافله عقب نماند و پیش از انتخابات به مهاجران و پناهجویان حمله کرد. او گفت اگر ائتلاف تحت رهبری اش در انتخابات ماه مارس ایتالیا پیروز شود ۶۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی را از کشور اخراج می کند.

سیلویو برلوسکونی، گرگ پیر ایتالیا

این سخنان در حالی مطرح شد که یکی از اعضای حزب افراطی لیگ شمال کهت یکی از متحدان برلوسکونی در انتخابات اخیر بود، با تیراندازی به سوی مهاجران سیاه پوست شش نفر از آنها را مجروح و روانه بیمارستان کرد. رکورددار مقام نخست وزیری ایتالیا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت بحران مهاجرت به مثابه «بمبی در جامعه است که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد.»

برلوسکونی گفت بیشتر از 600 هزار مهاجر غیرقانونی در این کشور وجود دارد که حق ماندن در خاک ایتالیا را ندارند پس نباید در ایتالیا بمانند. وی گفت: «ما باید شرایط فعلی و بحران را تغییر دهیم.» برلوسکونی همچنین اعلام کرد: «اگر به قدرت برسیم اولویت مهم خود را بر حفظ امنیت می گذاریم. از نیروهای پلیس بیشتری استفاده می کنیم و سربازان بیشتری را در مرزهای دریایی و زمینی ایتالیا به کار می گماریم. امروز ایتالیا قدرت خود در اروپا را از دست داده است. قدرت دوباره را پس از پیروزی در اتحادیه به ایتالیا باز می گردانیم.»

ایتالیا یکی از مهم ترین دروازه های ورودی مهاجرانی است که به صورت غیرقانونی از لیبی و از طریق دریای مدیترانه قصد سفر به اروپا را دارند. تنها در سال گذشته میلادی 119 هزار مهاجر به صورت غیرقانونی از طریق مدیترانه وارد خاک ایتالیا شده اند.

سیلیو برلوسکونی پر حاشیه ترین شخصیت سیاسی در ایتالیای سال های اخیر به شمار می رود؛ مردی که گویی قرار نیست تمام شود و پس از هر ناکامی دوباره تجدید قوا می کند و به صحنه سیاست ایتالیا باز می گردد. برلوسکونی چند سال اخیر را در دادگاه های مختلف برای اتهاماتی چون تقلب در حسابرسی، شهادت دروغ در دادگاه، رشوه، فساد مالی و داشتن رابطه جنسی با افراد زیر سن قانونی گذراند و با محکومیت هایی همچون کار اجتماعی و حضور در خانه سالمندان و رفتگری مواجه شد.

در حالی که برلوسکونی طبق حکم دادگاه تا سال 2019 از حضور در مسئولیت های دولتی محروم است، کمتر کسی فکر می کرد او و حزبش بار دیگر به صحنه اول قدرت در ایتالیا بازگردند. «فورزا ایتالیا»ی برلوسکونی با کسب حدود 14 درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفته اما از آن مهم تر ائتلاف تحت رهبری او با همراهی احزاب دست راستی رادیکالی چون «لیگ شمال» و «برادران ایتالیا» است که بیشترین سهم را در پارلمان آینده ایتالیا به دست آورده اند.

برای مردم جهان این شگفتی وجود دارد که چطور ایتالیایی ها بعد از تمام آن پرونده ها و رسوایی های برلوسکونی بار دیگر به او روی آورده اند؟ آیا واقعا ایتالیایی ها به او رجعت کرده اند؟ در این شکی نیست که ائتلاف دست راستی او حالا بزرگ ترین ائتلاف در پارلمان ایتالیا خواهد بود و حتی شاید موفق به تشکیل دولت هم بشود. سیلویو برلوسکونی و حزبش هر چند در جایگاهت چهارم قرار گرفتند اما با توجه به شرایط خاص انتخابات در ایتالیا امیدوارند نقش پررنگی در دولت آینده داشته باشند.

باید اعتراف کرد که برلوسکونی با استفاده از هوش خود و تشخیص درست فضای جامعه و ائتلاف سازی هایش با وجود این که در جایگاه چهارم قرار گرفته در دولت آینده نقش جدی خواهد داشت. مردم در ایتالیا نگاه خاص و البته بدبینانه ای به ساختار قدرت و سیاست دارند و این موضوع باعث می شود دولت های حاکم عموما کار دشواری در انتخابات های بعدی داشته باشند چرا که بخش اعظم مردم ترجیح می دهند از حرف های جدید و مخالف وضعیت حاکم سخن گفته شود.

تردیدی وجود ندارد که برلوسکونی یکی از منفورترین افراد در جامعه ایتالیا به ویژه در میان طبقات تحصیل کرده و نخبه به شمار می رود اما در عین حال باور قوی در میان جامعه ایتالیا وجود دارد که به وضعیت کنونی «نه» بگویند.

سیلویو برلوسکونی، گرگ پیر ایتالیا

این روزها پس از انتخابات، سیلویو به اندازه دوران کمپین اش خوشحال نیست چرا که او برخلاف نظرسنجی ها که او و حزبش را در جای سوم نشان می داد، در رتبه چهارم قرار گرفته است. برلوسکونی هر چند خود را برای رهبری یک دولت ائتلافی دست راستی آماده کرده بود اما نتایج آرا می تواند سرنوشت دیگری را رقم بزند. هر چند رهبری برلوسکونی به دلیل حکم محرومیت دادگاه، از پشت پرده بود و سیاستمدار ۸۱ ساله ایتالیایی دست کم تا سال ۲۰۱۹ باید پشت خط بماند اما حالا تردیدها در خصوص پایبندی «حزب لیگ» به توافقات با برلوسکونی پیش از انتخابات، جدی تر شده است؛ به ویژه با در نظر گرفتن این نکته برلوسکونی، آنتونیو تایانی (رئیس کنونی پارلمان اروپا) را به عنوان گزینه خود برای نخست وزیری معرفی کرده بود؛ فردی که برخلاف نظر «حزب لیگ» باور عمیقی به اتحادیه اروپا دارد.

حالا حتی احتمال دارد «لیگ» یا «جنبش ۵ ستاره» وارد ائتلاف شود. هر چند ۵ ستاره پیش از انتخابات بارها اعلام کرده با هیچ حزبی وارد ائتلاف نخواهد شد اما حالا شرایط با زمان تبلیغات انتخاباتی متفاوت است. برلوسکونی شخصیت عجیبی در سیاست ایتالیا به شمار می رود. بعید است از میزان منفور بودن او کاسته شده باشد، او همان آرای همیشگی اش را از طبقات اجتماعی خاص خودش به دست آورده اما پراکندگی آرا و همچنین کاسته شدن از آرای حزب دموکرات و سرازیر شدنش به سبد «جنبش ۵ ستاره» باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است.

مطابق اکثر نظرسنجی ها پیش از برگزاری انتخابات، حزب «ایتالیا به پیش» برلوسکونی بعد از «جنبش ۵ ستاره» و «حزب دموکرات» باید در جایگاه سوم قرار می گرفت. بر همین اساس احزاب دست راستی دیگری مانند «لیگ شمال» و «برادران ایتالیا» به ائتلاف با برلوسکونی می اندیشیدند. اما حالا دست راستی ها حتی از نظرسنجی ها هم بهتر نتیجه گرفته اند و لیگ با کسب حدود ۱۸ درصد بالاتر از برلوسکونی قرار گرفته است. حالا نمی توان چندان مطمئن بود که «لیگ شمالی» حاضر باشد زیر چتر برلوسکونی قرار گیرد و شاید انتظار داشته باشند «ایتالیا به پیش» برای این که در دولت آتی حضور داشته باشد، از گزینه «لیگ شمالی» حمایت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایتالیا جوان تحصیلکرده و بیکار نداره بیاد نخست وزیر شه؟ از این نظر مثل کشور خودمونه! خخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا سیاستمدارانشون تفکراتشون به روزه درسته سنش بالاست ولی مثل سیاسیون ما افکار عهد دقیانوسی نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج