۷۰۶۰۷۷
۵۰۸۳
۵۰۸۳
پ

ام کیو-۲۵ «استینگرِی»؛ سوخت رسان بدون خلبان!

بخش برنامه های پیشرفته لاکهید مارتین که به اختصار با نام «Skunk Works» شناخته می شود تصاویر مفهومی طراحی هواپیمای بدون سرنشین ام کیو-۲۵ «استینگرَی» (MQ-۲۵ &#۰۳۹;Stingray&#۰۳۹;) را رونمایی کرد که یک هواپیمای سوخت رسان بدون سرنشین بوده و از روی ناوهای هواپیمابر به پرواز در می آید.

برترین ها - ترجمه از حسین علی پناهی: بخش برنامه های پیشرفته لاکهید مارتین که به اختصار با نام «Skunk Works» شناخته می شود تصاویر مفهومی طراحی هواپیمای بدون سرنشین ام کیو-۲۵ «استینگرَی» (MQ-۲۵ 'Stingray') را رونمایی کرد که یک هواپیمای سوخت رسان بدون سرنشین بوده و از روی ناوهای هواپیمابر به پرواز در می آید.

این هواپیمای بدون سرنشین سوخت رسان با طراحی های مشابه بوئینگ و جنرال اتمیکس برای بردن قرارداد با نیروی دریایی ایالات متحده به منظور ساخت ناوگانی از این هواپیماهای بدون سرنشین سوخت رسان رقابت خواهد کرد.

ام کیو-۲۵ «استینگرِی»؛ سوخت رسان بدون خلبان!

برنامه ام کیو-25 نیروی دریایی ایالات متحده، در صدد ساخت یک هواپیمای بدون سرنشین سوخت رسان است که بتواند به پرواز درآمدن به روش منجنیقی و فرود با استفاده از روش توقف گیره ای را به راحتی روی ناوهای هواپیمابر انجام دهد.. این هواپیما باید توان انتقال 14.000 پوند (حدود 6.350 کیلوگرم معادل 6.35 تن) سوخت را در مسافت تا 500 مایل دریایی (926 کیلومتر) به هواپیماهای دیگر داشته باشد. چنین هواپیمای سوخت رسانی می تواند مسافت عملیاتی جت های جنگنده ای مانند سوپر هورنت F/A-18E/F و فایتر جوینت استرایک F-35C که معمولاً از روی ناوهای هواپیمابر به پرواز در می آیند را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

برای مثال یک جنگنده سوپر هورنت توان طی کردن مسافت عملیاتی تا 450 مایل دریایی (833 کیلومتر) را دارد و هواپیمای بدون سرنشین سوخت رسان استینگری می تواند این مسافت را تا بیش از 700 مایل دریایی (1296 کیلومتر) افزایش دهد. نیروی دریایی ایالات متحده در حال حاضر مشغول ارزیابی طراحی ارایه شده از سوی اسکانک وورکس، یک هواپیمای بدون سرنشین سوخت رسان از فانتوم وورکس بوئینگ به نام تی-1 (T-1) و یک محصول مشترک از Autonomous Systems بوئینگ و General Atomics Aeronautical Systems است که یک نمونه اولیه دیگر از ام کیو- 25 است. نمونه اولیه تی-1 بوئینگ در حال حاضر ازمایشات پرواز از روی عرشه را روی باند رنگ شده می گذراند.

ام کیو-۲۵ «استینگرِی»؛ سوخت رسان بدون خلبان!

طراحی بال گونه تک موتوره لاکهید مارتین به نوعی یادآور بی-۲ اسپیریت است هر چند طول بال های آن کمی بلندتر از یک جت جنگنده می باشد. این هواپیمای سوخت رسان باید بسیار فشرده و جمع و جور بوده و به بال های با قابلیت تا شدن مجهز باشد تا بتواند در شرایط دارای محدودیت فضا در روی عرشه ناوهای هواپیمابر کارآیی مناسب داشته باشد. اگر چه در این برنامه درخواستی برای قابلیت های پنهانکاری ارایه نشده بود اما طراحی ام کیو-۲۵ لاکهید مارتین می تواند به خاطر طراحی خاص خود مزیت های پنهانکاری نیز داشته باشد.

سخنگوی کمپانی لاکهید مارتین گفته است که این کمپانی در حال کار بر روی نیازها و درخواست های نیروی دریایی ایالات متحده بوده و خاصیت پنهانکاری جزیی از این نیازمندی ها نیست اما لاکهید می تواند به سرعت خاصیت پنهانکاری را نیز به عنوان یک سیستم عملیاتی اضافی به این طراحی اضافه نماید. این هواپیمای سوخت رسان برای حمل بنزین طراحی شده و تصاویر مفهومی لاکهید نشان می دهد که این هواپیما با یک مخزن سوخت که زیر شکم آن قرار دارد به پرواز درمی آید.

ام کیو-۲۵ «استینگرِی»؛ سوخت رسان بدون خلبان!

به نظر می رسد که این هواپیمای سوخت رسان بدون سرنشین دارای دوربین و سنسورهایی خاص در قسمت دماغه باشد که برای کنترل از راه دور مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ممکن است که طرح ام کیو-25 لاکهید مارتین دارای سیستم های خودکار نیز باشد از جمله سیستم های خودکار جلوگیری از برخورد و تصادف یا بازگشت خودکار به ناو هواپیمابر. همچنین تیم تحقیقاتی Skunk Works از نمونه اولیه X-44A خود در نمایشگاه هوایی لس آنجلس کانتی رونمایی کرده است که نمونه ای دیده نشده از پرنده های بدون سرنشینی بود که در اوایل دهه 2000 توسعه یافته و به گفته لاکهید مارتین بخشی از یک گروه تولیدات آزمایشی بوده است.

هدف از این رونمایی به نحوی به نمایش گذاشتن تاریخچه لاکهید مارتین در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین قبل از تکمیل پروژه ساخت ام کیو-25 است. انتظار می رود که نیروی دریایی ایالات متحده قرارداد خود با لاکهید مارتین را برای ساخت ام کیو-25 در ماه سپتامبر نهایی کند و اولین نمونه های کامل این هواپیمای سوخت رسان بدون سرنشین در اواسط دهه 2020 به نیروی دریایی تحویل داده شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج