۷۰۵۸۲۰
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

جوان: این جشنواره فجر است یا جشنواره قَجَر؟

افراط برگزار كنندگان جشنواره جهاني فجر در به كارگيري ارجاعات قجري كه در استفاده از پوستر براي دومين سال پياپي انجام مي‌شود، اين سؤال‌هاي جدي را ايجاد مي‌كند كه اين تمايل تا چه اندازه در نگاه سينمايي مديران اين رويداد اثرگذار بوده است؛ تمايلي كه باعث مي‌شود به دليل تشابه دو واژه فجر و قجر كه تنها يك نقطه تفاوت دارند مفاهيم ديگري تداعي شوند.

روزنامه جوان نوشت: افراط برگزار كنندگان جشنواره جهاني فجر در به كارگيري ارجاعات قجري كه در استفاده از پوستر براي دومين سال پياپي انجام مي‌شود، اين سؤال‌هاي جدي را ايجاد مي‌كند كه اين تمايل تا چه اندازه در نگاه سينمايي مديران اين رويداد اثرگذار بوده است؛ تمايلي كه باعث مي‌شود به دليل تشابه دو واژه فجر و قجر كه تنها يك نقطه تفاوت دارند مفاهيم ديگري تداعي شوند.

درباره نداشتن جهان‌بيني، راهبرد و رويكرد معين جشنواره جهاني فجر پيش از اين نوشته ايم اما آنچه اين روزها و با آغاز برگزاري اين جشنواره در تهران قابل تأمل است علاقه برگزاركنندگان جشنواره به نمادها و ارجاعات قجري است. گويي اداي دين به قاجارها در تاروپود و خون برگزار كنندگان اين جشنواره ريشه دوانده و باعث شده ايشان خود را از هرگونه ارجاع باربط و بي‌ربط به عهد قاجار بي‌نصيب نگذارند. غير از پوستر اصلي جشنواره جهاني كه تصوير دو كودك اخمو از عهد قاجار است و يك زن قجري نيز روي پوستر يكي از بخش‌هاي جنبي جشنواره جهاني ديده مي‌شود.

قجربازي و قجرگرايي افراطي برگزار كنندگان جشنواره جهاني را نبايد بي‌دليل دانست. دليل اول را بايد در رسوخ بي‌حد و اندازه آثار مرحوم علي حاتمي در ذهن مديران جشنواره قلمداد كرد اما حالا و در زمانه‌اي كه سينماي ايران لازم است براي تعالي و شكوفايي نگاهي رو به جلو و الهام بخش براي نسل نو داشته باشد ارجاعات قجري آن هم در پوستر جشنواره قدري واپسگرايانه و بي‌قواره به نظر مي‌رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این دولت علاقه زیادی به قاجربدترین شاهان تاریخ ونکبت بارداره وکارهاشم مثل همونهاس الگوشون با قردادهاوادارکشورهاکه میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج