۷۰۵۲۴۱
۱۰ نظر
۵۰۱۱
۱۰ نظر
۵۰۱۱
پ

واکنش‌های تحقیرآمیز به اعتراضات سلبریتی‌ها

در دو دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری، اغلب سلبریتی‌ها و به ویژه سینماگران عمدتاً به تبعت از اصلاح طلبان، حامی رئیس جمهور کنونی بودند؛ اما اکنون که شماری از آنها نسبت به عدم تحقق شعارهای دولت و حتی وقوع اتفاقات خلاف آن شعارها علنی اعتراض کردند، برخی از عناصر اصلاح طلب نظیر رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات، نقش سلبریتی‌ها را در بسیج افکار عمومی کم اثر خوانده و آنها را به نوعی فاقد قدرت سیاسی تلقی کرد؛ رویکردی که باید پرسید چرا وقت نیاز به هنرمندان علنی مطرح نمی‌شد؟!

تابناک نوشت: در دو دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری، اغلب سلبریتی‌ها و به ویژه سینماگران عمدتاً به تبعت از اصلاح طلبان، حامی رئیس جمهور کنونی بودند؛ اما اکنون که شماری از آنها نسبت به عدم تحقق شعارهای دولت و حتی وقوع اتفاقات خلاف آن شعارها علنی اعتراض کردند، برخی از عناصر اصلاح طلب نظیر رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات، نقش سلبریتی‌ها را در بسیج افکار عمومی کم اثر خوانده و آنها را به نوعی فاقد قدرت سیاسی تلقی کرد؛ رویکردی که باید پرسید چرا وقت نیاز به هنرمندان علنی مطرح نمی‌شد؟!

سلبریتی‌ها و به طور مشخص سینماگران در بیش از دو دهه اخیر، عمدتاً حامی کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند و معمولاً از این انتخاب خود دفاع کرده‌اند. عناصری چون مسجد جامعی و بهشتی نیز در این زمینه نقش کلیدی داشته‌اند و به همین دلیل، به رغم عدم حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنان ردپایشان در مقاطع حساس دیده می‌شود. یکی از دلایلی که جریان سینماییِ مستقر در دولت نهم و دهم به دنبال تعطیلی خانه سینما رفته بود، این فضای سیاسی قالب بود که در خانه سینما تبلور می‌یافت.

در جریان دو دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری که به پیروزی حسن روحانی منجر شد، هنرمندان در راستای ادامه همان رویه پیشین از کاندیدای ترجیحی اصلاح طلبان که رئیس جمهور کنونی بود، حمایت کردند و این حمایت به ویژه در دوازدهمین دوره انتخابات نمود بسیار پررنگ‌تری یافت و شبیه به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. این نوع حمایت برای آن دسته از سلبریتی‌های دخیل بی‌هزینه نبود و در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام باید پاسخگوی هوادارانشان بودند؛ هوادارانی که پس از هر رویداد، با سیل پیام‌های تند به برخی سلبریتی‌ها اعتراض کردند.

در واقع هنرمندانِ حامی دولت کنونی از سوی هوادارانشان در این موضع قرار گرفتند که باید پاسخگوی عدم تحقق وعده دولتمردان یا برخی خلف وعده مسئولین کنونی برآیند و متأسفانه با ادبیات زشتی نسبت به این هنرمندان واکنش نشان داده می‌شد. این وضعیت به ویژه پس از ماجرای افزایش شدید ارزش ارزهای خارجی در مقابل تومان، باعث شد تا شماری از هنرمندان از جمله حمید فرخ‌نژاد، رضا رشیدپور، سیروان خسروی، مهدی فخیم‌زاده، نوید محمدزاده، مهدی پاکدل و علی کریمی نسبت اتفاقات اخیر اعتراض کنند و حتی برخی از آنها به واسطه آنکه از این دولت در جریان انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند، ابراز پشیمانی کنند!

این عذرخواهی با خرده تحلیل‌هایی همراه شد، تا اینکه سرانجام یکی از عناصر اصلی اطلاح طلب در این زمینه موضع گیری کرد و در عین حال، از موضعی سخن گفت، نسبتی با تلاش آنها برای بسیج هنرمندان به قصد حمایت از کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان نداشت.

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در موضع گیریِ عجیبی درباره این اعتراضات در بخشی از گفت و گوی اخیرش تأکید کرد: «...این گروه در دوران انتخابات تلاش هایی کرده اند و حرف هایشان نیز در حد خودشان مؤثر بوده است؛ اما این طور نیست که سلبریتی ها قادر باشند جهت جامعه را تعیین کنند... با توجه به اینکه سلبریتی ها در انتخابات از هر دو جریان سیاسی حمایت کردند، معتقد هستم که حضورها هرچند می تواند تأثیرهای کمرنگی داشته باشد، به معنای آن نیست که قادر به جابجایی رأی هستند.»

اما بخش عجیب تر این گفت و گو ـ که به نوعی توهین به آنهایی بود که مسیر حضور جریان نزدیک به اصلاح طلبان در قدرت را هموار کرده ـ اشاره به عدم قدرت تحلیل سیاسی سلبریتی‌هاست.

ابطحی در این زمینه گفته است: «نباید از این گروه توقع یک تحلیلگر سیاسی داشته باشیم. خودشان نیز چنین ادعایی ندارند. آن ها حساس هستند چون ذات هنرمند حساس است و این حساسیت را بروز می دهد. باید آنان را درک کرد و دانست که یک جریان فرهنگی هنری، ورزشی و … جریانی نیست که از آن توقع بررسی و یک تحلیل سیاسی داشته باشیم. نباید در حد یک کنشگر سیاسی از آن ها توقع داشت و خودشان نیز چنین ادعایی ندارند.»

اینکه آیا واقعاً سلبریتی‌ها و به ویژه هنرمندان با موضع ابطحی درباره خودشان هم نظر هستند و خود را فاقد اثرگذاری جدی در بسیج عمومی به سمت یک کاندیدای ریاست جمهوری و فاقد تحلیل سیاسی می‌دانند، مسأله‌ای است که باید خود هنرمندان درباره‌اش موضع گیری کنند؛ اما پرسشی که اکنون می‌توان مطرح کرد این است که چرا عناصری چون ابطحی در زمان انتخابات بر کم‌اثری سلبریتی‌ها و عدم قدرت تحلیل سیاسی‌شان تأکید نکردند؟!

این ادبیات ریشه در یک جمله ابطحی در این گفت و گو دارد که تأکید کرده است: «این موج اخیر را یک موج پشیمانی به معنای واقعی نمی دانم و معتقدم که اگر شرایط تکرار شود، قطعا این سلبریتی ها به سراغ رقبای آقای روحانی نمی روند». واقعیت آن است، امثال ابطحی تصور می‌کنند چهره‌ها و به ویژه اهالی فرهنگ و هنر، انتخابی جز اصلاح طلبان ندارند و چون چاره‌ای به جز حمایت از جریان اصلاحات ندارند، نباید اعتراضشان را جدی گرفت!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اکثر هنرپیشه ها ، دلقک هایی هستند که به خاطر پول و دیده شدن هر کاری میکنند . هم موافق میشن و هم مخالف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توهین کردن به دیگران کار درستی نیست

    • هادی

      جناب ابطحی همه به یکدیگر نیاز دارند پس اصلاح طلبان از این قائده مستثنی نیستند نگاه از بالا به پایین نداشته باشید چون دوسال دیگر باید دنبالشان بگردید.

    • علی

      سلام، کاملاً درست فرمودند آقای ابطحی، این دوستان بهتره به تیپ و لباس و آرایش و گریمشون بپردازند،، کاش ایران به حدی از پیشرفت جامعه مدنی برسه که هر کسی فقط در مورد تخصص خودش نظر بده...

    • بدون نام

      تقصیر آقای ابطحی نیست.
      از ماست که بر ماست.

    • م خسروی

      1لیبریتی

    • بدون نام

      درباره نخاله ها حرف نزنین
      به درک که میخان بکی رای بدن
      به جهنم که کی دوس دارن
      مردم خر ه ما اکه عقل داشتن به اینا اینقدر توجه نمیکردن گنده نمیشدن

    • رضا

      سیلبریتی ها خخخخخخخخخ

    • ساسان

      هر شخصی آزاد هست که نظر بدهد ، حمایت کند ، تکذیب کند یا امثالهم و این اصل ازادی بیان است البته اگر شخصی متضرر نشود .
      در ان برهه خیلی ها از یک شخص، جناح یا گروه حمایت کردند و کاملا طبیعی است که انها هم به عنوان عضوی از جامعه در این مهم شرکت کنند .
      حالا که در ادامه این اتفاقات به وقوع پیوسته ( که صد البته در جایگاه خودش حرفهای زیادی میشه در این رابطه زد ) حالا چه افرادی که به اقای روحانی رای داده اند و یا مخالفانشان شروع به توهین به این اشخاص میکنند و جوری رفتار میکنند که انگار اگر نماینده جناح مقابل الان در راس امور بودند ، ایران تبدیل به بهشت میشده ...
      خداوند در بسیاری از سوره ها، نشانه ها و پندها و داستان های زیادی رو برای هدایت ما بنده ها آوردند ولی در آخر این شرط رو هم متذکر شدند که :« باشد که بیاندیشید » « شاید که بیاندیشید » « برای آنها که میاندیشند » و امثالهم .
      پس بهتر است قبل از نوشتن هر چیزی و یا به زبان آوردن چیزی ، بیاندیشیم . یاحق .

    • بدون نام

      جناب ابطحی درست و مودبانه فرمودن ک بسیار درست میباشد،،،،،چند تا هنرپیشه نون ب نرخ روز خور اندازه نظر دادن نیستن و نمیتونن باشن ،،،،،یکیش مهناز افشار با شوهر و طایفه ک با جون ملت بازی گرد بقیه مثل این خانم اینا هنرمندم نیستن هنرمند فردین ناصر ملک مطیعی پرویزجان پرستویی اکبر عبدی ک از درد ملت درد میکشن نه اینکه نون بخورن و فکر عیاشی باشن ی مشت زن و مرد ب این حرفا نمیخورن ،،،،،،بعد هم دولت چکار گنه ..........

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج