۷۰۲۶۲۲
۱۸ نظر
۵۰۰۱
۱۸ نظر
۵۰۰۱
پ

دنیا سیلی به مادرید را دید؛ بازگردید پسران بد

همچنان جنگ در ایتالیا ادامه دارد، اما برای لحظاتی، برای آن دقایق پایانی، برای آن جنجال‌ها، تمام دشمنان هم همراه با تورین شدند.

آی اسپورت: جنگ در ایتالیا ادامه دارد؛ هیچ شهری در ایتالیا برای یوونتوس دل نمی‌سوزاند، مردم هیچ خیابانی از میدان ناوونا گرفته تا اطراف دومو از تورینی ها دل خوشی ندارند، هنوز روزهای زیادی از بازی رفت شان مقابل رئال مادرید نگذشته است، از همان شب اتوبوس‌های ناپل با پرچم‌های کریستیانو رونالدو مسافران خود را به مقصد می‌رساندند، و از فردای همان روز بر روی دیوارهای دلاسپیگا نتیجه سه بر صفر خودنمایی می‌کرد. جنگ در ایتالیا ادامه دارد. پس از بازی رفت یوونتوس با مادریدی‌ها، که یک آبروریزی گره خورده بود به یکی از بهترین گل‌های تاریخ فوتبال، فرصت یک تسویه حساب فراهم شده بود. یک انتقام درون خانوادگی از یکی از پرچم داران پیکر نیمه جان ایتالیا. غنیمتی چندروزه برای عمری نیش زدن. همه چیز آماده بود برای تکمیل شدن یک تحقیر، برای محقق شدن یک ذلت در برنابئو. برای یک کینه درون خانوادگی که از سال‌های دور به امروز کشیده شده بود. اما وقتی داور مسابقه مایکل اولیور سوت پایان بازی برگشت را می‌زند و رای به صعود ناباورانه مادریدی‌ها می‌دهد اتفاقاتی می‌افتد که باور پذیرش آن کمی زمان می‌برد. گابریل باتیستوتا که عمری در پیراهن رقبای یوونتوس، در پیراهن دشمنان یوونتوس، تور دروازه تورینی‌ها را به لرزه در می‌آورد و جلوی چشمان مردم تورین فنس‌های دل آلپی و آرتمیو فرانکی را چنگ می‌زد پس از سوت داور انگلستانی گویی که عمری بت تورینی‌ها باشد به حمایت تمام و کمال از تورینی‌ها می‌پردازد، کریستین ویری با واژه کثیف انزجار خود را اعلام می‌کند، دیگو مارادونا پنالتی را قبول ندارد و مهم‌تر آنکه دشمنان قسم خورده درون خانوادگی اگر برای آن حماسه نود و هشت دقیقه‌ای به حمایت از یوونتوس نپرداخته باشند، لااقل به احترام مردانِ جسور بانو سکوت پیشه کرده‌اند.

دنیا سیلی به مادرید را دید؛ بازگردید پسران بد

دو سه روز از رانده شدن یوونتوس از لیگ قهرمانان گذشته است، و امروز که گاتزتا دلو اسپورت به جانلوییجی بوفون در لفافه می‌تازد که از صحبت‌های خود عذرخواهی کند مرا هم همانند بسیاری از هواداران یوونتوس و فوتبال دوستان بهت زده کرده است. قابل پذیرش نیست، همان روزنامه‌ای که در ایتالیا پیش از بازی برگشت رم مقابل بارسلونا نوشتند حرف از «بازگشت» در المپیکو نزنید، به دیگر تیم مورد حمایت‌شان یعنی یوونتوس هم باوری نداشتند. گاتزتا دلو اسپورت پس از بازی رفت یوونتوس مقابل رئال مادرید در مقاله ای از «مرگ کالچو» می‌گوید و در مقاله‌ای دیگر اذعان داشتند فوتبال اسپانیا در مقابل‌شان از سیاره دیگری است. البته نکته غم انگیز این رویداد نظرات فابیو کاپلو بوده است که در همان روزنامه این مسائل را تمام قد می‌پذیرد که هیچ کدام از دو تیم ایتالیایی شانسی در بازی برگشت ندارند. اما امروز شاهد هستیم همان سیاره دست نیافتنی یک بار تمام قد توسط رم فتح می‌شود، و بار دیگر توسط تورینی‌ها سیلی می‌خورد. راجع به رم به اندازه کافی صحبت شده است اما مساله رویدادی بود که در بازی برگشت یوونتوس در مادرید به وقوع پیوست. جایی که همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا جانلوییجی بوفون برای اولین بار در اروپا اخراج شود تا فتح سیاره دروغین جای خود را به طلبی غیر معقول بدهد.

آیا گاتزتا دلو اسپورت شهامت داشت برای دروغ پراکنی‌هایش، برای تضعیف کردن روحیه تیم‌های ایتالیایی از تورینی‌ها عذرخواهی کند؟ حال چگونه انتظار می‌رود تیمی که با رشادت، با آبرویی جاری شده در همان رسانه‌های ایتالیا، تا فتح برنابئو هم پیش رفته بود و با یک تصمیم جنجالی از تورنمنت رانده شده است و کاپیتانش برای حقایقی که بر زبان آورد و نیاورد عذرخواهی کند؟ این فرافکنی است، یک دروغ آشکار است. سوا از مباحث اخلاق ورزشی، بُعد صلح دوستانه در فوتبال، که همواره چنین مسائل و رویدادهایی را که هیچ سنخیتی در چنین دیدارهایی ندارد را نقد کرده‌ام، می‌نویسم که جانلوییجی بوفون هرگز نباید تن به چنین خواسته احمقانه‌ای بدهد و عذرخواهی کند. به راستی تورینی‌ها باید از چه کسانی عذرخواهی کنند؟ بس کنید.

قرعه کشی لیگ قهرمانان اروپا هم برگزار شد، زمان تسویه حساب مونیخی‌ها با مادریدی‌ها خیلی زودتر از آنچه که آرتورو ویدال و یارانش انتظار می‌کشیدند فرا رسید، یک جدال نفس گیر در نیمه نهایی. جایی که جانشین مرد شماره یک کادر مونیخی‌ها مشخص شده است و جایی که مادریدی‌ها به انتظار تکرار، تکرار و تکرار قهرمانی‌شان چشم دوخته‌اند. از آنسو آنفیلدی‌های محجوب هم خورده‌اند به محبوب‌های شهر رم. یکی از این دو تیم هم که در بحث هواداری‌شان الگویی بی نظیر در بحث وفاداری هستند می‌رسند به دیدار نهایی. پیش‌بینی‌های احساسی برای هر دو بازی سوا از آنکه منطقی نیست، آنچنان اهمیتی هم ندارد. اما مساله‌ای که همچنان پذیرش و هضم آن سخت شده ارتباطی به قرعه کشی ندارد. مساله هنوز یوونتوس و رئال مادرید است.

دنیا سیلی به مادرید را دید؛ بازگردید پسران بد

نکته‌ای که حائز اهمیت است داوری نیست، که یک کارشناس بگوید پنالتی بود، و یکی دیگر بگوید نبود. مساله آنجاست وقتی به ادله منطق فوتبال، جایی که خوشبین‌ترین هوادار مادرید هم به انتظار پیروزی در برنابئو نشسته است، غریبانه و بدون باورِ گاتزتا و حتی دون فابیو به برنابئو لشکرکشی می‌کنی، از دقیقه دوم توپ‌ها را درون دروازه حریف پرآوازه می‌کاری، و لحظه‌ای به این فکر نمی‌کنی که مردم کشورت هم به انتظار معجزه‌ات ننشسته‌اند؛ دیگر آن موقع اهمیت ندارد لحظات آخر از جام رانده‌تان کنند یا نه، دیگر آنچنان اهمیت ندارد سنگربان را به خداحافظی سوق دهند یا نه. اگر نیم قرن هم بگذرد و مردمک چشمان برنابئو برای اخراج سنگربان تورینی‌ها سوسو کنند، اما هرگز نمی‌توانند اشک‌های ایکر را، در روزهایی که فرزندش در برنابئو به دنبال پدر می‌گشت را از یاد ببرند. یوونتوس درست یا غلط حذف شده است. اما این جنازه فوتبال ایتالیا، این پیکر نیمه جان فوتبال ایتالیا روزی باز می‌گردد، تا آن روز قهرمانی‌ها برای از ایتالیا بهتران، برای مادریدی‌ها، مونیخی‌ها، کاتالان‌ها. برای ثروتمندان، تاجران. برای آنها که اسطوره‌های‌شان هو شنیدن را از بر شده‌اند، برای آنان که میلی برای دیدن سیوهای یک پیرمرد در برنابئو هم نداشته‌اند. برای آنها که هشت بار متوالی به این مرحله رسیده‌اند و زمین و زمان آنها را متهم به انگ‌های خوش رنگ و لعاب می‌کند. در اینکه رئال مادرید تیمی بسیار محترم و پر آوازه است بر هیچ هواداری در دنیا پوشیده نیست. اما مساله فراتر از هو کردنِ تیمی بود که به برنابئو آمد، سیلی زد و بازگشت.

همچنان جنگ در ایتالیا ادامه دارد، اما برای لحظاتی، برای آن دقایق پایانی، برای آن جنجال‌ها، تمام دشمنان هم همراه با تورین شدند. درست است تا آن روزی که تاوان مصیبت‌تان گرفته شود خفه شوید و بازگردید به تورین شکست خورده‌ها. پسران بدِ آلگری، شمایی که به قول خوزه چیلاورت پدرخوانده لقب گرفته‌اید اما لیاقت جلوگیری از یک تصمیم جنجالی را هم نداشته‌اید. طوری که مارسلو پس از پایان بازی می‌گوید؛ «ما کامبک نمی‌خوریم چون رئال مادرید هستیم»، کافیست برای رد این ادعای پرطمطراق به چهره پر از استرس مادریدی‌ها به سانتیاگو برنابئو نگاه کنید، یا تونی کروس پس از پایان بازی، درست زمانی که مصاحبه‌های آتشین و کمی احساسی بازیکنان یوونتوس دنیا را زیر و زبر کرده است شکلکی خنده در صفحه مجازی خود می‌گذارد. کاری نمی‌توان کرد جز آنکه حرف‌های جورجو کیه‌لینی را خطاب به رئال مادرید مرور کرد که اذعان داشت «آنها همیشه همینگونه بوده‌اند». و یا می‌شود با صحبت‌های جانلوییجی بوفون که داور را به چالش کشیده بود سر کرد.

شاید همه دنیا بنویسند دزدی قرن، داوری کثیف، اما بیان چنین اظهاراتی را در مقابل تصمیمی که هرگز صحت و سقم آن آنطور که باید مشخص نشد را نمی‌پسندم. اما من از راهی دورتر می‌نویسم. آنچه که یک دنیا دید یک سیلی بود، جایی که پسران بد ایتالیا به برنابئو آمدند، به مادرید سیلی زدند، و با غرور بازگشتند. این پیکر نیمه جان ایتالیا، که روی دوش دیگر تیم ایتالیا تلو تلوخوران پیش می‌رود هر عاقبتی که داشته باشد این تصویر از یاد آنها که فوتبال را سوا از تعصب‌شان نگاه می‌کنند تا همیشه به یادگار خواهد ماند.

سکانس پایانی جانلوییجی و قصه رانده شدگان تورینی را با همه انشعابش می‌سپارم به تاریخی که افسانه‌اش هم سر سودا که نداشت که نداشت. ویلیام والاس در یکی از دیالوگ‌هایش می‌گفت: «اگه بجنگین ممکنه بمیرین، فرار کنین زنده می‌مونین، دست کم مدتی. ولی چند وقت بعد توی رخت خوابتون می‌میرید. کدومو انتخاب می‌کنین؟! حاضرین همه روزها رو از امروز تا لحظه مرگ افسوس بخورین که چرا اینجا نموندین و این جمله رو نگفتین «که می‌تونن جان ما رو بگیرن، ولی آزادی ما رو هرگز...»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • چارلی

      با سلام
      متنِ بسیار مزخرفی بود ...
      با تشکر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا گل گفتی مترجم از روی دیکشنری و گوگل ترانسلیت ترجمه کرده بود و اونقدر ترجمه اش مزخرف شد که متن به حاشیه رفت

    • مسعود رئالی

      اینهمه حرف مفت زدی ولی یه کلمه درموردگل دقیقه13 ایسکو که کمک داوربه اشتباه آفساید اعلام کرد جیزی نگفتی.وگرنه مسیربازی دقیقا درجهت همون آبروریزی سال قبل یوونتوس مافیایی پیش میرفت.!!!!!!!
      پنالتی هم طبق نظر بیشتراز90درصدکارشناسای داوری دنیا صحیح بوده وشما دیگه زیادشلوغش نکن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم ، پارسال که بارسا هرتکی اومد بالا رو نمیگی پنالتی سوارز تمارض بود پنالتی رو دی ماریا رو نگرفتن

    • مهدی ساکی

      با سلام متن خیلی خوبی بود ممنون...

    • حامد

      من حدس میزنم نویسنده این متن بارسایی بوده و سعی کرده سوزشش از صعود رئال و حذف بارسا رو در غالب این متن یه کم تسکین ببخشه...☺

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کیسه های احمق نادان

    • بدون نام

      دوست عزیز شما فوتبال رو با فیلم هندی اشتباه گرفتی،قشنگ معلومه احساساتت ب عقلت غلبه کرده

    • Gholam Borhani

      من نمی دونم این داستان تاکی ادامه خواهد داشت یک بازی بود رونالدو و یارانش بازی را بردن تمام تمام مردم دنیا میدونن که اون پنالتی درست بود حالا قصه رو سرخت مجله هایشون اینطوری پرفروشتر میخواهند کنند آقا تمام شد بازی رفتیم به نیمه نهایی حالا شما همین جوری ادامه بدید...

    • بدون نام

      سلام. چرت پرت های خوبی بود ممنون راستی از بس مضخرف گفتی نصفشم نخوندم

    • امین تاجی

      سلام .دمت گررم عالی بود متنت

    • فقط مسی

      من بااین که بارسایی ام...قبول دارم که صعودرئال درست بوده....گل دقیقه ۱۳ ایسکو درست بود این گل میتونست نتیجه ی بازی رو عوض کنه صحنه ی پنالتی هم واقعا پنالتی بود .....من نمیدونم این حرفای الکی چیه؟؟؟

    • بدون نام

      لعنت به پول و مافیای زئال مادرید. حقیقتا که ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برخورد توپ به دست بازیکن ریال بازی رفت و تک به تک کاوادرادو که خطا کردن دو پنالتی گرفته نشد ریالیدبهتره یه باره دیگه بازی رو ببینید و چرت نگید بازی برگشت هم باختید نبرید با کمک یار دوازدهمون مثل سال قبل مقابل بایرمونیخ .
        خدابخیر کنه امسال بازم برا بایرین

      • محمد

        حقیقتا که سوختی

    • بهزاد

      چرا فقط نظر بوفون عقده ای و مارادونای معتاد رو نوشتی؟
      رئال کاملا تمیز صعود کر‌د

    • بدون نام

      سیلی که جای خود داشت ریالو کردن تو کاسه مستراح درش آوردن

    • بدون نام

      آخه الحاف یوونتوس باخت حقش بود گل سالم وپنالتی آشکار رو کور بودی نگرفت که این شر و ور ها رو ترجمه میکنی؟ یا کورید یا خودتون رو به کوری ونفهمی میزنید. شما ها کجا درس خوندید به قول پیرمردهای قدیم؟ خخخخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج