۷۰۴۴۷۱
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

آژیر دلواپسی برای تیم ملی

مي‌گفتند «شايعه» است و دادستاني را چه به فوتبال؟‌ با‌اين‌حال آنهايي که نزديک به مهدي تاج و فدراسيون فوتبال بودند مي‌دانستند که خيلي هم شايعه نيست!

روزنامه شرق: مي‌گفتند «شايعه» است و دادستاني را چه به فوتبال؟‌ با‌اين‌حال آنهايي که نزديک به مهدي تاج و فدراسيون فوتبال بودند مي‌دانستند که خيلي هم شايعه نيست! ديروز رسما اين خبر عجيب تأييد شد. داستان درباره احضار مهدي تاج، رئيس فدراسيون فوتبال ايران، به دادستاني است؛ آن‌هم براي ارائه توضيحات به اين پرسش که چرا مسعود شجاعي به تيم ملي ايران دعوت شده است؟! دادستاني با ارسال يک نامه محرمانه به «وزارت ورزش» و «فدراسيون فوتبال» از وزير ورزش و رئيس فدراسيون فوتبال توضيح خواسته؛ درخواستي که البته بيشتر به نظر مي‌رسد جنبه توبيخ داشته و به اين دو نهاد براي دعوت از مسعود شجاعي به تيم ملي هشدار داده شده است.

مسعود بد شد، احسان خوب

قبل از اينکه پاسخ سؤال بالا داده شود ابتدا بايد دوباره داستان مسعود شجاعي مرور شود؛ ماجرا مربوط به زماني است که اين ملي‌پوش ايراني در باشگاه پانيونيوس يونان بازي مي‌کرد؛ اين تيم به غير از مسعود شجاعي، احسان حاج‌صفي را هم در ترکيب داشت. براي اولين‌بار در تاريخ اين باشگاه، پانيونيوس به افتخار مهمي رسيد و به ليگ اروپا رفت؛ آن‌هم با آن شرايط بد اقتصادي در يونان. از بخت بد، آنها به تيم مکابي اسرائيل خوردند و از همان زمان مي‌دانستند که نمي‌توانند از بازيکنان ايراني‌شان در سفر به اسرائيل استفاده کنند. مسعود بازي‌اش در اين تيم گل کرده بود و احسان هم به‌عنوان يک بازيکن فيزيکي، مهره ارزشمندي به شمار مي‌آمد. پانيونيوس در اسرائيل نتيجه بدي گرفت، ولي اميد زيادي داشت تا در يونان اين رقيب را ببرد و خودش به مرحله بعدي صعود کند. اصل داستان از همين‌جا رقم خورد؛ باشگاه با تهديد مسعود شجاعي و احسان حاج‌صفي، به بازيکنان ايراني هشدار داد يا در بازي برگشت به ميدان مي‌روند يا اينکه با مکاتبه با فيفا از نهاد بين‌المللي فوتبال مي‌خواهند که محروميت طولاني‌مدتي براي اين بازيکنان در نظر گرفته شود.

مسعود و احسان که نمي‌خواستند شرايطشان در دنياي فوتبال به هم بريزد، تلاش مي‌کنند با مسئولان فدراسيون فوتبال ايران تماس بگيرند و آنها را در جريان اين اتفاق‌ها و تهديدها بگذارند. با‌اين‌حال و طبق ادعاي شجاعي، تماس آنها از سوي مسئولان ايراني بي‌پاسخ مي‌ماند و اين دو مجبور مي‌شوند در بازي برگشت در يونان مقابل مکابي اسرائيل به ميدان بروند. اگرچه استفاده از اين دو بازيکن ايراني سودي به حال پانيونيوس نداشت و در نهايت اين تيم از گردونه رقابت‌ها کنار رفت، ولي عواقب بسيار بدي گريبان مسعود شجاعي را گرفت. در ايران با ملتهب‌کردن فضا از سوي يک جريان مشخص، به‌شدت بر اين دو بازيکن تاختند. در اين ميان تعدادي از مسئولان ورزش ايران هم به اين جريان وارد شدند و با اظهارنظرهای عجيب، آتش به‌وجودآمده را شعله‌ورتر کرده و سرنوشت ايران براي حضور در جام جهاني را زير سؤال بردند. بارزترين آنها اظهارات محمدرضا داورزني، معاون قهرماني وزارت ورزش بود که گفته بود اين دو بازيکن ديگر به تيم ملي دعوت نمي‌شوند! بازتاب اين صحبت‌ها چنان زياد بود که خيلي سريع شايعه «دخالت دولت ايران در ورزش» در رسانه‌هاي اروپايي به جريان افتاد و بسياري از «حذف ايران از جام جهاني» خبر دادند. البته فدراسيون فوتبال هم در مکاتبات پشت پرده‌اي که با فيفا داشت اين اظهارات را متناقض با خواسته‌هاي فدراسيون و سرمربي تيم ملي ايران دانست. کار تا آنجا پيش رفت که احسان حاج‌صفي به توصيه بسياري از مسئولان داخلي در صفحه اينستاگرامش بابت اين حرکت عذرخواهي کرد. احسان يکباره از شخصيت منفور داستان تبديل به شخصيت محبوب شد. اما شرايط براي مسعود خوب پيش نرفت؛ با وجود آنکه گفته مي‌شد حتي کي‌روش از شجاعي خواسته عذرخواهي کند تا به تيم ملي برگردد، مسعود با اشاره به اين موضوع که کار اشتباهي نکرده و فقط به اصول حرفه‌اي‌گري در فوتبال پايبند بوده، به توصيه کي‌روش عمل نکرد؛ اما همان داستان راه بازگشتش به تيم ملي را بست. شجاعي ديگر از سوي کي‌روش به تيم ملي دعوت نشد.

مصدوميت اشکان، شجاعي را برگرداند

با وجود فشارهاي زيادي که بر فدراسيون فوتبال ايران وارد آمد، اهالي فدراسيون دليل دعوت‌نشدن شجاعي را «فني» دانستند. آنها مي‌گفتند همان‌طور‌که دستي بر دعوت‌شدنش به تيم از سوي کي‌روش نداشتند، حالا هم دعوت‌نشدنش فقط فني است و در تفکرات سرمربي تيم ملي جايي ندارد، با‌اين‌حال بسياري مي‌دانستند که داستان شجاعي داستاني متفاوت از بحث «فني» است. کي‌روش حتي جانشين مسعود که بازوبند کاپيتاني تيم ملي را هم بر بازو مي‌بست، پيدا کرد؛ او از ليگ سوئد سامان قدوس را آورد و پيراهن شماره هفت مسعود را هم به او داد تا ديگر همگان به قطعيت برسند که مسعود جايي در تيم ملي ندارد. همه اين سناريو تا جايي پيش رفت که در فاصله چهار ماه مانده به شروع رقابت‌هاي جام جهاني، اشکان دژاگه، باتجربه‌ترين بازيکن ايران، در اروپا مصدوم شد. اين‌بار کي‌روش و مسعود شجاعي را دوباره به تيم ملي فراخواند؛ آن‌هم بعد از مدت‌ها که ديگر خبري از اين بازيکن پا‌به‌سن‌گذاشته و خوش‌تکنيک در اردوي تيم ملي نبود.

پورمختار بحث را آغاز کرد

بازگشت مسعود شجاعي به تيم ملي دوباره توجه برخي سياسيون را جلب کرد؛ آنها خيلي سريع نسبت به اين دعوت واکنش نشان دادند و از وزير ورزش و البته فدراسيون فوتبال توضيح ‌خواستند که چرا اين بازيکن بايد دوباره به تيم ملي دعوت شود. محمدعلي پورمختار، نماينده مجلس، يکي از آن افراد نگران بود که قبل از سال جديد دلواپسي‌هايش را به رخ کشيد. او وعده داد که در ابتداي سال جديد بايد وزير ورزش را به مجلس کشاند و او را به خاطر اين اتفاق توبيخ کرد. پورمختار در صحبت‌هايش مدعي شده بود که اين داستان «سياسي» نيست و نمي‌خواهد ورزش را سياسي کند؛ بلکه حرکتي برخلاف اعتقادات است که فراکسيون ورزش و وزير ورزش بايد برايش پاسخ قانع‌کننده‌اي داشته باشند. اظهارات اين نماينده مجلس هم در رسانه‌هاي آن طرف آب بازتاب داده شد تا دوباره برخي شاخک‌هاي حساس به «دخالت سياست در ورزش» تکان بخورد؛ همان موقع هم عده‌اي خبر دادند فيفا همه اخبار مرتبط با ايران را رصد مي‌کند و اين اظهارات مي‌تواند منجر به حذف تيم ملي از جام جهاني شود.

و حالا دادستاني...

اينکه چرا مهدي تاج از سوي دادستاني فراخوانده شده‌‌اند تا توضيحاتي درباره دعوت مسعود شجاعي به تيم ملي بدهد، ادامه همان بحثی است که محمد‌علي پورمختار آغازش کرده؛ اگرچه در ايران تلاش زيادي شد تا احضار رئيس فدراسيون فوتبال به دادستاني رسانه‌اي نشود ولي از همان ابتدا مشخص بود که اين جريان از سوي عده‌اي خاص در حال مديريت است که نه دلشان براي فوتبال مي‌سوزد و نه تيم ملي. حالا که «صفي‌الله فغانپور‌عزيزي»، مدير امور حقوقي فدراسيون فوتبال، در گفت‌وگو با «ايرنا» به صراحت از نامه محرمانه دادستاني به تاج پرده برداشته، ديگر دليلي باقي نمي‌ماند که خطر حذف ايران از جام جهاني ناديده يا دست‌کم گرفته شود. همين حالا با توجه به صعود‌نکردن تيم‌هاي سرشناس و معتبري مانند ايتاليا و هلند، کيست که نداند فيفا بدش نمي‌آيد عذر تيمي را بخواهد و يکي از اين دو را جايگزين کند؛ تيم‌هايي که هم جام جهاني را گرم‌تر مي‌کنند و هم اسپانسرهاي بيشتري براي فيفا مي‌آورند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این جنایکار راچرابه تیم راه دادید!! بیچاره مردم،ای ایران فلک زده... خاک برسرما... چه افکارکثیف وپلیدی حاکم است...خدایاماکه عرضه نداریم، خودت بفریاداین مملکت تانابودنشده برس..

    • بدون نام

      اگرادعاداریم که اخراج شجاعی دخالت سیاست درورزش است پس چرادرمقابل مظلومیت کشتی تکواندو جدووسایررشته هاسکوت کرده ایم
      نخیرآقایابایدبه ورزشکارای سایررشته هااجازه رویارویی بااسرائیل رادادیااینکه مسعودشجاعی رابایداخراج کردتازه اگه بنابه عدالت باشه حاج ضفی هم بایداخراج بشه نمیشه که هرورزشکاری درهررشته ای اگردربرابراسرائیل به میدان رفت بااوبرخوردکردامااگه فوتبالیست درمقابل اسرائیل بازی کردبه تیم ملی دعوت شودمگراینکه سیاسیون هم بله قربان گوی کیروش باشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام ....سیاست غلط تا کی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج