۷۰۲۶۷۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

چرا لیورپول و رئال فینالیست می‌شوند؟

مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا که اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی زیادی را در دل خود جای داده بود، چهارشنبه گذشته با صعود رم، لیورپول، رئال‌مادرید و بایرن‌مونیخ به نیمه‌نهایی به پایان رسید.

شهروند: مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا که اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی زیادی را در دل خود جای داده بود، چهارشنبه گذشته با صعود رم، لیورپول، رئال‌مادرید و بایرن‌مونیخ به نیمه‌نهایی به پایان رسید. جمعه هم قرعه‌کشی بازی‌های ماقبل فینال برگزار و مشخص شد که لیورپول و رم ٤ و ١٢ اردیبهشت و بایرن‌مونیخ و رئال ٥ و ١١ اردیبهشت باید ٢ دیدار رفت و برگشت را برگزار کنند. مثل مرحله قبلی بار دیگر سراغ تحلیلگر فوتبال کشورمان رفتیم تا اتفاقات را با نگاهی موشکافانه شرح دهد. در ادامه، مشروح صحبت‌های جلال چراغپور در گفت‌وگو با «شهروند» را می‌خوانید:

رم؛ صعود با آنتی‌گیم

در دیدار رفت بارسلونا و رم همان حادثه‌ای رخ داد که قابل‌پیش‌بینی بود. آبی‌واناری‌ها نسبت به حریف ایتالیایی برتری داشتند و رم هم توانایی مقابله با آنها را نداشت، اما حادثه اصلی در بازی برگشت رخ داد. شاید خوشبین‌ترین کارشناسان هم پیش‌بینی صعود رم را نمی‌کردند. بخشی از برتری ٣ بر صفر رم در بازی برگشت فوتبالی بود و بخش دیگری از آن به اتفاقات ربط داشت. وقتی رم در بازی نخست در برابر گیم، گیم بازی کرد، به این نتیجه رسید که نمی‌تواند در این شرایط برتر باشد و به همین خاطر در بازی برگشت آنتی‌گیم کرد. این نوع بازی عبارت است از بازی‌ای که اجازه نمی‌دهد حریف بازی خودش را انجام دهد. دیگو سیمئونه نخستین نفری بود که آنتی‌گیم را وارد فوتبال کرد. این سیستم اگر با اخلاق فوتبالی داور همراه نباشد، با اخطار و اخراج مواجه شده و درنهایت آن تیم نابود می‌شود. در این بازی نگرش داور دقیقا با سیستم رم تطبیق داشت که اگر این‌طور نبود، رم از دقیقه ٦٠ به بعد ١٠ نفره یا حتی ٩ نفره می‌شد. بارسلونا چون توان مقابله با بازی خشن رم را نداشت و ستاره‌هایش مثل مسی از کار افتادند، درنهایت شکست خورد. البته حریف بعدی رم یعنی لیورپول چنین شرایطی ندارد، به همین دلیل شانس آنها برای رسیدن به فینال مقابل لیورپول کمتر است.

رئال؛ صعود از لبه مرگ

رئال مادرید هم مثل بارسلونا در بازی برگشت سورپرایز شد، اما یک اتفاق در دقایق پایانی به داد این تیم رسید تا به نیمه نهایی صعود کند. وقتی ٢ تیم ٢ بار در فاصله ٦ روز با هم بازی می‌کنند، شانس سورپرایزشدن تیم بازنده بازی رفت از بین می‌رود. یوونتوس در بازی نخست غافلگیر شد، اما با درس گرفتن از آن شکست در بازی برگشت تا آستانه جبران پیش رفت. از سوی دیگر رئال به‌عنوان برنده بازی رفت دچار ارزشیابی اشتباه شد. آنها محاسبات اشتباهی درباره یوونتوس بعد از برتری ٣ بر صفر داشتند که تا لبه مرگ رئال را پیش برد. با توجه به نظرات مختلف کارشناسان داوری درباره پنالتی دقایق پایانی رئال، به نظر می‌رسد این تیم با نظر داور از یوونتوس عبور کرد. این اتفاق قبلا برای تیم‌های بزرگ زیادی رخ داده بود و بار دیگر گریبان تیم زیدان را گرفت. البته قطعا با اضافه‌شدن سرخیو راموس که در پست خود یکی از نوابغ فوتبال دنیاست، چنین اتفاقی مقابل بایرن‌مونیخ تکرار نمی‌شود.

لیورپول؛ صعود به فینال با خوش‌فکری کلوپ

شانس لیورپول در نظرسنجی‌ها قبل از رویارویی با منچسترسیتی پایین بود، اما همان‌طور که از قبل گفته بودیم تیم‌های یورگن کلوپ غیرقابل پیش‌بینی هستند. این مربی در طول بازی به‌راحتی تاکتیکش را تغییر می‌دهد و برابر منچسترسیتی که سبک بازی‌اش پاس‌محور است، توانست در دیدار نخست کار را تمام کند. گواردیولا همان تفکر دوران مربیگری بارسلونا را به بایرن برد و حالا در منچسترسیتی آن را اجرا می‌کند. با این حال، کیفیت بازیکنان سیتی به اندازه بارسلونا هم نیست و لیورپول با کلوپ که یکی از خوش‌فکرترین مربیان کنونی جهان است، توانست برنده این نبرد باشد. شخصا با توجه به شناختی که از لیورپول و یورگن کلوپ پیدا کردم، شانس این تیم را برابر رم در نیمه‌نهایی بیشتر می‌بینم و تصور می‌کنم آنها فینالیست خواهند شد.

بایرن مونیخ؛‌ شانس کمتر برابر رئال

بایرن مونیخ هم با وجود شانس بیشتر روی کاغذ با فشار زیادی از سد سویا گذشت. اشتباهات حریف و گل به خودی باعث پیروزی ٢ بر یک مونیخی‌ها در بازی رفت شد. اگر تیمی استراتژی دفاع در باکس را انتخاب می‌کند، باید برای پنالتی دادن و گل به خودی، خودش را آماده کند. آن‌قدر این نوع دفاع فشرد هست که امکان این اشتباهات از سوی مدافعان وجود دارد. در بازی برگشت هم با توجه به خصلت فوتبال آلمان، بایرن حواسش جمع بود و محکم بازی کرد تا با یک تساوی بدون گل به نیمه نهایی برسد. بایرن‌مونیخ در نیمه نهایی با سد محکمی مثل رئال برخورد کرده که من شانس تیم آلمانی را در مجموع ٢ بازی رفت و برگشت کمتر می‌دانم. با مقایسه مدافعان مرکزی ٢ تیم شانس بیشتری را به رئال می‌دهم. راموس که پیش از این گفتم از نوابغ دفاعی جهان است؛ در برابر بواتنگ از بایرن‌مونیخ دچار اشتباهات مرگباری در بازی‌های این تیم می‌شود، صرفا به همین دلیل می‌توانیم شانس تیم زیدان را برای رسیدن به فینال بیشتر بدانیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج