۷۰۴۰۲۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

احتمال لغو اجرای طرح جدید ترافیک قوت گرفت

در حالی که فراهم نشدن زیرساخت‌های طرح جدید ترافیکی در تهران موجب شده معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری از تعویق اجرای آن خبر برسد، اخباری منتشر شده که حکایت از قوت گرفتن احتمال لغو این طرح دارد!

تابناک نوشت: در حالی که فراهم نشدن زیرساخت‌های طرح جدید ترافیکی در تهران موجب شده معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری از تعویق اجرای آن خبر برسد، اخباری منتشر شده که حکایت از قوت گرفتن احتمال لغو این طرح دارد!

طرح ترافیک جنجالی تهران که پس از حرف و حدیث‌های فراوان، با اعمال تغییراتی به تصویب شورای شهر رسیده و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است، حالا با مانعی جدید و البته بسیار جدی‌تر از موانع قبلی روبرو شده است، به گونه‌ای که ممکن است لغو شود.

آن گونه که فارس خبر داده، مانع جدید «دیوان عدالت اداری» است. همان مرجع عالی رتبه‌ای که پیشتر هم یکبار در خصوص طرح ترافیک در سال‌های گذشته ورود کرده و رای به ابطال داده و حالا شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بار دیگر به این مقوله ورود کرده است. این بار به دلیل افزایش چندین برابری عوارض طرح ترافیک به نسبت سال گذشته.

بر اساس این گزارش، برخی مغایرت‌های قانونی از جمله افزایش بی سابقه و چندین برابری عوارض برای برخی گروه‌های هدف، در دستور کار کمیسیون تخصصی شهرداری‌های دیوان عدالت اداری قرار گرفته است و احتمال صدور دستور موقت توقف اجرای آن نیز می‌رود چراکه این میزان افزایش با ماده ۷۷ اصلاحی قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مغایرت دارد.

بر اساس این ماده، افزایش عوارض تنها در محدوده نرخ تورمی رسمی کشور، یعنی نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی کشورمان ممکن است، در حالی که در طرح جدید ترافیک تهران، برای برخی گروه‌ها افزایش ۴۰۰ درصدی در نظر گرفته شده است. افزایشی چشمگیر که، چون با قانون در مغایرت است، هیچ توجیهی برای آن پذیرفتنی نخواهد بود.

موضوعی که پیشتر نیز اثبات شده است؛ به این صورت که دیوان عدالت اداری شهریور ماه سال گذشته مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص افزایش عوارض طرح ترافیک سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ را به دلیل افزایش ۸۰ درصد عوارض -که مخالف و بیش از نرخ تورمی اعلام شده توسط بانک مرکزی بود و با قانون یاد شده مغایرت داشت، را باطل اعلام کرد. موضوعی که بر اساس آن، طرح جدید ترافیک تهران اشکال دار به نظر می‌رسد و می‌بایست تصحیح یا لغو شود.

اتفاقی که حتی پس از اجرای طرح هم می‌تواند رخ دهد و از این رو متفاوت از مخالفت پلیس راهور یا فرمانداری و استانداری با طرح جدید است که رفع شدنی به نظر می‌رسیدند و در نهایت هم رفع شدند. مشکلی بزرگ که نشان می‌دهد ظاهرا نه مسئولان شهرداری تهران و نه شورای پنجم شهر تهران از این قانون اطلاع نداشته‌اند!

دیوان عدالت اداری در حالی به این موضوع ورود کرده که پیشتر، در واپسین روز‌های سال ۹۶ سازمان بازرسی کل کشور هم از ورود این سازمان به موضوع طرح ترافیک خبر داده و به طور ویژه، بررسی شرایط و ضوابط طرح خبرنگاران را مدنظر قرار داده بود. بررسی‌ای که قاضی سراج در تشریح آن گفت: یا آلودگی هوا داریم یا نداریم؛ اگر آلودگی داریم، خودرو با طرح یا بی طرح تفاوتی ندارد و با گرفتن پول آلودگی تمام نمی‌شود. باید تصمیم عاقلانه گرفته شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «چرا هنوز اقدامی صورت نگرفته است»، گفت: هنوز قیمت نهایی تصویب نشده است که ما بخواهیم ورود کنیم و فکر هم نمی‌کنم که این قیمتی که عنوان کرده‌اند به تصویب برسد. من با ۱۰۰ درصد طرح ترافیک خبرنگاران به این صورت مخالفم و صورت تصویب قیمت طرح ترافیک خبرنگاران، سازمان بازرسی ورود خواهد کرد.

پیچ و خم‌هایی که با دیگر موانع قرار گرفته بر سر راه طرح جدید تفاوت جدی دارد. آنقدر جدی که می‌تواند طرح جدید ترافیکی را ناکام کرده و همه چیز را به روال سابق برگرداند. اتفاقی که با توجه به تاخیر‌های فراوان در اجرای این طرح و مشکلات ریز و درشتی که گریبانش را گرفته، بعید نیست پیش از بررسی در دیوان عدالت و اداری و صدور حکم برای آن رخ دهد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج