۷۰۰۷۱۷
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

طنز؛ استفاده از کلمه «شو» در برنامه‌های سیما

علی مسعودی‌نیا در ستون طنز روزنامه قانون نوشت: با توجه به اینکه اخیرا برنامه‌سازان شبکه‌های پرشمار و درخشان سیما در استفاده از صنعت جناس تام به مراتبی دست یافته‌اند و متوجه شده‌اند بن مضارع فعل «شدن» که می‌شود «شو» با کلمه فرنگی «شو» (به معنای نمایش یا یک چیزی در همین مایه‌ها لابد گفته‌اند و شنیده‌ام که در گذشته نوع رنگارنگش را هم می‌ساختند و بعدها عید به عید انواع مختلفی از جمله تپش، طنین و امثالهم روی نوار وی‌.اچ.اس دست به دست می‌شد) نسبت جناس تام دارد؛ برنامه‌های بسیاری به این پسوند مزین شده‌اند: خنداننده شو، سه‌ شو، کودک شو، ستاره شو و قس علی‌هذا.

علی مسعودی‌نیا در ستون طنز روزنامه قانون نوشت: با توجه به اینکه اخیرا برنامه‌سازان شبکه‌های پرشمار و درخشان سیما در استفاده از صنعت جناس تام به مراتبی دست یافته‌اند و متوجه شده‌اند بن مضارع فعل «شدن» که می‌شود «شو» با کلمه فرنگی «شو» (به معنای نمایش یا یک چیزی در همین مایه‌ها لابد گفته‌اند و شنیده‌ام که در گذشته نوع رنگارنگش را هم می‌ساختند و بعدها عید به عید انواع مختلفی از جمله تپش، طنین و امثالهم روی نوار وی‌.اچ.اس دست به دست می‌شد) نسبت جناس تام دارد؛ برنامه‌های بسیاری به این پسوند مزین شده‌اند: خنداننده شو، سه‌ شو، کودک شو، ستاره شو و قس علی‌هذا. ما هم دیدیم که حالا که همه مي‌گويند فلان شو ما هم فلان شويم و چند طرح بدهیم برای «شو» که دست‌کم ملت سرگرم بشوند و وقت‌شان پر بشود. خاصه این روزها که بابت قیمت ارز و وضعیت اقتصادی خیل مگس‌پرانان روز‌به‌روز در حال افزایش هستند و بالاخره باید برای اوقات به شدت فراغت‌شان فکری کرد. این هم برنامه‌های پیشنهادی حقیر:

پلنگ شو

برای اینکه نگویید ما برنامه تخصصی بانوان توی تلویزیون خودمان کم داریم و با توجه به استعدادهای درخشانی که در این زمینه در سطح کشور وجود دارد، پیشنهاد می‌شود برنامه‌ای با عنوان «پلنگ شو» بسازیم که ربطی هم به محیط‌زیست به آن معنایش نداشته باشد بلکه به این معنایش ربط داشته باشد که همواره در سطح شهر و عمق اینستاگرام می‌بینیم. در هر قسمت برنامه عده‌ای از بانوان با ظاهر عادی و شبیه به آدمیزاد از یک در وارد و به شکل پلنگ از در دیگر خارج می‌شوند. اینکه بین این دو در چه اتفاقی می‌افتد را فقط بانوان حاضر در برنامه می‌توانند مشاهده کنند. البته با توجه به اینکه سیما رقص ارسطو عامل را هم سانسور می‌کند بخت عبور «پلنگ شو» از ممیزی اندک است. اما طرح است دیگر. دادیم که بشود و شاید هم شد. اگر بشود اما چه می‌شود!

خم شو

برعکس برنامه پیشین، ورود آقایان به این برنامه آزاد است. برنامه حال و هوای ریالیتی شو دارد و طی آن دوربینی خانواده کارگران و کارمندان و سایر اقشار پرسه‌زننده حوالی خط فقر را دنبال می‌کند و مراحل خم شدن هیکل‌شان را زیر فشار بار زندگی به نمایش می‌گذارد. خم‌شده‌ترین‌ها در این سلسله برنامه به عنوان مهمان ویژه به برنامه «ماه عسل» فرستاده می‌شوند بلکه برای‌شان گلریزانی شود و چند درجه صاف‌تر شوند.

آدم شو

مجری این برنامه آقای اسحاق جهانگیری خواهد بود و شرکت‌کنندگانش از میان متولدین دهه ۶۰ انتخاب می‌شوند. در این مجموعه آقای جهانگیری انواع و اقسام مشکلاتی که با دهه شصتی‌ها دارد را مطرح و در حل آن‌ها به شیوه خودش تلاش خواهد کرد. برعکس «پلنگ شو» که آدم می‌آمدند و پلنگ می‌رفتند، اینجا دهه‌شصتی می‌آیند و آدم می‌روند. ناگفته پیداست که شرکت‌کنندگان برنامه نیازمند قدرت بدنی بالا هستند.

جیگر شو

برای ساخت این برنامه به مسئولان دولتی و سازندگان برنامه‌های سیاسی سیما نیاز مبرمی داریم. در این برنامه که واقعا یک تاک‌شوی ناب است و به طور زنده پخش می‌شود مسئول روی یک بلندی می‌ایستد و ملت شروع می‌کنند به گله و اعتراض نسبت به مسائل مختلف. بعد آن مسئول باید مهارت داشته باشد در کمترین زمان ممکن وعده‌هایی بدهد و توجیه‌هایی ارائه کند که جماعت جیگرشان حال بیاید و بروند پی کارشان.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج