جاباما
۷۰۳۸۵۰
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

تاکید روحانی بر اشتغالزایی ۲ بخش در سال ۹۷

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار گفت: طبق تأکیدات رئیس جمهور، اشتغال زایی از طریق نوسازی بافت های فرسوده شهری و حمل و نقل را در سال۹۷ باید دنبال کنیم.

خبرگزاری تسنیم: علاءالدین ازوجی مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت کار در گفت و گو با خبرنگار ، درباره برنامه های اشتغالزایی سال ۹۷ گفت: در سال ۹۶ با برنامه ریزی هایی که انجام شد، پی ریزی برای ایجاد اشتغال در سال ۹۷ صورت گرفت. با ابلاغ برنامه اشتغال فراگیر در سال ۹۶ یک اجماع بسیار خوب در سراسر کشور بین دستگاه ها برای ایجاد اشتغال به وجود آمد. در حال حاضر اکثر استان ها درگیر ایجاد اشتغال در بخش های مختلف هستند.

وی با بیان اینکه در راستای برنامه اشتغال فراگیر سه محور دنبال می شود گفت: اجرای طرح اشتغال فراگیر در قالب سه محور برنامه اشتغال فراگیر یعنی اشتغال حمایتی ( تامین مالی خرد، مشاغل خانگی و اشتغال نهادهای حمایتی) مداخلات سیاسی ( ساماندهی اعزام نیروی کار، مهارت آموزی، مشوق های بیمه کارفرمایی، کارورزی با احتساب ۷۰ درصد جذب)، اشتغال رسته های کسب و کار در حوزه اجرای طرح‌های کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ، مشوق‌های کارفرمایی و یارانه دستمزد ، توسعه استارت آپ‌ها، مشاغل خرد، مشاغل اقشار تحت حمایت نهادهای حمایتی و کارانه اشتغال جوانان (کاج) از جمله برنامه های مهم در ایجاد اشتغال در سال ۹۷ است.

ازوجی با بیان اینکه در راستای «برنامه اشتغال فراگیر»، چندین برنامه کلیدی برای اشتغالزایی در سال آینده تعریف شده است ادامه داد: برنامه توانمندسازی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی، افزایش مهارت نیروی کار، سیاست‌های فعال توسعه کسب و کار از طریق اجرای طرح‌های کلیدی ذیل برنامه اشتغال فراگیر از جمله طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج)، مشوق‌های کارفرمایی، طرح کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و توسعه «رَسته‌های منتخب دارای ظرفیت اشتغال» در هر استان دنبال می‌شود.

مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار با بیان اینکه بخشی از اشتغال کشور با تأکید بر اینکه ایجاد بخشی از اشتغال را از طریق سیاست‌های فعال توسعه کسب و کار و طرح کاج دنبال می کنیم گفت: در همین راستا بخشی از برنامه‌های اشتغالزایی مربوط به توسعه کسب و کار و مداخلات توسعه‌ای وزارت کار برای رونق و توسعه بازار کار است.

* ثبت طرح های اشتغالی در سامانه کارا

وی افزود: در نیمه دوم سال ۹۶ دستگاه ها در هر استان به متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال اعلام کردند که طرح های اشتغالزایی خود را در سامانه کارا ثبت کنند. متقاضیان هم شخص حقوقی و هم شخص حقیقی هستند . طرح ثبت نام شده پس از تأیید اولیه از استان به کمیته فنی استان فرستاده می شود که در این کمیته فنی کارگزار وزارت کار،سازمان برنامه و بودجه، اداره کل تعاون،کار و رفاه استان تهران حضور دارند که در ذیل کارگروه اشتغال استان فعالیت می کنند.

مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کاربیان کرد: از اواخر آذرماه تاکنون حدود ۲۲۰ هزار طرح در سامانه کارا ثبت نام کردند که ۸۵ درصد آن مربوط به اشتغال روستایی و عشایری و ۱۵ درصد مربوط اشتغال فراگیر است. دلیل استقبال از طرح اشتغال روستایی نرخ سود تسهیلات پایین در اشتغال روستایی و عشایری است. ۱۸۷هزار طرح مربوط به اشتغال روستایی ثبت شده است که نیازمند تسهیلات هستند.بیش از ۵ هزار طرح برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.

مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت کار با تشریح جزئیات شرایط متقاضیان برای ثبت نام در سامانه کارا گفت: قطعا کسانی از تسهیلات اشتغال بهره‌مند می شوند که قواعد و شرایط اعلامی در سامانه را رعایت کنند و توسط دستگاه اجرایی مرتبط با طرح اشتغال، کمیته فنی و موسسه عامل پرداخت کننده تایید شوند.

وی با بیان اینکه از متقاضیان ثبت نام در سامانه کارا درخواست می شود تمام شرایط، بندها و دستورالعمل های اعلامی درج شده در سامانه را با دقت مطالعه کنند تاکید کرد: به دلیل اینکه تسهیلات اشتغال به صورت ارزان قیمت با نرخ سود پایین ارائه می شود بنابراین طبق تجربیات گذشته ممکن است بسیاری از افراد با انگیزه های غیر از اشتغال در سامانه ثبت نام کنند که با همین فرض در عین حال که تلاش شده تسهیلات با کمترین بروکراسی پرداخت شود اما در شناسایی واجدین شرایط سخت گیری خواهد شد.

*شروط لازم برای دریافت تسهیلات اشتغالی در کارا

ازوجی با بیان اینکه متقاضیان استفاده از تسهیلات بر اساس شاخص‌های «رسته‌های در اولویت»، «منطقه هدف کسب و کار» و «اهلیت برای راه اندازی طرح اشتغال» ارزیابی می شوند گفت: در صورتی که طرح متقاضی در قالب «رسته‌های اعلامی دارای اولویت اشتغال» ارائه شده باشد طرح در دستور کار بررسی صلاحیت پرداخت تسهیلات قرار می گیرد. در عین حال با توجه به اینکه مناطق روستایی و عشایری در اولویت اجرای طرح های اشتغال هستند، اینکه اجرای طرح متقاضی کسب و کار در مناطق هدف قرار دارد یا خیر با تشخیص دستگاه اجرایی مرتبط با طرح توجیهی متقاضی و کمیته فنی در سطح استان مشخص خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت کار افزود: اگر فرد متقاضی، در طرح توجیهی اشتغال خود دو شرط رسته های در اولویت و منطقه هدف اجرای طرح را رعایت کرده باشد در مرحله بعد، «اهلیت» متقاضی باید بررسی شود؛ به این معنا که فرد به چه میزان به کسب و کار پیشنهادی در قالب طرح توجیهی خود، تسلط دارد؛ همچنین با توجه به اینکه عمده طرح‌های اشتغال باید مبتنی بر مشارکت جمعی و گروهی باشند بنابراین متقاضی استفاده از تسهیلات اشتغال باید توانایی کارفرمایی و سرپرستی کسب و کار را داشته باشد.

شناسایی ظرفیت های استانی در رشته های پُر اشتغال

ازوجی با بیان اینکه در سال جاری رَسته‌های منتخب و دارای ظرفیت اشتغال هر استان مورد بررسی قرار گرفت گفت: به تفکیک هر استان و به طور دقیق ظرفیت‌های دارای مزیت و اشتغالزا در هر استان شناسایی شدند که بررسی‌های ما نشان می‌دهد رَسته‌های ذیل صنعت گردشگری، آی - تی (فناری اطلاعات)، فرهنگ و هنر، ورزش و سلامت عمدتا در بین تمام استان‌ها مشترک هستند و تقریبا در همه استان‌های کشور ظرفیت اشتغال دارند.

وی ادامه داد:طبق تبصره ۱۸برنامه بودجه سال۹۷ دولت موظف است حدود ۳هزار میلیارد تومان منابع عمومی را به منابع اشتغال اختصاص دهد. در کنار این موضوع قرار است ۱۲هزار میلیارد تومان از طریق تملک دارایی به بحث اشتغال تعلق گیرد،که مجموع منابع عمومی که دولت قصد دارد به بحث اشتغال تخصیص دهد حدود ۱۵هزار میلیارد تومان است. قرار است از صندوق توسعه ملی علاوه بر ۱.۵ میلیارد دلار تسهیلات برای اشتغال روستایی حدود ۱۵هزار میلیارد تومان به بحث اشتغال (روستایی و شهری) اختصاص می یابد که با منابع بانکی تلفیق می شود. مجموع این طرح ها سه محور اصلی در اشتغال فراگیر است.

مشاور وزیر کار به بخشی از منابع پیش بینی شده برای اشتغالزایی اشاره کرد و ادامه داد: با استفاده از منابع ۲۰ هزار میلیارد تومانی بانکی که طبق تکلیف برنامه اشتغال فراگیر طی ماه‌های گذشته از طرف بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شد، می‌توان به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی کمک کرد.

این مقام مسئول در وزارت کار افزود: همچنین معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال مناطق روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر اختصاص پیدا کرده است که بخشی از آن اخیرا از سوی سازمان برنامه و بودجه به موسسات و بانک‌های عامل تخصیص یافت.

وی گفت: در همین زمینه پس از ابلاغ دستورالعمل اشتغال روستایی از طرف وزیر کار به استانداران سراسر کشور، دستگاه‌های بخشی موظف شدند طی ۲ هفته پس از ابلاغ این دستورالعمل، منطبق با فعالیت‌های اقتصادی اولویت‌دار در برنامه اشتغال فراگیر نسبت به تهیه برنامه اجرایی در کارگروه ملی راهبری توسعه اشتغال پایدار اقدام و پس از تصویب در این کارگروه به واحدهای استانی تابعه جهت اجرای ابلاغ کنند.

ازوجی تاکید کرد: برنامه ارائه شده باید شامل پیش بینی بازار مناسب، محصولات و نیاز سنجی برای آموزش و نهادسازی برای ایجاد و توسعه کسب و کار نظارت عملیاتی باشد.

* اشتغال‌زایی از طریق نوسازی بافت‌های فرسوده شهری

وی با بیان اینکه برای سال جاری با توجه به تأکیدات رئیس جمهور اشتغال زایی از طریق نوسازی بافت های فرسوده شهری و حمل و نقل را در سال۹۷ را باید دنبال کنیم گفت: در حوزه اجرای طرح‌های کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ، مشوق‌های کارفرمایی و یارانه دستمزد سیاست‌های وزارت کار مشخص شده است؛ همچنین توسعه استارت آپ‌ها، مشاغل خرد، مشاغل اقشار تحت حمایت نهادهای حمایتی به عنوان برنامه‌های اشتغالزایی مد نظر است.

ازوجی گفت:با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است بخشی از اشتغال کشور با نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد شود. ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در بودجه سال آینده که مقطعی از یک سال برنامه ششم توسعه است، در نظر گرفته شده است و در این راستا ۱۲ برنامه اجرایی پیش بینی شده که حداقل سرمایه گذاری برای آن حدود ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش این بزرگوارنظرنمیداد چون همه چیزش برعکسه میگی نه امتحان کن درماه دیگه معلوم میشه اگه گفت روزه بدونید شبه

    • جانباز

      بخش اول افغان بخش دوم افغانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج