جاباما
۷۰۶۴۲۳
۷ نظر
۵۰۰۳
۷ نظر
۵۰۰۳
پ

ظریف، فاصله از صدر تا قعر را طی کرد؟!

محمد هدایتی در روزنامه جهان صنعت نوشت: سال ۱۳۹۲ وقتی حسن روحانی با برنامه حل مساله هسته‌ای کابینه‌اش را تشکیل می‌داد کسی در صلاحیت محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه تردید نداشت‌. با سابقه زیاد در وزارت امور خارجه، تسلط به زبان انگلیسی و آشنایی با تحولات بین‌الملل، ظریف واجد شرایط‌ترین فرد برای پیشبرد مذاکرات بود‌. تقریبا همین‌گونه هم شد‌.

محمد هدایتی در روزنامه جهان صنعت نوشت: سال ۱۳۹۲ وقتی حسن روحانی با برنامه حل مساله هسته‌ای کابینه‌اش را تشکیل می‌داد کسی در صلاحیت محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه تردید نداشت‌. با سابقه زیاد در وزارت امور خارجه، تسلط به زبان انگلیسی و آشنایی با تحولات بین‌الملل، ظریف واجد شرایط‌ترین فرد برای پیشبرد مذاکرات بود‌. تقریبا همین‌گونه هم شد‌.

نزدیک به سه سال ظریف نفر اول کابینه بود‌. رسانه‌ها از او تصویری ساختند که گویا نماد عقلانیت ایرانی است. آن سال‌ها تصویر ظریف روی جلد مجله‌ها و سالنامه‌ها بود و البته همه جای دیگر‌. امضای توافق برجام جایگاه ظریف را نزد افکار عمومی بالاتر هم برد‌. مهم‌ترین شخصیت سال لقب گرفت و جزو محبوب‌ترین‌ها‌.

برخی‌ شروع کردند به گمانه‌زنی پیرامون آینده سیاسی‌اش و اینکه او کاندیدایی مناسب برای ریاست‌جمهوری در دوران پس از روحانی است‌. ماه عسل ظریف در صحنه سیاسی ایران اما زود تمام شد‌. اراده و فشاری شکل گرفت برای کنار زدن او‌. مطرح کردن بیش از حد ظریف چندان مطلوب جناح محافظه‌کار نبود‌.

آنها خواهان کاستن از سرمایه اجتماعی ظریف بودند و این کار را هم انجام دادند‌. دو استراتژی اصلی برای انجام این کار یکی زیرسوال بردن برجام و کاستن از ثمرات آن بود و دیگری سلب اختیار از ظریف در سیاست خارجی و به ویژه سیاست منطقه‌ای‌.

از همان روز امضای برجام برخی در کشور با آن مخالفت کردند‌. آنها برجام را زیر پا گذاشتن استقلال ملی قلمداد می‌کردند و باج دادن به «کدخدا»‌. در نتیجه مخالفت‌های آنها و برخی عوامل دیگر برجام چندان به اهدافش نرسید‌. در نتیجه به مرور این تلقی مطرح شد که تیم مذاکره‌کننده قرارداد بدی را امضا کرده‌اند‌. هویت سیاسی ظریف تا حد زیادی با برجام گره خورده بود و مخالفت با برجام، مخالفت با او هم بود‌.

از سوی دیگر تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی به ویژه در سطح منطقه‌ای از دست وزارت امور خارجه خارج و به نهادهای دیگر واگذار شد‌. این است که در اوج بحران منطقه‌ای ظریف رهسپار سفر به آمریکای لاتین می‌شود؛ سفری که فوریت آن و حتی نتایجش معلوم نیست‌. این دو مورد جایگاه وزارت امور خارجه و به‌خصوص وزیر آن را بیش از پیش کمرنگ کرده است‌.

از سال ۹۴، سال امضای برجام، تا به امروز فاصله چندان نیست اما جایگاه ظریف در سیاست ایران بسیار تغییر کرده است‌. وزارت امور خارجه که زمانی مهم‌ترین وزارتخانه بود امروز به یکی از خنثی‌ترین وزارتخانه‌ها بدل شده است‌. ظریف فاصله از صدر تا قعر را خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، طی کرد‌.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیچاره خودش طی نکرد، بزور پایین کشیدنش.

    • علی

      به نظرم دولت کسی رو میخاست که قربانی برجام کند
      و چه کسی بهتر از ظریف
      البته به عنوان فردی که از یکی از زیرمجموعه های ایشان فعالیت می نماییم
      می توانم این جمله تاکید کنم همچی در ظاهر و در باطن هیچ

    • بدون نام

      ما که نفهمیدیم که ترامپ و نندروها و همه دشمنان سرسخت کشور و انقلاب می گن برجام به نفع ایرانه و برداران تندروی اصولگرای ما هم می گن برجام توافق خوبی نیست یعنی در جبهه واحد با ........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوابی اخوی بخواب همچنان

      • بدون نام

        خواب مثل برترینها که خودرا به خواب زده ومطالب ونظرات را بصورت دلخواه وسانسور شده منعکس می کند غافل از اینکه نتجه کار و دم خروس خیلی وقت بیرون زده ومطابق تبلغات امثال برترین ها پیش نمی رود

    • بدون نام

      حقیقت وواقعیت را در مورد برجام وامضاکنندگانش را انعکاس بده برترین ها

    • بدون نام

      برجام دیکته ای از قبل نوشته شده حاوی ده ها راه نفوذ واشکال ساختاری و کاری بی حاصل وخسارت محض واجرای ان کملا یک طرفه وفقط از سوی ایران وچکی بی محل که پاس کردنی نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج