۷۰۴۰۲۹
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

تلاش آمریکا برای جایگزینی ارتش عربی در سوریه

تابناک در گزارشی نوشت: پس از حملات موشکی روز شنبه به خاک سوریه، هنوز صحبت‌ها بر سر این است که دونالد ترامپ خواهان خروج هر چه زود‌تر نیروهای آمریکایی از سوریه است. در همین رابطه، باز هم ترامپ از کشورهای عربی درخواست کرده که نقش بیشتری را در مورد سوریه ایفا کنند و این بار در قالب ایجاد یک «ارتش عربی».

تابناک در گزارشی نوشت: پس از حملات موشکی روز شنبه به خاک سوریه، هنوز صحبت‌ها بر سر این است که دونالد ترامپ خواهان خروج هر چه زود‌تر نیروهای آمریکایی از سوریه است. در همین رابطه، باز هم ترامپ از کشورهای عربی درخواست کرده که نقش بیشتری را در مورد سوریه ایفا کنند و این بار در قالب ایجاد یک «ارتش عربی».

دولت آمریکا از کشورهای عربی به ‌ویژه عربستان، قطر و امارات خواسته است که هزینه‌های مالی بیشتری در حد چندین میلیارد دلار در سوریه صورت داده و اقدام به اعزام نیرو به این کشور برای ایجاد ثبات به‌ ویژه در مرزهای شمالی سوریه کنند.

دونالد ترامپ که اخیراً چندین بار نگرانی‌ها و دغدغه خود از حضور طولانی‌مدت آمریکا در سوریه و هزینه‌های هنگفتی که این کشور در سوریه صورت می‌دهد، ابراز کرده است در این خصوص بیان کرده: ما از شرکای خود درخواست کرده‌ایم که نقش و مسئولیت بیشتری در خصوص امنیت منطقه خود داشته باشند؛ از جمله این‌که پول و هزینه بیشتری در این خصوص خرج کنند.

یکی از مقامات دولت آمریکا با تأیید این موضوع بیان کرد: از عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی با تماس‌های گسترده درخواست شده است که به‌ ویژه در بخش مالی کمک‌های بیشتری به ثبات منطقه و سوریه کنند. همچنین گفته می‌شود، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در تماس‌هایی با «عباس کامل» وزیر اطلاعات مصر علاقه‌مندی و آمادگی این کشور آفریقایی برای شرکت در این مسأله را جویا شده است.

در همین راستا، اما تعدادی از مقامات آمریکایی به ‌سرعت شروع به پررنگ کردن موانعی که آمریکا برای ایجاد یک ارتش از ائتلاف عربی در سوریه پیش روی دارد، کرده‌اند. «مایکل اوهانلون» محقق ارشد مؤسسه بروکینگر با هشدار در مورد مداخله‌های گسترده‌تر بیان کرده: یک نیروی جدید باید به‌ اندازه کافی قوی باشد که اسد و ایران را که از سوی روسیه حمایت می‌شوند، در مقابل بازپس‌گیری مناطق مورد ادعا عقب نگاه دارد.

«چارلیز لیسر» محقق مؤسسه تحقیقات خاورمیانه واشنگتن در مورد کل این پروژه تشکیک کرده است و بیان کرده: هیچ پیش‌زمینه و یا مبنای قبلی برای موفقیت این استراتژی و این نیروهای جایگزین عرب در سوریه وجود ندارد. همچنین کشورهای عربی مثل عربستان سعودی و امارات پیش ‌از این در یمن درگیری نظامی دارند و تمایلی به ورود به یک عرصه نظامی جدید را نخواهند داشت.

این پروژه همچنین از سوی دیگر نیز موردشک و تردید است و آن این سؤال که نقش آمریکا در آنچه خواهد بود و آیا همچنان همچون گذشته به حمایت زمینی و هوایی از این نیروها و آموزش و تجهیز آن‌ها ادامه خواهد داد یا خیر؟

در همین حال، مقامات نظامی آمریکایی در ماه ژانویه نشانه‌هایی از تمایل به خروج از سوریه در ماه‌های پیش رو و تنها نگاه‌ داشتن تعداد محدودی از نیروها برای ثبات مناطق آزادشده از دست داعش همچون رقه، نشان داده بودند. ترامپ نیز در ماه آوریل بیان کرده بود، خواهان خروج سریع ۲۰۰۰ نیروی نظامی آمریکایی است که در حال حاضر در سوریه به سر می‌برند.

این مسأله منجر به دغدغه برخی از مقامات نظامی شده بود که خروج سریع نیروهای آمریکا منجر به ایجاد خلأ قدرتی خواهد شد که نیروهای داعش می‌توانند از آن برای تجدیدقوا استفاده کرده یا ایران و روسیه برای افزایش کنترل خود در سوریه آن را استفاده کنند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در همین راستا تلاش کرده تا ترامپ را به ابقای طولانی‌تر نیروهای آمریکایی در سوریه متقاعد کند.

وی بیان کرده بود: ده روز قبل رئیس‌جمهور ترامپ گفت، آمریکا وظیفه دارد تا از درگیری در سوریه کنار بکشد. من به شما اطمینان می‌دهم، ما ایشان را متقاعد کرده‌ایم که برای مدت طولانی در سوریه بماند.

تخمین زده می‌شود که بین ۵ تا ۱۲ هزار نیروی داعش هنوز در خاک سوریه هستند که اغلب آن‌ها در جنوب حسکه و در شرق رود فرات در ابو کمال مشغول مبارزه‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اموردنیا دست چهاریاپنج کشوره هر جا را بخواند آباد میکنندواگر نخواهند ویران وبعضیهارو نه پس میبرند نه پیش (آویزان) تمام شدورفت حال خودتان قضاوت کنید!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمریکا اینار رو خراب کرد او فقط باید تهدید می کرد .
        عملا زایید و خودش رو خراب کرد . اسراییل هم سر جایش میخ کوب شد . آخه دنیا جنگ طلبی گذشته .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج