۷۰۶۷۱۰
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

توجیه یا توضیح همیشگی؛ کتک به خاطر فحش

سروش بامداد در عصر ایران نوشت: بازتاب منفی ضرب و شتم یک دختر جوان به دست مأمور زنِ گشت ارشاد نیروی انتظامی در پارک طالقانی برخی از رسانه‌های اصول‌گرا را به این صرافت انداخته که در توجیه یا توضیح ماجرا شروع کننده را آن دختر بدانند و از این رو گفته شده خود دختر بود که ابتدا زبان به ناسزا گشود و مأمور نیز در واکنش ناگزیر به برخورد شده است.

سروش بامداد در عصر ایران نوشت: بازتاب منفی ضرب و شتم یک دختر جوان به دست مأمور زنِ گشت ارشاد نیروی انتظامی در پارک طالقانی برخی از رسانه‌های اصول‌گرا را به این صرافت انداخته که در توجیه یا توضیح ماجرا شروع کننده را آن دختر بدانند و از این رو گفته شده خود دختر بود که ابتدا زبان به ناسزا گشود و مأمور نیز در واکنش ناگزیر به برخورد شده است.

فارغ از صحت و سقم این ادعا شاید جالب باشد که بدانیم این گونه توضیح‌ها یا توجیه‌ها سابقه دارد.

رایج‌ ترین آنها در مسابقات فوتبال بود که قبل از پوشش تلویزیونی به شکل کنونی - که امکان لب‌خوانی بازیکنان را نیز فراهم کرده - بازیکن خاطی مدعی می‌شد که طرف فحش داده و بعد از ناسزای او بوده که مشتی یا لگدی فرستاده است.

در تاریخ معاصر هم از این نمونه ها دیده می‌شود. دکتر علی اکبر سیاسی رییس نام‌دار و خوش‌نام دانشگاه تهران در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ خورشیدی در خاطرات خود دربارۀ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ می‌نویسد: « دکتر مصدق و بعضی از همکارانش توقیف و زندانی شده بودند و مأموران انتظامی دولت مقتدر سپهبد زاهدی همه جا به چشم می‌خوردند. از آن جمله چند تن از این مأموران گاه و بیگاه در خیابان های دانشگاه در حرکت بودند. روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ هنگامی که آنها از جلوی دانشکدۀ فنی می‌گذشتند گویا چند دانشجو آنها را مسخره می‌کنند و گویا کلمات زننده‌ای هم بر زبان می‌رانند و به سرعت وارد دانشکده می‌شوند. سربازان آنها را دنبال می‌کنند.

در این هنگام زنگ دانشکده به صدا درمی‌آید و دانشجویان از کلاس‌ها بیرون ریخته در سرسرای دانشکده با سربازان رو به رو و با آنها گلاویز می‌شوند. تیر اندازی مفصلی صورت می‌گیرد و تیر به سه دانشجو اصابت می‌کند و آنها را از پای در می‌آورد.

تا گزارش به من رسید بی‌درنگ با سپهبد زاهدی (نخست وزیر پس از کودتا) تماس گرفتم و شدیدا اعتراض کردم و گفتم: با این حرکات وحشیانه مأموران انتظامی شما من دیگر نمی‌توانم ادارۀ امور دانشگاه را عهده دار باشم.

سپهبد زاهدی گفت: جنابعالی باید بدانید نظامیانی که وارد سرسرای دانشکده شدند قصد شان این بود که از دانشجویانی که آن مأموران را با حرکاتی و کلماتی مسخره کرده بودند بپرسند منظورشان چه بوده و خواهش کنند این کار دیگر تکرار نشود اما وقتی اولیای دانشکدۀ فنی کلاس ها را تعطیل کردند صدها دانشجو را در سرسرای دانشکده به جان سربازان می اندازند و اینها هم برای حفظ جان خود چند تیر هوایی شلیک می کنند که بدبختانه به آن سه دانشجو ( قندچی، آذرنیا و شریعت رضوی) اصابت می کند و کشته می شوند.»

ملاحظه می‌فرمایید که این توضیح یا توجیه که طرف فحش داده و بعد کتک زده اند مسبوق به سابقه است اما اگر هم چنین باشد:

اولا: در جدال دو نفرکه یکی شهروند عادی است و دیگری مأمور آیا همواره حق با مأمور است؟ ولی اگر مأمور حکومت هیچ گاه خطا نمی کند پس چرا چند نهاد مختلف بر آنان نظارت می کنند و بعضا اخراج یا مجازات می شوند؟

ثانیا: مأمور قرار است در خدمت شهروند باشد یا شهروند باید به مأمور اظهار ارادت کند؟

ثانیا: آیا قانون اجازه می دهد به فرض ناسزای لفظی فرد را زیر مشت و لگد بگیرند؟ شهروند عادی همین جور بی هیچ دلیلی ناسزا گفته یا زمینه ای پیش آمده است؟

ثالثا: اگر هم در سطح افکار عمومی از این دست توجیهات صورت پذیرد درون سازمان باید همکاران را برحذر دارند.

مشهور است که صاحب برند کوکاکولا در همایشی از پرسنل خود و حاضران می‌پرسد: اگر همین حالا خبر برسد یکی از سالن های تولید ما آتش گرفته و بعد خبر برسد در یکی از بطری‌های ما حشره‌ای پیدا شده کدام یک ضرر بیشتری دارد؟

پاسخ‌ها متفاوت بود اما خود تصریح کرد: اولی را می شود جبران کرد اما دومی به اعتبار و برند ما آسیب می‌رساند. بنا‌براین دومی خسارت بارتر است.

نیروی انتظامی و هر نهاد و سازمان دیگری به جای توجیهاتی از این دست باید به اعتبار و اعتماد و برند بها دهد و از این منظر گفتن و نوشتن این که اول بار کی فحش داد تنها یادآور خاطرات تاریخی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نیروی انتظامی هر روز در مرزها داره شهید میدهد ....ولی هیچ وقت اسمی ازشون برده نمیشه ولی اگه یه مامور خطایی بکنه و مجازات هم بشه بازهم شما ول کن نیستین

    • بدون نام

      اول اون فحش داد یادآور پسر های نوجوان از خود بیخود دبیرستانی است نه مامور دوره دیده و حتما تحصیل کرده در این رشته که عنان از کف بدهد و از آنجا که زن هم هست طبقه خاصی را به ذهن متبادر می کند

    • دیدگاه

      افرین .
      ولی کی گوش کنه

    • سید

      بابا تورا به خدا انقدر بد نباشید یه چیزی هم برای ان دنیاتان بگذارید برای جواب به خدا تا کی برای یه لقمه نون ومقام این دنیا عرش خدا را به لرزه در میاورید

    • عباس نصیری

      نیروی انتظامی نباید وارد مسائل ارشاد وحجاب شود.وظیفه پلیس بسیار سنگینتر از این مقوله هاست..اصلاا ارشاد با وظیفه پلیس همخوانی ندارد.پلیس بسیار مقتدر باشد وخودش رو درگیر مذهب وعفاف وحجاب نکند..

    • علیرضا حسینی

      اگه کسی رو کتک بزنی دادگاه طبق نظر پزشک قانونی رای میده حالا برای دفاع ازخودت بگو طرف فحش داد حتی ناموسی کوچکترین تاثیری در حکم نداره

    • بدون نام

      تا کی می خواهید خودتان را به آن راه بزنید؟ اصلا بحث کی شروع کرد نیست. بحث این است که این تیم های حرفه ای با تجهیزات کامل به قصد درگیری با پلیس و فیلمبرداری اقدام به چنین اقداماتی می کنند. مثل این که برای درگیری با پلیس از خانه با نیت قبلی خارج شوید. آنوقت موضوع امنیتی است و مجازاتش بسیار سنگین

    • بدون نام

      هرچقدر باخشونت رفتار کنید اثرات منفی تر از جامعه خواهید دید ... باید خودتان بدانید مردم زیر بار هیچ زوری نمیروند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج