۷۰۰۱۹۹
۱۱ نظر
۵۰۰۶
۱۱ نظر
۵۰۰۶
پ

دلار سرکش آرام می‌شود؟!

جدای از اخباری که این روزها از نوسان‌ها نرخ ارز در بازار منتشر می‌شود، یک هشدار مهم به مردم عادی و متقاضیان خرید ارز به ویژه دلار این است که با توجه به التهاب بازار، شائبه‌ فروش دلارهای تقلبی در جمع فروشندگان میدان فردوسی مطرح شده، بنابراین باید توجه داشته باشند که در صورت نیاز مبرم به دلار باید آن را از مبادی قابل اعتماد خریداری کنند.

خبرگزاری ایسنا: جدای از اخباری که این روزها از نوسان‌ها نرخ ارز در بازار منتشر می‌شود، یک هشدار مهم به مردم عادی و متقاضیان خرید ارز به ویژه دلار این است که با توجه به التهاب بازار، شائبه‌ فروش دلارهای تقلبی در جمع فروشندگان میدان فردوسی مطرح شده، بنابراین باید توجه داشته باشند که در صورت نیاز مبرم به دلار باید آن را از مبادی قابل اعتماد خریداری کنند.

سال‌هاست دلار به عنوان ارز مبادلاتی در سبد ارزی جهان و البته ایران حکمرانی می‌کند و با توجه به این شرایط، تغییرات و تحولات دلار همواره عاملی اثر گذار در اقتصاد ایران بوده است.

وزیر صنعت به سوال ارزی پاسخ نداد

اما این روزها بازار ارزی که رئیس کل بانک مرکزی از آن به عنوان یکی از پیچیده‌ترین بازارها یاد می‌کند، درگیر لرزش و نوسان‌هایی شده است که شرایط دلار و مخاطبان آن را بیش از گذشته متزلزل کرده است. مسوولان امر طی روزهای گذشته ظاهرا سکوت را بر اعلام شفاف و صریح درباره چرایی جریان موجود و نوع اقدامات خود برای کنترل بازار و نتایج آن ترجیح داده بودند؛ تا جایی که محمد شریعتمداری امروز (دوشنبه) که در حاشیه دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان در جمع خبرنگاران حاضر شد، در پاسخ به پرسش ایسنا در ارتباط با برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی نرخ ارز اینگونه اعلام کرد که بهتر است این موضوعات از مراجع بانکی و مالی پیگیری شود.

قیمت ارز در روزهای آینده متعادل می‌شود

اما امروز ولی الله سیف - رییس بانک مرکزی - در جمع خبرنگاران و بعد از حضور در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز امیدواری کرد که بازار ارز در روزهای آینده به وضعیت باثبات و متعادل برسد.

او گفته که جلسه خوبی با اعضای کمیسیون اقتصادی در خدمت آقای کرباسیان وزیر اقتصاد داشتیم که بحث‌های خوبی انجام شد.

وی افزود: درباره موضوع ارز تفاهم اصولی وجود دارد البته باید جزئیات را در جلسات دیگر تکمیل کنیم.

رییس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که بازار ارز به وضعیت باثبات و متعادل نزدیک شود.

التهابات بازار ارز دلیل اقتصادی ندارد

از سوی دیگر وزیر اقتصاد امروز بعد از نشست کمیسیون اقتصادی برای بررسی تحولات بازار ارز در پاسخ به این پرسش که آیا مافیای دلار باعث افزایش قیمت ارز شده است، گفت: باید بخش‌هایی مثل تیپ ناجا و امنیتی جوابگو باشند؛ چون هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده که با این التهاب چند روزه روبرو هستیم. باید از این لحاظ ریشه‌یابی کنیم.

در هر حال در حالی که برخی کارشناسان این ایراد را وارد می‌کنند که نباید به افزایش قیمت دلار انتقاد کرد، چرا که این ارز در حال حرکت به سمت واقعی شدن است؛ اما سوال اینجاست که آیا نمی‌توان قیمت دلار را با اعمال سیاست‌هایی که کمترین آسیب را به بازار و اقتصاد وارد کند اجرایی کرد؟ به هر حال طی چند ماه گذشته با نوسان و بلاتکلیفی بازار، بسیاری از فعالان اقتصادی در کنار ضرر ناشی از جهش‌های ارزی، در شرایط نامشخصی برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌ گذاری قرار دارند و این انتظار را از سیاست‌گذار ارزی خواهند داشت که تا حدی به بازار ثبات بخشیده و وضعیت آن را سامان دهد.

دلار نایاب!

مشاهدات میدانی از بازار ارز و سکه تا ظهر امروز حاکی از آن بود که دلار که طی روزهای گذشته در تعداد محدودی از صرافی‌ها یافت می‌شد، امروز در میان دستفروشان و دلالان هم نایاب شده و سکه نیز به روند افزایشی قیمت خود ادامه داده است.

بر اساس گزارش میدانی ایسنا پس از تغییر و تحولات اخیر مربوط به بازار ارز و سکه که دومین روز پرنوسان خود را در راستای افزایش قیمت پشت سر می‌گذارد، شاهد جولان دلالان در میدان فردوسی و نیز مسافرانی هستیم که نیازمند خرید ارز هستند. در این بین افرادی نیز وجود دارند که با توجه به افزایش قیمت ارز طی دو روز اخیر تمایل به فروش ارزهای خود پیدا کرده‌اند؛ هر چند که مبالغ آنها چندان رقم بالا و درخور اشاره‌ای نیست.

امروز فروش دلار در چهارراه استانبول و خیابان فردوسی تهران که یکی از مراکز اصلی بازار ارز پایتخت است، به هیچ وجه توسط صرافی‌ها برای متقاضیان عادی صورت نمی‌گرفت و فقط یک صرافی آن هم با دریافت کارت ملی، پاسپورت و ویزا معادل ۱۰۰۰ دلار را با قیمتی حدود ۴۹۶۰ تومان که برابر ارز دولتی است، به متقاضیان خود ارائه کرد که با رسیدن به ساعت ۱۶:۰۰ این روند نیز متوقف شد و مسافرانی که قصد خرید دلار را داشتند، با گرو نگه داشتن کارت ملی خود نزد این صرافی در نوبت خرید فردا قرار گرفته‌اند.

افزایش قیمت سکه

قیمت طلا و سکه هم در روزهای گذشته با جهش قابل توجهی همراه شده است، به طوری که قیمت سکه به بیش از یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱۷۰ هزار تومان رسیده که هر دو نرخ بی سابقه هستند.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران از افزایش ۶۶ هزار تومانی قیمت سکه تمام از دیروز تا امروز خبر داد و گفته است: افزایش تقاضا و بالا رفتن نرخ دلار مهمترین تاثیر را در جهش قیمت سکه داشته و تورم به وجود آمده، باعث شده مردم نقدینگی خود را به طلا و سکه تبدیل کنند.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل این جهش قیمت اظهار کرد: از روز گذشته افزایش قیمت سکه هم‌ زمان با تقاضایی که در بازار به وجود آمد باعث افزایش شدید قیمت سکه شد؛ به طوری که امروز برای اولین بار قیمت سکه به یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسیده است.

نوسانات بازار، معاملات سکه آتی را متوقف کرد

افزایش نوسانات در بازار ارز و سکه در این روزها سبب شده که بازار آتی سکه هم با شرایط خاصی همراه باشد؛ به‌طوری که در روز گذشته قیمت سکه آتی سررسیدهای مختلف، با افزایش قیمت همراه بود و قیمت تسویه سکه تحویل دی‌ماه مرز دو میلیون تومان را رد کرد. در چنین شرایطی مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که، امروز (۲۰ فروردین ۹۷) معاملات آتی و اختیار معامله سکه طلا انجام نخواهد شد.

طبق ماده ۲۹ دستورالعمل اجرایی معاملات، اگر ظن در دستکاری قیمت یا تغییر غیرعادی قیمت معاملات وجود داشته باشد، مدیرعامل بورس کالا یا رییس سازمان بورس می‌توانند معاملات را متوقف کنند.

خدمات تلگرام پولی می‌شود

بعد از نرخ ارز، موضوع داغ این روزها شاید فیلترینگ تلگرام باشد که همچنان روی بورس اخبار قرار گرفته تا جایی که کار به مجلس هم کشیده و امروز جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با عنوان بررسی تهدیدات اقتصادی تلگرام و امنیت پیام‌رسان‌های داخلی برگزار و در آن تاکید شده که بروز شبهات سازمان یافته علیه پیام‌رسان‌های داخلی و برخی فضاسازی‌ها باعث نگرانی مردم و عدم مهاجرت آن‌ها از خانه بیگانه به خانه خودی شده است.

از سوی دیگر این موضوع هم تاکید شده که پیام‌رسان‌های داخلی امنیت دارند و هرگز اطلاعات خصوصی افراد در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد ولی پیام‌رسان داخلی نیازمند پشتوانه قانونی است که قانون باید در جهت حفظ حریم خصوصی و اطلاعات مردم از آن حمایت کند.

اما ناگفته‌های دیگری هم درباره تلگرام از سوی مسوولان مربوطه اعلام و تاکید شد که سندی در زمینه حمایت از پیام‌رسانی بومی تهیه شده و سلسله اقداماتی در نظر گرفته شد از جمله بررسی ویژگی‌های منحصربه فرد تلگرام که بر اساس آن در این پیام‌رسان سهامدار، منابع انسانی و محل استقرار و همچنین گزارش‌هایی از شرکت تلگرام به ایران وجود نداشت و این در حالی بود که ۹۰ درصد کاربران فضای مجازی ایران از تلگرام استفاده می‌کنند و به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی ما هنوز نمی‌دانیم مدیرعامل این شرکت تبعه چه کشوری است و از قوانین چه کشوری در حوزه شبکه مجازی پیروی می‌کند

در این باره دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه قرار است خدمات فعلی تلگرام پولی شود، گفت: خدمات فیلترینگی که قرار است در فصل دوم سال ۲۰۱۸ ارائه شود نیز پولی خواهد بود. تا پایان سال ۲۰۱۸ کیف پول تلگرام آغاز به فعالیت می‌کند. در تلاشیم تا جایگزین‌هایی برای شبکه پیام‌رسان تلگرام داشته باشیم و برای این زمینه شروطی را نیز در نظر گرفته‌ایم تا تمام کسب‌وکارهای ایرانی که در تلگرام فعالیت داشتند به شبکه مجازی بومی منتقل شود. لازم است به این نکته اشاره شود که تعداد کسب‌وکار در تلگرام عدد قابل ملاحظه‌ای است اما از نظر اقتصادی مبلغ قابل توجهی نیست.

ارائه لایحه‌ای به دولت در زمینه حفظ حریم خصوصی

همچنین محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از ارائه لایحه‌ای به دولت در زمینه حفظ حریم خصوصی و صیانت حقوق شهروندی در فضای مجازی خبر داده و تاکید کرد: پیام‌رسان‌های داخلی امنیت دارند و هرگز اطلاعات خصوصی افراد در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد.

جزئیات آخرین مرحله رجیستری

مسوولان بهترین راه جلوگیری از قاچاق گوشی را اجرای طرح رجیستری می‌دانند. بدین صورت که با اجرای ثبت شماره سریال گوشی در رگولاتوری، در صورت واردات غیرقانونی موبایل، سیم‌کارت روی آن فعال نشده و توسط اپراتورهای تلفن همراه، خدماتی به این دستگاه‌های تلفن ارایه نشود.

با وجود این در گذشته، اقدامات عجولانه‌ باعث شد این طرح با ناکامی چندباره همراه شود. زیرا افراد سودجو موفق به کپی کردن کد IMEI گوشی‌های قاچاق شده بودند اما به نظر می‌رسد اجرای این طرح این بار تاکنون با موفقیت همراه بوده است. همچنین با آغاز اولین فاز اجرایی رجیستری، در مرحله اول ابتدا گوشی‌های شرکت اپل و در مرحله بعدی گوشی‌های گوگل، بلک‌بری و موتورولا به عنوان برندهای مشمول طرح معرفی شدند و سپس کمیته رجیستری ۱۴ بهمن ماه سال گذشته، «ال‌جی» را به عنوان برند بعدی اعلام کرد.

پس از آن نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجرای طرح رجیستری را برای گوشی‌های مدل نوکیا، سونی، تکنو و هوآوی و شیائومی تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۶ لازم‌الاجرا اعلام کرد. اما اعمال رجیستری برای سامسونگ به‌دلیل سهم بالای بازار این برند و جلوگیری از تاثیرات منفی بر مصرف‌کننده نهایی، به امسال موکول شد.

حالا رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) از ۳۱ فروردین خبر داد.

حسین فلاح جوشقانی گفت: در راستای حفظ حقوق مشترکان و جلوگیری از فروش گوشی‌های قاچاق به جای گوشی‌های قانونی به مردم، با اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) تمامی نشان‌های گوشی تلفن همراه موجود در بازار از جمله سامسونگ مشمول این طرح می‌شوند

اعمال افزایش ۲۰ درصدی پایه حقوق در فیش فروردین کارگران

علیرغم آنکه تکلیف افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال گذشته روشن شد اما مذاکرات برای تعیین سایر سطوح مزدی به دلیل طولانی شدن جلسات در روزهای پایانی سال گذشته، به تعویق افتاد و به بعد از تعطیلات عید موکول شد.

منظور از سایر سطوح مزدی، میزان پایه حقوق و مزدی است که سال گذشته بیش از رقم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار بوده و شامل آن دسته از مشمولان قانون کار می‌شود که پایه حقوق آنها در سال گذشته بر اساس سنوات و سابقه کار از ۹۳۰ هزار تومان بیشتر بوده است.

هرچند نمایندگان کارگری و کارفرمایی در آخرین جلسه دستمزد شورای عالی کار پیشنهاد خود را برای افزیش میزان سایر سطوح مزدی مطرح کردند اما آنطور که معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته قرار است به زودی جلساتی با حضور نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی به منظور نزدیک کردن پیشنهادات طرفین به یکدیگر برگزار و تکلیف بسته مزدی سال ۱۳۹۷ تا پایان فروردین ماه روشن شود.

با توجه به آنکه پیشتر معاون روابط کار وزارت کار از ابلاغ بخشنامه مزد تا پایان فروردین ماه خبر داده بود باید منتظر ماند و دید که بخشنامه برای اجرا در بنگاه‌های سراسر کشور چه زمانی ابلاغ می‌شود تا تمام کارگران از این برج، (فروردین ۹۷‌) افزایش ۲۰ درصدی پایه حقوق را در فیش‌هایشان مشاهده کنند.

خودکفایی در تولید بنزین از شش ماهه دوم سال جاری

امروز بیژن نامدار زنگنه -وزیر نفت از خودکفایی در تولید بنزین ظرف شش ماهه دوم سال جاری خبر داده و گفته است که در سال گذشته تولید بنزین ۱۵ میلیون لیتر افزایش یافت و در چهار ماه آینده هم ۱۲ میلیون لیتر دیگر هم به تولید بنزین افزوده می شود و تا آخر سال ۱۲ میلیون لیتر دیگر به این میزان اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما از شش ماهه دوم سال جاری بنزین وارد نخواهیم کرد همچنین گفته است: مشکل بنزین را در پالایشگاه ها نبینید بلکه آن را کارخانه‌های خودروسازی ببینید. ما سالانه ۱۰ درصد افزایش رشد مصرف داریم همچنان که تولید خودرو هم به همین میزان افزایش د در طول دو سال گذشته قیمت بلیت قطار ثابت باقی مانده و با توجه به افزایش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف ریلی شرایط برای ادامه کار دشوار شده است؛ از این رو با هماهنگی رجا و شرکت‌های حمل و نقل ریلی درخواست داده‌ایم برای سال جاری نرخ شناور بلیت قطار ۱۰ درصد افزایش یابد.

شرکت‌های ریلی خواستار افزایش قیمت بلیت قطار شدند

همچنین در حوزه راه امروز اعلام شد با توجه به اینکه ۴۵ درصد از هزینه‌ شرکت‌های ریلی به شکل ارزی پرداخت می‌شود، فشار مالی بر شرکت‌ها بالا رفته است و از این رو این امیدواری وجود دارد که با تایید مدیران راه‌آهن افزایش قیمت بلیت قطار اجرایی شود. ظاهرا این افزایش قیمت به بلیت‌های بهار مربوط نمی‌شود زیرا پیش فروش آنها در حال حاضر آغاز شده است.

در این باره مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اظهار کرده که با هماهنگی‌های صورت گرفته با دیگر شرکت‌های ریلی درخواستی به راه‌آهن مبنی بر افزایش قیمت بلیت قطارها ارائه شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ریال عزیز دلم گیر پست فطرت افتادی؟؟؟؟؟

    • عابد

      الان میشیم شبیه سومالی و زیمباوه
      صد رحمت به کشورهای عربی که دارن در رفاه زندگی میکنن

    • بدون نام

      دلار از ۳۵۰۰ شده ۶۵۰۰منظورش از ثبات چیه یعنی میخواد ۶۵۰۰ نگه داره شاید هم بکنش ۶۳۰۰بگن دلار ارزان شده دیگه نگران نباشید جواب اون بیماری که هزینه داروش ی شبه دو برابر شد کی میده

    • بدون نام

      گرانی دلار تقصیر دولت قبله !!!!

    • بدون نام

      بی خیال یکی هم از این حرف هاا میزد الان دار دلار 6200 می خره بهتر بعضی ها از خواب بیدار شن

    • علی

      خدا لعنت تون کنه. هیچکس جنس نمی فروشه

    • بدون نام

      علت گرانی دلار و سکه فقط فساد و اختلاس و حقوقهای نجومیه که با دلار پرداخت میشه

    • جلنباز

      جالب است دراین خبردلار سکه رجیستر تلگرام تیپ ناجا ازهمه چیزسخن گفته شدفقطماندم که چگونه دلارمتعادل میشودنکندحباب ترکیده درضمن اعلام شده ذلاربه سمت قیمت واقعی میرودمگرتا حالاارزان بودکه ظرف یکماه۱۷۰۰تومان گران شدوهنوزدرجای واقعی نیست ادمای بیسوادکه میشونداقتصاددان وازهمه بدترپشت تریبون باگفتن لوور ابروی ایران وایرانی رابردندباید حرفهایی این چنین به خوردمردم بدهندحیف خاک

    • بدون نام

      همش دروغ

    • بدون نام

      خبری تیترو عوض کن،ریال ضعیف جان می گیرد

    • صدف

      دلار 6 هزار تومانی نوش جان کسانی که کمتر یکسال قبل به آقای رئیسی رای ندادند و به روحانی رای دادند تا به دلار هزار تومانی و ثبات قیمت ارز برسند!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج