۷۰۶۳۹۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

جشنواره جهانی فیلم فجر، در بوته نقد و بررسی

جهانگير كوثري در روزنامه اعتماد نوشت: مديريت جشنواره جهاني فيلم فجر در سه، چهار سال اخير به‌گونه‌اي بوده كه بسيار قابل‌تحسين است؛ عملكرد شخص رضا ميركريمي در چند سال گذشته به جايگاه جشنواره تعريف تازه بخشيده و توانسته ابعاد بين‌المللي آن را گسترش دهد. طي چند سال گذشته آثار شاخص‌تري از دنيا در جشنواره جهاني نمايش داده مي‌شود.

جهانگير كوثري در روزنامه اعتماد نوشت: مديريت جشنواره جهاني فيلم فجر در سه، چهار سال اخير به‌گونه‌اي بوده كه بسيار قابل‌تحسين است؛ عملكرد شخص رضا ميركريمي در چند سال گذشته به جايگاه جشنواره تعريف تازه بخشيده و توانسته ابعاد بين‌المللي آن را گسترش دهد. طي چند سال گذشته آثار شاخص‌تري از دنيا در جشنواره جهاني نمايش داده مي‌شود.

شكي نيست مهمانان ويژه‌اي كه هركدام داراي موقعيت بين‌المللي خاص هستند در اين رويداد حضور پيدا مي‌كنند. ورك‌شاپ‌هايي كه برگزار مي‌شود نمايش فيلم‌ها و نظمي كه جشنواره از آن برخوردار است همه و همه قابل‌تحسين است و به نظر من شخص رضا ميركريمي در ارتقاي سطح جشنواره بسيار موثر بوده. خصوصا افرادي كه در زيرمجموعه اين رويداد حضور دارند همه آنها داراي انديشه و نوآوري هستند و به‌وضوح مشخص است كه آنها در بخش‌هاي مختلف به‌خوبي كار مي‌كنند و باز تاكيد مي‌كنم كه بيشتر از اينها بايد از ميركريمي و توانايي اي كه او دارد تعريف كنم اما آنچه مسلم است اينكه من قطعا با جدا شدن جشنواره بين‌المللي از فجر موافق نبوده و نيستم و دليل محكمي هم براي اين ادعاي خود دارم. وقتي سينماي نوين ايران از دهه شصت پا گرفته؛ ابعاد مختلفي از آن در همه زمينه‌ها ازجمله اجتماعي و سياسي مورد توجه بود و از همان زمان پايه‌هاي درستي براي آن تعريف‌شده است. سينماي نجيب ايران از همان زمان در جهان متجلي شد و درواقع از همان دوران بود كه جشنواره فجر با سينما به هم وابسته شد و هر دو از يك منبع خوبي استفاده كردند.

زماني كه جشنواره فيلم فجر هم ملي و بين‌المللي برگزار مي‌شد و متمايز از يكديگر نبود استعدادها و كارگردانان ايراني در جهان معرفي مي‌شدند و همزمان با فجر آنها هم از سينماي ايران ديدن مي‌كردند و هم ملاقات زيادي با سينماگران داخلي داشتند در خلال برگزاري جشنواره، تبادل اطلاعات زيادي صورت مي‌گرفت و شخصيت‌هاي زيادي از نمايندگان جشنواره‌هاي جهاني به ايران مي‌آمدند. تمام فيلم‌هاي خوب سينماي ايران در همان زمان نمايش داده مي‌شد. اما در حال حاضر با تفكيك جشنواره جهاني از ملي ما نمي‌توانيم تمام فيلم‌هاي خوب دنيا را در اين رويداد به نمايش درآوريم چون ناچار به رعايت قانون مميزي هستيم. درواقع نمايش خيلي از فيلم‌هاي خوب خارجي با معيار‌‌هاي سياسي و ديني ما جور درنمي‌آيد اين در حالي است كه بسياري از اين نكات كه در كشور ما با قانون مميزي همراه مي‌شود براي خارجي‌ها عادي است و نكته مهم‌تر اينكه خارجي‌ها تقريبا نسخه كامل فيلم‌هاي خارجي را ديده‌اند؛ آنها به ايران مي‌آيند تا فيلم‌هاي ايراني را ببينند تا استعدادهاي جوان ايراني را ارزيابي كنند؛ قطعا زماني كه اين دو جشنواره در كنار هم برگزار مي‌شد فيلم‌هاي ايراني بيشتري براي خارجيان نمايش داده مي‌شد.

از وقتي جشنواره جهاني از ملي جدا شد هميشه به اين فكر مي‌كنم كه يك عمل جراحي ناقص روي جشنواره انجام‌شده من تا به امروز نتوانستم اين تفكيك را هضم كنم. سينماي ايران برترين جوايز فستيوال‌هاي معتبر جهاني را در اسكار و كن كسب كرده؛ اين شوخي نيست؛ اين يعني به سينماي ايران در دنيا بهاداده مي‌شود من به‌شخصه از مديريت جشنواره جهاني و شخص آقاي مير‌كريمي تشكر مي‌كنم اما لازم است بگويم نتيجه و راندمان كار خوب نيست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج