جاباما
۷۰۱۳۱۹
۴ نظر
۵۰۲۶
۴ نظر
۵۰۲۶
پ

نصرت‌الله و امیرحسین؛ دوقلوهای جدید بسکتبال ایران

از چند روز گذشته کار نوجوانان ایرانی در رقابت‌های بسکتبال زیر ۱۷‌سال آسیا در فوشان چین آغاز شد و آسمان‌خراش‌های کشورمان توانستند در نخستین گام با اقتدار و با اختلاف بیش از ۱۰۰گل از سد ماکائو بگذرند.

روزنامه شهروند: از چند روز گذشته کار نوجوانان ایرانی در رقابت‌های بسکتبال زیر ۱۷‌سال آسیا در فوشان چین آغاز شد و آسمان‌خراش‌های کشورمان توانستند در نخستین گام با اقتدار و با اختلاف بیش از ۱۰۰گل از سد ماکائو بگذرند. در این بازی جدا از نتیجه‌ای که مقتدرانه‌ترین پیروزی تاریخ این رقابت‌ها را رقم زد، نکته دیگری که تمام نگاه‌ها را به خود جلب کرد. نصرت‌الله و امیرحسین یازرلو، ۲ برادر دوقلویی هستند که در ترکیب تیم‌ملی ایران به میدان می‌روند؛ اتفاقی که تقریبا نادر است. همین موضوع توجه سایت فیبا را هم به خود جلب کرده و درنهایت باعث شد دقایقی در چین با آنها همکلام شویم.

نصرت‌الله و امیرحسین؛ دوقلوهای جدید بسکتبال ایران

گزارش جالب فیبا

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال(فیبا) بعد از نخستین بازی تیم‌ملی نوجوانان در چین گزارش جالبی را درباره برادران یازرلو منتشر کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: «نگران نباشید. شما که بازی تیم‌ملی ایران در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا را می‌بینید، اشتباه نمی‌کنید. امیرحسین و نصرت‌الله یازرلو دوقلو هستند. نصرت‌الله اندکی از برادر خود بلندتر است. او 197سانتی‌متر قامت دارد و برادرش 196 سانتی‌متر است.» بعد از گزارشی که فیبا از این 2 برادر منتشر کرد، نصرت‌الله و امیرحسین که جزو بازیکنان اصلی ایران هم هستند، خیلی زود نامشان بر سر زبان‌ها افتاد و در فضای مجازی طرفدار پیدا کردند.

نخستین دوقلوهای ایرانی

جالب است بدانید که این دو بازیکن نخستین دوقلوهای بسکتبالیستی نیستند که در قهرمانی آسیا حضور داشته‌اند. با این‌که از ایران قبلا هیچ برادر دوقلویی در تیم‌ملی به میدان نرفته‌اند، طبق گزارش فیبا در ‌سال 2009 تیم‌ملی سنگاپور دو برادر دوقلو در ترکیبش داشت. در رقابت‌های 2013 تیم‌ملی فیلیپین که بهترین عنوانش را در این رده آسیا کسب کرد، نیز دو بازیکن دوقلو در ترکیبش داشت. نکته جالب توجه این است که در همان‌سال یک تیم دیگر نیز دو برادر دوقلو داشت. تیم‌ملی اردن نیز در رقابت‌های ‌سال 2013 مثل فیلیپین از دوقلوهای بسکتبالیست خود بهره می‌برد.

امیرحسین: همیشه پشتیبان هم بودیم

امیرحسین یازرلو که خودش را متولد یک فروردین‌ماه ‌سال 1381 معرفی می‌کند، درباره برتری تیم‌ملی مقابل ماکائو با اختلاف 103گل به «شهروند» می‌گوید: «ما در چند هفته اخیر اردویی را در صربستان داشتیم تا خودمان را برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا آماده کنیم.

نصرت‌الله و امیرحسین؛ دوقلوهای جدید بسکتبال ایران

از چند روز قبل هم در ایام نوروز به چین آمدیم. خدا را شکر در بازی اول با اختلاف بالایی توانستیم ماکائو را شکست دهیم و می‌خواهیم همین‌طور تا پایان مسابقات ادامه دهیم چون هدفمان قهرمانی است. البته هنوز راه سختی را در پیش داریم.» وی درباره سیر پیشرفت خودش و برادرش تا رسیدن به تیم‌ملی عنوان می‌کند: «ما از کودکی کنار هم تمرین می‌کردیم و توانستیم خیلی به هم کمک کنیم. ما اهل شهرستان رامیان استان گلستان هستیم و راه سختی را برای رسیدن به این‌جا طی کردیم. البته خانواده ما هم پشتیبانمان بودند و در این راه کمک زیادی به ما کردند. نزدیک به ۳ ماه است که همراه با هم وارد تیم‌ملی نوجوانان شدیم و حالا در مسابقات هستیم. سعی می‌کنیم در زمین هم حامی یکدیگر باشیم چون بیش از سایر بازیکنان نسبت به هم شناخت داریم. آن طور که من شنیدم این تیم قرار است برای المپیک ۲۰۲۰ آماده شود اما در گام نخست باید سهمیه جهانی را در همین رده سنی بگیریم.»

امیرحسین یازرلو با اشاره به پست‌هایی که خودش و برادرش در زمین دارند، می‌گوید: «ما در پست ۲ و ۳ بازی می‌کنیم و درواقع کنار هم هستیم. اگر سرمربی صلاح بداند، می‌توانیم همزمان در زمین باشیم و از سوی دیگر می‌توانیم جایگزین یکدیگر شویم. خوشحالم که فدراسیون جهانی گزارشی از ما منتشر کرده و وقتی این مسأله را شنیدیم خیلی خوشحال شدیم. البته راه زیادی داریم و می‌خواهیم همین مسیر را تا تیم‌ملی بزرگسالان طی کنیم.»

نصرت الله: ما را در تیم‌ملی بزرگسالان هم می‌بینید

در ادامه با نصرت‌الله، برادر دوقلوی امیرحسین یازرلو همکلام شدیم که یک سانتی‌متر از برادرش بلندتر است و از نظر ظاهری هم سعی کرده کمی با او متفاوت باشد. نصرت‌الله درباره مسابقات قهرمانی آسیا به «شهروند» می‌گوید: «گام نخست را که محکم برداشتیم و امیدوارم در ادامه مسابقات هم بتوانیم پیروز شویم. تیم خوبی داریم و بازیکنان و کادرفنی زحمات زیادی می‌کشند. هدفمان در ابتدا کسب سهمیه جهانی و سپس قهرمانی است. ما ماکائو را شکست دادیم اما قطعا حریفان بعدی ما سخت‌تر هستند.»

وی با اشاره به تفاوت‌هایی که با برادرش دارد، می‌افزاید: «هیچ نمی‌گویم که من بهتر بازی می‌کنم یا برادرم. فکر می‌کنم هر دوی ما سطح خوبی داشتیم که در تیم‌ملی بازی می‌کنیم. البته تفاوت با هم زیاد داریم چون من راست دست هستم و برادرم چپ دست. قدمان هم یک سانتی‌متر تفاوت دارد و از نظر ظاهری هم کمی متفاوت هستیم. با این حال سعی می‌کنیم همیشه کنار هم باشیم و به یکدیگر کمک کنیم.»

نصرت الله یازرلو دراین‌باره که قبلا در بسکتبال ایران سابقه نداشته ۲ برادر دوقلو در تیم‌ملی بازی کنند، می‌گوید: «بله، آن طور که من هم پرسیدم، ما نخستین دوقلوهایی هستیم که در تیم‌ملی بازی می‌کنیم. شاید به خاطر همین برای فیبا هم جذاب بوده و درباره ما مطلب نوشته است. البته هدف ما خیلی بزرگتر از این‌هاست و می‌خواهیم همین راه را ادامه دهیم و تا تیم‌ملی بزرگسالان برویم. قبلا صمد و آیدین نیکخواه‌بهرامی به‌عنوان ۲برادر در تیم‌ملی بودند که من فکر می‌کنم می‌توانیم از آنها هم بهتر باشیم.»

نصرت‌الله و امیرحسین؛ دوقلوهای جدید بسکتبال ایران

به یاد صمد و آیدین در نسل طلایی

بسکتبال ایران همچنان نتوانسته بعد از نسل طلایی که در یک دهه اخیر داشت و نفراتی مثل حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی در آن حضور داشتند، نسل جدیدی را در آن سطح به وجود بیاورد. هنوز هم ستاره‌های مسن بسکتبال ایران جزو بازیکنان تاثیرگذار تیم‌ملی هستند. به 10، 11‌سال قبل برمی‌گردیم؛ زمانی که آیدین و صمد نیکخواه بهرامی به‌عنوان 2برادر و یک زوج استثنایی در تیم‌ملی حضور داشتند و با یکدیگر همکاری می‌کردند. درگذشت ناگهانی آیدین بر اثر یک سانحه رانندگی باعث شد تا این زوج طلایی بیش از 3، 4‌سال نتواند به مسیر خود ادامه دهد اما حالا بعد از گذشت یک دهه برادران دوقلوی یازرلو از استان گلستان ظهور کردند و اهداف بزرگی را در سر دارند. آنها می‌توانند برای علاقه‌مندان به بسکتبال یادآور زوج طلایی صمد و آیدین در تیم‌ملی باشند؛ اگرچه هنوز برای قضاوت درباره آینده آنها زود است. شاید همین دوقلو بودن امیرحسین و نصرت‌الله آنها را یک گام نسبت به سایر بازیکنان تیم‌ملی نوجوانان جلو انداخته و باعث شده این 2 بازیکن به واسطه چنین اتفاقی نه‌تنها در سطح ایران بلکه در سطح جهان شناخته شوند. باید دید توجه زودهنگام به برادران نوجوان بسکتبالیست ایرانی می‌تواند کمک حال آنها در راه پیشرفت باشد یا خیر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ریحانه

      انشالله موفق باشن

    • افسانه

      عکسش کو

    • افسانه

      عکسش کو

    • مریم

      افتخار افرینان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج