۶۹۵۸۸۲
۸ نظر
۵۰۰۱
۸ نظر
۵۰۰۱
پ

خطر ارز ارزان و محدود برای اقتصاد ایران

رییس اسبق کانون صرافان معتقد است: دادن ارز ارزان و محدود برای اقتصاد سم و فساد آفرین است.

خبرآنلاین: رییس اسبق کانون صرافان معتقد است: دادن ارز ارزان و محدود برای اقتصاد سم و فساد آفرین است.

اصغر سمیعی با اشاره به سیاست ارائه ارز، اظهار داشت: در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ چندین‌بار اعلام شد که ارز محدود با بلیط و پاسپورت و... به مسافران داده خواهد شد.

وی افزود: اگر یادمان باشد، در ۲۱ شهریور سال ۱۳۹۶ یعنی درست ۶ ماه قبل اعلام شد که دادن ارز مسافرتی متوقف شد و همان زمان، بنده نیز از این اقدام استقبال کردم و گفتم که این اقدام، یعنی یک گام نزدیک شدن به ارز تک نرخی.

این کارشناس حوزه ارز عنوان کرد: با تاسف باید بگویم که اما بعد از ۶ ماه سر خانه اول باز برگشتیم و از هدف و شعار دولت که تک‌نرخی شدن ارز بود، دور می شویم.

سمیعی تصریح کرد: دادن ارز مسافرتی، یعنی دادن جایزه به کسانی که مسافرت به خارج از کشور را به مسافرت داخلی ترجیح دهند.

وی با بیان این که در حال حاضر به هر مسافر که عازم خارج از کشور باشد، تقریبا یک و نیم میلیون تومان رانت تعلق می‌گیرد، گفت: در حالی که مسافرت به مشهد، کیش، اصفهان و یا سایر نقاط کشور که باعث رونق گردشگری در داخل کشور و ایجاد شغل برای مردم کشور می‌شود، نه‌تنها جایزه ندارد، بلکه گاها با موانع و مشکلاتی هم همراه است.

رییس اسبق کانون صرافان افزود: ۶ ماه پیش در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین، اقدام قطع کردن ارز مسافرتی را مبارک دانستم و با تاسف، اقدام اخیر یعنی دوباره برقرار کردن آن را صحیح و منطقی نمی‌دانم.

سمیعی عنوان کرد: همیشه گفته‌ام دادن ارز ارزان و محدود برای اقتصاد سم و فساد آفرین است و دادن امتیاز به گروهی از جیب ملت است.

وی تصریح کرد: از چند هفته پیش و با تلاطماتی که در بازار ارز رخ داد و با جوسازی برخی از رسانه‌ها، دولت هم در یک عقب‌نشینی شروع به ارزان کردن دستوری ارز کرد که خوب معلوم است که نمی‌توانست ادامه پیدا کند.

این کارشناس حوزه ارز متذکر شد: نرخ ارز تابع وضعیت اقتصادی کشور است و براساس تفاضل نرخ تورم تعدیل می‌شود. این که بخواهید قیمت واقعی ارز را محاسبه کنید، در قدم اول باید قیمت پایه و زمان را تعیین کنید.

سمیعی با ذکر مثالی، تصریح کرد: اگر در فروردین سال ۱۳۵۷ قیمت دلار ۷۰ ریال بوده باشد و آن قیمت را صحیح و واقعی فرض کنیم و متوسط نرخ تورم در طول این ۴۰ سال را ۲۰ درصد در کشورمان و حدود ۳ درصد در کشورهای حوزه دلار در نظر بگیریم، قیمت دلار در فروردین ۱۳۹۷ باید حدود ۳۷۴۰ تومان باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما متوسط اختلاف نرخ تورم‌ها را ۱۷ درصد بگیریم، ولی اگر ما فقط یک درصد بیشتر اختلاف نرخ تورم را منظور کنیم، آن زمان ناگهان محاسبه ما عدد ۶۲۰۰ تومان را ارائه می‌کند.

این کارشناس حوزه ارز متذکر شد: ملاحظه می‌کنید که یک درصد اضافه تورم، چه بلایی بر سر پول ملی می‌آورد و البته برخی از اهالی اقتصاد هم اصولا در صحیح بودن نرخ پایه در سال ۱۳۵۷ تردید می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وحيد

      اي بابا تورم الان كه ١٨٪‏كه دلار ٧تومن راسته

    • بدون نام

      من که نفهمیدم چی شد

    • بدون نام

      آقای محترم وقتی قیمت هتل های داخلی سربه فلک می گذارد چطور انتظار دارید مردم سفر داخلی را به خارجی ترجیح دهند!

    • ترسو

      پس نرخ جديد دلار پس از تعطيلات به گفته ايشون حداقل ٦٢٠٠ تومان است ! مباركه ، و بنظرم همينطورم هست !
      پس به گروني افسار گسيخته و اختشاشات !!!!! سلام كنيد ......

    • رفیعی نسب

      سال57کجا تاالان وضع اقتصاد صدردرصد درهمهزمینهها تغیر کرده اتفاقا اکرارزان باشه ازنظرمن خوبه ولی شمابه خاطرمنافع خودتون میگید اینجوری بالابره جیب زنی همه چی ارزانیباید درخواب دید

    • بدون نام

      راست میگه ترو خدا دلار گران و نایاب ترش کنید که اقتصاد سالم کشور تهدید نشه! خخخخخ

    • هموطن

      نیاز به اینقدر تحلیل وتفحس نیست این معادله را یک شخص بیسواد هم دیگه جوابش میدونه عرضه هر چیز دو نرخی بغیراز رانت وفساد ودلالی چیز دیگری بدنبال ندارد اما ناگفته نماند دلار دو نرخی برای دولت خوب است چون دلارهای حاصل از فروش نفت یا صادرات در بازار آزاد فروخته ودلالان وابسته به بانک مرکزی در این بازی بیشترین نقش را دارند درهیچ کجای دنیا مانند ایران بازارسیاه به این صورت وجود ندارد از دلار.دارو.خودرو.....

    • علی دوست علیان

      وقتی یک هتل پنج ستاره در مشهد قیمت ها از شبی ۳۵۰به بالا باشه یک هفته اقامت با پرواز حدود ۵میلیون آب می خوره تازه فقط با صبحانه انتظار دارید خارج نریم نرخ ها رو درست کنید امکانات بدید ب مردم ما خارج نمیریم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج