۶۹۷۹۲
۹ نظر
۵۰۱۴
۹ نظر
۵۰۱۴
پ

پرواز مستقیم تهران واشنگتن! واقعا؟

اکبر ترکان سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور از دستور رئیس جمهور برای بررسی چگونگی برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا خبر داد.

پرواز مستقیم تهران واشنگتن! واقعا؟

روزنامه هفت صبح: اکبر ترکان سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور از دستور رئیس جمهور برای بررسی چگونگی برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا خبر داد.

به نظر می رسد پس از مکالمه 15 دقیقه ای تلفنی بین روسای جمهور ایران و آمریکا قرار است به زودی شاهد آغاز فصل جدیدی در روابط بین دو کشور باشیم. روز گذشته خبر ایجاد خط مستقیم پروازی بین ایران و آمریکا با بازتاب های گسترده ای همراه بود. در این رابطه اکبر ترکان سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در نشستی که با مدیران دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور انجام داد، ترکان درخصوص برقراری خط پروازی بین ایران و آمریکا می گوید: یکی از محورهای سخنان رئیس جمهور در راستای رفع مشکلات رفت و آمد هموطنان مقیم آمریکا، دستور بررسی چگونگی برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را صادر کرد.

ترکان همچنین به موافقت رئیس جمهور بر باقی ماندن دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در مجموعه نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: انتظار ریاست جمهور از دبیرخانه این است که با اصلاح ساختار و چابک سازی مجموعه، در زمینه ارائه خدمات و برقراری ارتباط و تسهیل امور هموطنان مقیم خارج بیش از پیش تلاش شود.

وی افزود: از نکاتی که رئیس جمهور بر آن تاکیددارد، پیگیری دبیرخانه شورای عالی در جهت تسریع و حل مشکلات قضایی ایرانیان، وظیفه عمومی و تسهیل قوانین و مقررات رفت و آمدو رفع موانع و موارد بازدارنده ارتباط هموطنان مقیم خارج با کشور از سوی دستگاه های اجرایی ذیربط است.

آخرین پرواز

موضوع قطع پروازهای ایران و آمریکا به 7 نوامبر 1979 میلادی مصادف با 18 آبان ماه سال 1358 شمسی بود که هواپیمای 747 هما آخرین پرواز مستقیم بین این دو کشور را انجام داد. در آن زمان که مصادف بود با تسخیر سفارت آمریکا توسط برخی از دانشجویان ایرانی، جیمی کارتر رئیس جمهور وقت به دلیل آنچه ایجاد تنش در روابط دو کشور می نامید از فرود بوئینگ ایرانی به نیویورک ممانعت کرد و این هواپیما را به سمت مونترال کانادا هدایت کرد. از آن زمان تاکنون به مدت بیش از 32 سال هیچ هواپیمای دیگری به جز موارد خاص همچون اهدای کمک به زلزله زدگان بم در فرودگاه های دو کشور به زمین ننشسته است.


شایعه ای که به واقعیت نزدیک شد

همین چند ماه پیش بود که اعلام امکان برقراری پرواز مسقیتمبین ایران و آمریکا از سوی یک شرکت خارجی تحت عنوان وینابل با واکنش رسانه های مختلف همراه شد. در آن زمان مسئولان هواپیمایی اعلام این خبر را شایعه ای بیش ندانسته و اعلام کردندهرگونه تصمیمی در حوزه اختیارات سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی است.

حال با گذشت چند ماه این بار خبر صدور دستور مستقیم برقراری پرواز از سوی رئیس جمهوری و با توجه به فضایی که در چند روز اخیر و پس از سفر روحانی به نیویورک و همچنین مذاکرات تلفنی این دو مقام مسئول صورت گرفته به نظر می رسد این بار این پیشنهاد با جواب مثبت ایالات متحده همراه شده و در آینده نزدیک شاهد سفر مستقیم هموطنان ایرانی به کشورمان باشیم.


مشکلی از لحاظ فنی وجود ندارد

در رابطه با صدور دستور رئیس جمهور برای برقراری خطوط مستقیم پروازی بین دو کشور ایران و آمریکا؛ موسوی، رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی با عنوان اینکه تاکنون بخشنامه یا دستور خاصی به این انجمنصادر نشده به هفت صبح می گوید: ما هم از طریق دوستان و رسانه ها از این خبر مطلع شدیم اما درخصوص کلیات آن و چگونگی امکان پرواز دستورالعمل خاصی را دریافت نکرده ایم.

وی در پاسخ به اینکه آیا از لحاظ فنی امکان پرواز مستقیم وجود دارد، می گوید: ما در گذشته هم پروازهای مستقیم خود را با هواپیماهای 747 و 737 انجام می دادیم ضمن آنکه هم اکنون نیز این هواپیماها و هواپیماهای قدرتمند دیگری در ناوگان هوایی کشورمان وجود دارد که قادر است بدون توقف فاصله 18 ساعته بین دو کشور را طی کند.

وی می گوید: هم اکنون شرکت های بزرگ و صاحب نام داخلی همچون ماهان، آسمان و ایران ایر با برخورداری از هواپیماهای پیشرفته و با کیفیت قادر بهانجام این پرواز خواهندبود.

وی در پاسخ به قیمت پروازهاتمی گوید: برای تعیین قیمت بلیت این پرواز نیاز به کارشناسی و بررسی عوامل مختلفی است اما قطعا قیمت آن از نرخ بلیت های شرکت های خارجی که هم اکنون و با توقف در کشور ثالث صورت می گیرد ارزانتر خواهد بود.


روش های کنونی سفر به آمریکا

هم اکنون بیش از یک میلیون ایرانی به دلایل گوناگون در آمریکا به کار و زندگی مشغول هستندکه سالانه تعداد زیادی از آنها مجبور به سفر به ایران و بازگشت مجدد به آن کشور هستند اما در چند سال اخیر و به دلیل مشکلات سیاسی موجود بین دو کشور، این افراد مجبور به انجام سفر با ایرلاین های خارجی بوده اند. در واقع در طول این سال ها شرکت های هواپیمایی لوفتانزای آلمان، KLM هلند، هواپیمایی امارات و هواپیمایی قطر به این کار مبادرت می ورزیدند.

البته از حدود چند سال قبل و در پی مشکلات تحریمی شرکت KLM هلندی انصراف داد اما از حدود یک سال قبل و به جهت بازار خوبی که در ایران برای سفر به آمریکا وجود داشت شرکت ترکیه ای ترکیش ایر به جمع خدمات دهندگان پرواز به آمریکا اضافه شده.

لازم به ذکر است مسافرانی که از این شرکت ها اقدام به خرید بلیت می کنند امکان پرواز مستقیم به آمریکا را نداشته و هر ایرلاینی ابتدا باید مسافران ایرانی خودرا به کشوری ثالث برده که معمولا کشوری که ایرلاین به آن تعلق دارد مقصد پرواز اول خواهد بود اما پس از توقفی چند ساعته در سالن ترانزیت فرودگاه کشور متبوع و با تغییر هواپیما، مسافران را به مقصد نهایی و یکی از ایالت های آمریکا خواهد رساند.

به عنوان مثال هواپیمایی قطر ابتدا مسافران را به دبی برده و پس از چند ساعت توقف در سالن تراتنزیت فرودگاه دبی و تغییر هواپیما مسافران را به مقصد آمریکا خواهد رساند. البته اینگونه سفر جدای از زمان طولانی تر و خستگی ناشی از انتظار در سالن ترانزیت و مشکلاتی که در زمینه تغییر هواپیما به وجود می آورد نسبت به پروازهای مستقیم بسیار گرانتر بوده به گونه ای که هم اکنون به طور میانگین هزینه سفر رفت و برگشت از ایران به آمریکا با این ایرلاین ها درحدود ۸ میلیون تومان برآورد می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • abbas

      جدا اگه چنین اتفاقی رخ بده عالی میشه!
      به جرات میشه گفت بهترین کاریه که میشه انجام داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عقده ای

    • طُرفه

      کجای کاری؟! آمریکا دوستاااا سرشان را هم حاضرن به واشنگتن بدهند چه برسه 8 میلیون تومان را !!!

    • شیطون

      دیگه آخر هفته ها : تگزاس!
      کی میاد ؟

    • Faeze

      بابا ما كه مرديم از دست خستكي برواز تهران نيويورك.هروقت ميخوام برم با فكر كردن به اون همه خستكي افسرده ميشم.بخدا اكه خونوادم اينجا نبودن هيج وقت حاضر نميشدم واسه بار جندم خستكي اين سفرو به جون بخرم.

    • بدون نام

      هواپيمايى قطر در دوحه ترانزيت ميبرد نه در دوبى

    • بهار

      فقط حرف بوده
      حرف زیاد میزنن اما عمل نمیکنن

    • مرتضی جعفری پور

      فعلا دوباره با حرفهای اوباما زندگی تلخ میشود فکر پرواز هم از سرتون بیرون کنید

    • بدون نام

      خبر دارین شیر داره گرون میشه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج