تغییرمدل افزایش نرخ کرایههای تاکسی
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران از تغییر مدل تعیین نرخ افزایش کرایه های تاکسی خبر داد.
خبرگزاری مهر: مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران از تغییر مدل تعیین نرخ افزایش کرایه های تاکسی خبر داد.
علیرضا قنادان درپاسخ به این پرسش که به طور میانگین نرخ کرایه های تاکسی در سال۹۷ چه میزان افزایش داشته است گفت: در سال های گذشته افزایش نرخ کرایه های تاکسی بر اساس شیوه های سنتی بوده و هر سال بر اساس نرخ تورم به طور متوسط کرایه های تاکسی افزایش پیدا می کرد. اما امسال پیشنهاد ما به شورا در خصوص افزایش نرخ ها بر اساس روش های دقیق، علمی، مدل ریاضی و اقتصادی است و اینکه براساس شرایط خطوط نرخ گذاری ها فرق می کند.
وی ادامه داد: بر اساس فرم های مختلف و کاربری ها نرخ های متفاوتی استخراج کردیم که با واقعیت های بازار هماهنگی بیشتری داشته باشد.
تغییر روش های سنتی تعیین نرخ کرایه های تاکسی
قنادان در توضیح بیشتر روش جدید نرخ گذاری گفت: در خطوطی که مسیر طولانی هستند نرخ گذاری ها افزایش بیشتری داشته البته هم پوشانی این مسیرها با حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس در نظر گرفته شده است. روش سنتی گذشته نه مطلوبیتی برای راننده تاکسی داشت و نه مسافران. به طور مثال خط تجریش به آزادی به گفته رانندگان تاکسی زمان طی مسافت حدود ۲ ساعت برای رفت یا برگشت بود و نرخ های تعیین شده مقرون به صرفه نبود. بنابراین در این سیاست که حمل و نقل عمومی یکپارچه دیده شده متوسط افزایش کرایه بالاتر است و مسافران می توانند اگر برایشان مقرون به صرفه نیست از مترو یا اتوبوس استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی تاکید کرد: تعیین نرخ ها بر اساس مدل سازی ریاضی است و امسال پیوست مدل ریاضی نیز به لایحه نرخ کرایه های تاکسی افزوده شده است.
پیشنهاد افزایش 20 درصدی نرخ کرایه ها در روزهای برفی و بارانی
قنادان از پیشنهاد تغییر نرخ کرایه ها در روزهای برفی و بارانی خبر داد و گفت: در صورت پذیرش شورای شهر تهران ،پیشنهاد داده ایم در ایام بارانی و برفی که ریسک رانندگی بالاتر است و سرعت متوسط نیز کاهش پیدا می کند ۲۰ درصد به نرخ های مصوب افزوده شود.
وی با بیان اینکه نرخ گذاری ها بر اساس واقعیت بازار است، ادامه داد: باید به گونه ای کرایه ها تعیین شود که هم از سمت رانندگان تاکسی مورد پذیرش قرار گیرد و هم از سمت مسافران. وقتی قیمت گذاری ها رعایت نمی شود یعنی نرخ گذاری های گذشته مشکل داشته. بنابراین سعی کردیم در لایحه نرخ کرایه های تاکسی واقعیت های جامعه را در نظر بگیریم تا کمتر تخلف انجام شود.
عدم مطلوبیت تاکسیمتر / نیاز جامعه به نرخ های شناور
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی اضافه کرد: به طور مثال در برخی از خطوط مانند ایستگاههای راه آهن که رانندگان را مجبور به استفاده از استفاده از تاکسی متر کرده ایم متوجه شدیم با وجود کنترل بسیار باز هم مردم علاقه مند نیستند از تاکسیمتر استفاده کنند و مسافران با همان شیوه توافق و مذاکره نرخ های مطلوب خود را تعیین می کنند. بنابراین در حال حاضر که خود رانندگان نیز در برخی از مسیرها به دلیل فضای رقابتی تمایل دارند کرایه کمتری بگیرند اجازه داده شده کرایه ها کمتر از نرخ های مصوب باشد. باید بپذیریم اگر نرخ ها بر اساس فضای رقابتی نباشد رقیبان دیگر تقاضا را جذب می کنند. بنابراین نیاز جامعه، نرخ های شناور است که به مرور زمان و در آینده مجبور هستیم به آن سمت برویم هرچند در حال حاضر چنین موضوعی را دنبال نمی کنیم.
نظر کاربران
اگر راست میگوئید مثل تمام دنیا تاکسیمتر را نصب کنید که هم شب یا روز هوای بارانی و برفی و ترافیک را بر اساس مسافت طی شده و ضرایب فوق منظور کند البته این ملت در صحنه راه حل این کار را میداند بطور مثال در تاکسی فرودگاه مهرآباد زمانی که تاکسی متر نصب کرده بودند عددها از برادران جهت افزایش مسافت طی شده از رینگ و لاستیک کوچکتر استفاده تا پیمایش را بیشتر نشان دهند.
عجب راه حلی.ایشون چرا در تاکسیرانی مشغول بکار هستند حتما جایگاه ایشان دررده ها بالاست قانونی هرج ومرج راه میاندازد همش به ضرر مردم...اقای قنادیان ایا مسافری بین راه سوار وپیاده میشود چی.کامل کرایه خطی راباید بپردازد
پاسخ ها
درسته. حق با شماست. راه حل فقط استفاده از تاکسی متر هست
تو مملکت ما همه چی برعکس دنیاست! خودمون اینطوری خواستیم! خودکرده را تدبیر نیست!!!
کار وتلاش=== رفاه مردم
ضمن عرض سلام خدمت مدیر عامل محترم تاکسیرانی ، در خصوص خود رو های ون که الزاما خطی هستند دو عامل ترافیک مسیر و یک طرف مسافر و بالعکس خالی را مد نظر قرار دهید لطفا
مدیر عامل محترم تاکسیرانی ،روش نرخ گذاری سنتی گذشته واقعا غیر منصفانه و مترود است چرا که تعیین کرایه در ابتدای نرخ گذاری 7 سال پیش بدون کار شناسی و صرفا عامل مسافت در نظر گرفته شده و مسیرهای با کرایه غیر منصفانه پایین هر سال با در صد معینی پایین مانده و بالعکس خطوط با کرایه مناسب به میزان بیشتری رشد داشته ، تبعیض در این زمینه بیداد میکند و نیاز به باز نگری وکارشناسی اصولی بر مبنای عوامل (مسافت ،ترافیک مسیر ،یکطرف مسافر و....)