۶۹۹۶۳۱
۲۷ نظر
۵۰۱۰
۲۷ نظر
۵۰۱۰
پ

دست‌های پنهان عامل گرانی ارز

در حالی که قیمت دو ارز اصلی یعنی دلار و یورو در بازار رو به افزایش گذاشته که اقتصاددانان می ‌گویند،افزایش قیمت ها ناشی از شرایط سیاسی و انتظارات تورمی است و این قیمت ها ناپایدار خواهد بود.

خبرآنلاین: در حالی که قیمت دو ارز اصلی یعنی دلار و یورو در بازار رو به افزایش گذاشته که اقتصاددانان می ‌گویند،افزایش قیمت ها ناشی از شرایط سیاسی و انتظارات تورمی است و این قیمت ها ناپایدار خواهد بود.

قیمت دلار در بازار معاملات تهران افسارگسیخته است؛رقم ها متفاوت است.از دلار ۴۹۵۰ تومان بر روی تابلوی صرافی‌ها گرفته تا ۵۸۰۰ تومان، نرخی که دلالان ارز در کوچه های متنهی به چهارراه استانبول و میدان فردوسی اعلام می‌کنند.کسی واقعا نمی داند،قیمت دلار چقدر است؟

بازار گل‌آلود ارز و ارز تقلبی!

سفته‌بازان که از این بازار گل آلود ماهی های درشت می گیرند.می گویند شرایط بازار ارز شبیه زمستان ۹۱ است؛وقتی قیمت ها بی توجه به «دستور» بالا می رود،یعنی این افزایش ها ادامه دارد. در مقابل تحلیلگران بازار می گویند،شرایط سیاسی شبیه به آن روزها نیست.نه قعطنامه ای علیه ایران صادر شده و نه جلوی فروش نفت ایران گرفته شده است.

اواخر اسفندماه ۹۶ با وجود افزایش تقاضا برای سفرهای نوروزی، دلار حوالی ۴۵۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان معامله می‌شد.با این حال در اولین روز کاری میان دو تعطیلات نوروز امسال،سفته بازان به بازار علامت دادند که قصد دارند،قیمت ها را بالاببرند. تعطیلات که تمام شد،سیرصعودی قیمت دلار هم آغاز شد.

قیمت دلار در آخرین ساعات معامله دیروز به ۵۲۰۰ تومان رسید و امروز در ساعات پایانی کار صرافی ها، اگرچه قیمت دلار بر روی تابلوی صرافی ها ۴۹۵۰ تومان به ثبت رسیده است،اما صرافی ها دلار و یورو نمی فروشند.

صرافان اصلی پایتخت اعلام می کنند،حتی برای کسانی که حواله ارزی دارند،دلار و یورو برای عرضه ندارند. در کوچه پس کوچه های منتهی به میدان فردوسی و چهارراه استانبول، اما کمبودی برای دلار نیست.فقط قیمت ها نامتعارف است. برخی ها تا ۵۸۰۰ تومان هم برای دلار نرخ می دهند.

متقاضیان ارز، معترضانه خواستار دخالت بانک مرکزی برای پایان این افزایش قیمت ها هستند.آنها می گویند، نگرانند در این آشفته بازار، سفته بازان و دلالان ارز تقلبی به آنها بفروشند.

پشت‌پرده دلار 5800 تومانی

احمد حاتمی یزد کارشناس بانکی در این رابطه می گوید:« بخشی ازدلایل افزایش ارز ناشی از وحشت صاحبان پول و سرمایه به دلیل تهدیدهای ترامپ برای خروج از برجام است. تقاضای این گروه- که علاقه ای هم به وطن خود ندارند- برای تبدیل سرمایه های خود به دلار سبب شده تا تقاضا برای دلار و یورو بالا برود.»

او افزود:«رفتار این گروه سرمایه داران درست مثل رفتاری است که در دوران جنگ تحمیلی داشتند.آن روزها هم این گروه در سخت ترین شرایط پول های خود را خارج کردند.اما مردمی که به وطن و آب و خاک خود علاقه دارند،با این تهدیدها بازهم ایستادگی خواهند کرد.»

این کارشناس بانکی با بیان اینکه تقاضای ایجاد شده در بازار ارز واقعی نیست،تاکید کرد:« در این شرایط بانک مرکزی به درستی تشخیص داده که عرضه ارز به بازار به مصلحت نیست و این افراد قصد دارند،ارز کشور را خارج کنند.»

جلو سفته‌بازان را باید گرفت؟

بررسی ها نشان می دهد که تقاضای کاذب ناشی از سفته بازی است.هنوز ثبت سفارشی برای انجام واردات صورت نگرفته و آنچه تحت عنوان تقاضا به بازار ارز آمده،حبابی است. مهدی تقوی اقتصاددان و کارشناس اقتصادی در این رابطه می گوید:«مطابق همه نظریه های اقتصادی، قیمت ارز در بازار واقعی نیست،زیرا کمبودی بابت ارز در بازار وجود ندارد.»

او اضافه می کند:«بعد از لغو تحریم های نفتی،صادرات نفت خام ایران کمی بیش از ۲.۵ میلیون بشکه است و با احتساب هر بشکه نفت با قیمت میانگین ۶۰ دلار،وضعیت مالی دولت خوب است.بنابراین دولت به لحاظ پشتوانه ارزی،وضعیت خوبی دارد.»

تقوی در عین حال تصریح کرد:« نرخ دلار ۵۸۰۰ تومان تحت شرایط روانی اتفاق افتاده و مطابق با تئوری های اقتصادی اتفاق خاصی در کشور نیفتاده که قیمت بتا این حد بالا برود.»

او گفت: «کسانی که وارد این بازار شده اند،حتما زیان خواهند کرد.زیرا این تقاضای کاذب به زودی فروکش می کند و سفته بازان زمین می خورند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سفته بازان خودشان موج ایجاد میکنند و میدانند چه زمانی از این تلاطم بیرون آیند تنها چیزی که و آئین می آید شلوار خریدار است

    • رسول

      دست های پنهان .... اصلا هم پنهان نیست اگه بری بانک مرکزی راحت پیداش میکنی پشت میز ریاست.

    • بدون نام

      یادمه یه زمانی رییس بانک مرکزی آقای بهمنی اومد گفت دست پنهان داریم تازه پیداش هم کردیم اسمش جمشید بسم‌الله هست ، دیگه دستگیر شده از فردا هیچکس حق ندارد دلار را بالاتر از ۱۲۶۰ تومن بفروشه ! بعد از این حرفش دلار تا ۳۶۰۰ تومن رفت ! چرا همش تقصیر را گردن این و اون می اندازید ؟!

    • بدون نام

      اینا یا کارشناس نیستن یا از این کارشناس دوزاری ها هستن. عزیزم دلار بالا نرفته ، ریال ارزشش پایین اومده. مگه کسی رفته پولشو به ریال عمان تبدیل کنه که قیمت اونم بالا بره؟ وقتی همه ارزها میرن بالا یعنی ریال ایران اومده پایین.

    • جمشید

      دست ها کاملا اشکاره.فقط نمیتونن جلوی این دست ها رو بگیرن

    • بدون نام

      عامل گرانی دلار بانک مرکزی و صرافی ها با دلال های خودشان گه هر روز صف تشگیل می دهند ارز را می گیرن و بازار آزاد می فروشند وباعث گرانی می شوند

    • بدون نام

      دستهای پنهان دولت پشت پرده گرانی ارز است

    • بدون نام

      مدیران نادان= کشور ویران

    • بدون نام

      ببينيم و تعريف كنيم جناب تقوي!!!

    • بدون نام

      به خدا اگر مجازاتهای سنگین برای دلال ها در نظر بگیرن دیگه هیچ کسی جرات نمیکنه این جور با اقتصاد و معیشت مردم بازی بکنه.مفصد فی الرض واقعا کیه؟
      اگر بابک زنجانی و خاوری چند هزار ملیارد اختلاس کردن این دلال ها با ندونم کاریشون تیشه به ریشه اقتصاد کشور دارن میزنن و مردم رو از نظام مائوس میکنن که جبران اون دیگه با صدها هزار ملیترد هم امکان پذیر نیست.

    • بدون نام

      مگر سفته بازان چه کسانی هستند که دولت عرضه ندارد حریف آنها شود .این اظهارات همه برای پاک کردن صورت مسئله است همه گرانی های ارز و کالا و اجناس کشور زیر سر خود دولت و برای ایجاد نارضایتی مردم از انقلاب است و طراحان این پروژه هم آمریکا و اسرائیل اند اگر دولت از افزایش نجومی قیمت ارز رضایت نداشت برخورد گاز انبری با عده ای سود جو، برای یک دولت پاک و صادق به مصداق آب خوردن است . واکنون دولت از این ارز فروشی با قیمت های نجومی ثانیه ای برای تامین کسری بودجه و بریز بپاش هایش کیف می کند و به ریش آنها که به او رای دادند میخندد. این روزگار و ارمغان دولت روحانی حق ما است که از ماست که بر ماست.

    • وجدان

      تماما" بخاطرمسئولین نالایق ه
      کشوربه فنارفت.ازخجالت باید بمیرید.

    • بدون نام

      بزک نمیربهار میاد. کمبوزه باخیارمیاد دروغ بس است قبل ازعیددلار۴۶۰۰بوداقای سیف گفت حباب است سفته بازان ضررمیکنندیکماهه شد۵۸۰۰ حالا انهاباحباب شماضررکردندیادروغ شمافکری به حال مردم بخصوص قشرکارگربکنیداقایان دزاین کشوربیش از۸میلیون افغان کارمیکنندروزی۵۰هزارتومان یابهتر۱۰دلارجمعامیشود۸۰میلیون دلارهرروزازایران خارج وبرای پرورش تریاک وموادهزینه میشود کوگوش شنوا

    • ترسو

      چرنديات محض ! شما به وطن و آب و خاك خود عشق بورز !! تا آقايون !! برن كانادا .....
      من كه سرمايه ام رو تبديل به ارز كردم و خارج كردم تا بيشتر از اين از ارزش نيفتاده ، شماهام بشينين و به وطنتون عشق بورزيد ........

    • بدون نام

      بشکنه این دستهای پنهان

    • بدون نام

      در صرافیها رو برا چند ماه پلم بزنید ارز رو فقط از طریق بانک مرکزی بصورت حساب شده و با نظارت دقیق به اشخاص مشخص یا ارگانهای مشخص شده بدید بدون پارتی بازی لطفأ....جو اروم میشه

    • سعید

      خدایا تو چقدر صبر و تحمل داری ما که تحمل اینهمه بی لیاقتی و زجر و ستم را نداریم .صبر خودت را نبین ظرفیت ما رو ببین و فرجی کن

    • کارمند

      پس باید منتظرتورم ۳۰۰درصدی مثل سال ۹۱باشیم

    • بدون نام

      بابا با این تروریستهای اقتصادی قاطعانه برخورد کنید .

    • بدون نام

      هدف ویران کردن مملکت ،،وناراضی کردن مردم هست

    • بدون نام

      بزک نمیر بهار میاد خربزه با خیار میاد.

    • ۹

      اتفاق خاص همین حراج سکه است که۶ ماه شده ولی دولت داره به دلالان ثروت مند با حباب می فروشه و انها با گفتن اینکه سکه حباب داره مردم رو به طرف ارز هدایت میکنن

    • بدون نام

      کار خود دولته .اینها وقتی نقدینگی کم میارن به خاطر دزدی گرگیهایی که کردن و می خوان جبران کنن .دلار و می برن بالا که بتونن حقوق دولتیها رو بدن که صداشون در نیاد .

    • بدون نام

      سیف بی عرضه باسدمحاکمه شود_

    • علی

      مشکل کشور وجود افراد نالایقی هست که در تمام مراکز کشور نفوذ کردند و با ندادنم کاریشون کشور رو به این وضعیت کشوندند

      نمونه اش همین به اصطاح کارشناس (که جایگاه یک کارشناس واقعی رو اشغال کرده) که نتیجه گرفته هرکی چندر غاز پولی که پس انداز کرده (اونم تو این مملکتی که پول در اوردن اینقدر سخت شده و باعث بانیش هم همین مسئولین بی لیاقت و فاسد بودن) حالا میخواد مثل یخ فروشی که میخواد جلوی اب شدن یخش رو بگیر پولش رو از روی اجبار و بی ارزش شدن مجبور هست تو صف وایسته و پولش رو تبدیل به پول خارجی کنه
      این به اصطلاح کارشناس انگ "دلبستگی نداشتنش به وطنشون رو میزنه !" واقعا بهشون باید گفت شرم بر تو باد !

      اگر به گفته شما دولت اینقدر درامد دلاری داره پس چرا وارد بازار و صرافی ها نمیکنه تا این التهابات فروکش کنه ! دلیلش چی هست ؟

    • حسن

      باید بانکها خود دلار را عرضه کنند

    • بدون نام

      دولتی که ریشخند احمدی نژاد میکرد حالا خودش گرفتار شده البته این گرانی ارز اتفاقی نیست سرمنشاء تمام گرانی ها دست های پنهان خود دولت است چون دیگر فرصتی برای چپاول مردم در آینده نخواهد داشت این فرصت طلایی را برای زر اندوزی از دست نمی دهند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج